اکتبر 25, 2020

چربی نرمال بدن چند است؟

اگه به سلامت و تناسب اندام خود اهمیت می بدید پس باید همیشه اندازه چربی بدن خود رو کنترل کنین و مراقب اون باشین که از حد مجاز عبور نکنه.

به گزارش آلامتو و به نقل از مجله تناسب اندام؛ وقتی که می خواهید به اندام بهتری برسین، باید بجای تکیه کردن بر وزنی که روی ترازو نشون داده می شه، درصد چربی بدنتون رو در نظر بگیرین.

وقتی که واسه اندازه گیری اندازه تناسب اندام خود، فقط بر وزن تکیه می کنین، مقدار چربی واقعی بدنتون رو ندیده می گیرید. زیر نظر داشتن وزنتون ایده ی خوبیه، اما مهمه که به درصد چربی بدنتون هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین.

شاخص توده بدن

ساده ترین راه واسه اینکه ایده ای از درصد چربی بدنتون بدست بیارید، به کار گیری اندازه شاخص توده بدنی یا BMIه. با اینکه این اندازه، درصد چربی بدن شما رو دقیقا اندازه گیری نمی کنه، اما در مورد چربی بدنتون به شما ایده می دهد. این فرمول، مقدار چربی که بدن شما داره رو نسبت به بافت خالصش، نشون می دهد.

این معادله واسه بیشتر مردم، یه رابطه تقریبا دقیق از مقدار چربی بدن که اونا دارن رو ارائه می دهد. واسه محاسبه سریع BMI تون، وزن خود رو(به کیلوگرم) بر مجذور قدتون(به متر، مثلا ۱.۷۸) تقسیم کنین.

واسه تعیین یافته های، از این طبقه بندی ها استفاده کنین:

  • کم وزن: زیر ۱۸.۵
  • نرمال ۱۸.۵ تا ۲۵
  • اضافه وزن: ۲۵ تا ۳۰
  • چاق: بالای ۳۰

محاسبه درصد چربی بدن

محاسبه اندازه درصد چربی بدن، کمی سخت تر از به کار گیری فرمول BMI می باشه. واسه همینه که فرمول BMI، بطور بسیار گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد.

شما می تونید تو یه باشگاه یا دفتر یه متخصص تغذیه، درصد چربی بدنتون رو با کالیپر اندازه گیری کنین. کالیپرها، یه دستگاه گیره مانند هستن که واسه گرفتن اندازه های چین پوستی در جاهای جور واجور بدن، مورد استفاده قرار می گیرند.

این مطلب را هم بخوانید :  چرا دختر نمی تواند به خواستگاری برود؟

این روش نسبت به خیلی از وسایل دیگه اندازه گیری چربی بدن، دقت کمتری داره. با اینحال به کار گیری اون بسیار راحت تر از راه های دیگه س که باعث می شه رایج ترین روش مورد استفاده واسه اندازه گیری درصد چربی بدن باشه.

بعضی از تکنولوژی هایی که واسه محاسبه درصد چربی بدن بکار می روند، عبارتند از:

  • توزین زیر آب: این، یکی از دقیق ترین روش هاست، هرچند بسیار گران و وقت گیره.
  • اسکن جذب سنجی دوگانه اشعه X: این اسکن از یه اشعه X سطح پایین واسه تعیین مقدار چربی بدن، عضله و استخون شما استفاده می کنه.
  • مقاومت بیو الکتریکی: این روش، سرعت جریانهای الکتریکی رو در زمانیکه از بدن عبور می کنن، اندازه گیری می کنه. این، یکی از کم هزینه ترین روش هاست و بیشتر، یکی از ویژگی های ترازوهای حموم لوکس می باشه.

درصد چربی بدن سالم چقدره؟

درصد چربی بدن سالم تا حد زیادی به سن، جنسیت و نوع بدن شما بستگی داره. اینجا دستورالعمل های اساسی واسه یه درصد چربی بدن سالم رو بیان می کنیم:

درصد چربی بدن مردان:

  • سنین ۲۰ تا ۳۹: ۸٪ تا ۱۹٪
  • سنین ۴۰ تا ۵۹: ۱۱٪ تا ۲۱٪
  • سنین ۶۰ تا ۷۹: ۱۳٪ تا ۲۴٪

درصد چربی بدن خانمها:

  • سنین ۲۰ تا ۳۹: ۲۱٪ تا ۳۲٪
  • سنین ۴۰ تا ۵۹: ۲۳٪ تا ۳۳٪
  • سنین ۶۰ تا ۷۹: ۲۴٪ تا ۳۵٪

کم کردن چربی بدن

واسه پایین آوردن درصد چربی بدنتون، شما باید کالری کمتری نسبت به چیزی که مصرف می کنین بخورین. بدن آدم واسه ذخیره چربی ساخته شده تا ذخایر انرژی اش رو حفظ کنه. اگه شما کالری کمتری دریافت کنین، بدن شما این ذخایر چربی رو خواهد سوزوند.

واسه کاهش وزن سالم، شما باید تلاش کنین با سرعت آروم وزن کم کنین، بیشترین حد ۱ کیلو در هفته. هم اینکه، باید مطمئن شید که واسه به کمترین حد ممکن رسوندن کاهش عضله و به بیشترین حد رسوندن کاهش چربی، ورزش می کنین.

مجله تناسب اندام

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *