چطور کسب‌وکار اینترنتی خود را با کمترین هزینه به ثمر برسانیم؟

کار و کاسبی

بنجامین فرانکلین جمله معروفی داره که می گوید: «پولی که پس انداز می کنین پولیه که زنده کرده اید». در زبون خودمون هم این ضرب المثل رو به کرّات شنیده ایم که «قطره قطره جمع شه، وانگهی دریا شه». اینجور عبارات حکیمانه ای واسه آدمایی که دستی بر آتیش کسب وکار و به خصوص کارآفرینی در دنیای وب دارن و همیشه به دنبال روش های موثر و مقرون به صرفه ای واسه رشد و پیشرفت کسب وکار خود هستن، معنی خاصی پیدا می کنه. از طرفی، همیشه در راه کارآفرینی و پیشبرد اهداف کسب وکار، تجربه های جدیدی رقم می خورد که متأسفانه خیلی از اون ها باعث اتلاف وقت و پول می شه. در این مطلب با ارائه چند نکته ساده اما مؤثر در مورد فروش آنلاین و سئو، به شما کمک می کنیم تا بتونین با برداشتن قدم هایی درست و البته صرف کمترین هزینه، به بیشترین سودآوری برسین.

۱. فقط روی تبلیغات دسکتاپ سرمایه گذاری کنین

این روزا تبلیغات موبایلی محبوبیت قابل توجهی به دست آورده که غیرمنطقی هم نیس؛ چراکه منبع نزدیک به ۶۰ درصد ترافیک وب سایت ها دستگاه های همراه یا موبایله. با در نظر گرفتن این آمار، جفت و جور آوردن یه تجربه کاربری فوق العاده و یه پروسه خرید و پرداخت راحت و بی دردسر واسه کاربران موبایل یه ضرورت غیرقابل انکاره.

بااین وجود، آمار و ارقام جمع آوری شده از برنده های تجاری ایالات متحده در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۶ نشون می دهد که اندازه تبدیل ترافیک دسکتاپ (رایانه های رومیزی و لپ تاپ) ۳.۵۵ درصد و اندازه تبدیل گوشی های هوشمند ۱.۱۵ درصد بوده. همون طور که مشاهده می کنین، اندازه تبدیل دسکتاپ تقریباً سه برابر موبایله. درواقع، خیلی از مردم تحقیق و بررسی های خود رو از راه موبایل انجام میدن، اما واسه انجام عمل پایانی از رایانه استفاده می کنن. این در حالیه که خیلی از کارآفرینان و آدمایی که به تازگی به دنیای کسب وکار قدم گذاشته ان، بودجه نیاز به منظور هزینه کردن واسه آدمایی که در مرحله «تحقیق» به سر می برند رو ندارن؛ بلکه واسه رشد سریع تر با دست کم هزینه به مشتریائی نیاز دارن که همین الآن دست به نقد و آماده خرید هستن. اگه شمام به دنبال صرفه جویی هستین، تارگتینگ (Targeting) یا هدف گیری تبلیغات خود رو فقط به کاربران دسکتاپ محدود کنین تا هزینه های کلی واسه جذب هر مشتری کاهش پیدا کنه.

۲. کمپین های فروش خود رو بخش بندی کنین

فرض رو بر این بگیریم که شما در فروشگاه اینترنتی خودتون اجناس ۱۰ برند جور واجور رو عرضه می کنین و کل اجناس شما به ۱۰۰ کالا می رسد. در این حالت، اطلاع از کارکرد هر برند می تونه به نفع شما باشه.

حال تصور کنیم که همه اجناس و برنده ها رو به شکل یه کمپین فروش گروه بندی یا اصطلاحاً «بخش بندی» (Segmentation) کرده اید. در این صورت اگه همه کلیک ها روونه یک یا چند محصول خاص شده باشه نمی تونید تصویر درستی از وضعیت فروش برنده های جور واجور داشته باشین. این اشتباهیه که خیلی از افراد تازه کار در فروش اجناس جور واجور به اون دچار می شن.

کاری که باید بکنین اینه که واسه هر برند یه کمپین جدا از هم در نظر بگیرین تا بتونین کارکرد برنده های جور واجور رو با هم مقایسه کنین. اینجور سیاستی به شما در تصمیم گیری واسه تخصیص بودجه و سرمایه گذاری بیشتر روی گروه های برتر و پربازده تر کمک می کنه.

۳. از هدف گیری دوباره و هدف گیری دوباره دینامیک کمک بگیرین

همون طور که در اول این مطلب گفتیم، اندازه تبدیل سه ماهه سوم سال ۲۰۱۶ در ایالات متحده واسه دسکتاپ ۳.۵۵ درصد و واسه موبایل ۱.۱۵ درصد بوده. این آمار نشون می دهد که تقریباً ۹۷ نفر از هر ۱۰۰ بازدیدکننده هر وب سایت، بدون انجام خرید از سایت خارج می شن.

طبیعتاً ازآنجایی که معمولاً تبلیغ کردن ارزون تموم نمی شه، باید به دنبال افزایش اندازه تبدیل ترافیکی باشین که راهی وب سایت شما می شه.

نکته ای که اینجا باید به اون به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین اینه که اگه کاربری که به دنبال خرید محصول خاصیه، وارد وب سایت شما شه و بدون خرید اون رو ترک کنه، این نبود خرید حتماً به معنی بی علاقگی ایشون به خرید محصول دلخواه نیس؛ بلکه چه بسا یهو اتفاقی افتاده باشه که فرصت تکمیل پروسه خرید رو از اون شخص سلب کرده باشه؛ به خاطر همین به کار گیری Retargeting یا هدف گیری دوباره لازمه. در این حالت، وقتی که شخصی بدون انجام عمل دلخواه (تبدیل) از سایت خارج می شه، کدی موسوم به «پیکسل» واسه اون تخصیص داده شده و ذخیره می شه. از راه همین کد کاربر دلخواه رو به طور خودکار دنبال می کنین و تبلیغات متناسب رو دوبارهً در موقعیت های جور واجور واسه ایشون به نمایش درمی بیارید. درنتیجه، برند شما تو ذهن اون مشتری بالقوه می موند و احتمال تبدیل و خرید ایشون افزایش پیدا می کنه.

۴. از تاثیر هدیه دادن غافل نشید

یکی از راه های مؤثر و درعین حال مقرون به صرفه واسه جلب نظر مشتری، هدیه دادن در صورت خرید تا یه محدوده مشخصه. مثلاً «با خرید یه فلش ۱۰۰ هزارتومانی یه تبدیل OTG رایگان دریافت کنین»، یا «ارسال رایگان واسه خریدهای بالای ۲۰۰ هزار تومن». نه اون تبدیل OTG و نه ارسال پستی رایگان هزینه زیادی نداره؛ اما در عمل با کم شدن هزینه های مشتری، باعث افزایش فروش و سود کلی شما می شه.

۵. روی سئو سرمایه گذاری کنین

یه ضرب المثل چینی می گوید: «بهترین زمان واسه کاشتن یه درخت ۲۰ سال قبل بوده و بهترین زمان بعدازآن، همین حالاست.»

به منظور موفقیت بیشتر، یه سال قبل از شروع به کار وب سایت و کسب وکار خود، سرمایه گذاری روی بهینه سازی واسه موتورهای جستجو یا سئو رو شروع کنین. تموم کاری که واسه شروع باید بکنین اینه که هر چی سریع تر یه صفحه اصلی واسه وب سایتتون طراحی کنین تا بتونین از وب سایت های معتبر بک لینک بگیرین. در همین زمینه مثلاً می تونید واسه سایت های شناخته شده مطلب بنویسین. وقتی که به طور طبیعی جایگاه خوبی در یافته های جستجو به دست می بیارید، علاوه بر اینکه از رقبا جلو می افتید دیگه لازم نیس که واسه تبلیغات کلیکی هزینه کنین.

۶. از بازاریابی ایمیلی استفاده کنین

آمار و ارقام دارای دلیل موجود نشون دهنده بازده ۳۸ دلاری ایمیل مارکتینگ در ازای هر یک دلار هزینه س؛ پس کسب وکار اینترنتی شما باید همیشه و هرروز به دنبال بهره ورداری از امتیازات این کانال بازاریابی دیجیتال مقرون به صرفه و مطمئن باشه.

در همین زمینه اول باید فهرستی از نشانی های ایمیل متناسب با کسب وکار خود جفت و جور کنین. واسه دریافت نشانی ایمیل مراجعه کنندگان از فرم ثبت نشانی به همراه تشویق کننده های جذاب و واقعی استفاده کنین. مثلاً فرمی واسه شرکت در قرعه کشی دریافت رایگان یکی از محصولاتتون طراحی کنین که نیاز به ثبت و تأیید نشانی ایمیل تقاضا کننده داره. علاوه بر نشانی مشتریان بالقوه، اطمینان پیدا کنین که نشانی درست و به روز مشتریان فعلی خود رو هم در اختیار دارین.

یادتون باشه که دریافت نشانی ایمیل فقط اولین قدم حساب می شه. در ادامه باید ایمیل های باکیفیت و متناسبی رو جفت و جور و بفرستین که به کام مخاطب خوش می آیند. به علاوه، برنامه ایمیل مارکتینگ خود رو طوری تنظیم کنین که ۷۰ درصد ایمیل ها محتوا محور و واسه مشتری ارزش آفرین باشن. ۳۰ درصد دیگه ایمیل ها رو می تونید به تلاش در جهت فروش اجناس دلخواه اختصاص بدین.

حرف آخر

قدم گذاشتن در راه کارآفرینی اینترنتی و ورود به دنیای کسب وکار اینترنتی معمولاً به معنی به جون خریدن مشکلات و هزینه های اولیه فراوانیه که بی توجهی به هر کدوم از اون ها می تونه عامل به شکست انجامیدن یه کسب وکار نویدبخش و خوش آتیه باشه. با در نظر گرفتن نکات و روش هایی که به اون ها گفته شد، می تونید قدم مثبتی در جهت کاهش هزینه ها و مفیدتر کردن هرچه بیشتر کسب وکار خود وردارین. هم اینکه مقالات تخصصی مدیروب که در سایت اون منتشر شده است، می تونه چراغ راهگشای شما در این مورد باشه.

سئو چیه؟ چه اصولی جه سئو سایت باید انجام شه؟

صد برابر شدن درآمد سایتا با بهبود سئو سایت