تست آنلاین بیش فعالی کودکان 4 و 5 ساله

تست آنلاین بیش فعالی کودکان 4 و 5 ساله و آزمون تشخیص بیش فعالی به خانواده ها کمک می کند تا بتوانند در سریعترین زمان ممکن این اختلالات را تشخیص داده و برای اقدامات درمانی سرعت عمل داشته باشند. اما نباید برای شناخت دقیق تنها به این قبیل آزمون ها متکی بود بلکه تنها متخصصان صلاحیت تایید یا رد درگیری شخص با اختلال را دارند.

شیطنت یا ابتلا به بیش فعالی در کودکان 4 و 5 ساله

اگر به حرکات کودکان درگیر بیش فعالی دقت کنید، مطمئنا پرش زیاد، نداشتن ثبات حرکتی و فردی را متوجه خواهید شد علاوه بر آنکه در زمان تحصیل در مدرسه نیز همواره زحمت زیادی را به معلم تحمیل می‌کنند. به طوری که نیاز است بارها تکالیف و مفاهیم آموزشی تکرار شوند، همچنین از نظر عاطفی دچار بی ثباتی هستند و حرکات تکانشگری بسیاری را به نمایش می‌گذارند.

متاسفانه برخی از خانواده‌ها، چنین شواهدی ملموسی را شیطنت می دانند، در حالی که چنین زنگ های هشدار دهنده ای، نشان از وجود این اختلال است که نیازمند مشاوره با متخصصان زبده و کارکشته است.

متخصصان، بیش فعالی را نوعی اختلال ناشی از نقص در رشد عصبی می پندارند که در صورت بی‌توجهی به درمان، می بایست انتظار تداوم علائم تا بزرگسالی را نیز داشت که می تواند آینده ای پر از چالش را برای فرد به وجود آورد به طوری که عملکرد آموزشی، تحصیلی، اشتغال و رابطه را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

منظور از بیش فعالی چیست؟

بیش فعالی نوعی اختلال جدی است که در بین کودکان نیز قربانیان بسیاری را گرفتار کرده است. از مهمترین نشانه ها، نبود توجه، فعالیت مداوم و حرکات تکانشگری را می توان نام برد که می‌تواند بهداشت روان کودک را تحت تاثیر قرار دهد بنابراین نیاز است از طریق خدمات درمانی موثر برای بهبودی علائم و رفتارها اقدام کرد، در غیر این صورت پشیمانی سودی نخواهد داشت

معمولاً علائم بیش فعالی در برهه‌های سنی مختلف، متفاوت خواهد بود بنابراین نیاز است خانواده‌ها هوشیار بوده و با آگاهی و کسب اطلاعات درست از منابع علمی، اقدامات سریعی داشته باشند.

نشانه های اختلال بیش فعالی کودکان در پیش دبستانی

پیش دبستانی را می‌توان برهه حساسی دانست که اغلب اختلالات پنهان قابل تشخیص هستند. والدین به دلیل پیوند عاطفی نزدیکی که با فرزندشان دارند، رفتارهای خاص را شیطنت و یا جز شخصیت کودک میدانند، در حالی که معلمان می توانند کنترلگر بهتری باشند و با شناختی زودهنگام، روند درمانی را تسریع ببخشند. در ادامه به شواهد کمک کننده بیش‌فعالی گریزی زده شده است:

کمبود توجه

نخستین علامتی که بیانگر وجود اختلال بیش فعالی است، نداشتن توجه و تمرکز به شکل طولانی مدت است، بد نیست بدانید که محققان در شرایط عادی، پایداری توجه کودکان را به این شکل بیان کرده اند که در سنین ۵ و ۶ سالگی، حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه تمرکز حواس وجود دارد و با افزایش سن به ۷ سالگی میتوان شاهد تمرکز ۱۵ تا ۲۰ دقیقه ای بود، درحالیکه حفظ تمرکز برای کودکان ۱۰ تا ۱۲ ساله حدود ۲۵ تا ۳۰ دقیقه عنوان شده است. برای دیگر گروه سنی که بیش از ۱۲ سال دارند، می‌توان انتظار توجه بیش از ۳۰ دقیقه را کشید.

بیش فعالی اختلالی با شواهد مختلفی است اما از پررنگ ترین شواهد این گروه، حواس‌پرتی عنوان می‌شود بنابراین نباید تمرکز آگاهانه را از این کودکان، انتظار داشت به طوری که در مقایسه با کودکان هم سن و سال، ضعف بیشتری دارند.

بیاد داشته باشید که بیش فعالی، اختلالی است که بر توانمندی های بسیار تاثیر گذار است که در صورت وجود محرکهای بیرونی، به شدت دچار انحراف حواس می شوند اما درباره بازی ها و نمایش های کودکانه عملکرد بهتری نشان میدهند.

بیش فعالی

ذات کودکان آمیخته با جنب و جوش و فعالیت شیطنت و کنجکاوی است تا بتوانند با محرک‌های محیطی ارتباط برقرار کنند و از جمع‌بندی این اطلاعات زندگی خویش را پیش بردند.

در گروه کودکان نرمال، کنترل این رفتار ساده تر است، در حالی که کودکان درگیر بیش فعالی از این نظر متفاوت هستند و در محیط‌های نامناسب نیز با جنب و جوش بسیار، دیگران را آزرده خاطر می کنند.

به طور مثال می‌توان، زمان حضور در کلاس‌های درسی را اشاره کرد که قادر به حفظ نظم کلاس نیستند، بدون اجازه معلم از صندلی خود بلند شده و اقدام به راه رفتن می کنند علاوه بر آنکه زیاد گویی و قطع کردن مکالمه دیگران، تعجب آنها را برمی‌انگیزد. بسیاری نیز همواره با سایر همکلاسی ها در حال جنگ و نزاع هستند علاوه بر آن که فعالیت های آموزشی را نیمه رها میکنند.

تکانشگری

جذابیت محرک‌های محیطی برای این گروه از کودکان بسیار زیاد است به طوری که قادر نیستند حرکات و واکنش‌های خود را مدیریت کنند. ترس از عواقب کار به عنوان محدودیت، مطرح نیست و همواره علایق خود را دنبال خواهند کرد.

سوالاتی که از آنها مطرح می‌شود معمولاً نیمه رها شده و نسبت به واکنش های منفی اعتنایی ندارند و همچنین علاقه بسیاری به فعالیت های مجرمانه نشان می دهند. بی جهت نیست که متخصصان بر این باورند، این گروه در زمان های نامناسب و مکان های نامتعارف رفتارهایی غیر اجتماعی نشان می‌دهند.

تشخیص بیش فعالی در کودکان ۴ و ۵ ساله

اگر چه تست آنلاین بیش فعالی کودکان 4 و 5 ساله و آزمون تشخیص بیش فعالی می‌تواند زنگ خطر هشدار دهنده را برای والدین به صدا درآورد ولی باید بدانید که تشخیص نهایی نیازمند جمع‌آوری تاریخچه بالینی، معاینه و ارزیابی شواهد و حتی انجام برخی آزمایش های خاص است اما معمولاً پزشکان برای درک بهتر رفتار کودک در محیط های مختلف از اطرافیان به ویژه والدین، معلمان و پرستاران سوالاتی را مطرح می کنند تا از طریق این گزارش، به جمع بندی برسند.

در جلسات مشاوره حضوری، کودک می بایست معاینه بدنی، عصبی و روانشناختی شود. درمان‌های مختلفی برای کمرنگ کردن شواهد بیش فعالی استفاده می شود که یکی از آنها را می توان استفاده از دارو دانست علاوه بر این، برای درک وضعیت جسمی و شناخت موارد منع مصرف دارویی، تست های آزمایشگاهی نیز صورت میگیرد که ممکن است شامل آزمایش خون، ادرار، عملکرد کبد و کلیه، قد و وزن و غیره باشد.

ماندگاری علائم بیش فعالی تا چه سنی ادامه دارد؟

بیش فعالی از مشکلات شایعی است که می تواند تبعات جبران‌ناپذیری را به دنبال داشته باشد، بنابراین نیاز است در زمان طلایی برای تشخیص قطعی و استفاده از خدمات درمانی اقدام کرد.

معمولاً بسیاری از رفتارهای مخرب را می توان کنترل کرد. مطابق یک تحقیق کلی که محققان صورت داده اند احتمال انجام کارهای خطرناک و جرم گونه ممکن است برای ۷۰ درصد گروه درگیر تا ۱۸ سالگی ادامه داشته باشد و ۳۰ درصد باقی مانده نیز شواهدی را مادام العمر نشان می دهند. بنابراین نیاز است نسبت به درمان اختلالات رفتاری مخرب و ثانویه تاکید بسیاری داشت.

بی توجهی به درمان و ماندگاری اختلال بیش فعالی، موجب میشود در بزرگسالی، اقدامات ضد اجتماعی وجود داشته باشد و دستاوردهای تحصیلی و شغلی را نیز متاثر می کند، علاوه بر آنکه هزینه بالایی به شخص و اجتماعی وارد می کند.

پدر و مادران دلسوز می بایست به جای مقاومت در مقابل پذیرش اختلال فرزندشان به دنبال راهی باشند تا این مشکل هر چه سریعتر بهبود یابد. خدمات درمانی، اغلب شامل استفاده از دارو، رفتار درمانی و روان درمانی است که می تواند مثمر ثمر باشد.

برخی از خانواده ها، دیدگاه خوبی نسبت به دارو درمانی ندارند در حالی که می بایست به تجویز پزشک اعتماد کرد. مسیر کاهش اختلال بیش فعالی زمان‌بر بوده و نیاز است برای برگشت کودک به مسیر یادگیری طبیعی و عملکرد های اجتماعی، تمام تلاش را صورت داد.

ممکن است این فرآیند، سال‌ها نیز زمان نیاز داشته باشد. مطمئنا قطع خودسرانه دارو، یک تصمیم اشتباه و مهلک است که تبعات جبران ناپذیری را به همراه دارد.

تجربه یکی از والدین که فرزندی درگیر بیش فعالی را دارد با هم مرور می کنیم:

فرزند چهار و نیم ساله من همواره در حال حرف زدن و راه رفتن است بطوریکه لحظه ای سکوت تبدیل به آرزو شده است. فرزندم علاقه بسیاری به پریدن دارد به طوری که همیشه از یک سمت به طرف دیگر در حال حرکت است. طاقچه، پنجره ها و ارتفاع بلند مکان مورد علاقه  او است. آسیب های همیشگی یکی از صحنه های دلخراشی است که همیشه با آن مواجه هستیم. دیگر تمام توان و آرامش روحی خانواده را گرفته است.

تقسیم بندی اختلال بیش فعالی

پزشکان برای درک بهتر این اختلال بیش فعالی یک تقسیم بندی کلی داشته اند که در ادامه به آن عنوان اشاره می شود:

کم توجهی ساده

این گروه از کودکان چندان با چالش جدی مواجه نیستند به طوری که در زمان آموزش نیز عملکرد بهتری نسبت به سایرین دارند اما ممکن است والدین و معلمان متوجه تشخیص این اختلال نشوند و جالب آنکه در میان قربانیان دختر، درگیری بیشتر دیده شده است.

نوع بیش فعالی / تکانشگری

از مهم‌ترین شواهد رفتاری این گروه می توان به رفتارهای بیش فعالی- تکانشگری اشاره کرد. نکته جالب آنکه قربانیان این گروه نسبت به سایرین کمتر هستند و خانواده ها می بایست برای کنترل رفتار آنها، زحمت بیشتری بکشند.

مختلط

رفتار خاص این گروه از کودکان مجموعه ای از علائم کمبود توجه، بیش فعالی و تکانشگری است که در موقعیت های مختلف، چالش‌هایی را فراهم می کند به طوری که ممکن است عملکردهای زندگی روزمره نیز تحت تاثیر قرار گیرند.

نکات آموزشی برای خانواده های درگیر بیش فعالی

کودکان ۴ و ۵ ساله از فعالیت بسیار رنج می‌برند و رفتاری متفاوتی با سن دو و سه سالگی دارند. از مهمترین چالش های این گروه می توان به نافرمانی، بی نظمی، خواب آشفته و شب ادراری اشاره کرد که علاوه بر این اختلال، مشکلاتی را به وجود می آورد.

برهه پیش دبستانی را می توان بسیار حائز اهمیت دانست با توجه به آن که علائم آشکار تر شده و کودکان قادر نیستند، در آموزش و تحصیل، مسئولیت های خویش را به درستی انجام دهند و تکالیف، اغلب به دلیل نداشتن تمرکز و توجه، نیمه رها می شوند.

ناتوانی در نشستن سبب عدم توانایی کنترل شده و محدودیت‌هایی برای مشارکت در فعالیت‌های گروهی فراهم میکند، همچنین خانواده ها نیز از پخش بودن همیشگی اسباب‌بازی‌ها و وسایل گله‌مند هستند، علاوه بر اینکه رفتارهای تهاجمی و تکانشگری موجب درگیری با سایر هم سن و سالان شده که دوستیابی را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

یکی از اشتباهات رایج در بین خانواده‌ها، امیدواری برای کمرنگ شدن خود به خود شواهد بیش فعالی است در حالی که چنین تصوری دور از انتظار است و حتی با بزرگ شدن و ورود به دوران مدرسه ممکن است رفتارها چندین برابر نیز شوند.

با توجه به آن که عملکرد آموزشی نیازمند توجه و تمرکز است، در حالی که این گروه نسبت به محرک های محیطی حساسیت بالاتری دارند و به راحتی دچار حواس پرتی شده که در نتیجه با مشکلاتی در یادگیری و تکمیل تکالیف را نیز تجربه خواهند کرد که میتواند از نظر عاطفی، ناپایداری را به وجود آورده علاوه بر آن که رفتار پرخاشگرانه نیز دور از انتظار نخواهد بود.

رفتار گروهی از خانواده ها نیز جالب است به طوری که شیطنت و فعالیت زیاد کودکان را مرتبط با بیش فعالی می‌دانند درحالی که این برچسب بدون شواهد علمی و معاینه پزشکی فاقد ارزش است بنابراین باید با یک نتیجه گیری کلی به کودک، برچسب بیش‌فعالی را داد.

معاینه و تشخیص توسط پزشکان، ماهیت مسئله را مشخص خواهد کرد که در صورت تشخیص، خوشبختانه داروها و خدماتی رفتاردرمانی می‌توانند بازدهی بالایی در بهبودی فراهم کنند.

مهمترین مشخصه کودکان درگیر بیش فعالی

معمولا متخصصین حوزه بیش فعالی، بر این باورند که مشکل بیش فعالی در دو حوزه خود را نشان می دهد، از جمله می‌توان به بخش بیش فعالی و تکانشگری اشاره کرد. همچنین نداشتن تمرکز نیز به شدت پر رنگ است در ادامه به رفتارهای خاص ناشی از این خصوصیات گریزی زده شده است

بیش فعالی و تکانشگری

کودک حساسیت بالایی، نسبت به محرک های محیطی دارد حتی در محیط های کوچک نیز قادر به توقف فعالیت ها و نشستن ثابت بر روی صندلی نیست.

علاقه‌ای به اتمام کارها بدون سر و صدا و انجام بازی‌های ساکت ندارد. صبوری برای رسیدن به نوبت خویش را بر نمی تابد و به شکل غیر عادی همواره در حال حرف زدن دیده می شود. همواره دیگران را با فعالیت های بسیار آزرده خاطر می کند.

این رفتار ها معمولاً در کودکان ۴ سال و ۵ ساله نمابان است که با افزایش سن، می توان شاهد فعالیت های شدید تر نیز بود بنابراین استفاده از خدمات درمانی می تواند کنترلگر بهتری باشد.

بی توجهی

کودک همواره در به خاطر سپردن جزئیات دچار اشتباهات بسیار می شود. قادر نیست، مسئولیت‌های خویش را تا انتها به پایان برساند. برای انجام تکالیف مدرسه مانند بازی توانمندی ندارد. همواره در حال رویا بافی و خیالبافی به نظر می رسد و اعتنایی به صحبت دیگران ندارد. نباید انتظار انجام کارهای طولانی مدت را داشت.

مطلب دیگر :
فروش آنلاین فرش؛ حل یک مسئله

قربانیان درگیر بیش فعالی متفاوت هستند. گروهی از آنها دچار بیش فعالی و حرکات تکانشگری هستند. برخی نیز نداشتن توجه و تمرکز، عملکرد آنها را به شدت کاهش داده است. اما زمانی میتوان در یک کودک نسبت به وجود اختلال بیش فعالی مشکوک شد که حداقل ۵ تا ۶ خصوصیات خاص این اختلال را داشته باشد.

همچنین رفتارها را در دو محیط متفاوت مانند منزل و مدرسه بیش از ۶ ماه نشان دهد. به یاد داشته باشید در صورتی که کودک تنها در یک مورد خاص چنین رفتاری را نشان دهد، شاید بیانگر عدم علاقه به آن شرایط باشد.

زمان تشخیص علائم بیش فعالی

بیش فعالی، اختلالی است که در تمامی قربانیان به یک شکل تظاهر بالینی ندارد. علاوه بر آن که شدت اختلالات وابسته به سن و شرایط محیطی است. بنابراین آزمون تشخیص بیش فعالی تنها به منزله هشدار است.

معمولاً علائم قبل از ۴ سالگی آشکار می‌شوند اما برای تشخیص قطعی نیاز به زمان بیشتری است که معمولاً ورود به مدرسه و پیش دبستانی می تواند کمک کنند این گروه سریع‌تر شناسایی شوند‌ با توجه به آن که عملکرد آموزشی تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد و معلمان نیز به عنوان یک ناظر بهتر، رفتار کودک را رصد میکنند.

دلایل بروز بیش فعالی در کودکان

دلایل بروز بیش فعالی در کودکان دغدغه بسیاری از خانواده هاست تا بتوانند شانس ابتلای فرزندشان را کاهش دهند. اما باید پذیرفت این مشکل رفتاری به دلیل یک عامل خاص نیست و برهم کنش عوامل ژنتیکی و شرایط محیطی تاثیرگذارند.

بروز آن، چندان نادر نیست به طوری که آمارها تاکید بر درگیری ۱۰ درصد کودکان ۴ تا ۱۷ ساله دارند. به نظر برسد که گروه پسران را ۴ برابر دختران نیز گزارش شده است.

برای بیان دقیق عوامل بروز بیش فعالی تاکنون شواهد علمی به جمع‌بندی نرسیده اند اما بهتر است بپذیرید، عوامل ژنتیکی تاثیر بسزایی بر ابتلا دارند بنابراین در صورت وجود فرد درگیر اختلال در خانواده می‌بایست انتظار تداوم این اختلال در دیگر کودکان را نیز داشت.

همچنین شرایطی مانند صدمات شدید مغزی، سیگار کشیدن یا نوشیدن الکل در دوران بارداری مادر، نارس بودن نوزاد نیز می‌تواند شانس را چندین برابر افزایش دهد.

سبک زندگی غلط نیز می تواند تداوم شرایط را رقم زند بنابراین مصرف مواد غذایی حاوی مواد افزودنی، مواد نگهدارنده عاقلانه نیست. بهتر است مکمل های غذایی مانند آهن، روی، ویتامین ها به درستی مصرف شوند.

مروری بر شواهد اختلال بیش فعالی در کودکان ۵ ساله

باید پذیرفت که اغلب مشکلات ناشی از بیش فعالی، در سنین اولیه کودکی مشترک هستند اما ممکن است برخی از شواهد اندکی متفاوت باشند بنابراین مروری بر رفتار های ناشی از این اختلال در سن ۵ سالگی خواهیم داشت:

بی توجهی

این گروه از کودکان نه تنها توجه چندانی به اطراف ندارند، بلکه پیگیر جزئیات امور نیز نیستند. البته نداشتن کنترل ذهنی می تواند مشکلاتی برای آنها فراهم کند به طوری که نسبت به آموزش معلم بی توجه بوده و حساسیت بالایی نسبت به محرکهای بیرونی نشان می‌دهند.

خانواده‌ها نیز نسبت به عدم توجه فرزندشان در منزل چنین گزارشاتی را بیان کرده اند که اغلب علاقه بسیاری به انجام بازی های کامپیوتری و تقاضای تماشای تلویزیون نشان میدهند با توجه به اینکه سرگرمی های مورد علاقه آنهاست اما چنین نگرشی نسبت به کلاس درس و آموزش ندارند، بی جهت نیست که یادگیری آنها نسبت به سایرین ضعیف تر است و در مهارت خواندن و نوشتن نیز عقب هستند.

فعالیت زیاد

فعالیت زیاد کودکان درگیر پیش‌فعالی می‌تواند بی‌نظمی و آشفتگی را نیز فراهم کند به طوری که خانواده ها همواره در حال مرتب چیدن وسایل هستند، علاوه بر آنکه کودک علاقه بسیاری به جنب و جوش و حتی بالارفتن از ارتفاع نشان می‌دهد همواره همچون اسب وحشی در حال دویدن بی هدف دیده می‌شود.

شاید برخی از کودکان درگیر بیش فعالی ممکن است مدتی به صورت ساکت دیده شوند اما نداشتن تمرکز حواس، می تواند بر عملکرد آموزشی تاثیر بسیاری بر جای بگذارد.

حرکات تکانشگری

کودکان ۵ ساله که درگیر بیش فعالی هستند، همواره روحیه زود رنج و جسور دارند. به طوری که برای رسیدن به هدف خود حاضرند دردسرهایی را به جان بخرند. دعوا و کشمکش نیز جزء جدایی ناپذیر رفتار این گروه منتشر شده است.

عواطف و روحیه خاص

بی ثباتی عاطفی و مشکلاتی در خواب ممکن است عملکرد آنها را طی روز مختل کند به طوری که علاقه به انجام تکالیف ندارند و همواره با لجبازی با سایر هم سن و سالان برخورد می کنند که ممکن است دیگران را تحت تاثیر قرار دهد.

مشکلات یادگیری

نمی‌توان کودکان درگیر اختلال بیش فعالی را کند ذهن یا کم هوش دانست. به علت وجود بیش فعالی قادر نیستند همچون سایر دانش‌آموزان در عملکردهای آموزشی بدرخشند، علاوه بر آن که ممکن است گروهی نیز از مشکلات ثانویه مانند اختلال حرکت بینایی، نقص شنیداری و چالش در تشخیص اصوات نیز رنج ببرند که می‌تواند عامل چالش در آموختن باشد.

تست آنلاین بیش فعالی کودکان 4 و 5 ساله

اگرچه تشخیص قطعی یک اختلال به ویژه بیش‌فعالی در حوزه تخصصی پزشکان و متخصصانی است که مجهز به علم و تجربه هستند اما می توان با انجام تست آنلاین بیش فعالی کودکان 4 و 5 ساله زنگ خطر های هشدار دهنده را شناخت، بنابراین با دقت به پرسش‌ها نگاه کنید:

کودک نمی‌تواند بر روی صندلی آرام نشسته، همواره بی قرار بوده به طوری که حرکت دائمی دست و پاها آزاردهنده است.

نسبت به نگرانی ها و حساسیت های خانواده بی تفاوت است به طوری که آرام نشستن بر صندلی را یک چالش جدی می بیند.

موقعیت شناسی خوبی ندارد به طوری که همواره در شرایط ساکت نیز اقدام به دویدن و سر و صدا می نماید.

بازی کردن آرام و بدون سر و صدا تفریح مناسبی برای این گروه نبوده و همواره در فعالیت‌های گروهی نیز اقدامات برهم زننده نظم را انجام می دهد.

جنب و جوش و انرژی زیاد منجر به فعالیت دائمی کودک میشود.

علاقه‌ی زیادی به پرحرفی و وراجی دارد.

پاسخ دادن به سوالات را قبل از اتمام جمله شخص، شروع می کند.

رعایت نکردن نوبت در بازی ها و فعالیت ها نیز یکی از رفتارهای رایج کودک است.

قطع کردن مکالمه دیگران را همواره انجام می دهد، به طوری که منجر به واکنش تعجب آنها می شود.

اگر متناسب با این تست مشاهده کردید، فرزندتان ۶ نشانه یا بیشتر دارد نیاز است که با متخصصین مشاوره و ارزیابی درستی را صورت دهید. بیاد داشته باشید کودک نباید از بیماری و اختلال روانی دیگری، رنج ببرد که چنین شواهدی ناشی از آن باشد. علاوه بر آن که باید اختلال در عملکرد تحصیلی و اجتماعی نیز تاثیر بگذارد که از دیگر نشانه ها بوده و پزشک نیز درباره وجود این شواهدی رفتاری در محیط های متفاوتی همچون مدرسه و خانواده و موقعیت های دیگر سوالاتی را مطرح می کند تا مطمئن شود نیاز به استفاده از خدمات درمانی است.

تست اختلال بیش فعالی کودک همراه با نقص توجه

کاربرد آزمون تشخیص بیش فعالی به این دلیل بوده که خانواده ها برای درک وجود چنین اختلالی معمولاً سردرگم هستند و نیاز دارند تا با یک پیش زمینه راهی مطب متخصصان شوند. بنابراین در ادامه تست اختلال بیش فعالی کودک همراه با نقص توجه، درج شده است تا پیش زمینه ای داشت.

نداشتن حواس موجب عدم تمرکز بر جزئیات شده به طوری که بی دقتی های بسیاری را برای انجام تکالیف نشان می‌دهد.

قادر به تمرکز بر یک مسئله خاص نیست.

از ضعف قدرت شنیداری برخوردار است به طوری که توجهی به صحبت دیگران ندارد.

دستورالعمل ها را معمولاً نقص می کند که ناشی از عدم توانایی در گوش سپردن کامل جزئیات است.

سازماندهی امور و دستورالعمل ها را به سختی انجام می دهد.

از فراموش کاری حتی در انجام امور روزمره رنج می‌برد.

همواره وسایل و لوازم خود مانند کتاب و دفتر را در مکانی دیگر جا می‌گذارد.

رغبتی به انجام فعالیت‌های مستلزم توجه و تمرکز ندارد.

قادر به حفظ تمرکز حواس نیست.

تشخیص بیش فعالی در دوران نوزادی ممکن است یا خیر؟

نوزادان درگیر بیش فعالی معمولا مشخصه خاصی ندارند که بتوان آنها را از یکدیگر تفکیک داد. اگرچه مشکل خواب، گریه مداوم و عدم پذیرش تماس بدنی رایج است اما برای تشخیص قطعی نیاز به زمان بیشتری است.

والدین به عنوان نخستین افرادی که شواهد را می‌بینند می‌توانند تشخیص زودهنگام را ممکن کنند. هرگاه در روند رشد فرزندتان چالشی را احساس کردید، بجای مشورت با دوست و آشنا افرادی که صلاحیت علمی دارند را جهت مشاوره انتخاب کنید. مطمئنا اقدامات درمانی به موقع، شانس بهبودی را چندین برابر افزایش می دهد.

درمان بیش فعالی کودکان ۴ و ۵ ساله

درمان بیش فعالی کودکان ۴ و ۵ ساله متمرکز بر درمان‌های غیر دارویی و دارویی است به طوری که می‌توان از جمله روشها، آموزش والدین و دعوت به همکاری پرسنل مدارس را عنوان کرد. همچنین درمان روانشناختی نیز کمک می‌کند تغییر رفتار ممکن شود.

انتخاب قوانین پاداش و مجازات نیز بسیار مثمر ثمر خواهد بود تا کودک برای انجام فعالیت های مثبت، انگیزه داشته باشند و رفتارهای ناپسند را نیز کنار بگذارد.

چگونه می توان به کودکان درگیر بیش فعالی کمک کرد؟

خانواده به ویژه والدین همواره در تلاشند به فرزند درگیر مشکل بیش فعالی کمک کنند تا شواهد این اختلال را کمرنگ کنند، با توجه به اینکه نبود تمرکز، مشکلات ثانویه بسیاری را فراهم می‌کند بنابراین بهتر است به فرزندتان کمک کنید تا تمرکز داشته باشد و برای پیگیری علایق نیز انگیزه خود را حفظ کند.

انجام بازی های مورد علاقه می تواند به یادگیری کارآمد کمک کند و توجه را نیز ممکن کند به طور مثال می توانید فضای خاص و مهیج را برای نقاشی برگزینید تا آگاهانه در این اقدام مشارکت نماید.

زندگی در عصر حاضر با چالش های متعددی همراه است که زمان مراوده خانواده ها با کودکان را کاهش می‌دهد، بنابراین نیاز است یک بازنگری کلی داشت تا اوقات فراغت کودک به شکل غنی از فعالیت هایی که با  نشاط همراه هستند، سپری شود و فرصت تخلیه انرژی اضافی را فراهم کرد بنابراین ورزش های مناسب مانند پیاده‌روی و نرمش می تواند انتخاب مناسبی باشد.

مسمومیت با سرب، می تواند شدت اختلال بیش فعالی را دوچندان کند بنابراین نیاز است نسبت به سبک زندگی بازنگری داشت.

اگرچه مراوده با کودک درگیر بیش فعالی بسیار سخت است اما نیاز بوده با رفتارهای مثبت و حمایتهای تشویق گونه او را به سمتی سوق داد که از پافشاری و لجبازی بپرهیزد و برای انجام دستورالعمل ها همراهی لازم را انجام دهد.

یکی از اقدامات مخرب خانواده ها در دعوا و نزاع، در حضور کودک است با توجه به اینکه قربانیان اختلال بیش فعالی نیاز به فضایی شاد و مفرح دارند، ارتباط نامناسب والدین می تواند تشدید کننده علائم نیز باشد، بنابراین بیاموزید چالش‌ها و بحث های خود را در حضور کودک صورت ندهید.

نباید برای درمان و تسهیل مشکلات ناشی از بیش فعالی، عجله داشت مطمئنا اقداماتی مانند سرزنش، ضرب و شتم و تنبیه هیچ سودی ندارد و می‌تواند بازدهی خدمات درمانی را نیز کاهش دهد بنابراین اگر به دنبال سلامت جسم و روان فرزندتان هستید کمی خویشتن دار باشید تا مسیر بهبودی با سختی کمتری پیش رود.

شیوع و تبعات بیش فعالی در دختران و پسران چگونه است؟

پسران بیش از دختران درگیر بیش فعالی می‌شوند علاوه بر آن که رفتارهای ناشی از این اختلال نیز متفاوت است به طور مثال پسران علاقه بسیاری به جنب و جوش و فعالیت نشان می‌دهند در حالی که دختران از مشکل نبود توجه و تمرکز رنج می‌برند.

باید پذیرفت تبعات ناشی از این اختلال  با سهل انگاری موجب ماندگاری و بروز عوارض دیگر نیز می شود. متاسفانه برخی از خانواده‌ها واکنشهای شدیدی در زمان تایید وجود چنین مشکلی نشان می‌دهند و برای پذیرش مقاومت بسیاری دارند در حالی که با نادیده گرفتن آن نمی توان کمکی به بهبودی داشت.

سخن آخر

بیش فعالی اختلالی نسبتاً پیچیده است که نمی‌توان صرفاً با یک تست، نسبت به وجود یا نبود آن اظهار نظر کرد بنابراین در صورت مشاهده شواهد، بهتر است مراجعه به پزشک را جدی بگیرید تا دچار پشیمانی نشوید. مطمئناً استفاده از خدماتی درمانی زودهنگام می تواند بازدهی را فزایش دهد.

منبع: تست آنلاین بیش فعالی کودکان 4 و 5 ساله

منبع: مقالات نورولند