نکته های مهم برای انتخاب وکیل

این روزها که تعداد وکلای دادگستری افزایش یافته است، سوالی که پیش می‌آید این است که در انتخاب وکیل چه معیارهایی را رعایت کنیم؟ یک کارشناس حقوقی به این پرسش چنین پاسخ می‌دهد: در انتخاب یک وکیل احساس مسئولیت فرد امری اساسی خواهد بود؛ زیرا رابطه وکیل و موکل مبتنی بر اعتماد طرفین است. وی ادامه می‌دهد: وکیل از راه‌های قانونی و پیچ‌وخم‌هایی‌ که در قوانین می‌شناسد، می‌تواند موکل را فریب دهد یا کار او را به تعویق بیندازد؛ بنابراین باید وکیلی را انتخاب کرد که اخلاق‌مدار باشد.

برای شناخت بهتر از وکیل مناسب می‌توان از مشورت یا مشاوره با چند وکیل و مقایسه راهنمایی‌های آنان استفاده کرد؛ در این صورت می‌توانیم وکیلی را که آگاهی بیشتر و تجربه بیشتری در پرونده‌های درست و موفق داشته را انتخاب کنیم. اما این نکته را نیز باید در نظر داشت که تجربه و آگاهی در امر وکالت به هیچ عنوان به سن و سال بر نمی‌گردد؛ چه بسا ممکن است وکلای جوانی در این حرفه فعالیت کنند که آگاهی آنها از برخی وکلای باسابقه بسیار بیشتر باشد.

همچنین دستمزد نیز می‌تواند معیار دیگری برای انتخاب باشد؛ زیرا برخی از وکلا در حال حاضر از تعرفه‌ای که برای آنها مشخص شده تبعیت نمی‌کنند؛ بنابراین منصف بودن وکیل نیز می‌تواند یکی دیگر از معیار های انتخاب درست باشد.

وکیل دیگری نیز در خصوص معیارهای انتخاب وکیل می‌گوید: معمولاً‌ در انتخاب وکیل،‌ کسانی که خود اطلاعاتی از ویژگی‌های مثبت وکیلی خاص دارند یا به دلیل تجربه موفق شخصی دیگر وکیلی را می‌شناسند، بهتر است به همان فرد ‌مراجعه کنند.

در مجموع، مهم‌ترین عامل در انتخاب یک وکیل، فارغ از مسائل فنی و حقوقی، خصوصیات اخلاقی و حسن شهرت و اعتمادی است که اشخاص مختلف به وکیل دارند و به این عامل مهم همواره باید توجه داشت.

  • در خصوص انتخاب وکیل خوب و با تجربه باید دانست؛ وکیل خوب صرفاً،  یک وکیل با سابقه نیست. چه بسا وکلای جوانی که آگاهی و دانش و ذکاوت و ارتباطات اجتماعی و کاری و حتی تجربه  آن ها از وکلای با سابقه بسیار بیشتر است.
  • از دیگر نکاتی که باید در انتخاب وکیل خوب و با تجربه  به آن ها توجه نمود، منصف بودن وکیل دادگستری، استفاده از تجربه کسانی که قبلاً به وکیل مراجعه نموده و نتیجه موفق گرفته اند، خصوصیات اخلاقی و حسن شهرت، معتمد بودن وکیل و مهارت کافی می باشد.
  • در خصوص انتخاب وکیل نباید به هرگونه تبلیغاتی که در این خصوص می شود اعتماد کرد، بلکه باید از سلامت حرفه ای و اخلاقی وکیل اطمینان حاصل نمود. کانون های وکلا در اکثر سخنرانی های خود به عدم مراجعه وکلا و هم چنین اشخاص حقیقی به مؤسسات حقوقی نامعتبر تأکید می کنند. در هر حال در تمامی کشورهای توسعه یافته دنیا از جمله امریکا، روز به روز بر اهمیت استفاده بیشتر از خدمات وکلا و مشاوران تأکید می شود.
مطلب دیگر :
طرح توجیهی- ۴ دلیل اینکه چرا یک طرح توجیهی ( بیزینس پلن ) اهمیت دارد

 

انتخاب و معرفی وکیل پایه یک دادگستری خوب

  • در مورد انتخاب و معرفی یک وکیل خوب دادگستری باید گفت، وکیل پایه یک دادگستری فردی است که دارای پروانه وکالت از سوی یکی از کانون های وکلای دادگستری می باشد که اقدام به طرح دعوی یا دفاع له یا علیه موکل در کلیه مراجع قضایی و غیرقضایی اعم از دادگاهها، دادسراها، دیوان عالی کشور، دیوان عدالت اداری، شورای حل اختلاف، ادارات ثبت شرکت ها، شهرداری و … می نماید. وکلای دادگستری باید دارای شرایطی باشند که به موجب قوانین راجع به وکالت در دادگاهها برای آنها مقرر گردیده است.لذا، وکلاء دادگستری تابع آیین نامه ها و ضوابط مندرج در کانون های وکلای هستند.

 

  • تعهد وکلای پایه یک دادگستری به هیچ عنوان تعهد به نتیجه و تضمین نتیجه دعوی نیست، بلکه آنها متعهد هستند در تمامی مراحل دادگستری، نهایت تلاش و کوشش خود را به کار بگیرند و صلاح و غبطه موکل را رعایت کنند.

 

  • وکلای پایه یک دادگستری در مقابل موکل موظف به رعایت اخلاق حرفه ای، انعقاد قرارداد وکالت، توافق راجع به حق الوکاله و رعایت صلاح موکل و در جریان گذاشتن موکل از پروسه رسیدگی هستند.

 

  • هرچند برای پرداخت حق الوکاله، تعرفه های کانون وکلا وجود دارد، لیکن وکلا می توانند در قالب قراردادی خصوصی و با توجه به میزان تحصیلات و تجربه و سابقه و تخصص کاری نوع پرونده و غیره با موکلین در خصوص حق الوکاله توافق نمایند و از این جهت مکلف به دریافت حق الوکاله طبق تعرفه نمی باشند و در واقع تعیین میزان دستمزد وکیل دادگستری کاملا مبتنی بر توافق است. پرداخت هزینه های دادرسی اعم از هزینه و دادخواست، ابطال تمبر، هزینه رفت و آمد و غیره بر عهده موکلین می باشد. وکلای پایه یک دادگستری و حتی کارآموزان وکالت هر ساله موظف به پرداخت مالیات های پرونده های خود به اداره دارایی، پرداخت حق عضویت به کانون وکلای مربوطه و پرداخت حق تمبر دادگستری به دادگستری هستند.

 

وکیل در کرج