چطور فروش شب عید خود را افزایش دهید؟

با در نظر گرفتن اینکه کم کم داریم به نوروز ۹۵ نزدیک میشیم، کار و کاسبی های الکترونیک هم خودشون رو آماده می کنن تا خوب از این فرصت واسه بالا بردن فروش خودشون استفاده کنن. واسه امروز موضوعی بهتر از این پیدا نکردم و تلاش می کنم این موارد رو واسه شما باز کنم.

موفقیت در بازار شب عید هم سخته و هم آسون و صد البته باید خاطر نشون کنم که موفقیت به چیزی بیشتر از امیدواری و شانس بستگی داره. شما باید تلاش زیادی بکنین که در این فصل و عید نوروز موفق شید. با ما همراه باشین تا به نگاهی داشته باشیم به روشی که به شما کمک می کنن امسال بیشترین فروش خود رو تجربه کنین.

وقتی که به تعطیلات و عید نزدیک میشیم، بدون توجه به جو اقتصادی، شما می تونین کارای زیادی انجام بدین که منتهی به فروش بیشتر و کسب سود زیاد شن. نکته کلیدی اینه که از پیش آمادگی داشته باشین و کنترل شرایط رو در دست بگیرین. دست دست نکنین و اجازه ندین که فصل تعطیلات پیش چشم شما خودنمایی کنه و بعد به فکر انجام کاری باشین. اگه بیشترین فروش ممکن رو می خواین، به خودتون بستگی داره شما خودتون باید اون رو بسازین.

در سایت چه کنیم؟

موبایلا همه چیز شما هستن

من با دسترسیایی که در پروژه های بازاریابی اینترنتی خودم به آنالیزورای سایت جور واجور دارم یه نتیجه باحال بدست آورده ام.

  • رشد فروش از دستگاه های موبایل در سال گذشته به نسبت سال قبل = ۲۸ درصد افزایش
  • رشد فروش از دستگاه های دسکتاپ در سال گذشته به نسبت سال قبل = ۱۳ درصد افزایش

نتیجه :

رشد ۵۰ درصدی فروش موبایلا به نسبت دستگاه های دسکتاپ:

با این آمار که به نسبت آمار قابل اعتماد و عینی از طرف تیم ماست میشه اینطور نتیجه گرفت که اگه امسال عید وب سایتی داشته باشین که واسه دستگاه های موبایل بهینه نشده باشه، مشتریان خود از کفتون میره. هنوزم زمان واسه به کار بردن عناصر طراحی رسپانسیو واسه سایت و ایمیلای تبلیغاتی شما هست. دست به کار شید و این موضوع رو شدیدا پیگیری کنین.

البته آمارای بین المللی بسیار بالاتر از این اعداد و رشد ۵۰ درصدی موبایلا رو نشون میده. به بقیه نگاه نکنین. اگه سایت بزرگی چون دیجی کالا در دستگاه های موبایل مناسب دیده نمی شه این دلیلی واسه ما نیس که ما هم موبایل رو از یاد ببرم.

نمایش بدید، نمایش بدید، نمایش بدید!

بیشتر اجناس رو میشه نشون داد و نشون دادن اونا اگه به درستی انجام شه باعث افزایش فروش می شه. به کارکنان خود آموزش بدید که چیجوری به درستی اجناس رو در سایت بذارن. واسه کارکنان خود نمونه ای از یه محتوا و کالای خوب ترسیم کنین و کسی رو مسئول کنترل کیفیت محتوای صفحه کالاا و خدمات و هم صحت اطلاعات باشه.

در صفحات جور واجور سایت کالا و خدمات خود رو بیشتر و بیشتر نمایش بدید و محلایی که بیشتر در دید مشتریه رو به کالاای پرسود و کالاای پر مصرف با قیمت مناسب اختصاص بدید. جنسای خود رو طوری مرتب کنین که خرید اونا آسون باشه.

مردم دوست دارن از فروشگاه هایی خرید کنن که خرید از اونا آسونه، پس به شکل صحیحی جنسای خود رو مرتب کنین و از عکسای شفاف و برابر استفاده کنین. علایم و اتیکتا باید روشن باشه تا مشتریان بدونن چی تخفیف خورده و چی نخورده و قیمت هر کالا چقدره.

رنگ و لعاب

بنرای سایت و محلای تبلیغاتی کالاا رو بهتر و بهتر کنین. اونا باید به نسبت وب سایتای حریف بیشتر در چشم باشن. بازدید کننده و مشتری شما باید یه حس خوب رو موقع گشت زنی در سایت شما بدست آورد و لذت خریدی در سایت شما رو همیشه به خاطر آورد.

شبکه های اجتماعی

اضافه کردن دکمه های اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی و در صفحات اجناس راهی ساده و موثر واسه قرار دادن محصولاتتون در پیش چشم فالورای مشتریان شما در شبکه های اجتماعیه. کاری کنین که اجناس در نرم افزارایی مثل تلگرام، فیسبوک، توییتر، لینکدین و گوگل پلاس قابل اشتراک گذاری باشن. این کمک می کنه مشتریان راضی خود رو به فروشندگانی تبدیل کنین که تعقیب کنندگانشان به اونا اعتماد دارن. مشتریان و آدمایی که ممکنه به محصول شما علاقه مند باشن رو در شبکه های اجتماعی درگیر کنین و پیشنهادات خاص خود رو واسه فصل تعطیلات و عید تبلیغ کنین. اونا اجناس و خدمات شما رو به بقیه معرفی کرده و فروش شما رو زیاد می کنن.

سرعت بار گذاری سایت

در طول فصلای شلوغ و عید، داشتن وب سایتی که صفحات مربوط به اجناس اون آهسته بارگذاری شه به معنی رها کردن تیر خلاصیه که باعث فراری دادن مشتریان از سایت شما می شه.

 من اصلا در حالی که قصد خرید کردم حوصله سایت کنه شما رو ندارم.

۴۰ درصد بازدیدکنندگان اگه در عرض ۳ ثانیه صفحه لود نشه اون رو ترک می کنن، و ۷۹ درصد اونا اگه از زمان لود سایت راضی نشن به اون سایت دیگه بر نخوان گشت. در عین حال در کنار سرعت خوب، قطع و وصلی وب سایتا در زمان افزایش ترافیک رو یادتون نره و با ابزارای این کار از آنلاین بودن سایت خود مطمئن شین.

واسه سبد خرید چه کنیم؟

به فروش کالایی جدا از کالای انتخابی خریدار تمرکز کنین

مشخص کنین چه کالاهایی رو می تونین در کنار هم بذارین و مشخص کنین کدوم اجناس، محصول مکمل یا گرون تری دارن که میشه در سبد خرید در کنار محصول خریداری شده و یا در مرحله آخر خرید، به مشتری معرفی کرد. این فوت وفن یکی از تکنیکای قدیمی گروپون و آمازونه که در زمان اجرا، جنجالی در رسانه ها درست کرد. از تیم طراحی سایت خود بخواین که این توانایی رو به سایت شما اضافه کنه. من مثالی از یه سایت ایرونی واسه این مورد ندارم که به شما معرفی کنم ولی مثلا اگه قراره یه مشتری خمیردندانی رو به از شما بخره بد نیس که در مرحله آخر خرید یه مسواک رو با تخفیف خوبی به اون معرفی کرد.

ساده سازی و بهینه سازی پروسه خرید

میانگین آمار مربوط به رها سازی سبد خرید در دنیا مقدار قابل توجه ۶۹ درصدی رو نشون میده، عددی که شما می تونین با

  • ساده سازی
  • خلاصه سازی
  • خلاقیت
  • امن تر نشون دادن خرید
  • جفت و جور کردن توانایی تکمیل خرید واسه افراد مهمون (نبود نیاز به ساخت یه حساب واسه کامل کردن خرید)
  • نشون دادن یه نوار پیشرفت خرید
  • فقط درخواست اطلاعات لازم شخصی
  • پذیرش چندین گزینه پرداخت جور واجور
  • بالا بردن سطح اعتماد مشتری با شما با نشانای اعتماد سازی مثل نماد اعتماد الکترونیک و دیگه گزینه های اعتماد ساز  مثل برگشت وجه در قبال نارضایتی پیشرفت بدید.

محرکای فروش

اجناس خاص

تلاش کنین به یه فروشگاه بی همتا تبدیل شید. شما باید بسیار خلاق باشین. اگه حتی اگه وسایل عمومی می فروشید تلاش کنین که اجناس خاصی رو به فروشگاه خود اضافه کنین تا فروشگاه شما کالاایی داشته باشه که در هیچ جای دیگه پیدا نمی شه. مردم دوست دارن کالاایی رو ببینن و بخرن که هیچ جای دیگری پیدا نمی شه. یکی از چیزایی که باعث می شه من به دیجی کالا سر بزنم وسایل تصفیه آب بسیار باحال اوناس که جای دیگری ندیده ام و حساسیت من هم که وسایل سفر خیلی زیاده. اگه یکی از اونا رو بخرم به هر حال به همراه اون چیزای دیگری هم می خرم و سبد خرید بزرگ تری ایجاد می کنم.

از همه فروشگاه های دور و بر خود استفاده کنین

از راه هدف دار همکاری با فروشگاه های دیگه استفاده کنین. اگه اینجور روش هدف دار ندارین می تونین اون رو بسازین. مثلا اگه شما وسایل یادگیری ورزشی می فروشید، می تونین یه کوپن تخفیفی به خریدار خود در مورد خرید اتوی موی سر بدین که اون رو با تخفیف ۲۰% می تونه از فروشگاه دیگری بخره، به همین روش اون فروشگاه هم کوپن تخفیفی واسه خرید از فروشگاه شما ارائه انجام میده. مشخصه که خریداران جنسای ورزشی معمولا با خریداران اتوی موی سر یکی نیستن، ولی شما در حال صحبت در مورد تعطیلات و عید هستین که طیف بزرگی از افراد واسه خرید طیف مختلفی از جنسا به بازار میان، اونا ممکنه واسه نوجوون خود دنبال یه کالای ورزشی باشن ولی واسه همسر خود خرید یه اتوی موی سر رو هم در نظر داشته باشن. قدرت همکاری و تشکیل تیم با بقیه فروشگاه های غیر در رابطه رو دست کم نگیرید! من جادوی این کار رو بارها تجربه کردم.

سطح خدمات به مشتری خود رو بهتر کنین

این یه حقیقت اثبات شده که مشتریائی که تجربه خریدی خوب و یا بهتر از اون، عجیبی رو دارن، به دوستای خود این قضیه رو خواهند گفت و به احتمال زیاد واسه خرید آینده هم برخواهند گشت. پس این خدمات بازاریابی شماس که براشون خیلی خیلی مهمه. کارتای هدیه و بسته بندیای بسیار خوبی واسه هدایا و جنسای خود در نظر بگیرین و یه سیاست سخاوتمندانه واسه هدیه دادن کالاا به عنوان عیدی در نظر بگیرین. مثلا بگید اگه این کالا رو عیدی می دید برا یخرید بعدی به شما ۱۰ درصد تخفیف می دیم. بعد از رسیدن کالا به دست مشتری یه ایمیل تشکر و سوال نامه ای در مورد کیفیت خدمات خودتون و کالا واسه اون بفرستین. نظر اون رو جویا شید و بگید نظر خودشون رو در مورد اون کالا یا خدمات بدن و حتی بدون حضور اون از طرف اون وارد سایت کنین.

انبار و لجستیک

به اندازه کافی از هر محصول موجودی داشته باشین

شاید شما می خواین که فروشی ۴-۵ برابری رو در آخر فصل تجربه کنین، پس باید انباری با موجودی کافی داشته باشین. با داشتن یه محصول در تنوعای جور واجور میل به خرید رو واسه هر مشتری بسازین تا بتونن هر چیزی که دوست دارن رو بخرن. شما نباید یه هفته بعد از شروع تخفیف فقط کالاای ته انباری رو بفروشین. مشتری از برند شما در خواست کالاای جدید و روز داره. بدیش اینه با وضع اقتصادی جدید ایران و کم شدن قدرت خرید و قدرت پرداخت شرکتای خصوصی که اکثریت بازار رو رو تشکیل میدن، عیدی کارمندان عموما به هفته آخر سال می رسه و شما همیشه باید آمادگی تامین کالا واسه هفته آخر رو داشته باشین. سر درگم نشید و سازماندهی کنین.

اگه سود کالا اجازه میده رایگان بفرستین

در یکی از پروژه های تحقیقات بازار که در سال گذشته انجام قبول کرد، رتبه اول دلایل مربوط به کامل نکردن پروسه خرید هزینه های مربوط به فرستادن اون کالا بوده. براساس این تحقیقات بازارِ به نسبت قابل تکیه، نزدیک به ۶۰ درصد خریداران گفتن که اگه گزینه ارسال رایگان وجود داشته باشه اجناس بیشتری رو خرید می کنن، بیشتر از ۸۰ درصد اونا بیان داشتن اگه فرستادن اون رایگان باشه تا دو روز واسه دریافت صبر می کنن. به هر حال اینجا ایرانه و راحت طلبی در اون بیداد می کنه. کمی از کالاهایی که فروش بسیار دارن رو از قبل بسته بندی کرده باشین تا ارسالای رایگان شما سریع هم باشه.

پیک شما

پیکی و ماشین ارسال کالااتون بزرگترین نِمود و تاچ پوینت برند شما در پیش مشتریه. همه چیز این نقطه تماس مهمه. از ماشین گرفته تا لیاس. این پیک باید از درجه پیک به یه تحویل دهنده و فروشنده کالا پیشرفت پیدا کنه.

واسه شلوغی آخر سال برنامه ریزی داشته باشین.

روزای آخر مونده به عید می تونه شلوغ ترین زمان در طول سال واسه شما باشه و هم اینکه می تونه بیشترین سهم فروش شما رو به خود اختصاص بده. اگه به اندازه کافی محصول در انبار نداشته باشین که نیازای مشتریان شما رو برآورده سازه، فروش رو به سمت رقبای خود هدایت می کنین. این یعنی اشنایی مشتری با فروشگاه حریف که من اصلا علاقه ای به ان ندارم.

بد نیس حتی واسه روزای بعد از تحویل سال کمی کالا نگه داشته باشین. بعضی از مردم خرید خود رو به روزای بعد از تحویل سال میندازن و خالی بودن موجودی انبار شما از کالاای پر مصرف نقطه ضعف بزرگی واسه شما هستش.

عامل

عامل فروش شما بعد از خود کالا مهمترین چیزیه که بدست مشتری می رسه. جنس، رنگ و پاکت و تموم موارد مربوط به اون مهمه. بفاکتور تو یه فروشگاه اینترنتی یکی از چیزهاییه که در زمان SMOT خرید بازم به اون سر میزنن. خط به خط اون مهمه و اطلاعاتی رو در اون درج کنین که مشتری بازم به فروشگاه شما سر بزنه و اون رو نگه داره. بی ارزش ترین فوت وفن اینه که در عامل قید کنین که گارانتی محصول وابسته به ارائه فاکتوره. جنس خوبی واسه عامل در نظر بگیرین تا وقتی که مشتری به اون دست می زنه حس برند شما به همراه اون منتقل شه. افزایش فروش نیاز به تکنیکای زیادی داره و اینا همه اونا نیستن.

بخش فروش ما چه کنه؟

تا می تونین اطلاعاتی از مشتریان خود جمع آوری کنین.

اطلاعاتی مثل نام، نشانی پستی، شماره تلفن و نشانی ایمیل هر مشتری رو جمع آوری کنین. با ارسال منظم ایمیل به پایگاه مشتری خود می تونین به اونا از وجود تخفیفا و یا اجناس جدید آگاهی بدید تا تشویق به دوباره برگشتن و خرید دوباره شن. با یه خبرنامه ایمیلی واسه مشتریان خود شروع کنین. اطلاعات به روزی از اجناس خود و تخفیفای خاص رو در اون دید کنین. هرچه بیشتر با مشتریان خود در تعامل باشین، اونا بیشتر واسه خرید دوباره پیش شما میان.

رفتار خرید مشتری خود رو دنبال کنین. داستان اینکه مشتریان شما چی می خرن (یا نمی خرن) به شما کمک می کنه فهمیده باشین چه کالاهایی روی بورس هستن و کداما از مد می افتن، پس می تونین تمرکز فروش خود رو جایی بذارین که واقعا مهمه. تلاش کنین از یه نرم افزار CRM استفاده کنین و اطلاعات مشتریان رو در بانکای اطلاعاتی اون واسه آنالیزای بعدی درج کنین.

شما باید به این درک برسین که مشتریان شما چه کسائی هستن.

فروشنده های بد رو از تیم خارج کنین

فروشنده های بی انگیزه و غیر خلاق به ضرر اندازه فروش حرکت می کنن. آدمایی رو حفظ کنین که بهترین کارکرد رو داشتن. تنها کارکنانی رو حفظ کنین که اکثریت فروشا واسه اونا هستش. فروشندهِ بد، چه تلفنی و چه فروشنده گان حضوری، نه فقط نمی فروشند و یا کم میفروشن بلکه به برند شما هم ضربه میزنن.

پورسانت بدین

به هر حال اینجا ایران باشه یا نباشه، خیلی از مردم واسه خرید به شما تلفن میزنن. فروشنده شما باید به ازای هر فروش کمیسیونی دریافت کنه تا این تشویق کننده اون به فروش بیشتر باشه. اهداف خاصی واسه فروشای تلفن در نظر بگیرین و کارکرد فروشنده رو دنبال کنین. مسابقه ای بین فروشنده ها به راه بندازید و به فروشنده برتر جایزه مهم ای بدین.

شخصی سازی

همه چیز رو اختصاصی کنین. مشتری باید احساس کنه همه چیز در این سایت واسه اون کار می کنه. واسه علاقه مندیش برنامه داشته باشین. لیست علاقه مندیای مشتریان رو بررس کنین وایمیلای با تخفیف خاص واسه این لیستا بفرستین.

لیست ایمیلای خود رو طبقه بندی کنین و واسه هر دسته ایمیل اختصاصی بفرستید و نام مشتری رو در سربرگ ایمیل بنویسه.

روی محتوا تمرکز کنین

خیلی از ما امتیازات محتوا در تبدیل مشتریان بلقوه به مشتریان بلفعل رو ندیده می گیریم و محتوا رو فقط واسه رفع تکلیف پخش می کنیم. پیشنهاد می کنم همین امروز لیستایی از پیشنهاد های به درد بخور، راهنمای خرید اجناس، و دیگر موارد در رابطه رو تهییه و منتشر کنه.

این کار باعث می شه سایت شما تبدیل به یه منبع مشهور و قابل اعتماد واسه خرید عید شه. علاوه بر ایجاد اعتماد در بین مشتریان، منتشر کردن محتوای با کیفیت بالا به طور منظم باعث می شه توجه گوگل هم به شما، واسه بالا بردن رتبه ها معطوف شه.

پیشنهاد های آخر :

هیچوقت دست از استخدام نکشید.

فروشندگان و تیم فروش شما در اول اسفند ماه به دنبال کار می گردن. سیستمای استخدامی خود رو فعال کنین و به کارمندان خودتون بگید اگه کسی رو می شناسن به شما معرفی کنن. شما روی کارکنانی که از راه آشنایانشان پیش شما استخدام می شن می تونین بیشتر حساب کنین. اونا وفادارتر هستن و به کسائی که نیروی کار جدید به شما معرفی می کنن جایزه بدید. منابع انسانی همه چیز سازمان شماس.

پیشنهاد های بالا رو دنبال کنین تا با خیال راحت به کسب درآمدهای بیشتر و تا دقیقه تحویل سال ادامه بدید، من دوست ندارم اشتباهاتم رو یادداشت کنم تا در سال بعد دیگه اونا رو تکرار نکنم.

از حضور در دستگاه های موبایل تا حضور در شبکه های اجتماعی همه و همه رو واسه شما توضیح دادم. حالا زمان اون هستش که تجارت الکترونیک خود رو واسه نوروز ۹۵ آماده کنین. دوست دارم همه واسه من ایمیل بزنین و نوید یه فروش بزرگ رو به من بدین.

تبلیغات هدف دار چیه؟

چیجوری شعار تبلیغاتی بسازیم؟

آژانس تبلیغاتی کمپین تبلیغاتی

Related articles

چرا هلندی‌ها قدبلندترین ملت دنیا هستند؟

در صد و پنجاه سال گذشته متوسط قد یه مرد هلندی بیست سانتی متر زیاد شده اما در مقایسه، در همین مدت متوسط قد یه مرد آمریکایی شش سانتی متر بیشتر شده. متوسط قد مردان هلندی حالا ۱۸۴ و متوسط قد زنان هلندی ۱۷۱ سانتی متره در حالیکه دویست سال پیش اونا به کوتاه قدی […]

Learn More

چرا لباس رسمی مردانه را باید سفارشی بخریم؟

اگه لباسای رسمی خود رو به صورت آماده خریداری میکنین مطمئناً با مشکل گشادی یا تنگ بودن یه تیکه از لباس روبرو شدین! راه حل خرید پارچه مناسب و کمک گرفتن از خیاطای حرفه ایه. به گزارش آلامتو و به نقل از چی بپوشم؛ آقایون به دو دسته تقسیم می شن: کسائی که کت و […]

Learn More

چند تا از فرق های بین پسرا و دخترا / طنز

دخترا خیلی دوست دارن جای پسرا باشن اما پسرا اصلاً دوست ندارن جای دخترا باشن   اگه یه دختر یه مشکل غیر قابل حل داشته باشه، از خونه فرار می کنه. اما یه پسر اگه یه مشکل غیر قابل حل داشته باشه اعضای خونواده اش رو از خونه فراری می ده!   ******* یه دختر […]

Learn More

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *