نوشتن عناوین مناسب برای یک سئوی قدرتمند

نوشتن عناوین مناسب واسه یه سئوی قوی

سئو و بهینه سازی سایت

نوشتن عناوین مناسب واسه یه سئوی قوی

۲۳ شهریور ۱۳۹۵

نوشتن یه عنوان مناسب واسه صفحه از جمله مهارتای حیاتی واسه هر کسیه که در زمینۀ سئو فعالیت داره. تگ عنوان اولین اون چیزیه که کاربر در یافته های جستجوی خود می ببینن. هم اینکه، یکی از معیارهای اصلی گوگل واسه تشخیص موضوع صفحه س. ترکیب این دو باعث شده که عنوان یه صفحه اهمیّتی حیاتی پیدا کنه. در این مطلب هم به چرایی اهمیت عنوان و هم به چگونگی ایجاد یه عنوان مناسب واسه صفحه می پردازیم.

منظور ما تگ عنوان در HTMLه یا تیتر اصلی؟

اول بذارین هر گونه شبه س رو برطرف کنیم: در این مطلب در مورد تگ عنوان در HTML صحبت می کنیم. اگه که شما به سورس یه صفحه نگاه کنین، می تونین این تگ رو در قسمت head ببینین. فرمت این تگ به صورت زیره:

<title>This is an example page title – Example.com</title>

در مرورگرهای که دارای تب هستن، این عنوان معمولاً در تب صفحه نشون داده می شه. در تصویر زیر می تونین این موضوع رو ببینین.

اهمیت عنوان صفحه

پس نباید تگ عنوان رو با تیتر اصلی صفحۀ اشتباه گرفت. تیتر اصلی اون تیتریه که کاربر می تونه داخل صفحه ببینه که در جای خودش مهمه! ما در یکی از مطالب دیگه وبلاگ به این تیترها و اهمیّت اونا پرداختیم. (تیترهای یه مطلب: اهمیت و نحوۀ به کار گیری اونا) اما در این مطلب به اونا کاری نداریم.

عنوان صفحه با چه هدفی نوشته می شه؟

یه عنوان مناسب باید دو ویژگی داشته باشه:

  1. باید به شما کمک کنه که تو یه کلمۀ کلیدی بتونین رتبۀ مناسبی به دست بیارین.
  2. باید کاری کنه که توجه کاربر جلب شه و تمایل پیدا کنه وارد صفحۀ شما شه.

این دو هدف خیلی با هم فاصله ندارن، اما بعضی وقتا ممکنه که کمی با هم مخالف باشن. اگه رتبه شما خوب باشه اما کسی بروی لینک شما کلیک نکنه، این رتبۀ خوب خیلی به کار شما نمیاد. در واقع وقتی شما رتبۀ بالایی داشته باشین، اما کسی روی لینک شما کلیک نکنه، کم کم رتبۀ شما کاهش پیدا می کنه. وقتی هم که مطلب شما تیتر جذابی داشته باشه اما رتبۀ خوبی کسب نکنه، شانس اینکه کاربر با اون مواجه بشه کم هستش.

عناوین و اندازه کلیک (CTR)

گوگل از عامل اندازه کلیک (Click Through Rate) استفاده می کنه تا تصمیم بگیره که مطلب شما چقدر به یه کلمۀ کلیدی مشخص ربط داره. این یعنی که وقتی گوگل ببینه کلیکای چندانی بروی مطلب شما نمی شه، به مرور از ارزش مطلب شما کم می کنه. البته عکس این قضیه هم صادقه. یعنی اگه که عنوان شما باعث شه که مردم بروی لینک شما کلیک کنن، گوگل هم رتبۀ شما رو افزایش می ده.

عنوان صفحۀ و کلمۀ کلیدی مورد هدف شما

بعد از اینکه شما یه کلمۀ کلیدی رو واسه مطلب خود مشخص کردین، باید مطمئن شید که این کلید واژه در عنوان صفحه شما قرار داده می شه. چون که عنوان صفحه یکی از مهمترین المان هاییه که گوگل از راه اون موضوع صفحۀ شما رو مشخص می کنه. پس نداشتن کلید واژه اصلی در عنوان می تونه تا حد زیادی شانس شما رو واسه داشتن یه رتبۀ خوب کم کنه.

البته وجود کلمۀ کلیدی واسه جذب کاربر هم اهمیّت داره. از اونجایی که مردم سرسری به یافته های جستجوی خود نگاه می کنن، مهمه که عنوان شما بتونه بدون این دست اون دست کردن توجه اونجا رو به خود جلب کنه. واسه اینکه از پس اینکار بر بیایید، داشتن کلمۀ کلیدی اصلی در اول عنوان یه صفحه می تونه بسیار به درد بخور باشه، چون که گوگل وقتی که جستجوی این کلمۀ کلیدی صورت میگیره اونو پر رنگ می کنه.

البته وقتی هم هست که مطالب مشابه بسیاری با کلمۀ کلیدی شما هست و رقابت سخت تره. اما شما متوجه میشین که همه کلمۀ کلیدی مورد نظر رو در اول عنوان صفحات خود گذاشته ان. اگه که با اینجور شرایطی روبرو بودین، بد نیس که کلمۀ کلیدی خود رو بعد از یه یا دو کلمه بیارین تا اینطوری یه فاصله با اول عنوان داشته باشه و در نگاه کاربر بین یافته های جدا شه.

تعداد کاراکتر مناسب واسه سئوی یه عنوان

طول مناسب یه عنوان با در نظر گرفتن تعداد کلماتی تعیین می شه که گوگل در یافته های خود نمایش میده. الان، گوگل به سه حالت جور واجور عناوین رو نمایش میده. این سه حالت شامل صفحۀ عریض، صفحات کوچکتر و همینطور موبایل می شن. در صفحات عریض و موبایل، عنوان نشون داده شده طولانی تر هستش. بذارین به شما نشون بدیم که این عناوین چیجوری به نظر می رسن:

یه صفحۀ عریض:

نتیجه بزرگ گوگل

نتیجه تو یه صفحۀ کوچکتر واسه همون لینک:

نتیجه متوسط گوگل

نتیجۀ موبایل واسه همون لینک:

نتیجه گوگل در موبایل

 

حتماً بهتره که شما تمرکز خود رو بروی نتیجۀ در صفحۀ کوچکتر بذارین. اما باید به یه موضوع دیگه هم توجه کرد. از اول می سال ۲۰۱۶، گوگل بیشترین حد عرض صفحۀ خود رو زیاد کرده و حالا می تونه در صورت وجود فضا، عناوین طولانی تر رو هم نمایش دهد. پس پیشنهاد ما اینه که مهمترین کلمات کلیدی رو در نیمۀ ابتدایی عنوان خود جای بدین تا مشکلی پیش نیاد، اما اگه که عنوان شما در آخر کمی بلندتر از تعداد کلمات نشون داده شده در صفحات کوچیک شد، اونم به خاطر اینکه می خواستین نام سایت یا برند خود رو هم وارد کنین: اینجور باد!

البته شاید شما هنوزم گیج باشین و سوال کنین "در آخر گوگل چه تعداد کاراکتر رو نمایش میده؟" در جواب باید بگیم که بستگی داره. گوگل دقیقاً تعداد مشخصی کاراکتر رو به نمایش نمی ذاره، بلکه یه عرض رو در نظر میگیره و در اون عنوان رو نمایش میده. این یعنی که تعداد الفای نشون داده شده می تونه بیشتر از مثلا سینای نشون داده شده باشه.

عنوان صفحه و فرصت برندینگ

وقتی بود که سئوکارها نام سایت خود رو از عنوان حذف می کردن. تصور اونا این بود که تراکم یه عنوان اهمیّت داره و اسم سایت می تونه در این قضیه یه نقش منفی داشته باشه. اما شما نباید اینکار رو بکنین. نام برند شما باید در عنوان صفحه گفته شده باشه و ً هم این نام به طور کاملً مشخص باشه. وقتی که مردم به دنبال یه موضوع می گردن و نام شما رو چندین بار می بینن، حتی اگه که روی لینک شما کلیک نکنن، نام شما تو ذهن اونا می مونه. در نتیجه، دفعات بعدی شانس کلیک اونا بروی لینک شما بیشتره.

هم اینکه، اگه که شما نام سایت خود رو در تگ عنوان جای ندین، این خطر هست که گوگل عنوان رو خود به خود واسه شما عوض کنه. به چه دلیل؟ چون گوگل هم مثل ما فکر می کنه که نام برند شما باید در عنوان باشه و اگه شما اینکار رو نکنین، خودش شخصاً دست به کار می شه.

بهینه سازی عنوان صفحه بعد از منتشر کردن

بعضی وقتا واسه ما هم پیش اومده که یه عنوان بتونه رتبۀ خوبی رو در موتورهای جستجو واسه ما بسازه، اما واسه کاربران خیلی جذاب نباشه و به کلیک منجر نشه. در اینطور مواقع با تغییر عنوان تونسته ایم تماشاگر یه افزایش مناسب در تعداد خوانندگان باشیم. به شمام پیشنهاد می کنیم که بعد از یه مدت، آمار تعداد خوانندگان یه مطلب رو بررسی کنین و در صورت ضرورت اینجور عنوان رو ویرایش بدین.

عناوین شما در شبکه های اجتماعی

چیزی که بتونه از دید سئو یه تگ خوب باشه، حتماً در شبکه های اجتماعی هم موفق عمل نمیکنه. در این شبکه ها احتیاجی به رعایت کلمات کلیدی نیس و آوردن نام برند هم بی دلیله. تنها چیزی که اهمیّت داره، جذب کاربران و تشویق اونا به کلیک کردنه.

نتیجه گیری پایانی: عناوین صفحه رو به درستی انتخاب کنین!

نتیجۀ پایانی این مقاله روشنه: کمی بیشتر زمان بذارین تا بتونین یه عنوان خوب واسه صفحۀ خود انتخاب کنین و اهمیّت اونو دست کم نگیرید. هم اینکه اگه می ببینن که یه مقاله اونطور که باید کاربران رو جذب نمی کنه، دوباره به سراغ اون برید و عنوانش رو تغییر بدین. این موضوع مخصوصاً واسه وقتیه که شما یه رتبۀ خوب در جستجو دارین، اما تعداد کلیکا خیلی بالا نیس.

منبع: یوست

موضوع در رابطه سئو و بهینه سازی سایت

در بحث دور و بر این مقاله شرکت کنین! ارسال دیدگاه

نیاز به مشاوره بیشتر دارین؟ واسه صحبت با کارشناسان نوین تماس بگیرین.

۰۲۱-۶۳۴۰۴ ۵ دقیقه رایگان

سعید رهبری

سعید رهبری هستم. یه جدیدی که با معنی فعلی بازاریابی در ایران موافق نیس و فکر می کنه کسب و کارا باید با بازاریابی داخلی درست و کیفیت خدمات خود در راه جذب و حفظ مشتری قدم بردارن.
پیشنهاد میکنیم این مقالات رو هم بخونین

Related articles

هشتگ چیست و چگونه باید از آن استفاده کرد؟

بازاریابی شبکه های اجتماعی هشتگ چیه و چیجوری باید ازش استفاده کرد؟ ۱۸ خرداد ۱۳۹۶ این روزا و با افزایش محبوبیت شبکه های اجتماعی هممون با کلمه هشتگ آشنا هستیم اما شاید کاربرد و امتیازات استفاده دقیق از اونو ندونیم. هشتگا تنها یه کلمه نیستن بلکه می تونن آینده کار و کاسبی شما رو تحت […]

Learn More

هدف تان از راه اندازی سایت چیست؟

بازاریابی اینترنتی هدف تون از راه اندازی سایت چیه؟ ۸ آبان ۱۳۹۵ قبل اینکه بخواین ویژگیا و امکانات سایت خود رو بهتر کنین (حال این بهبود می تونه در مورد سئو یا تجربه کاربری یا هر چیز دیگری باشه)، در درجه اول باید از خود سوال کنین که هدف تون از راه اندازی سایت چیه […]

Learn More

هزینه تبلیغ در گوگل چقدر است؟

تبلیغات اینترنتی هزینه تبلیغ در گوگل چقدره؟ ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ هزینه تبلیغ در گوگل چقدره؟ یا تعرفه تبلیغ در گوگل چیجوری محاسبه می شه؟ کار و کاسبی من می تونه از پس هزینه تبلیغ در گوگل بربیاید؟ اینا سوالاتی هستن که خیلی از آدمایی که تازگیا با سرویس تبلیغات در گوگل آشنا شدن از ما […]

Learn More

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *