این ۵ چیز را هرگز در ماشین ظرفشویی نگذارید

این ۵ چیز را هرگز در ماشین ظرفشویی نگذارید

ماشین ظرفشویی اتوماتیک یکی از مفیدترین لوازم آشپزخانه است و با استفاده از آن به راحتی می‌توانید انواع ظروف را بشورید. ماشین ظرفشویی می‌تواند خیلی بیشتر از ظروف، قابلمه‌ها و تابه‌ها را تمیز کند. در واقع اسباب‌بازی‌ها، وسایل روشنایی را می‌توان با ظرف‌شویی شست. اما برای مراقبت از ظروف آشپزخانه چند تا وسیله را نباید در آن قرار داد.

 

۱. ظروف اکریلیک یا پلاستیکی

ظروف پلاستیکی، اکریلیک و ملامین معمولاً دارای رنگ‌های روشن و طرح هستند. این ظروف سبک وزن و بسیار بادوام هستند اما متاسفانه اغلب قابل شستشو در ماشین ظرفشویی نیستند. آب گرم و مواد شوینده ماشین ظرفشویی می‌تواند برای ظروف پلاستیکی مضر باشد. بسیاری از ظروف ملامینه و اکریلیک پس از شستشوی مکرر در ماشین ظرفشویی ممکن است ترک بخورند، کمرنگ شوند و حتی بشکنند. بسیاری از لیوان‌های پلاستیکی دارای برچسب قابل شستشو در ماشین ظرفشویی هستند، اما بهتر است این لیوان‌ها را نیز با دست بشویید. دمای بالا و مواد شوینده می‌تواند باعث ترک خوردن و کمرنگ شدن لیوان‌های پلاستیکی شود. گرما می‌تواند باعث از بین رفتن عایق پلاستیکی لیوان شود. برای مراقبت از ظروف آشپزخانه بهتر است ظرف‌هایی از جنس پلاستیک و ملامین را با دست بشورید.

۲. چاقو و سایر وسایل تیز

چاقو‌های آشپزخانه و سایر وسیله‌های تیز هرگز نباید با ماشین ظرفشویی شسته شوند. مواد شوینده ماشین ظرفشویی می‌تواند تیغه‌ی چاقو را کند و عمر آن را کوتاه کند. گرمای چرخه‌های خشک کردن و شستشو می‌تواند باعث شل شدن یا ترک خوردن دسته‌ی چاقو شود. برای اینکه چاقو و چنگال خود را تیز نگه دارید، آن را با دست بشویید. با آب داغ و صابون می‌توانید چاقو و چنگال را با احتیاط بشورید و آن‌ها را با دستمال یا پارچه‌ی میکروفیبر خشک کنید. اگر می‌خواهید چاقو‌ها را با ماشین ظرفشویی بشورید آن‌ها با فاصله از هم قرار دهید.

۳. چدن، استیل کربن و ظروف نچسب

برای جلوگیری از چسبیدن غذا و زنگ زدن ظروف بهتر است هر بار که ظروف چدنی را می‌شویید آن را با روغن لیز کنید. روغن به داخل آهن نفوذ می‌کند و یک پوشش محافظ در برابر خوردگی ایجاد می‌کند و از چسبیدن غذا حین پختن جلوگیری می‌کند. هنگامی که یک قابلمه‌ی چدنی را در ماشین ظرفشویی قرار می‌دهید، مواد شوینده و آب داغ روغن را از بین می‌برد. برای مراقبت از ظروف آشپزخانه به خصوص ظروف چدنی آن را با مایع و دست بشورید. قابلمه‌ها و تابه‌های استیل نیز قابل شستشو در ماشین ظرفشویی نیستند و مانند ظروف چدن نیز باید برای افزایش عمر ظروف آن را با دست بشورید. اگر غذا به ظرف چسبیده است می‌توانید آب را در قابلمه بجوشانید تا غذا جدا شود. بیشتر ظروف نچسب دارای برچسب قابل شستشو در ماشین ظرفشویی هستند، اما می‌توانید با شستن دستی ظروف نچسب عمر آن را بیشتر کنید. ماشین ظرفشویی می‌تواند باعث خراشیدگی یا بریدگی روکش‌های نچسب شود.

مطلب دیگر :
بررسی جامع و کامل جارو شارژی و بخار شو از نظر کاربرد و ویژگی ها

۴. ظروف شیشه‌ای ظریف و چینی فاین

ظروف چینی و کریستال ظریف و شکننده هستند و کاملاً قابل شستشو در ماشین ظرفشویی نیستند! شوینده و آب داغ می‌توانند به ظروف ظریف آسیب وارد کنند و باعث شکستگی آن شود. حتی کریستال‌های مقاوم نیز در صورت شستن در ماشین ظرفشویی ممکن است شکسته شود. برای مراقبت از ظروف آشپزخانه و به خصوص ظروف کریستالی شستن با دست بهترین راه حل است.

۵. قاشق، کاسه و تخته‌ی برش چوبی

دمای بالا و مواد شوینده موجود در ماشین ظرفشویی روغن‌های طبیعی را از ظروف چوبی و تخته‌های برش پاک می‌کند. روغن‌های طبیعی موجود در ظروف چوبی رطوبت را تامین می‌کنند و بدون آن‌ها ظرف‌های چوبی ترک می‌خورند. ترک‌ها نیز می‌توانند محیط مناسبی را برای رشد قارچ‌ها و باکتری‌ها ایجاد کنند. اگر می‌خواهید تخته‌های برش و ظروف چوبی خود را سالم نگه دارید همیشه آن‌ها را با دست بشویید. آب گرم و مایع ظرفشویی معمولاً برای تمیز کردن ظروف چوبی کافی است، اما نباید ظروف خیس بخورند. در غیر این صورت ممکن است چوب متورم شود. برای ضد عفونی کردن ظروف چوبی، به آن‌ها آب لیمو و جوش شیرین بمالید، سپس بشویید و خشک کنید.

کلام آخر

با مراقبت و تمیز کردن ماشین ظرفشویی از خراب شدن آن جلوگیری کنید. وسایلی که در این مقاله نام بردیم مانند ظروف چدن و استیل، چوبی و کریستال را در ماشین لباسشویی قرار ندهید. یک ماشین ظرفشویی اگر به خوبی نگهداری شود می‌تواند تا سال‌ها برای شما کار کند.

برای دیدن مطالب بیشتر از اصیل بخرید، به وبسایت آن‌ها سر بزنید. شما حتما پشیمان نخواهید شد.