چرا زنان نسبت به مردان به خواب بیشتری نیاز دارند؟

فواید خواب زنان sleep-benefits

هرچند هرکسی باید تلاش کنه خواب کافی داشته باشه، اما تحقیقی جدید از دانشگاه دوک نشون داده کمبود خواب می تونه واسه زنان خطرناک تر از مردان باشه. محققان این گونه برداشت کردن که کمبود خواب و استراحت، نتیجه های جسمی و ذهنی بیشتری روی زنان داره. یافته های این مطالعه می تونه پیشنهاد هایی لازم واسه سلامت زنان ارائه دهد، مخصوصا اونایی که خطر بالاتری در مریضی های قلبی و مریضی های روانی جورواجور دارن. این تحقیق به سرپرستی مایکل بروس، کارشناس خواب و روانشناس بالینی، اثرات استراحت کم روی زنان و مردان رو آزمایش و امتحان کرد.

یکی از محققان اعلام کرد:” ما دریافتیم واسه زنان، خواب کم رابطه قوی با اندازه بالایی از آزردگی روانی، خشونت شدید، افسردگی و خشم داره. اما این احساسات ارتباطی با همین اندازه کمبود خواب در مردان نداشت. این اولین تماشاگر تجربیه که مشاهدات ما رو درباره نقش جنسیت و تاثیراتش روی خواب و سلامتی ساپورت می کنه”. زنائی که مشکلات خواب در اونا شدیدتر بود، اندازه بالایی از پروتئین واکنشی سی و اینترلوکین ۶ در اونا مشاهده گردید که معیارهای التهاب مربوط به خطر بالای مریضی قلبی هستن.

هرکسی به چه اندازه خواب نیاز داره؟

فاکتورهای بیولوژیکی زیادی وجود دارن که تعیین کننده مقدار خواب لازم واسه هر فرد هستن. بااین حال، خیلی از کارشناسان عقیده دارن مقدار خواب لازم هر کسی به مقدار انرژی ذهنی مصرفی اش در روز بستگی داره و به باور اونا، زنان بیشتر از مردان انرژی ذهنی صرف می کنن.

به گفته جیم هورن، مدیر مرکز تحقیقات خواب و دانشگاه Loughborough در انگلستان، یکی از عملکردهای اصلی خواب اینه که به مغز اجازه ریکاوری و بازسازی خودشو می دهد. در مدت خواب عمیق، قشرخارجی مغز، یعنی بخشی که مسئول افکار، حافظه، زبون و … است، از حواس ول شده و به حالت ریکاوری می رود. در طول روز هرچه بیشتر از مغزتون استفاده کرده باشین، بیشتر به بازسازی نیاز داره و بعدا شما به خواب بیشتری نیاز دارین. زنان توانایی انجام چندکار همزمان رو دارن، اونا تو یه لحظه کارای زیادی انجام میدن و انعطاف پذیرن و پس بیشتر از مردان از مغزشون کار می کشن.

بهداشت خواب تون رو ارتقا بدید

با این که بزرگسالان آمریکایی به طور متوسط نیاز به ۷ تا ۹ ساعت خواب شبونه دارن، اما خیلی از اونا می می گن به طور مرتب اینجور اتفاقی نمی افتد. به گفته موسسه ملی خواب، اگه شما واسه داشتن خواب کافی درجدالید، مهمه که الگوی خوبی واسه بهداشت خواب داشته باشین، یعنی عاداتی که به کیفیت بهتر خواب کمک می کنن.

بعضی از این عادات شامل این موارد می شه:

. در طول روز بیشتر از سی دقیقه چرت نزنین؛

. دوری از محرک هایی مانند کافئین نزدیک به زمان خواب؛

. ورزش کافی

. استفاده کافی از نور طبیعی

. و اختصاص تخت خواب فقط به خواب، نه فعالیت های زمان بیداری مانند تماشای تلویزیون یا مطالعه.

دانستنیایی درباره خواب دیدن

آروم سازی ذهن قبل از خواب

خواب