هک رشد و تاکتیک های حفظ کاربر (User Retention)

هک رشد و تاکتیکای حفظ کاربر (User Retention)

بازاریابی اینترنتی

هک رشد و تاکتیکای حفظ کاربر (User Retention)

۲۴ مهر ۱۳۹۶

سرفصلای راهنمای کامل هک رشد

هک رشد و تاکتیکای حفظ کاربر (User Retention)

تا حالا دو مرحله سخت رو گذرونده اید: تونسته اید از راه تاکتیکای کششی (Pull tactics)، تاکتیکای فشاری (Push tactics) و تاکتیکای براساس محصول (Product tactics) با موفقیت، بازدیدکنندگان رو به سایت خود جذب کنین. هم اینکه موفق شدین این بازدیدکنندها رو با اقدامات خاصی فعال کنین. اما فکر نکنین کار همینجا تموم شده. هنوز یه مرحله بسیار مهم دیگه باقی مونده: مرحله حفظ کاربر یا همون User Retention.

حفظ کاربر به این معناست که به کار گیری محصول شما واسه کاربر به یه چیزی عادی یا عادت روزانه تبدیل شه. واسه همینه که در این مرحله به اونا کاربر می بگیم؛ کسیه که مرتباً با محصول شما کار می کنه.

تاکتیکای حفظ کاربر بسته به نوع کار و کاسبی شما، معناهای متفاوتی به خود میگیره. مثلاً اگه یه سایت خرده فروشی آنلاین هستین، حفظ کاربر یعنی کاری کنین اعضای شما دفعات دیگه هم از شما خرید کنن. اگه یه شرکت تولید محتوا یا مثلاً یه سایت خبری یا تحلیلی هستین، حفظ کاربر به معنی اینه که کاری کنین کاربران مرتباً به سایت شما بیان و محتواهای تولیدی شما رو مصرف کنن.

خیلی از هکرهای رشد، حفظ کاربر رو مهم ترین جنبه از قیف رشد می دونن. در ادامه دلایل این اهمیت رو میگم:

اگه اندازه حفظ (Retention) پایین باشه، تموم تاکتیکای نبوغ آمیزی که واسه هک رشد به خدمت گرفتین، بی فایده هستش. در این حالت، آمار و ارقام شما و تاکتیکای نبوغ آمیزتون، کاربر رو تا مرحله یکی به آخر قیف رشد هدایت می کنن، اما اونا به مشتریان و مصرف کنندگان دائمی محصول شما بدل نمی شن.

وقتی فردی تبدیل به عضو فعال محصول تون می شه، به این معناست که شدیدا به محصول شما علاقه منده. این اعضای فعال شده، بهترین و مناسب ترین مشتریان شمان. پس، اگه روی حفظ اونا تمرکز نکنین به این معنیه که دارین از مهم ترین و باکیفیت ترین سرنخای فروش و مشتریان خود غفلت می کنین.

از اونجا که تموم مراحل و لایه های قیف رشد با هم و در کنار هم جواب میدن، بعضی وقتا ممکنه مرحله حفظ کاربر، از طبقات بالایی قیف مثل جذب بازدیدکننده، بهتر بکنه. مثلاً افزایش ۲۰ درصدی اندازه حفظ کاربر از نظر عدد و رقم با افزایش ۲۰ درصدی ترافیک کلی برابره، اما افزایش ۲۰ درصدی اندازه حفظ کاربر هزینه و زمان بسیار کمتری نیاز داره تا اینکه بخواین ترافیک ورودی خود رو به اندازه ۲۰% زیاد کنین.

افزایش اندازه حفظ کاربر باعث افزایش ارزش طول عمر مشتری (LTV) می شه. این افزایش هم پتانسیل اجرای بعضی تاکتیکای فشاری بیشتر رو در بالای قیف جفت و جور می کنه که قبل از این اجرای اونا ممکن نبوده. در واقع، بهبود اندازه حفظ کاربرد باعث بهتر شدن کلی کارکرد قیف رشد می شه و این تاثیر مثبت، بعضی وقتا بسیار بیشتر از پیش بینی و تخمین ما هستش.

کاربرانی که واسه بازه های وقتی بلندمدت و طولانی حفظ شده باشن، معمولاً بیشتر مستعد این هستن که مصرف کنندگانِ پروپاقرص و همیشگی محصول شما شن. اگه محصول شما جای خودشو در عادات و رفتارای مصرفی هفتگی این کاربران باز کرده باشه، اونا در مورد محصولتان با دوستان و دور و بریا خود صحبت می کنن، اونو با خود به محل کار می برن و کلا، به وکیل مدافع و مُبلّغ محصول شما تبدیل می شن.

حفظ کاربر، مانند هر کار دیگری یه سری از مهارت هاست که میشه اونا رو یاد نمی گیرین. در ادامه مقاله می خوایم تاکتیکای حفظ کاربر رو به شما عزیزان معرفی کنیم:

۱. ترافیک آزمایشی

وقتی به قیف هک رشد خود نگاه می کنین، ممکنه این جوری به نظر برسه که باید در مرحله اول بر جذب ترافیک تمرکز کنین و بعد بر فعال سازی اعضا و در آخر، بر حفظ کاربران! اما در عمل این هوشمندانه ترین روش واسه هدایت کاربران در طول قیف رشد نیس، مخصوصاً اگه بخواین بیشترین بازده رو از دست کم اقدامات و تلاشای خود به دست بیارین.

پس، بهتره که اول فقط بخشی از انرژی و منابع خود رو صرف جذب یه ترافیک اولیه و آزمایشی کنین و بعد از این بازدیدکنندها واسه آزمایش کردن بقیه قسمتای قیف خود بهره ببرین. اینطوری می تونین با شناختی که از نقاط ضعف و قوت قیف خود به دست می بیارین، بعدا در مورد هرگونه اختصاص منابع بیشتر واسه جذب ترافیک، تصمیم صحیحی بگیرین.

تصور کنین بودجۀ رشد شما ۴۰۰ هزار تومنه و عزمتونو جزم کردین تموم این مبلغ رو ظرف دو هفته واسه قیف هک رشد خود هزینه کنین. اول بخشی از بودجه رو واسه تولید مقالات آموزشی و راهنما جهت جذب ترافیک صرف می کنین (۱۰۰ هزار تومن).

بعد، بخشی دیگه رو واسه تبلیغات گوگل ادوردز هزینه می کنین (۲۰۰ هزار تومن) و بخشی رو هم صرفِ برگزاری یه مسابقه می کنین (۱۰۰ هزار تومن). در آخر، شایدً نسبت به چگونگی هزینه کردن بودجه خود احساس خوبی دارین، اما شایدً بعد از یه ماه می فهمید که برخلاف جذب ترافیک تقریبا مناسبی، روشای فعال سازی و حفظ کاربر شما به طور کامل به درد نخور بودن. در اینجور حالتیآخرش تموم بودجه خود رو خرج کردین ولی بازده چندانی در قبال اون به دست نیاورده اید.

اما کار هوشمندانه تر چیه؟

اینه که یه تاکتیک واحد رو امتحان کنین و فقط از بخشی از منابع خود استفاده کنین تا بتونین پیشرفت و نتیجه کار ترافیکی رو که به قیف خود جذب کردین، سبک سنگین کنین و پایش کنین. بعد می تونین با به کار گیری این ترافیک آزمایشی، چاله هایی که در طول قیف هک رشدتون پیدا کردین، بازسازی کنین.

حالا اگه بخش کلی ای از منابع خود رو صرف جذب ترافیک کنین، محصول شما از قبل واسه تبدیل این ترافیک به عضو فعال و به کاربر حفظ شده، بهینه سازی شده. به طور خلاصه اینکه، اول باید قیف خود رو امتحان کنین، از جمله مرحله حفظ کاربر رو، تا اینطوری موقعی که بخواین رشد خود رو شتاب ببخشین،

پیش نیازها جفت و جور و مشکلای احتمالی برطرف شده باشه. پس در اول کار با یه ترافیک آزمایشی شروع کنین تا بتونین مشکلات فعال سازی اعضا و حفظ کاربران رو رفع کنین. بعد به سراغ سرمایه گذاری اصلی واسه جذب ترافیک برید.

۲. کاربر رو سریع به لحظه «آهان، خودشه!» برسونین

کاربران به سایت یا محصول شما میان و به خاطر قول، شعار و تبلیغی که به اونا دادین به شما یه فرصت میدن. مثلاً شما به اونا وعده دادین با خرید یا به کار گیری محصول شما فلان مقدار در هزینه هاشون صرفه جویی می کنن یا فلان چیز رو دریافت می کنن یا فلان نیازشون به روش ساده تری رفع می شه.

لحظه ای که بازدیدکننده یا اعضای سایت واقعاً احساس کنن که وعده و قول شما حقیقت داشته؛ یعنی نفع محصول شما رو لمس کنن، موقعیتیه که به اون می بگیم «لحظه آهان، خودشه!». یعنی کاربر در اون لحظه با خود میگه این همون چیزیه که نیاز دارم. اگه می خواین کاربران خود رو حفظ کنین، بخشی از کار شما اینه که هر چی زودتر اونا رو به لحظه «آهان، خودشه!» برسونین.

وقتی یه بازدیدکننده جدید و ناآشنا به سمت محصول یا سایت شما میاد، با دید باز نسبت به وعده و تبلیغ شما نگاه می کنه. اون از این هیجان زده که شما قراره احتیاجی از اون رفع کنین یا چیز باارزشی در اختیارش بذارین. اگه زمان رسیدن به لحظه «آهان، خودشه!» رو تلف کنین، این بازدیدکنندها دیر یا زود محصول (یا سایت) شما رو ترک می کنن. واسه تسریعِ رسیدن به این لحظه جادویی، باید چند سوال از خود سوال کنین:

  • می دونین لحظه «آهان، خودشه!» ی محصول شما چیه؟ چه کارایی باید توسط اعضا روی محصول شما انجام شه که این اقدامات شاخص و نشون دهنده افزایش اندازه حفظ کاربر هستن؟
  • اگه الان دو روز زمان می بره تا یه بازدیدکننده یا کاربر به لحظه «آهان، خودشه!» برسه، می تونین این زمان رو به دو ساعت کم کنین؟
  • اگه الان از اونا می خواین یه حساب کاربری بسازن تا بتونن منافع و فواید محصول شما رو ببینن، راهی هست که نسخه ای بدون نیاز به ثبت نام هم در اختیارشون بذارین که باعث شه لحظه گفتنِ «آهان، خودشه!» قبل از روند ثبت نام شکل بگیره؟
  • خصوصیات و ویژگیایی در محصولتان دارین که بیانشان کمکی به رسیدن کاربران به لحظه «آهان، خودشه!» نمی کنه و بعداً باعثِ کاهشِ شانسِ رسیدن کاربران به این لحظه یا طولانی تر شدن راه اونا می شه؟
  • می تونین به کاربران جدید یه ایمیل بفرستید و به طور روشن و دقیق توضیح بدین که لحظه «آهان، خودشه!» ی محصول شما شامل چه خصوصیات و منافعیه؟ می تونین یه دکمه فراخوان عمل رو به صورت روشن در ایمیل خود بذارین تا کاربر از همانجا بتونه به این لحظه برسه؟

توییتر فهمید که وقتی کاربران تعداد خاصی از بقیه کاربران رو دنبال کنن، از اونجا به بعد اندازه حفظ کاربر به شکل شدیدی زیاد می شه. پس، اونا عزمشونو جزم کردن به کاربران جدید در دنبال کردن بقیه کاربران توییتر کمک کنن و این کمک رو در خود روند ثبت نام گذاشتن. در واقع، توییتر حفظ کاربر رو در قلب فرآبند ثبت نام خود گذاشت چون از این سرعت در رسوندن کاربران به لحظه ای که با خود میگن «آهان، خودشه!»، آگاه بود.

۳. از فرستادن ایمیل نترسین!

مهندسان و محصول گرایان، درک دقیقی از ایمیل و کارکرد اون ندارن. اونا فکر می کنن تموم مردم دنیا از ایمیل بدشون میاد و بیشتر ایمیلایی که کسب و کارا واسه کاربران می فرستند از دید کاربران اسپم حساب می شه، اما این برداشت به طور کاملً اشتباهه.

مردم خودشون میان و با رضایت در خبرنامه شما ثبت نام می کنن و هر وقت هم که بخوان می تونن از دریافت خبرنامه بی خیال شن. پس، شما به جای مردم تصمیم نگیرید که می خوان از شما ایمیلی دریافت کنن یا نمی خوان. خودشون می تونن با خارج شدن از لیست خبرنامه شما این نبود تمایل رو اعلام کنن.

فرستادن ایمیل، یه روش بسیار به درد بخور واسه حفظ کاربران در اندازه انبوه س و آدمایی که از این پتانسیل غفلت می کنن شک نداشته باشین ضرر می کنن. ایمیلایی که می تونین در مورد محصول خود بفرستین، شکلای جور واجور مختلفی دارن و واسه هر یک هم هدف مشخصی تعریف شده.

ایمیلای آماده و زمان بندی شده

ایمیلای آماده، ایمیلایی پیش ساخته هستن که در بازه های وقتی از قبل تعیین شده ای ارسال می شن. مثلاً ممکنه یه کاربر جدید، در روز اول، روز سوم، روز هفتم، روز چهاردهم و روز بیست و یکم از شما ایمیلی دریافت کنه. می تونین از این نوع ایمیل واسه معرفی محصول خود، باخبر کردن کاربر از رضایت بقیه مشتریان ، ارائه تحقیقات موردی درباره کاربرانِ محصول یا … استفاده کنین تا کاربر جدید به به کار گیری محصول شما تشویق شه.

کمپین فرستادن ایمیلای آماده موجب می شه محصول شما تو ذهن کاربران درست در همون اوایل آشنایی اونا با شما، حک شه. هر ایمیلی که در این کمپین فرستاده می شه فرصتی به کاربر میده تا دوباره به سایت یا محصول شما بیاد و فرصتی به شما میده تا اونو حفظ کنین. پس اصلا از ایمیلای آماده و زمان بندی شده غافل نشید.

ایمیلای براساس اتفاق

یکی دیگه از شکلای جور واجور کمپینای ایمیلی، کمپینای مربوط به رویدادها هستش. هر کدوم از ما که کاربر فیسبوک بوده ایم با این نوع کمپینا آشنا هستیم. مثلاً هر وقت که یکی از دوستان ما در فیسبوک عملی انجام میده یا تصویری منتشر می کنه، فیسبوک این اتفاق رو به شکل ایمیل به ما اطلاع میده و ما رو تشویق می کنه به فیسبوک بریم و مطلب اونو مشاهده کنیم.

فیسبوک خوب از تواناییای این نوع کمپین استفاده کرده و همیشهً کاربران رو به محصول خود می کشونه. مثلاً به من اطلاع میده که شخصی عکس منو لایک کرده، اما واسه دیدن اون عکس من باید روی دکمه فراخوان عملی که در ایمیل تعبیه شده، کلیک کنم.

این عملی هوشمندانه س چون وقتی با این کلیک به سایت یا اپلیکیشن فیسبوک بروم، طبیعتاً دوباره به دنیای فیسبوک برگشته ام و علاوه بر مشاهده اون عکس، ممکنه فعالیتای دیگری هم انجام دهم. حالا به محصول خود فکر کنین و ببینین چه کارایی هست که افراد در محصول شما انجام میدن و می تونین بر مبنای اونا، ایمیل های براساس اتفاق بسازین و بفرستین.

ایمیلای به روزرسانیای عمومی

سومین نوع از کمپینای ایمیلی، ایمیلایی هستن که کاربران رو از بروزرسانیای بزرگ و عمومی باخبر میسازن. این ایمیلا کاربر رو از خصوصیات جدید محصول، اضافه شدن کارمندان یا مدیران جدید و بقیه تغییراتی باخبر میسازن که نمیشه اونا رو در ایمیلای آماده و زمان بندی شده گذاشت.

کاربران عاشق این هستن که ببینن در مجموعه شما شرایط چیجوریه، کارا چیجوری پیش میره و چه آدمایی مسئول چه کارا و چه بخشایی هستن. پس از این ایمیلا استفاده کنین تا کاربران رو از پشت صحنه کار و کاسبی و مجموعه خود باخبر کنین.

به اونا تصاویری از محل کار جدیدتون نشون بدین یا مثلاً تصویری از تموم اعضای تیم خود در کنار لوگوی شرکت تون در ایمیل بذارین. اگه کاربران حس کنن که شما و تیم و محل کارتون رو می شناسن، اون وقت احتمال اینکه به کاربر حفظ شده تبدیل شن بیشتر هستش.

۴. از اعلانا و یادآورها استفاده کنین

اگه در حال ساخت یه اپلیکیشن موبایل هستین، به این معناست که علاوه بر ایمیل، فضای دیگری هم واسه کشاندن مردم به محصول خود در اختیار دارین. هم اینکه، می تونین در اپلیکیشن خود از اعلانا و یادآورها استفاده کنین تا اندازه حفظ کاربران رو زیاد کنین.

الان در اپلیکیشن خود از اعلان یا همون پوش اخطار (Push Notification) استفاده می کنین؟ واسه اعلام خصوصیات جدیدِ محصول یا اپلیکیشنِ خود از اعلانا استفاده می کنین؟ البته در نظر داشته باشین که کاربر می تونه این اعلانا رو در گوشی خود غیرفعال کنه، پس تا حد امکان اعلانا و پیامایی در رابطه واسه کاربران بفرستید.

به دنبال برنامه ای کامل واسه معرفی دیجیتال خود هستین؟

پکیجامون به شما کمک می کنن یه حضور موثر و با ثبات در اینترنت ایران داشته باشین.
واسه مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرین.

اطلاعات بیشتر…

۰۲۱-۶۳۴۰۴داخلی ۳

۵. مصاحبه های بین خروج

گفتگوی مستقیم با مشتریان معمولاً خیلی سخته چون اونا از گفتن حقیقت ترس ای ندارن و حقیقت بعضی وقتا ممکنه به شما بربخورد. با این حال، باید با این مسئله کنار بیایید چون یکی از بهترین روشای یادگیری، گفتگو کردن با اعضای محصول و سایت تونه.

تازگیاً موج بزرگی دور بحث پیشرفت مشتری (Customer Development) در دنیای کار و کاسبیا راه افتاده که بیشتر به گفتگو و آشنایی با مشتری، قبل از جذب اون می پردازه. اما یه نوع رابطه دیگه با مشتری هست که اونم می تونه بسیار به درد بخور باشه: مصاحبه بین خروج!

وقتی کاربران عضویت خود رو لغو می کنن یا واسه بازه ای طولانی غیرفعال می شن، این فرصت رو دارین که از اونا یاد بگیرین. پیشنهاد می کنم به اونا ایمیل بزنین و بخواین بدترین نکاتِ محصول شما رو که اونا رو مجبور به لغو عضویت یا نبود فعالیت کرده، سوال کنین. حاشیه نرید و از اونا بخواین بدترین ابعاد محصول شما رو از نظر خودشون معرفی کنن. زودرنج نباشین چون که می تونین از جوابای این مصاحبه های بین خروج واسه بهتر کردن محصول خود و افزایش اندازه حفظ کاربران در آینده استفاده کنین.

قبل اینکه از این کاربران بخواین یه پرسشنامه طولانی رو واسه شما پر کنن، همه حولوحوش رو در نظر بگیرین: اونا به کار گیری محصول شما رو کنار گذاشته ان، پس بعیده ۱۰ دقیقه از وقت خود رو به پر کردن پرسشنامه شما اختصاص بدن. پس، شاید بهتر باشه فقط یه جواب کوتاه یا چند گزینه ای از اونا بخواین. هم اینکه، تلاش کنین درخواست خود رو با لحن مناسبی بگید.

مصاحبه بین خروج می تونه بعضی وقتا باعثِ برگشت اونا به محصول شما شه. مثلاً می تونین در کنار این مصاحبه، یه پیشنهاد خاص به کاربر بدین یا محصول خود رو با تخفیف بیشتری به اون بفروشین. چیزی که قطعیست اینه که شما این کاربر رو همین حالا هم از دست دادین، پس مهم برگردوندن اونه. پس در ارائه پیشنهادها و تخفیفای خاص واسه اینجور کاربرانی، خساست به خرج ندین.

۶. فرش قرمز پهن کنین!

یکی از راه های حفظ کاربران و جلوگیری از ترک محصول اینه که واسه فعال ترین کاربران خود فرش قرمز پهن کنین. مصاحبه های بین خروج واسه به دست آوردن مزیت نسبی از یه موقعیت بد انجام می شن، اما فرش قرمز واسه دوری از به وجود اومدن موقعیتای بد پهن می شه.

اینجا چند روش رو معرفی می کنیم که به معنی پهن کردن فرش قرمز واسه بهترین و فعال ترین کاربرانتانه:

  1. ۱۰۰ عدد تیشرت واسه ۱۰۰ مشتری اول خود بفرستید.
  2. بهترین کاربراتون رو در خبرنامه ایمیلی خود معرفی کنین.
  3. لیستی از بهترین و پربازده ترین کاربران خود در توییتر جفت و جور کنین و بعضی وقتا توییتای اونا رو ریتوییت کنین.
  4. به کاربران خاص خود (VIP Users) امکان دسترسی به محتواهای خاص بدین.
  5. یه سفر رایگان به یه کنفرانس یا یه مکان مربوط به محصول یا زمینه فعالیت تون رو به قید قرعه به یه نفر از کاربران خیلی فعال خود هدیه بدین.

هر محصولی خصوصیات خودشو داره، اما نکته اصلی اینه که هر چند وقت یه بار کاری انجام بدین که کاربران اصلی و حرفه ای شما احساس کنن از فعالیت و وفاداری اونا تشکر شده. این کار نه فقط مانع از این می شه که شما رو ترک کنن، بلکه وقتی حس کنن به اونا توجه دارین یا پیش شما ارزش زیادی دارن، شک نداشته باشینً تجربه خود رو در شبکه های اجتماعی یا با دور و بریا شون در میان می ذارن.

در واقع، با پهن کردن این فرش قرمزها به بهترین کاربران خود دلیلی می دین که مُبلغ شما باشن.

۷. ارزش محصول رو زیاد کنین

هر محصولی باید ارزشی رو واسه مشتری جفت و جور کنه و این یعنی توجه به ارزش موجود در محصولتان به شما در حفظ کاربران کمک می کنه.

فقطً به این خاطر که شخصی در روز اول ارزشی در محصول شما دیده باشه، دلیل نمی شه که در روز صدم ارزشی رو در محصولتان ببینه! شما باید همیشه یه قدم از منحنی ارزش محصول پیش مشتری، جلوتر باشین تا بتونین اونو حفظ کنین. یعنی محصول شما دائم باید ارزش بیشتری پیش مشتری پیدا کنه.

واسه اضافه کردن به ارزش محصول می تونین از این دو روش استفاده کنین:

اضافه کردن خصوصیات جدید

اگه محصولتان بدون خصوصیات مهمه، با اضافه کردن این خصوصیات می تونین اندازه حفظ کاربر رو زیاد کنین. اگه از هر سه نفر، دو نفر در مصاحبه خروج خود به از دست دادن یه ویژگی خاص در محصولتان اشاره می کنن، پس باید دست به کار شید و قابلیتی که مشتریان میخوان رو به محصول اضافه کنین.

البته همیشه حواستون باشه که با یه عالمه از ویژگیای جدید کاربران رو گیج نکنین، بلکه دقیقاً اون چیزی رو جفت و جور کنین که کاربران نیاز دارن و اعلام کردن.

کاهش خصوصیات فعلی

شاید این روش عجیب به نظر برسه، اما بعضی وقتا واقعاً لازمه که با کم شدن خصوصیات به افزایش ارزش محصول خود کمک کنین.

خصوصیاتی که به درد بخور نیستن یا توسط کاربران استفاده نمی شن فقط باعث می شن کاربران دیرتر به خصوصیات خوب و عالی محصول شما پی ببرن. بعضی وقتا به خاطر ازدیاد خصوصیات و تواناییای محصول، کاربر سردرگم می شه و محصول شما رو ترک می کنه. اینجا هم حذف ویژگیا و خصوصیات به درد نخور، باعث می شه کاربر با تواناییای مثبت محصول کار کنه و اینطوری اندازه حفظ کاربر افزایش پیدا می کنه.

 ۸. جمع سازی کنین

محصول خوبه، اما یه چیز دوست داشتنی، بهتره. کار و کاسبی خوبه، اما خونواده بهتره. پس، ببینین چه کارایی می تونین انجام بدین تا کاربران واقعاً احساس کنن که بخشی از یه جمع بزرگتر هستن؟ به این کار جمع سازی میگن، یعنی ایجاد بستری که فرد، خود رو در کنار شما و بقیه کاربران به عنوان عضوی از یه اجتماع یا جمع در نظر بگیره.

آدمایی که به چیزی احساس تعلق کنن، معمولاً بیشتر از آدمایی که فقطً عضو یه محصول می شن، موندگار هستن. واسه جمع سازی، روشای مختلفی هست که بعضی از اونا رو اینجا معرفی می کنیم:

پشتیبانی مشتریان

پشتیبانی عالی از مشتریان می تونه فرق بین یه مشتری موندگار و یه مشتری ناراضی رو که پشت سر شما تبلیغ منفی می کنه، مشخص کنه. همۀ ما می تونیم کیفیت خدمات رسانی و پشتیبانی از مشتریان خود رو به سطحی پیشرفت بدیم که مشتری احساس کنه به یه جمع بزرگتر تعلق داره و واسه درخواستا و سوالای خود احساس نکنه که داره مزاحم ما می شه. اون باید با ما احساس راحتی کنه.

ایجاد راهنمای استفاده

اگه محصول شما به مستندسازی و جفت و جور راهنمای نصب احتیاج داره، جفت و جور اون به بهترین روش ممکن در واقع خدمتیه که دارین به اجتماع کاربران خود انجام می دین.

علاوه بر این اگه کاربران واسه نصب یا به کار گیری محصول شما به مستندات و راهنماهای لازم خود دسترسی نداشته باشن، نمی تونین در آینده اونا رو حفظ کنین.

خصوصیات مربوط به شبکه های اجتماعی

می تونین به کاربران این امکان رو بدین که درون محصول شما با هم تعامل داشته باشن؟

یکی از بهترین تاکتیکای حفظ کاربران اینه که امکان رابطه اونا با همدیگه رو جفت و جور کنین. بعضی وقتا، بقیه کاربران می تونن دلیلی واسه موندن و استفاده یه کاربر از محصول شما شن.

۹. رضایت کاربران رو جلب کنین

عصاره تموم مباحث مربوط به حفظ کاربر یه چیزه: رضایت!

اگه کاربران از شما راضی باشن به کاربران موندگار تبدیل می شن و اگه از شما ناراضی باشن، نمی تونی اونا رو حفظ کنین. زیادتر از اندازه لازم در مورد حفظ کاربر فکر نکنین، فقط تلاش کنین اونا رو خوشحال و راضی نگه دارین.

خلاصه

  • حفظ کاربر، شاید مهم ترین جنبه قیف رشد شما باشه.
  •  تاکتیکای حفظ کاربر کاربران عبارتند از:
    • ترافیک آزمایشی
    • تسریع در رسوندن کاربر به لحظه «آهان، خودشه!»
    • نترسیدن از فرستادن ایمیل
    • به کار گیری اعلانا و یادآورها
    • انجام مصاحبه های بین خروج
    • پهن کردن فرش قرمز
    • افزایش ارزش محصول
    • جمع سازی
    • خوشحال و راضی نگه داشتن کاربران

موضوع در رابطه بازاریابی اینترنتی

در بحث دور و بر این مقاله شرکت کنین! ارسال دیدگاه

نیاز به مشاوره بیشتر دارین؟ واسه صحبت با کارشناسان نوین تماس بگیرین.

۰۲۱-۶۳۴۰۴ ۵ دقیقه رایگان

علی بای

من، علی بای، چند سالی هست در مورد تولید، مدیریت و سردبیری محتوا فعالیت میکنم. به خاطر تحصیلاتم در زبانشناسی، بخش علاقه خودم پیوند محتوا در فضای وب با زبون فارسی، نوشتن، دستور و چیزای مهم معناییش و چگونگی تاثیر اینا در جفت و جور محتوایی باکیفیت، موثر و شهودی هست.
پیشنهاد میکنیم این مقالات رو هم بخونین

Related articles

هر آنچه باید درباره HTTPS و SSL بدانید!

بازاریابی اینترنتی هر چیزی که باید درباره HTTPS و SSL بدونین! ۴ مهر ۱۳۹۶ اگه اهل وب گردی و گشت و گذار در اینترنت باشین، دست کم یه بار در نوار نشانی مرورگر خود با عبارت سبز رنگ https برخورد کردین. هم اینکه، اگه در خبرها خونده باشین، این روزا جهت خرید اینترنتی همیشه پیشنهاد […]

Learn More

نوشتن عناوین مناسب برای یک سئوی قدرتمند

سئو و بهینه سازی سایت نوشتن عناوین مناسب واسه یه سئوی قوی ۲۳ شهریور ۱۳۹۵ نوشتن یه عنوان مناسب واسه صفحه از جمله مهارتای حیاتی واسه هر کسیه که در زمینۀ سئو فعالیت داره. تگ عنوان اولین اون چیزیه که کاربر در یافته های جستجوی خود می ببینن. هم اینکه، یکی از معیارهای اصلی گوگل […]

Learn More

هشت نکته برای بهینه‌سازی فرم ورود کاربر

اصول تجربه کاربری، طراحی رابط کاربری هشت نکته واسه بهینه سازی فرم ورود کاربر ۱۳ شهریور ۱۳۹۵ ساخت حساب کاربری و به کار گیری اون دیگه تبدیل به یکی از بخشای روزمرۀ زندگی ما شده و تموم ما در سیستمای جور واجور واسه خود حساب باز کردیم تا بتونیم از خدمات مختلفی بهره مند هستیم. اما هر […]

Learn More

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *