۱۰ حیوان خطرناک و وحشی کشور کانادا که روبه‌رو شدن با آنها مساوی است با مرگ

کانادا با مساحتی حدود ۹٫۹ میلیون کیلومتر مربع یکی از کشورای پهناور با تصاویر مسحورکننده‌ایه که در هر گوشه و کنار اون میلیون‌ها آدم و حیوان وحشی در نزدیکی هم زندگی می‌کنن. این در حالیه که تعدادی از این حیوانات خیلی هم آدم‌دوست نیستن و دوستی با اونا می‌تونه به قیمت جون فرد تموم شه.

از حیوانات وحشی و خطرناک کانادا می‌توان به خرس‌های قطبی، گریزلی، خرس مشکی، گوزن شمالی (موس)، مار زنگی دشتی و ده‌ها مورد دیگه اشاره کرد.
واسه آشنایی با ۱۰ نمونه از خطرناک‌ترین حیوانات کشور کانادا تا انتهای مطلب همراهمون باشین.

۱- موس (Moose)

موس یه جور گوزن شمالیه که اندام بسیار بزرگ و شاخ‌های بیل‌مانندی داره.
این نوع گوزن شمالی به صورت میانگین بین ۱۵ تا ۲۵ سال عمر می‌کنه و بیشتر در بلندی‌های مناطق جنگلی و یا مکان‌هایی که پر از صخره و درخت هستن و رودخانه‌ای هم در نزدیک اون جریان داره، زندگی می‌کنن.

موس اگه احساس خطر کنه یا مورد آزار قرار بگیره حمله می‌کنه. این جونور بیشتر واسه موتورسوارها خطرناکه به این خاطر که صدای این وسیله نقلیه اونا رو می‌ترسوند. وقتی دچار وحشت می‌شن احتمال حمله کردنشون زیاده. موس نر بیشتر حدود ۷۰۰ کیلوگرم وزن داره.
حالا تصور کنین یه اینجور حجم سنگینی اگه با یه موتورسوار برخورد کنه، از راننده و وسیله نقلیه چیزی باقی نخواد موند.

موس‌ها شاخ‌های بسیار بزرگ و منحصر به فردی دارن که بعضی وقتا به طول ۲ متر هم می‌رسند. وزن شاخ‌هاشون به ۲۳ تا ۲۷ کیلوگرم می‌رسد. با این وجود اما شاخشان با بدنشون تناسب کامل داره.
با این همه سنگینی جالبه بدونین این گوزن شمالی دونده و شناگر قابلی هم هست.

۲- عنکبوت بیوه مشکی (Black Widow Spider)

در کشور کانادا عنکبوت بیوه مشکی گونه جانوری بومی بشمار نمی‌رود اما در مرز میان آمریکا و کانادا و بعضی مناطق جنوبی فت و فراوون یافت می‌شه. این نوع عنکبوت بیشتر مکان‌هایی مثل زیر سنگ و صخره و درختانی که بر زمین افتاده‌ان رو واسه زندگی و مخفی شدن انتخاب می‌کنه. در چراگاه‌ها، طویله‌ها، دشت‌ها، کوهستان و در مزارع هم دیده می‌شه.

در زیر شکم پایینی عنکبوت بیوه مشکی یه ساعت شنی قرمزرنگ به چشم می‌خورد که نشون از خطرناک بودن اون داره.
این عنکبوت، وحشیانه رفتار نمی‌کنه و فقط وقتی که احساس خطر کنه به فرد حمله‌ور می‌شه و با گازی که می‌گیرد سمی خطرناک رو به بدن قربونی وارد می‌کنه.

باید بدونین، زهر این عنکبوت ۱۵ برابر مرگبارتر از زهر مار زنگیه. جنس ماده این عنکبوت، بین ۸ تا ۳۶ میلی‌متر اندازه‌ داره و با همون علامت مثل ساعت شنی که روی شکمشه، شناخته می‌شه. این در حالیه که نمونه نر این عنکبوت بین ۴ تا ۱۲ میلی‌متر اندازه داره و بیشتر به رنگ مشکی، قهوه‌ای یا خاکستری و با لکه‌های قرمز، زرد، نارنجی کوچیک روی شکم مشخص می‌شه.

دلیل نامگذاری «بیوه مشکی» روی این عنکبوت اینه که  جنس ماده این نوع از عنکبوت پس از جفت‌گیری شریک مذکر خود رو می‌کشد.

۳- مار زنگی دشتی (Prairie rattlesnake)

در مناطق جنوب غربی کشور کانادا در ایالت آلبرتا، یکی از سمی‌ترین مارهای جهان که مار زنگی دشتی اسمشه ساکنه. این مار بیشتر در میان خزنده‌ها، پرنده‌هایی که در زمین لونه می‌سازند، پستانداران کوچیک و دوزیست‌ها بدنبال شکار می‌شه.

این مار به محض گرفتن طعمه، در کسری از ثانیه زهر کشنده خود رو وارد بدن جونور می‌کنه و در لحظه اونو می‌کشد. در حالت طبیعی این مار به صورت عادی و وقتی گرسنه نیس حمله نمی‌کنه اما اگه احساس خطر کنه بی‌بروبرگشت زهرش رو به بدن جونور یا فردی که تهدیدش کرده وارد می کنه.

۴- شیر کوهی (Cougar)

بعد از جگوار، شیرکوهی یا پوما دومین گربه وحشی در دنیاس. این جونور جذاب، بدنی عضله‌ای، دمی بلند و پنجه‌های بزرگ داره.
پوما بیشتر مواقع در جنگل‌های تاریک و کوه‌های سنگلاخی و پرصخره زندگی می‌کنه.

روش شکار شیر کوهی به این صورته که همیشه گردن طعمه رو گاز می‌گیرد. پوما هیچ‌وقت آدم رو به عنوان طعمه نگاه نمی‌کنه و بخاطر این با احتمال خیلی کم به آدم حمله‌ور می‌شه. اما اگه این حیوان بشدت گرسنه باشه و طعمه لذیذی پیدا نکرده باشه از روی زور و اینکه دیگه چاره ای نیس به سراغ آدم می‌رود و ممکنه اونو خفه کرده و گوشتش رو ببلعد.

شیره های کوهی بیشتر در تابستون و بهار حمله می‌کنن و بعضی از اونا بسیار جوون هستن و به این خاطر که در سنین پایین تنها ول شده‌ان، خودشون باید غذاشون رو تامین کنن.

هم اینکه اشاره کنیم که شیر کوهی درنده‌ای کمین‌کننده س و طعمه‌ اصلی اونو سم‌داران از جمله گوزن تشکیل داده‌ان. البته از طعمه‌های کوچیک مثل جوندگان و حشره‌ها هم تغذیه می‌کنه. پوما هم مثل بقیه گربه‌سانان قلمروطلبه و بیشتر حدود ۶۰ تا ۹۰ سانتی‌متر قد داره.

۵- خرس قطبی (Polar Bear)

به دلیل تغییرات آب‌وهوایی زمین در ده‌های گذشته، محل زندگی اصلی خرس‌های قطبی در سال‌های گذشته در حال از بین رفتنه. بخاطر این، خرس‌های قطبی به عنوان گونه جانوری بی‌پناه که محل زندگی خود رو از دست داده، دسته‌بندی می‌شه.

خرس‌های قطبی عموما بسیار وحشیانه حمله می‌کنن تا طعمه رو کشته و از گوشت اون تغذیه کنن. خیلی با احتمال خیلی کم به آدم حمله می‌برند اما دلیل اصلی این موضوع اینه که در مناطق قطبی آدم‌های کمی زندگی می‌کنن.  فک‌ها بخش مهمی از فهرست خوراکی‌های خرس قطبی بشمار می‌روند.

مطلب دیگر :
نخست وزیر جنجالی اسبق ایتالیا در قاب سلفی هایش

با اینکه بیشتر خرس‌های قطبی در خشکی به دنیا می‌آیند اما اون‌ها بیشتر عمرشون رو در یخ‌های دریا به سر می‌برند.

یه خرس قطبی نر بالغ وزنی میان ۳۵۰ تا ۷۰۰ کیلوگرم داره.
این در حالیه که خرس‌های ماده تقریبا نصف یه خرس نر وزن دارن.

 

۶- خرس گریزلی (Grizzly Bear)

 

خرس گریزلی بومی آمریکای شمالیه و گونه‌ای بزرگ و بزرگ‌هیکل و از زیرمجموعه خرس‌های قهوه‌ای بشمار می‌رود. خرس گریزلی در مقایسه با خرس مشکی بسیار خشن و وحشیه. گازهایی که گریزلی می‌گیرد می‌تونه کشنده باشه.

بیشتر حمله‌های خرس گریزلی از طرف خرس‌های مادری دیده شده که به توله‌های خود شکار یاد می گیرن. خرس‌های بالغ توان بالا رفتن از درخت رو ندارن و در نتیجه، گریزلی پس از بزرگسالی با طعمه و شکار خود روبرو می‌شه.

با اینکه این خرس قدرت بدنی بی‌نظیری داره اما بیشتر از مواجه شدن با آدم دوری می‌کنه و فقط اگه از طرف آدم مورد آزار یا تهدید قرار بگیرن به اون حمله‌ور می‌شه.

خرس گریزلی که به خرس خاکستری هم می شناسنش، عموما منزویه و به تنهایی زندگی می‌کنه. خرس‌های ماده هر دو سال یه بار، یک تا چهار توله به دنیا می‌بیارن که دارای اندام کوچیکی هستن. این توله‌ها فقط در حدود ۵۰۰ گرم وزن دارن.

خرس‌های گریزلی ماده بالغ وزنی بین ۳۵۰ تا ۴۵۰ و خرس‌های نر وزنی بین ۴۵۰ تا ۶۰۰ کیلوگرم دارن. طول متوسط این‌گونه حدود ۲ متره.

 

۷- خرس مشکی (Black Bear)

 

کوچیک‌ترین گونه در خونواده خرس‌ها، خرس مشکی س که بیشتر در کشور کانادا دیده می‌شه. خرس مشکی به‌طور عادی در مناطق جنگلی وسیع زندگی می‌کنه، این جونور مانند آدم همه‌چیزخواره و رژیم غذایی‌اش تا حد زیادی وابسته به زمان و مکانه.

به دلیل جمعیت گسترده این خرس در سراسر جهان، کمتر از دیگر گونه‌های جانوری مورد پشتیبانی قرار داره.
خرس مشکی می‌تونه آدم رو از پای درآورد اما این موضوع بستگی به این داره که مورد آزار قرار بگیره یا خیر. در مقایسه با همه گونه‌های جور واجور خرس، خرس مشکی در بیشتر مواقع فرار رو بر قرار و حمله کردن ترجیح می‌دهد.

گرسنگی شدید و کمبود غذا از دلایل اصلی این خرس‌ها واسه حمله و شکاره. در سال ۱۹۷۸ میلادی در یکی از پارک‌های کانادا یه خرس مشکی سه آدم که در حال ماهی‌گیری بودن رو شکار کرد.

۸- مار زنگی ماساسوگه (The Massasauga rattlesnake)

در ایالت آنتاریو، مار زنگی ماساسوگه رو می‌توان پیدا کرد.
زهر این مار شامل سیتوتوکسیکه که می‌توان بافت‌های بدن رو نابود کنه.
این سم شامل آنزیم‌های گوارشیه که از لخته شدن خون پیشگیری می‌کنه.

خبر خوب در مورد این نوع مار زنگی اینه که بیشتر اوقات از مواجه شدن با آدم دوری می‌کنه. مار زنگی هنگام خطر با تکون دادن دم صدایی ایجاد می‌کنه که شباهت زیادی به صدای زنگ و زنگوله داره.

به خاطر همین می‌توان خیلی سریع از کنارش فرار کرد.

 

۹- گرگ (Wolf)

 

گرگ که از خونواده سگ‌ها بشمار می‌رود، بزرگ‌ترین سگ دنیاس که فقط در مواقع خطر، حمله می‌کنه. گفته می‌شه سگ‌ها از نسل یه جور گرگ هستن که بین ۱۸ تا ۳۲ هزار سال پیش اهلی شدن.

گرگ‌ها به آدم حمله نمی‌کنن و اگه هم این اتفاق روی دهد به تجربه قبلی این حیوان در روبرو شدن با آدم‌ها مربوطه. یا گرگ هاری داره. حمله گرگ‌های سالم به آدم تقریبا غیرعادی حساب می‌شه.

بیشتر گرگ‌ها به رنگ خاکستری با لکه‌هایی از رنگ‌های دیگه هستن اما رنگ‌های سفید، سرخ، قهوه‌ای و مشکی هم در اون‌ها دیده می‌شه. گرگای روسی از بزرگترین شکلای جور واجور گرگ هستن اونا با میانگین وزن حدود ۹۰ تا ۱۳۰ کیلوگرم هستن که از گرگ‌های آلاسکا و کانادا و شمال روسیه بسیار بزرگترند.

غذای اصلی گرگ‌ها با شکار سم‌داران بزرگ مثل شکلای جور واجور گوسفند وحشی، بز وحشی، آهو و گوزن تأمین می‌شه اما بعضی وقتا به سراغ حیوانات کوچکتر، دام‌های اهلی، لاشه و زباله‌های انسانی هم می‌روند.

۱۰- کایوت (Coyote)

کایوت که به نام گرگ صحرایی آمریکای شمالی هم شناخته می‌شه از گرگ خاکستری کوچیک‌تره اما هر دو بومی آمریکای شمالی و مرکزی هستن. از اونجا که کایوت اندام کوچیکی داره، با احتمال خیلی کم پیش میاد که به آدم حمله کنه.
این در حالیه که اگه هم کایوت‌ها قصد حمله به آدم رو داشته باشن، فقط به کودکان حمله می‌برند.

کایوت‌های دشتی حدود ۱۰ کیلوگرم و کایوت‌های کوهی حدود ۲۵ کیلوگرم وزن دارن. کلی خوراک این جونور رو پستانداران کوچیک و مارها تشکیل‌ داده‌ان. البته اون‌ها می‌تونن از میوه‌ها و گیاهان هم تغذیه کنن.