موزه مدرن دبی؛ شاهکار جدید معماری در مرکز توریسم فرهنگی و تکنولوژی های نوآورانه

رانندگانی که در جاده شیخ زاید، بزرگ ترین بزرگراه شهر دبی، رانندگی کرده باشن مطمئنا متوجه سازه ای مثل یه چشم بزرگ در کنار برجای مشهور امارات شدن. این چشم در واقع جدیدترین پروژه جاه طلبانه واسه داشتن نمای خیره کننده دیگری در آسمون امارات متحده عربیه. این سازه «موزه آینده» (Museum of the Future) اسمشه که به شکل استیل ضد زنگ قرار گرفته و دیواره خارجی اون با خطاطی عربی مزین شده.

این طراحی خیلی زودتر از  اتمام برنده جوایز مختلفی شده هر چند موزه آینده دبی تا سال ۲۰۲۰ گشایش نمیشه. برنامه ریزیا واسه طراحی داخلی موزه هم به همین اندازه آینده نگرانه و جاه طلبانه س. قراره این موزه به عنوان پایگاهی واسه امتحان کردن چالشا و تکنولوژیای بزرگ تر باشه که واسه آینده هستن، از تغییرات اقلیمی گرفته تا پیشرفتای بزرگ در مورد پزشکی.

تجربه ای فراموش نشدنی

این موزه به سفارش بنیاد آینده دبی (Dubai Future Foundation) به ریاست شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، حاکم دبی ساخته شده که میخوان این شهر رو به مرکز نوآوری و مکانی واسه امتحان کردن تکنولوژیای آینده نگرانه تبدیل سازه. از دیگر پروژه های این بنیاد میشه  به مجمع جهانی بلاک چین، سیستم حمل و نقل به طور کاملً خودکار و بازسازی طاق پالمیرا اشاره کرد.
موزه آینده دبی در اول به عنوان یه سری برنامه موقتی تسریع بخش در مورد نقش تکنولوژی در مورد خدمات درمانی، تغییرات اقلیمی و امنیت غذایی شروع به کار کرد اما سازه و سازمان الان اون به همین مسایل در عمقی بسیار بیشتر می پردازه.

لاث کارلسون، مدیر اجرایی این موزه که قبلاً مدیریت موزه کامپیوترای زنده در سیاتل رو رو دوش داشته در این باره میگه: «ما روی گجتای آینده نگرانه و پرزرق و برق تمرکز نداریم. ما می خوایم به سوالاتی مانند این بپردازیم:  مردم چیجوری می تونن در ایستگاه فضایی مدار نزدیک به زمین زندگی کنن؟ چیجوری می تونیم به تخریب اکوسیستما جواب بدیم؟ و بعد اونو به سطح شخصی نزدیک تر کنیم، چیجوری می تونیم روی سلامتی و بهداشت عاطفی شخصی در آینده تمرکز کنیم؟». کارلسون میگه که اون همیشه بر این نکته تاکید داشته که موزه ها باید نمایشگاه های خود رو پشت شیشه نگه دارن. سه مورد از هفت طبقه این موزه بسیار متفاوت از نمایشگاه های سنتی بوده و تجربه تئاتری رو به بازدید کنندگان ارائه میدن.

مطلب دیگر :
غذاهای خوشمزه آذربایجان شرقی [قسمت دوم]

جاه طلبانه ترین پروژه

شون کیلا، رییس شرکت معماری Killa Design میگه که خواستای تکنیکی موزه باعث شده که این پروژه جاه طلبانه ترین پروژه شرکت اون تا حالا باشه. این شرکت از وسایل پیچیده مدل سازی واسه طراحی یه ساختار بی همتا و دارای انحناهای جور واجور که از هزاران صفحه استیل قفل شونده ساخته شده استفاده کرده. اونا هم اینکه از پرینترهای سه بعدی واسه تولید صفحات استیل و فایبرگلاسی که نمای خارجی سازه رو تشکیل دادن استفاده کردن.

ساختن سطح خارجی موزه طوری که بسیار صاف و بدون منفذ یا برآمدگی باشه و هم اینکه هوشمندی نسبت به محیط دور و بر، باعث شده که خلاقیت سازندگان این پروژه به بوته آزمایش گذاشته شه و سازندگان اون می گن که با گشایش این موزه، بازدید کنندگان با یه سازه بسیار متفاوت و بی همتا روبرو می شن.
کیلا در این باره اینجور میگه: «همه سیستم خارجی کامل شده، بدین معنا که ساختار کلی، پنجره ها، سیستم عایق بندی و سیستم ضد آب همه یه سیستم هستن. اینجور کاری هیچ وقت تا قبل از این انجام نشده». اون عقیده داره که این موزه می تونه به یکی از نمادهای معماری بین المللی تبدیل شده و روشای پیشگامانه ای که در ساخت و طراحی اون استفاده شده رو میشه در سازه های دیگه هم به کار گرفت.

اهمیت هدف دار پروژه

موزه آینده دبی یه اهمیت هدف دار واسه دولت جاه طلب دبی داره.
پیشرفت فرهنگ واسه روش هدف دار توریسم این شهر خیلی با اهمیته، شهری که می خواد مرکز جهانی صنایع نوآورانه و پایتخت توریسم فرهنگی جهان باشه. هم اینکه دولت محلی دبی پیشرفت تکنولوژیای مدرن و پیشرفته رو واسه رویاهای خود حیاتی دونسته و این موزه یه جاذبه فرهنگی رو با نمایش قدرت تکنیکال ترکیب می کنه.
موزه مدرن دبی، مهم ترین سازه در اکسپو ۲۰۲۰ دبی بوده و بیشتر از سازه های جدید مورد انتظاره.