لوله  تک لایه

لوله  تک لایه یا لوله پلی پروپیلن )PP یا Polypropylene(، از جمله لوله هایی می باشد که در صنعت ساختمان، جهت انتقال آب  و آبرسانی ساختمان کاربرد فراوانی دارد. شکل و رنگ متداول این لوله ها به رنگ سبز بوده است به همین علت به آنها لوله سبز می گفتند، اما به توجه به اینکه رنگ سبز از نظر شیمیایی باعث بو گرفتن و ایجاد برخی از مواد انحلالی آب گردید شرکت هایی مانند آذین لوله آن را به رنگ سفید تغییر دادند که امروزه به عنوان لوله سفید نیز آن را می شناسند. این لوله های سفید به دلیل انعطاف پذیری و مزیت های ویژه ای از جمله: دوام، ماندگاری بالا و خاصیت ضد زنگ دارد که به سرعت جایگزین لوله های آهنی و گالوانیزه در بازار شدند زیرا این لوله ها به شدت در معرض زنگ زدگی و پوسیدگی قرار داشتند و پس از استفاده طولانی مدت رنگ و طعم آب را تغییر می دادند. در حال حاضر لوله های تک لایه آذین به عنوان پرمصرف ترین و محبوب ترین لوله و اتصالات در تاسیسات ساختمان عرضه می گردد. پس از لوله های تک لایه، لوله های پنج لایه مانند برند نیوپایپ  با قابلیت ها و ویژگی های جدبد تولید شدند که تفاوت های عمده ای بین این دو محصول وجود دارد. لوله آذین یکی از بهترین برند های لوله های پلی پروپیلن و شرکت گیتی پسند اصفهان، یکی از  بزرگترین تولید کننده لوله های تک لایه در ایران میباشد. اتصالات تک لایه علاوه بر پلی پروپیلن معمولا با جنس و متریال هایی مانند چدن، مس، فلز، پلاستیک، تلفیق فلز و پلیمر، استیل و … ساخته میشوند. این لوله ها علاوه بر مصارف خانگی و آب آشامیدنی که بیشترین کاربرد را دارد، در صنایع مختلف نیز به کار گرفته می شوند که در مقاله پیش رو به بررسی بیشتر آن پرداخته ایم. از نظر قیمت لوله ها معمولا در بازار با درصد تخفیف های مختلفی توزیع صورت میگیرد اما بازرگانی صدرا که دارای نمایندگی هایی چون نمایندگی لوله آذین و نمایندگی نیوپایپ در تهران و … میباشد همواره جهت مشتری مداری بالاترین میزان تخفیف لوله و اتصالات و خدمات پس از فروش و قبل از فروش را ارائه مینماید.

انواع لوله تک لایه

لوله های تک لایه به سه بخش اصلی تقسیم می شوند که عبارتنداز: لوله تک لایهpp ، لوله تک لایه اتمسفر  PPRC3و لوله تک لایه پکس .PEX کارخانه های سازنده لوله پلی پروپیلن را با برند لوله تک لایه آذین لوله ، لوله صبا، لوله وحید، یزد بسپار، یزد لوله، پاور پایپ، آپادانا، لوله آسیا، لوله تک لایه پویا، لوله سبز همگام، لوله تک لایه نیک بسپار یزد، لوله تک لایه موج، پویان بسپار سپاهان، لوله تک لایه نیاگارا، ویلاپایپ، روگا گستر، بیست بسپار و … تولید می نمایند. بهترین برند لوله سفید را می توانید از فروشگاه های لوله تک لایه خریداری نمایید یا از طریق فروشگاه اینترنتی لوله ، اقدام به خرید لوله و اتصالات مورد نظر به صورت اینترنتی نمایید.

مطلب دیگر :
تاپینگ پیتزا

لازم به ذکر است که برخی از برند های بیان شده علاوه بر تولید لوله 1 لایه اقدام به تولید لوله 3 لایه و لوله چند لایه نیز می نمایند.

1.لوله تک لایه پلی پروپیلن(pp)

لوله های پروپلین ) به عنوان پر مصرف ترین پلیمر در جهان ( معمو لا ا در دو رنگ سبز و سفید تولید می گردند و بخاطر تثبیت گرما و کاهش اشتعال پذیری جزء مقاوم ترین لوله ها در برابر مواد شیمیایی و آب گرم می باشند که درجه سفتی و سختی پایین آن ویژگی قابل تمایزی دارد. شاید بتوان پر مصرف ترین لوله و اتصالات تک لایهدر ایران را به این نوع لوله اختصاص داد چرا که قریب به 70 درصد منازل مسکونی و حتی در محیط های تجاری کوچک از آنها برای آبرسانی انتخاب و استفاده می نمایند  .

2.لوله تک لایه پکس(PEX)

لوله پکس تک لایه  از جنس پلی اتیلن ) شامل HDPE :پلی اتیلن با دانسیته بالا LDPE –  پلی اتیلن با دانسیته پایین LLDPE – پلی اتیلن سبک خطی VLDPE – پلی اتیلن خیلی سبک UHMWPE – پلی اتیلن با وزن مولکولی بسیار بالا ( می باشد. برای لوله کشی سیستم های گرمایشی، شوفاژ ها، گرمایش از کف، سیستم های آبی فشرده، محیط های صنعتی و منازل مسکونی گزینه ی مناسبی می باشد. در سنجش ها و آزمایشات تجربی انجام شده لوله های پکس در مکان هایی با متراژ بالا و پر فشار بازدهی مناسب تری از خود نشان داده است. علاوه بر این قیمت لوله پکس برای لوله کشی موارد کاربردی بیان شده نسبت به دیگر انواع لوله مقرون به صرفه می باشد.

3.لوله تک 20 اتمسفر(PPRC 3)

لوله تک لایه pprc 3  یا ppr  به عنوان لوله سه لایه تقویت شده با الیاف شیشه نیز شناخته می شود اما در دسته لوله های تک لایه قرار می گیرد که شرکت آذین لوله صنایع گیتی پسند اصفهان از تولید کنندگان آن می باشد. کاربرد این لوله ها در رایزر های توزیع آب برج ها و مجتمع ها ، رایرز های موتورخانه ، سیستم های توزیع هوای فشرده، لوله کشی تاسیسات گرمایشی و سرمایشی ، انشعاب کلکتور های موتورخانه و … می باشد. لوله های 20 اتمسفر به عنوان نسل جدید لوله های پلی پروپیلن است که از دو لایه داخلی پلی پروپیلن داخلی و خارجی و یک لایه الیاف فشرده شده شیشه در دمای بالا تولید می شود.