تحصیل در سنت پترزبورگ: زیبا ترین شهر اروپا

ما در طول ۷ ماه گذشته، به معرفی گسترده فرصتای تحصیلی و بورس در اقصی نقاط جهان پرداخته و تلاش داره با در نظر گرفتن حساب گسترده متقاضیانی ایرونی علاقمند به تحصیل در دانشگاه های بیرون مرز کشور، به اطلاع رسانی مستند در این بخش ادامه بده.

علاوه بر معرفی فرصتای تحصیلی و اخذ کمک هزینه تحصیلی در قاره های جور واجور جهان، این سرویس تلاش می کنه تا نکته ها و بایدای لازم جهت اپلای و اخذ پذیرش تحصیلی رو در فازای جورواجور، در اختیار خواهندگان محترم بذاره.

همونجوریکه میدونید،‌ روند اپلای واسه اخذ پذیرش در دانشگاه های جور واجور دنیا، در بیشتر موارد،‌ اصول و راه و روش مشخص و مشخص داره که خواهندگان (applicants) باید با آشنایی به این موارد، جهت افزایش شانس پذیرش خود، روال مشخصی رو طی کنن. با در نظر گرفتن این که روند پذیرش در خیلی از دانشگاه های جهان به صورت رقابتی (competitive admission) است، پس حرفه ای گر در این میدون هم ضرورت داره.

امروز به معرفی دانشگاه سنت پترز بورگ روسیه، اولین دانشگاه یکی از کشورای صنعتی جهان می پردازیم. اما واسه کسایی که از امروز، با سرویس دانشگاه گردی ما شدن، مواردی رو میگیم.

تا کنون چه گفتیم؟

در ایران هرساله ده ها هزار نفر در آزمونای بین المللی مانند IELTS–TOEFL-GRE شرکت می کنن و هدفشون پس از دریافت این مدارک، تحصیل در یکی از دانشگاه های شرق و غرب عالمه. روند فزآینده تحصیل در خارج هم نشون میده که دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی سراسر جهان، ایرانیان رو در مورد علم و تحقیق، خوش نام و موفق میدونن که حالا ده ها هزار ایرونی در کشورای جور واجور مشغول به تحصیل حتی با بورس هستن.

واسه تحصیل در خارج، اول باید تکلیف خود رو واسه تحصیل از مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد مشخص کنین. رزومه خوب داشته باشین. باید بدونین که دانشگاه شما، نیاز به GRE-GMAT داره یا نه. باید بدونین که چه نمره زبون نیاز داره و شهریه داره یا خیر. از همه مهم تر، مورد تایید وزارت علوم ایرانه یا خیر!

با در نظر گرفتن افزایش اندازه ارز در چند سال گذشته و تغییر روند بعضی از دانشگاه های جهان به لغو سیستم شهریه رایگان (Tuition free system)، راه و روش خواهندگان ایرونی به تحصیل در بعضی از کشورهایی که روزگاری پاتوق تحصیلی ایرانیان به حساب می رفت، دچار تغییر شده.

سوئد،‌ پایتخت فرهنگی ایرانیان اروپا و یکی از اصلی ترین مراکز تحصیلی دانشجویان ایرونی در سرزمینای سرد شمالی، جاییست که از سال ۲۰۱۰ میلادی، سیستم شهریه رایگان رو واسه شهروندان خارج اتحادیه اروپا لغو کرد و حالا باید فقط واسه گذروندن یه دوره کارشناسی ارشد در دانشگاه های این کشور، ترمی ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومن پرداخت کرد.

مثلا در KTH یا اوپسالا.

از طرفی، فنلاند، همسایه شرقی این کشور، از پاییز ۲۰۱۷ میلادی هم می خواد هم چون سوئد،‌ سیستم پذیرش تحصیلی رایگان خود رو واسه رشته های انگلیسی زبون کلا حذف کنه و فقط امکان تحصیل رایگان رو واسه رشته هایی که به زبون سوئدی و فنلاندی تدریس می شه،‌ هم اونقدر حفظ کنه.

اما شرایط در نروژ، کشور پادشاهی آروم شمال اروپا، زیاد تغییر نکرده. سیستم آموزشی با کیفیت و گسترده نروژ هم اونقدر رایگان واسه کلیه خواهندگان تحصیل در این کشوره. اما با وجود کاهش قابل توجه ارزش کرون نروژ در سالای گذشته در برابر ریال ایران، هزینه های زندگی گران این کشور دلیل می شه که بعضی، عطای تحصیل در این کشور با تحصیل رایگان رو به لقایش ببخشند.

اما هم اونقدر پیشنهاد می شه که علاقمندان به تحصیل در مقطع دکترا، دانشگاه های نروژ رو در اولویت بررسی در قاره سبز داشته باشن چون که بیش ترین اندازه بورس ماهانه به دانشجویان PhD در اسکاندیناوی و حتی اروپا، در این کشور پرداخت می شه.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که هم اونقدر هزینه های تحصیل در کشورای جنوبی اروپا مانند ایتالیا. اسپانیا و پرتغال، به نسبت دیگه مناطق اروپا مانند فرانسه، دانمارک و هلند پایین تره و دانشجویانی که واسه تحصیل به این کشورا می رن، اگه به زبانای کشور مقصد مسلط باشن، امکان تحصیل رایگان با بورس و حتی پیدا کردن فرصت شغلی در بین تحصیل هم براشون جفت و جور می شه.

با در نظر گرفتن رونق گرفتن درخواست تحصیل دراین کشورا به واسطه هزینه تحصیل و زندگی پایین در قیاس با بقیه نقاط اروپا، در ماه های آینده به معرفی گسترده فرصتای تحصیلی و بورس این کشورا می پردازیم.

با این حال، کشورای شرق  اروپا و تازه استقلال یافته شوروی قبلی هم در بیست سال گذشته، با استقبال علاقمندان ایرونی مواجه شده.

سنت پترزبورگ کجاس؟

امروز می خوایم به سنت پترزبورگ بریم. جایی که یکی از بزرگ ترین شهرای اروپا و از پایتختای فرهنگی این قاره هستش و طبق آمارای جهانی، در گروه قشنگتر ترین شهرای جهان و از مقاصد گردشگری سالای گذشته این قاره هم حساب می شه.
جایی که هر ساله به اندازه جمعیت ۶ میلیونی اون، پذیرای گردشگران خارجیه.

سنت پترزبورگ، جاییست که دومین دانشگاه بزرگ روسیه در اون جا قرار داره.
روسیه، کشور دانشگاه ها هستش و صدا دانشگاه که بعضی از اونا، نامزدا و برندگان جایزه نوبل رو به جامعه علمی جهان تقدیم کرد، در اختیار داره.

سنت پترزبورگ، دومین دانشگاه بزرگ روسیه س و با بیشتر از ۹۰ موسسه تحقیقاتی و ۳۵۰ سازمان مطالعاتی در سراسر این کشور و اروپا تعامل داره.
سنت پترزبورگ، در روسیه به عنوان یه مرکز فرهنگی اصلی مهم جهانی تلقی می شه.
از سنت پترزبورگ به عنوان پایتخت فرهنگی فدراسیون روسیه هم نام برده می شه.

این شهر، دروازه ورود روسیه به اروپا بوده و مرکز راهبردی اتصال این کشور به شمال اروپا هستش.
این شهر در تاریخ روسیه، نقش بسیار مهمی اجرا کرده و بخاطر این، از جمله شهرای تاریخی و دیدنی این کشوره.

دانشگاه سنت پتروزبورگ روسیه با قدمتی بیشتر از ۳۰۰ سال، یکی از قشنگتر ترین، مجهز ترین و موثر ترین دانشگاه های قاره سبزه که در سال ۱۷۰۳ میلادی به وسیله پتر کبیر پایه گذاری شد.

اسمای قدیمش: سنت پترزبورگ، پتروگراد، لنینگراد بود. در شهر سنت پترزبورگ نزدیک به شش میلیون نفر زندگی می کنن و به اون، ونیز شمال می گن. جزایر زیادی در سنت پترزبورگ هست که تونسته اونو به یکی از قطبای اصلی گردشگری  روسیه بدل کنه.

قرار گرفتن بیشتر از ۲۰۰ موزه، هفتاد سالن تئاتر و ۱۰۰۰ کتابخونه در این شهر،‌ اهمیت تاریخی و فرهنگی و علمی اونو نمایان می کنه.

جالبه که بدونین که سنت پترزبورگ، شهر پلا هستش.

چون که بیشتر از ۳۰۰ پل، ۳۰ جزیره دور و بر اونو به هم وصل می کنه.

شمار خیلی از آثار جهانی ثبت شده روسیه در میراث یونسکو، در این شهر تاریخی قرار داره که شاید در آینده ای نه خیلی دور، ساختمون دانشگاه دولتی سنت پترزبورگ هم به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شه.

به چه دلیل دانشگاه دولتی سنت پترزبورگ

شاید واسه شما این سوال پیش اومده باشه که به چه دلیل تحصیل در دانشگاه دولتی سنت پترزبورگ روسیه واسه خواهندگان ایرونی علاقمند به تحصیل در قاره سبز مهمه.

باید عرض کنیم که بخشی از موفقیتای علمی، فرهنگی، سیاسی و حتی تاریخی روسیه در سه قرن گذشته، مدبون فعالیتای علمی و راهبردی این دانشگاه بوده.
این دانشگاه، اولین دانشگاه روسیه هستش و دانشگاهی پیشرو در میدونای فناوری و تولید علم روسیه س.

این دانشگاه بارها در فهرست ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان و در گروه برترینای اروپا قرار گرفت و تعاملات گسترده علمی و فرهنگی اون با دانشگاه های سراسر جهان نشون میده که این دانشگاه یکی از بین المللی ترین دانشگاه های دنیاس.

جالبه که بدونین بر خلاف خیلی از دانشگاه های دنیا که در زمینه های خاصی به پذیرش دانشجو و فعالیتای علمی مشغول هستن، این دانشگاه در کلیه رشته هایی که فکرش رو بکنین، ساختار و سیستم آموزشی مرتب و نوشته شده و مشخص داشته و به چندین زبون دنیا نسبت به پذیرش دانشجویان، اقدام می کنه.

دانشگاه دولتی سنت پترزبورگ رو باید یکی از پر افتخار ترین دانشگاه های روسیه و جهان نام برد.

ایوون پاولوف (فیزیولوژیست)، ایوا مجینکوف (بیولوژیست)، نیکولای سمینوف (فیزیکدان)، لوو لاندائو (فیزیکدان) الکساندر پروخوروف( فیزیکدان)، واسیلی لئونتیف(اقتصاد دان) و لنوید کانتوروویچ، از جمله برندگان جایزه نوبل بودن که سابقه تحصیل و تحقیق در این دانشگاه رو در کارنامه داشتن.

از جمله علم آموختگان مطرح این دانشگاه میشه به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور الان این کشور، دیمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه و مدیر کل موزه جهانی و معروف هرمیتاژ، میخایل پیوترویسکی، رییس آکادمی علوم روسیه (لیودمیلا وربیسکایا) اشاره کرد.

آمارایی از دانشگاه دولتی سنت پترزبورگ

این دانشگاه همونجوریکه گفتیم، از جمله دانشگاه های مهم اروپا و جهان هستش که تجربه تحصیل در اون، تحربه تحصیل و تحقیق و گردش در یکی از معتبر ترین مراکز علمی روسیه هستش.
در این دانشگاه الان بیشتر از ۳۵ هزار دانشجو مشغول به تحصیله.

بیشتر از ۶ هزار کارمند و ۱۰۶ رشته در مقطع کارشناسی، ۳۵۰ رشته در مقطع کارشناسی ارشد و ۲۶۳ رشته در مقطع دکترا و پسا دکترا واسه تحصیل دانشجویان خارجی در دسترس هستن.

از هفتاد کشور دنیا، در این دانشگاه دانشجویان بین المللی هست و الان بیشتر از ۳ هزار دانشجوی بین المللی در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستن. این تعداد دانشجو با تعداد کل دانشجویان در بعضی از دانشگاه های جنوب اروپا برابری می کنه.

دانشگاه سنت پترزبورگ با ۳۵۰ دانشگاه در سراسر جهان، تفاهم نامه همکاری علمی و فرهنگی داره و بهترین پارگ علم و فناوری بلوک شرق، در این دانشگاه قرار داره.

جالبه که بدونین، کتابخونه دانشگاه سنت پترزبورگ، یکی از بزرگ ترین کتابخانه های دنیاس که مخزن اون، ۷ میلیون کتاب شامل کتب خطی و نفیس به زبانای جور واجور و در رشته های جورواجور داره.

مطلب دیگر :
قانون جذب عشق در ۱۱ مرحله [جذب مرد یا زن مورد علاقه]

فواید تحصیل در دانشگاه دولتی سنت پترزبورگ

یکی از فواید تحصیل در این دانشگاه، ظرفیتای گسترده علمی و تجهیزاتی اون در رشته های جور واجور فنی مهندسی، پزشکی، علوم انسانی و علوم طبیعیه که دانشجو رو با هر بنیه علمی، در کوران فعالیتای تحقیقاتی قرار میده.

سیستم دانشگاهی در این دانشگاه براساس سیستم ارزشیابی اروپایی ECTSه که امکان تحصیل در مقاطع جور واجور رو واسه علم آموختگان این دانشگاه در دیگه دانشگاه های جهان جفت و جور می کنه.

از طرفی، دانشجویان این دانشگاه می تونن در یکی از ۳۵۰ دانشگاه طرف قرار داره دانشگاه به عنوان دانشجوی تبادلی (EXCHANGE STUDENT) فعالیت کنن. فرصتای بورسیه ای که دانشگاه واسه دانشجویان خارجی جفت و جور می کنه،‌ گسترده بوده و بخاطر این، مشاهده می شه که خواهندگان زیادی در این دانشگاه واسه تحصیل اپلای می کنن.

لوازم پیشرفته دانشگاه و بورسیهای عالی دانشگاه به خواهندگان دارای شرایط (QUALIFIED APPLIANTS) از جمله ظرفیتای دانشگاه واسه تشویق دانشجویان به تحصیل در این دانشگاهه.

گشتی در دانشگاه سنت پترزبورگ

سنت پترز بورگ روسیه، دانشگاه های مختلفی داره که دانشگاه دولتی سنت پترزبورگ و دانشگاه فنی سنت پترزبورگ، از جمله مراکز آموزشی مهم اون هستن و در روزای آینده به بررسی دانشگاه فنی این شهر زیبای روسیه هم می پردازیم.

واسه باخبر شدن از ظرفیتای تحصیلی و بورسیه دانشگاه، به پرتال ان مراجعه کنین. این پرتال به سه زبون روسی، چینی و انگلیسی بروزرسانی شده و جالبه که بدونین امکان تحصیل به ۶ زبون مهم دنیا در این دانشگاه جفت و جوره.

همونجوریکه در تصویر زیر مشاهده می کنین، ایندکس دانشگاه دارای ۳ بخش:‌education> research>admissionه که بخش آموزش دانشگاه، بخشای متنوعی داره.

فهرست بیشتر از ۵۷۰ رشته در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای این دانشگاه و فرصتای بورسیه اون در این بخش میشه دید. فهرست رشته هایی که به زبون انگلیسی در این دانشگاه تدریس می شه هم در این نشانی در دسترس میشه.

بیشتر خواهندگان بین المللی در این دانشگاه در مقطع ارشد و دکترا مشغول به تحصیل هستن. بعضی از رشته ها مانند هوا فضا و پزشکی و هسته ای در روسیه، اون قدر  مهمه که بعضی از دانشجویان بین المللی، یادگیری زبون روسی واسه تحصیل در این رشته ها رو در دستور کار قرار میدن.
پس، واسه به کار گیری ظرفیتای علمی و گسترده این دانشگاه در تعدادی از رشته ها، یادگیری زبون روسی خالی از لطف نیس.

روسی یکی از زبانای رسمی سازمان ملل هستش.

فهرست رشته های کارشناسی ارشد انگلیسی زبون

رشته های هنری و فرهنگی

 

  • Art Criticism — in English

 

 

  • Cognitive Studies — in English

 

  • Curatorial Research — in English

  • Economics and Management

  • Corporate Economics — in English

 

    • International Trading System — in English

 

  • Master in Corporate Finance (MCF) — in English

 

  • Master in Management (MIM)  — in English

 

  • Master in Public Management (MPM) — in English

رشته های علوم انسانی

    • Innovative Technology in Translation: French/Spanish/Italian — in French/Spanish/Italian

  • Intercultural Communication: German-Russian Dialogue — in German

  • Literary Translation — in English

  • Simultaneous Translation — in English

  • Theory and Practice of Verbal Communication: German — in German

 

  • Theory, History and Methodology of Translation — in English

 

رشته های علوم طبیعی

  • Chemistry — in English

    • Cold Region Environmental Landscapes Integrated Sciences (CORELIS) — in English
    • Physical and Mathematical Sciences, Computer Sciences and Information Sciences

 

 

  • Game Theory and Operations Research — English

رشته های علوم اجتماعی

  • American Studies — in English

  • Baltic and Nordic Studies — in English
  • BRICS Studies — in English
  • Diplomacy of the Russian Federation and Foreign States — in English
    • European Legal Studies and International Economic Law — in English and German

  • Global Communication and International Journalism — in English

  • International Commercial Arbitration — in English

    • International Cooperation in Environmental Policy and Sustainable Development — in English
  • International Relations — in English

  • International Sociology — in English
  • Political Governance and Public Policy — in English
  • Public Relations as Part of International Relations — in English

رشته های مقطع دکترا در دانشگاه سنت پترزبورگ

دانشگاه سنت پترزبورگ روسیه در ۲۶۳ بخش، نسبت به پذیرش دانشجو در مقطع دکترا اقدام می کنه این این بخشا شامل: علوم زیستی، علوم شیمی، علوم اطلاعات و رایانه، اقتصاد و زبون شناسی رو شامل می شه.
واسه اطلاعات بیشتر به لیست زیر مراجعه و اطلاعات بیشتر رو در لینکی که قبلا اشاره کردیم دنبال کنین.

  • Biosciences

  • Chemical Sciences
  • Clinical Medicine

  • Computer and Information Sciences

  • Earth Sciences

 

    • Economics

 

  • Education and Pedagogical Sciences
  • Fundamental Medicine

  • Informatics and Computer Engineering

 

  • Law

 

  • Linguistics and Literary Studies

  • Mass Media and Information Librarianship
  • Mathematics and Mechanics

  • Physics and Astronomy

 

  • Political Science and Regional Studies

 

  • Psychological Sciences
  • Sociological Sciences

آموزش زبون روسی در دانشگاه سنت پترزبورگ

به دلیل پرستیژ جهانی و ظرفیتای علمی بالا این دانشگاه در رشته های جور واجور، خیلی از رشته های این دانشگاه به زبون روسی تدریس می شه و بخاطر این‌۱۵۰ مدرس در این دانشگاه مشغول تدریس آموزش زبون روسیه به دانشجویان بین المللی قبل از ورود به دانشگاه هستن.

با در نظر گرفتن این که دانشگاه فرصتای تدریس زبون روسی رو به خواهندگان، ۶ ماه قبل از ورود رسمی به دوره ها تحصیلی شروع می کنه و شرایط خاصی هم داره، واسه به دست آوردن جزییات بیشتر به این موارد که در زیر اومده توجه کنین. همونجوریکه مشاهده می کنین از راه پرتال خاصی باید واسه یاد گرفتن زبون روسی در این دانشگاه دست به کار شد.

    • Fill in an application form online at http://www.russian4foreigners.spbu.ru/
    • Send a copy of your passport to info@rlci.spbu.ruIt takes 6 weeks to issue a letter of invitation.EU students applying for a 3 months course with no plans to extend their stay get a letter of invitation within 10 days.

  • Apply for a student visa at a Russian Consulate.

 

 

  • Inform the University about your arrival at least 5 days in advance.
  • Address and contacts.

 

  • Lieutenant Schmidt emb., 11/2Petersburg, Russia
  • ۱۹۹۰۳۴

پذیرش در دانشگاه سنت پترزبورگ

واسه باخبر شدن از شرایط پذیرش در دانشگاه سنت پترزبورگ، به این لینک مراجعه کنین. کلیه اطلاعات پذیرش و زمانای دریافت مدارک خواهندگان بین المللی در این قسمت ارائه شده.
آخرین اطلاعات مربوط به پذیرش دانشجویان بین المللی دانشگاه هم در این فایل PDF در دسترس میشه که به اون مراجعه کنین.

نکات مهمی که در این فایله، واسه اگاهی علاقمندان به زبون انگلیسی مثلً ارائه می شه که توجه به اون ضرورت داره:

The oral part of an examination (test) is graded by at least two members of the respective examination board. The applicant is given 45 minutes to get ready for the answer (20 minutes to work with the text at a foreign language examination). During the examination the applicant may be asked additional questions concerning the topics of his/her examination card.

The applicant gets ready for the answer only by writing on the blank sheet. The examiners record the correctness and completeness of the answers on the questions from the examination cards and ask the applicant additional questions.

۳٫۲٫ When holding an interview, the board keeps a record of questions they ask the applicant, brief commentary of the examiners (synopsis) of the answers to them and put marks for every part of the interview.

۳٫۳٫ The final grade for the oral part of the examination (interview) is put in figure and in full into the sheet of oral (oral and written) answer (interview record) signed by at least two examiners.

۳٫۴٫ The length of a written admissions test cannot be more than four hours (240 solid minutes) since the announcement of the examination task.

۳٫۵٫ The length of a practical creative admissions test and/or a profession-specific admissions test may be defined in each particular case in accordance with the syllable of the given admissions test.

پذیرش در بعضی از رشته های در این دانشگاه نیازمند مصاحبه و انجام آموزنای خاصه که واسه به دست آوردن جزییات بیشتر ضمن مطالعه دقیق اون فایل پی دی اف، پیشنهاد می شه با بخش بین الملل دانشگاه مشورت کنین. این پست الکترونیک: abiturient@spbu.ru در دسترسه.

آدمایی که می خوان به زبون انگلیسی درس بخونن واسه سال ۲۰۱۷ میلادی، از این لینک استفاده کنن.

هزینه تحصیل در این دانشگاه واسه دانشجویان خارجی، ترمی ۱۵۰ تا ۳۰۰ هزار روبل روسیه متغییره که بستگی به رشته تحصیلی داره.
واسه به دست آوردن جزییات بیشتر به این لینک مراجعه کنین. واسه دریافت پذیرش نامه و اخذ روادید دانشجویی واسه تحصیل در روسیه هم، دانشگاه سنت پترزبورگ بخشی خاصی از پرتال رو به این موضوع اختصاص داده.

فرصتای تحقیقاتی در دانشگاه سنت پترزبورگ

این دانشگاه همونجوریکه گفته شد، با صدها موسسه تحقیقاتی در علوم جورواجور در روسیه و اقصی نقاط جهان در تعامله که بخاطر این، واسه آشنایی مخاطبان گرامی سایت،‌ فهرست بعضی از این موسسات جهت آشنایی علاقمندان در زیر آورده شده:

  • Magnetic Resonance Research Center

  • Center for X-ray Diffraction Studies

  • Chemical Analysis and Materials Research Center

  • Center for Optical and Laser Materials Research

 

 

 

  • Center for Physical Methods of Surface Investigation

 

  • Center for Thermogravimetric and Calorimetric Research

  • Center for Nanofabrication of Photoactive Materials

  • Center for Innovative Technologies of Composite Nanomaterials

 

  • Nanotechnology Interdisciplinary Center

 

  • Physics Educational Center
    • Center for Diagnostics of Functional Materials for Medicine, Pharmacology and Nanoelectronics

  • Center for Molecular and Cell Technologies