پرینتر سه بعدی : لیست قیمت و خرید بهترین پرینتر سه بعدی

پرینترهای سه بعدی در اندازه‌ها و قابلیت‌های بسیار متنوعی عرضه می‌شوند و هر مدل از آن، از فناوری خاصی استفاده می‌کند. برای خرید پرینتر سه بعدی باید به این نکات توجه کنید:

  • از چه چیزی می‌خواهید پرینت بگیرید: بین ابزارهای معمولی تا قطعات صنعتی چاپ‌شده سه‌بعدی زمین تا آسمان تفاوت است. باید بدانید قرار است هرچند وقت یک‌بار چیزی را پرینت بگیرید، اشیای چاپ‌شده را کجا می‌خواهید استفاده کنید و چقدر زمان برای آن صرف خواهید کرد.
  • مدل پرینتر: مدل پرینتر می‌تواند مدل‌سازی رسوب ذوب‌شده (FDM)، پردازش نور دیجیتال (DLP)، استریولیتوگرافی (SLA) و تف‌جوشی لیزری انتخابی (SLS) باشد.
  • جنس صفحه گرم: جنس صفحه گرم یا هیت بد (heatedbed) می‌تواند از شیشه، آلومینیوم یا PCB باشد.
  • تعداد نازل‌ها: در خرید پرینتر سه بعدی تعداد نازل می‌تواند یک عدد یا بیشتر باشد.
  • مواد مصرفی: پرینتر بسته به مدلی که دارد از انواع پلاستیک، رزین یا پودر استفاده می‌کند.

در خرید پرینتر سه بعدی به‌جز موارد بالا باید سرعت پرینت، حجم پرینت، دقت و وضوح پرینتر، ویژگی‌های ایمنی، امکان ارتقا و سیستم عامل یا نرم‌افزار سازگار با آن را هم بررسی کنید. نگران نباشید، این موارد فقط نکاتی برای یادداشت‌برداری بودند. درباره همه آنها کامل توضیح خواهیم داد.

نکاتی که باید قبل از خرید پرینتر سه بعدی بدانید

۱. مدل پرینتر را انتخاب کنید

پرینترهای سه‌بعدی مدل‌های مختلفی دارند. ابتدا با این مدل‌ها آشنا شوید، سپس خواهیم گفت هریک برای پرینت‌گرفتن چه چیزهای مناسب‌اند.

پرینتر مدل‌سازی رسوب ذوب‌شده یا FDM

خرید پرینتر سه بعدی مدل FDM

این پرینتر به این شکل کار می‌کند: با گرم‌کردن رشته‌هایی به نام فیلامنت که می‌تواند از مواد مختلفی باشد آنها را از لوله‌ای به نام اکسترودر که به نازل متصل است عبور می‌دهد. فیلامنت‌ها در امتداد محورهای مختصات X، Y و Z (مختصات سه‌بعدی) خارج شده و شکل موردنظر را به وجود می‌آورند. این پرینترها معمولا خطوط لایه‌ای افقی ایجاد می‌کنند و برای صاف‌کردن محصول پرینت‌شده نهایی باید دوباره روی آنها کار کرد.

در خرید پرینتر سه بعدی اف‌دی‌ام باید بدانید بر اساس ساختار و مختصات چهارچوب دو مدل دارد: دکارتی و دلتا که مدل دکارتی رایج‌تر است.

مدل دکارتی صفحه گرم را در راستای محور Y یعنی محور عمودی حرکت می‌دهد، درحالی‌که محور X و Z را با موتورهای خودشان جابه‌جا می‌کند. مدل دلتا، اکسترودر را با استفاده از سه موتور روی میله‌هایی با فاصله یکنواخت حرکت می‌دهد. این ساختار چندان ایدئال نیست و به همین دلیل کمتر متداول است. بیشتر پرینترهای اف‌دی‌ام دکارتی هستند؛ زیرا کنترل بیشتری به کاربر ارائه می‌دهند و محصول نهایی بهتر و دقیق‌تر است.

 

پرینتر سه‌بعدی چه کاربردی دارد؟

در گذشته اگر میخواستند یک مدل را شبیه‌سازی کنند، باید مدت زمان زیادی را صرف تحقیق و ساخت ماکت اولیه طرح می‌کردند. با روی کار آمدن پرینتر سه‌بعدی، این مشکل برای همیشه حل شد و زمان زیادی صرفه جویی شد.

از چاپگرهای سه‌بعدی برای ساخت ماکت و طرح‌ها استفاده می‌شود. بدین صورت که طرح در نرم‌افزار مربوطه طراحی می‌شود و سپس آن طرح برای پرینتر ارسال می‌شود و آن را در مدت زمان بسیار کوتاهی ایجاد می‌کند. (قیمت پرینترهای 3D بالاست و باید این نکته را در نظر داشته باشید)

انواع پرینترهای سه بعدی

شرکت‌های بسیاری در حال ساخت و تولید پرینترهای 3D هستند. از این رو تنوع آنها بالاست و بهتراست قبل از خرید، آنها را بصورت کامل بشناسید. در ادامه شمارا با انواع چاپگرهای سه‌بعدی آشنا خواهیم کرد، باما همراه باشید.

پرینتر سه‌بعدی SLA

در این مدل پرینتر، چاپ بصورت لایه‌ای انجام می‌شود و از دو مکانیزم بالا به پایین و پایین به بالا استفاده می‌کند. در این مدل از رزین مایع برای سخت کردن مدل استفاده می‌شود و توسط نور فرابنفش این عمل صورت میگیرد. از این پرینتر سه‌بعدی برای ساخت محصولات مهندسی و نمونه‌ساز صنعتی استفاده می‌شود. چاپگر سه‌بعدی SLA از ماده اصلی رزین برای ساخت مدل استفاده می‌کند و همین باعث می‌شود که مدل ساخته شده، مقاومت بالایی نداشته باشد. همچنین اگر میخواهید، مدلی دقیق و ظریف طراحی کنید، پرینتر SLA یک انتخاب کاملا مناسب است.

 

پرینتر سه‌بعدی DLP

عملکرد این پرینتر نیز، شبیه پرینتر SLA میباشد با این تفاوت که نور UV در پرینتر، توسط ویدئو پروژکتور تابیده می‌شود. تولید مدل در این پرینتر، با دقت و سرعت بالایی صورت میگیرد. از نکات مثبت این پرینتر، می توان به قطعات ساده به‌کار رفته در آن اشاره کرد که هزینه تعمیر و نگهداری دستگاه را به شدت پایین می‌آورد. ماده اصلی استفاده شده در این مدل، رزین سرامیکی و رزین تراریخته میباشد. چاپگر بصورت لایه‌ای عمل کند. بیشترین کاربرد این مدل در صنعت پزشکی، دندانپزشکی و جواهرات سازی میباشد. پرینتر سه‌بعدی DLP برای ساخت ارتودنسی‌های شفاف بسیار کاربرد دارد و مورد استفاده قرار میگیرد.

پرینتر سه‌بعدی DMLS

در این مدل نیز، فرایند ساخت مدل بصورت لایه‌ای صورت میگیرد و برای ذوب آلیاژ از لیزر استفاده می‌شود. پودر مورد استفاده برای چاپ توسط پرینتر DMLS، پخته شده و تنها با آلیاژهای نیکل تیتانیوم ۶۵ کار می‌کند. این پرینتر برای ساخت قطعات بزرگ مورد استفاده قرار میگیرد و از دقت بسیار بالایی نیز برخوردار است.

مطلب دیگر :
برترین برندهای سینک گرانیتی خارجی

پرینتر سه‌بعدی SLS

در این پرینتر، مدل براساس ذوب ذرات پودر پلیمر و چسبیدن آنها به یکدیگر ایجاد می‌شود. ساخت مدل و طرح در چاپگر سه‌بعدی SLS بصورت لایه‌ای میباشد و طرح‌های ساخته شده دارای دوام و استحکام بسیار خوبی هستند. این دستگاه چاپ، از سرعت بسیار خوبی برای تولید برخوردار است، اما از دقت متوسطی برخودار است و قادر به تولید هر مدل خاصی نیست.

پرینتر سه‌بعدی HP

با وجود رشد حوزه پرینتر سه‌بعدی و افزایش چشمگیر تقاضا و رضایت کاربران از چاپگرهای سه‌بعدی، شرکت اچ‌پی نیز وارد این حوزه شده است. راه‌حل این شرکت برای چاپ سه‌بعدی، استفاده از پلتفرم Multi Jet Fusion میباشد که در مقایسه با سایر چاپگرها، 10 برابر سرعت بیشتری دارد. Multi Jet Fusion  اچ پی یک تکنولوژی جدید است که نتیجه دهه‌ها سرمایه گذاری اچ پی روی چاپ جوهرافشان، مکانیک دقیق کم‌هزینه و علوم مواد است. این تکنولوژی اچ پی مزایای سرعت بالاتر و کنترل اجزا و خواص ماده را فراتر از آنچه در دیگر فرآیندهای چاپ سه بعدی است را ارائه می‌دهد.

 

پرینتر سه بعدی : لیست قیمت و خرید بهترین پرینتر سه بعدی

راهنمای خرید پرینتر سه‌بعدی: بررسی قیمت چاپگر

باید در نظر داشته باشید که پرینترهای سه‌بعدی در صنعت‌های بزرگ استفاده می‌شوند و به واسطه کار بزرگی که انجام می‌دهند، از قیمت بالایی برخوردارند. شما نباید انتظار قیمت یک پرینتر معمولی را از یک پرینتر سه‌بعدی داشته باشید. برای اینکه بتوانید، معمولی ترین چاپگر 3D را خریداری کنید، حداقل مبلغی که باید کنار بگذارید، 15 میلیون تومان است و اگر به‌دنبال مدل‌های حرفه‌ای تر میباشد، بهتر است چند ده میلیون سرمایه کنار بگذارید.

نکاتی که باید در حین استفاده از پرینتر سه‌بعدی رعایت کنید:

پرینترهای سه‌بعدی به دلیل حساسیت‎‌هایی که دارند نیازمند این هستند که اصولی را رعایت کنید تا در استفاده از آنها با مشکل روبه‌رو نشوید. در ادامه به شما چند مورد را معرفی میکنیم که لازم است رعایت کنید.

مراقب داغی پرینتر باشید

مهمترین موردی که نیاز است آن را بدانید، این است که شما در حال کار با پلاستیک مذاب و اکتسرودر داغ هستید. دمای این قسمت‌ها به حدی بالاست که اگر مراقب نباشید، ممکن است به شما آسیب بزنند. در نظر داشته باشید که برخی از چاپگرهای سه‌بعدی، فاقد محفظه هستند و اطراف آنها باز است.

مراقب مواد سمی باشید

پرینتر سه‌بعدی را حتما در اتاقی قرار دهید که تهویه مناسبی داشته باشد. چراکه در زمان چاپ، گازهای سمی تولید می‌شود و ممکن است برای انسان مضر باشد؛ البته این موضوع هنوز تایید رسمی نشده است ولی شما مراقب باشید.

از مواد چابی در آشپرخانه استفاده نکنید

از پرینتر سه بعدی می توان برای تولید بسیاری از وسایل منزل به خصوص وسایل اشپزخانه استفاده کرد. ABSو PLA تقریبا هر دو از نظر استفاده برای وسایلی که با غذا سرو کار دارند خطری ندارند ولی موادی که به آن ها اضافه می شود اینطور نیستند و بهتر است از وسایل پرینت سه بعدی شده برای اشپزخانه استفاده نکنید.

راهنمای خرید پرینتر سه‌بعدی: بررسی کیفیت

برای اینکه قطعات باکیفیتی تولید کنید، لازم است تا به دو نکته رزولوشن و سرعت پرینتر دقت کنید. رزولوشن پرینتر، نشان دهنده میزان جزئیاتی است که یک پرینتر 3D می تواند تولید کند. هرچه رزولوشن کمتر باشد، جزئیات طرح بیشتر است و البته کیفیت آن نیز افزایش می‌یابد. سرعت پرینتر، نشان دهنده این است که پرینتر با چه سرعتی می‌تواند اکستردودر را حرکت دهد. هرچه سرعت بیشتر باشد، مدل سریع‌تر تولید می‌شود اما در مقابل، کیفیت کاهش می‌یابد.

فرمت STL چیست؟

فرمت STL، فرمت استانداردی است که لازم است تا طرح‌های خود را در قالب آن به پرینتر سه‌بعدی بدهید. نرم افزارهای بسیاری هستند که از فرمت STL پشتیبانی می‌کنند، اما ترجیحا به‌دنبال نرم‌افزاری باشید که امکان خروجی STL را داشته باشد.

نرم‌افزار Slicing چیست؟

بعد از اینکه طرح STL به پرینتر دادید، لازم است تا آن را پرینت بگیرید. نرم‌افزار Slicing به پرینتر نحوه لایه لایه کردن طرح را نشان می‌دهد و به چاپگر 3D می‌گوید که چگونه پرینت بگیرد.