کاربردهای تنظیم هیجانی//پایان نامه دشواری تنظیم هیجانی

کاربردهای تنظیم هیجانی در زندگی

تنظیم هیجانی به توانایی فهم هیجانات، تعدیل تجربه­ی هیجانی و ابراز هیجانات اشاره دارد (گراس، 2001). در اصل تنظیم هیجان نیازمند تعامل بهینه­ای از شناخت و هیجان جهت مقابله با شرایط منفی است، زیرا انسان با هر چه مواجه می­شود آن را تفسیر می­کند و تفسیرهای شناختی تعیین کننده­ی واکنش­های افراد است (عبدی و همکاران، 1389). به عبارت دیگر، برداشت و تحلیل افراد از موقعیت­ها در تنظیم هیجانات آن­ها نقشی اساسی دارد.

پژوهش ها نشان می­دهد تفاوت­های افراد در استفاده از سبک­های مختلف تنظیم هیجان شناختی موجب پیامدهای عاطفی، شناختی و اجتماعی مختلفی می­شود. چنان­که استفاده از سبک­های ارزیابی مجدد، با هیجان­های مثبت و عملکرد­های میان فردی بهتر و بهزیستی بالا ارتباط دارد (گراس و جان2، 2003). راهبردهای تنظیم شناختی هیجانات به افراد کمک می­کنند تا بر انگیختگی­ها و هیجان­های منفی را تنظیم کنند. این شیوه­ی تنظیم با شکل­گیری یا بروز اختلال­های روانی رابطه­ی مستقیم دارد. بنابراین در نتیجه­ی ارزیابی نادرست از موقعیت به دلیل کمبود اطلاعات، برداشت اشتباه یا اعتقادات بی­منطق و نادرست، فرد راهبردهای شناختی خود را برای روبرو شدن با موقعیت تنیدگی­زا بر می­گزیند. در این دیدگاه، به افراد در بازسازی الگوی فکری آنان از طریق بازسازی شناختی کمک می­شود. بدین­ترتیب، انتخاب راهبرد مقابله­ای کارآمد در ابعاد شناختی، هیجانی و رفتاری بر افزایش استفاده از مقابله­های سازگارانه علاوه بر ارتقای سلامت روان اثر­گذار است (امیدی و یعقوبی، 1390). علاوه براین، مهارت­های که در تنظیم هیجانی آموخته می­شوند عبارتند از:

1- مهارت­های هیجانی: شناسایی و نامگذاری احساسات، ابراز احساسات، تعیین شدت احساسات، کنترل اضطراب­ها، کاهش فشار روانی و ….

2- مهارت­های شناختی: شناخت تأثیرات اجتماعی بر رفتار و ملاحظه­ی شخصی خود از چشم انداز جامعه­ای بزرگتر، استفاده از گام­های مشخص برای حل مسایل و تصمیم گیری و تعیین اهداف، پیش بینی پیامدها، درک دیدگاه دیگران، داشتن دیدگاهی مثبت به زندگی و….

3- مهارت خودآگاهی: مشاهده و شناخت احساسات خود، یافتن واژگانی برای بیان احساسات، آگاه شدن از ارتباط میان افکار، تعیین سهم تأثیر افکار و احساس­ها بر تصمیم­ها.

4- مهارت مدیریت احساسات و مقابله با فشار روانی: استفاده از گفت­و­گو با خود، برای پیدا کردن پیام­های منفی مانند انتقادات درونی مخرب، درک آنچه در پس هر احساس نهفته است، یافتن راه­های مقابله با ترس و اضطراب و مدیریت خشم و اندوه. شناخت ارزش تمرینات بدنی، تصویرهای ذهنی هدایت شده و روش­های آرمیدگی.

5- مهارت همدلی و ارتباط مؤثر: درک احساسات و علایق دیگران و مد نظر قرار دادن دور­نمای ذهنی آنان، احترام گزاردن به تفاوت­های موجود در احساسات افراد نسبت به پدیده­های مختلف، صحبت کردن درباره­ی احساسات به صورتی مؤثر، شنونده و پرسشگری خوب شدن، تمایز گذاشتن میان حرف و عمل دیگران و واکنش­ها و قضاوت­های خود نسبت به آن­ها؛ ابراز علایق و احساسات خود بدون خشم یا انفعال نسبت به دیگران و مهارت قاطعیت.

6- مهارت مذاکره­ی اصولی و مهارت­های رفتاری: نحوه­ی مذاکره با دیگران، والدین، اساتید، استفاده از الگوی برد- برد در بحث جهت حل تعارضات بین فردی، و مهارت­های رفتاری شامل: ارتباط غیرکلامی، برقراری ارتباط از طریق تماس چشمی و حالت چهره و لحن صدا (امیدی و یعقوبی، 1390).

2-5-2- شیوه های ایجاد تنظیم هیجانی

1-2-5-2.مشاهده و توصیف:

در این تکنیک، به افراد گفته می­شود که هیجان­ها را توصیف کنید و هیچ­گاه مورد قضاوت قرار ندهید. گفته می­شود که دقیقا تجربه­ی حال حاضر خود را مورد توجه قرار دهید. توجه کنید، بدون اینکه اسیر یا گرفتار تجربه شوید. تجربه کنید بدون این­که به آن واکنش نشان دهید. بگذارید تجربیات، احساسات و افکار در ذهنتان بیایند و بروند، بدون آن­که به آن بچسبید و اینکه توجه خود را تحت کنترل قرار دهید، نه آنچه را می بینید(امیدی و یعقوبی، 1390).

در هنگام توصیف، برای تجربیات، عبارات و کلماتی را در نظر بگیرید. یک موضع بدون قضاوت و داوری در اختیار بگیرید. دقیقا واقعیت­ها را ببینید. به آنچه هست توجه کنید، نه اینکه چه چیزی “خوب” یا “بد”،”وحشتناک” یا “شگفت انگیز” است. هر­گاه احساس یا تفکری بروز می­یابد یا اینکه کاری را انجام می­دهید، آن را شناسایی کنید. برای مثال، در ذهن خود بگویید: “عضلات شکمم منقبض شده­اند”. آنچه را که در حال حاضر برایتان اتفاق می­افتد، را توصیف کنید. برای احساسات خود نامگذاری کنید. یک تفکر را درست به عنوان یک تفکر خطاب کنید و این مهارت­ها را آن قدر تمرین کنید که انجام­شان ناخود­آگاه شود و بدون درگیری ذهنی انجام شود (امیدی و یعقوبی، 1390).

لینک جزییات بیشتر و دانلود این پایان نامه:

بررسی رابطه ­ی بین مکانیزم­های دفاعی، طرحواره­های ناسازگار اولیه و دشواری تنظیم هیجانی با رفتارهای بیمارگونه­ی خوردن

Related articles

پایان نامه درمورد بزهکاری؛وظایف والدین در پیشگیری از جرم

در این راستا الکساندر ودیب‏ نکات زیر را در زمینهء وظایف والدین یادآور می‏شوند: 1-سعی کنند خانواده را کانون مهر و محبت سازند تاانگیزه‏ای برای جلب فرزنداشان به‏ خانه فراهم آید. 2-در خانواده نظم و انضباط منطقی و عادلانه برقرار کنند. 3-برای بروز احساسات و رشد افکار فرزندان در خانواده فضاهای مناسب ایجاد کنند. 4-در […]

Learn More

معیارهای خیابان ممتاز/،پایان نامه گسترش پیاده ‏راه ها

معیارهای خیابان ممتاز در فضاهای شهری و مولفه‏های آن – معیار اجتماعی و فرهنگی: انسان محور بودن، ایمنی و امنیت، نمادها ایرانی اسلامی، هویت و حس تعلق – معیار منظر و اصول زیباشناسی: نورپردازی، سرزندگی، ادراک و تناسب معیار محیط زیستی: پوشش گیاه، آسایش اقلیمی، هدایت و دفع مناسب رواناب‏ها، مصالح سازگار با محیط زیست […]

Learn More

پایان نامه درمورد بزهکاری؛پیشگیری از وقوع بزه در قانون اساسی

پیشگیری از وقوع بزه در قانون اساسی با کمی دقت در اصل 156 می توان دریافت که این اصل در دو بند 4 و 5 به دو گونه بارز پیشگیری یعنی پیشگیری کنشی و پیشگیری واکنشی اشاره کرده است. بند چهارم اصل 156 یعنی: کشف جرم، تعقیب، مجازات، تعریز مجرمین و اجرای حدود و مقررات […]

Learn More