چند توصیه فنی ساده برای خرید خودرو دسته دوم

buying-used-car

همیشه شرایط جوری پیش نمی رود که بشه خودروی نو و صفر خرید. با در نظر گرفتن شرایط فعلی بازار خودرو در کشورمون، خرید ماشین های دست دوم و کار کرده، الان منطقی ترین راه ماشین دار شدنه!

اما ، با در نظر گرفتن راه هایی مثل صفر شویی خودروها، کم کردن کیلومتر و … باید موقع خرید ماشین دست دوم، بیشترین دقت رو استفاده کرد که خدایی نکرده با انتخاب اشتباهی روبرو نشیم. وقتی که بحث خرید خودروی کار کرده در جایی مطرح می شه، اولین چیزی که به ذهن شما می رسد، نبود رنگ شدن خودرو و بیمه اون هستش. درسته که این دو موضوع، از مهم ترین مسائلیه که باید موقع خرید خودرو به اون توجه کنیم، اما در صورت نبود بررسی مسائل دیگه، شک نداشته باشین پس از خرید یه خودروی بدون رنگ و با تخفیف بیمه کامل، پشیمون می شیم.

با راهکارهای فنی و ساده ای که به شما میگیم، می تونید مطمئن تر یه خودروی دست دوم رو بخرین!

۱- دست خود رو درون یکی از سوراخ های رینگ چرخ کرده و لبه دیسک ترمز رو لمس کنین (دقت کنین ماشین سرد باشه، وگرنه حتما از این کار پشیمون میشین) اگه لبه دیسک زیاد بود متوجه کارکرد بالای ماشین می شید وگرنه ماشین باید کیلومتر کمی کار کرده باشه. (این کارکرد بالا با زبون بی زبانی به شما می گوید که باید به فکر تعویض دیسک هم بود)

۲- حتما زاپاس خودرو رو چک کنین در صورت ساییدگی ماشین کارکرد بالایی داشته. در بیشتر مواقع کسی به سراغ زاپاس خودرو نمی رود. این موضوع واسه خودروهایی که با کارکرد کم به فروش می رسند، اهمیت بیشتری داره! شک نداشته باشین اگه خودرویی با ۷۰ هزار کارکرد می خرید، ساییدگی زاپاس هم طبیعیه!

۳- درب روغن رو ورداشته و درون درب رو نگاه کنین. اگه فقط بخار روغن بود عالیه وگرنه ماشین روغن سوزی داشته و یا اصطلاحا واشر سر سیلندر ترسانده س.

۴- لرزش خودرو بعد از حرکت در دنده یه با دور موتور پایین بیان کننده زمان تعویض دیسک و صفحه س. این نشون می دهد که خودرو شاید بیشتر از چیزی که به شما گفته شده کارکرده س!

۵- بعضی مواقع فروشندگان خودرو، روکشی روی فرمون خودرو می اندازند و تلاش می کنن تا ساییدگی اون رو مخفی کنن. ماشینی بدون روکش فرمون بخرین یا حتما با اجازه صاحب خودرو روکش رو وردارین تا از صحت کارکرد و زیر آفتاب بودن ماشین باخبر شید. فرمون خودرو در صورت کارکرد بالا به سرعت ساییده شده و رنگ اون از بین می رود. هم اینکه از روی دکمه ترمز دستی هم می توان به کارکرد بالا فهمید.

۶- سوختگی چراغ های جلو (منظور طلق شیشه هست) در صورت کدری ماشین به مدت زیادی زیر آفتاب بوده و دارای پوسیدگیه.

۷- اگه خودرویی می خرید که کارکرد اون زیر ۷۰ هزار کیلومتره، به گیج روغن اون توجه کنین. به جز رنگ طلایی روغن نباید روی اون چیزی باشه. وجود سیاهی روی اون، بیان کننده تعدد تعویض روغنه.

۸- کارکرد به درد بخور و منطقی هر ماشین سالی ۲۰ الی ۲۵ هزار کیلومتره. موقع خرید حتما این موضوع رو دقت کنین. به طور مثال خودرویی که تولید اون سال ۹۲ه و کیلومتر اون نزدیک به ۸۰ هزار کیلومتر راه رفته، شک نداشته باشین ازش استفاده خونگی نشده.

۹- اگه ماشین با کمی زور یا کم آوردن روشن شد (مثال: به زور چشمک زدن در حالت جفت راهنما) عمر باطری شما به سر آمده. عمر به درد بخور باتری ها در شرایط استفاده متغیره.

۱۰- انگشت خود رو درون لوله اگزوز کرده اگه دود به صورت پودر بود ماشین سالمه وگرنه یا روغن سوزی یا بخار آب به خاطر واشر، رینگ پیستون و … ایجاد شده.

۱۱- اگه چراغ های جلو و حتی عقب خودرو، مثل هم نبوده و یکی شفاف و دیگری کدر بود، به احتمال بسیار زیاد، خودرو از یه طرف دچار تصادف شده.

۱۲- موضوع بیمه و تخفیف بیمه رو هم که حتما می دونین!

۱۳- واسه صحت واقعیت حرف فروشنده واسه تعویض تسمه تایم در حد امکان فقط می توان روی پیچ های طلق تسمه تایم نگاه کرد که در صورت لبه دار بودن حتما آچار روی ماشین رفته ولی وگرنه بیشتر فروشندگان تا ۶۰ هزار کیلومتر و یا ۸۰ هزار کیلومتر در تولیدات داخل به تسمه تایم دست نمی زنند. پس واسه این قطعه اهمیت قائل شید.

با امید به اینکه رعایت این موارد بتونه ۶۰ درصد در خرید خیالتون رو واسه یه مسافرت راحت کنه. البته یادتون نره که موقع خرید خودروی کار کرده حتما با یه کارشناس و یا مکانیک آشنا سر صحنه خرید خودرو حاضر شید.

تست رنگ خودرو رو هم حتما در دستور کار خود بذارین.