چرا همیشه شکست میخورم؟

به چه دلیل شکست میخورم

عادی ترین اخلاق های یه شخص شکست خورده رو می شناسید؟ مطمئناً موقعیت هایی در زندگی پیش میاد که زندگی رو ناشاد می کنه. اما معمولاً بخشی—بخش بزرگی—از این نبود خوشبختی از طرز تفکر، رفتارها و عادات خودمون ناشی می شه.

در این مقاله به ۷ مورد از داغون کننده ترین عادات روزانه ای که زندگیتون رو از خوشبختی بیرون می آورد اشاره می کنیم. در کنار اون راهکارهایی هم واسه کم کردن و شکست دادن این عادات عنوان می کنیم.

  1. جستجوی کمال

واسه اینکه خوشحال باشین زندگیتون باید کامل و ایدآل باشه؟

واسه خوشحال بودن باید رفتاری کامل و بی عیب ونقص داشته باشین و همیشه نتایجی عالی و ایدآل بگیرین؟

اگه اینطور باشه، رسیدن به خوشبختی خیلی سخت هستش. اگه اندازه امتحان عملکردهایتان رو در سطحی غیرانسانی بذارین، اعتمادبه نفستون پایین اومده و حتی اگه نتایجی عالی به دست بیارید، تصور می کنین که به اندازه کافی خوب نیستین. خودتون و کارایی که می کنین هیچوقت اینقدر خوب به نظرتون نمیاد مگه بعضی وقتا که تصور می کنین همه چیز عالی و بی نقصه.

چیجوری بر این عادت پیروز شدین:

سه روش زیر واسه شکست دادن عادت کمال گرایی کمکتون می کنه:

  • تا اندازه ای پیش برید که کافیه. به دنبال ایدآل بودن خیلی وقت ها باعث می شه خیلی کاراتون تموم نشده بمونه. پس تلاش کنین تا جایی پیش برید که کارتون تا مقداری که لازمه خوب باشه. از این به عنوان بهونه ای واسه تنبلی استفاده نکنین. مسئله اینه که درک کنین واسه کاری تا چه سطح خوب بودن کافیه و وقتی به اون مقطع رسیدید، کارتون تموم شده.
  • ضرب العجل داشته باشین. هر زمان که کار یا پروژه ای رو شروع می کنین، واسه تموم کردن اون زمان مشخص کنین. فقط کار کردن روی پروژه هاتون و تحویل دادن اون هر زمان که تموم شد موثر نخواد بود چون همیشه چیزایی واسه اضافه کردن به اون پیدا می کنین. هم اینکه باعث می شه بیشتر از اندازه نیاز روی یه پروژه کار نکنین.
  • وقتی اسیر ایدآل گرایی می شید، ببینین به چه قیمتی براتون تموم می شه. با دیدن فیلم های سینمایی و گوش دادن به موزیک های جور واجور، افتادن در دام ایدآل گرایی آسونه. همه اونا عالی و عالی به نظر می رسند و شما طالبشان می شید.

اما در زندگی واقعی اونا با واقعیت در اختلاف هستن و موجب استرس و عذاب بیشتر شما و دور وبریا تون می شن. ممکنه حتی به شما آسیب برسونه یا موجب به آخر رسیدن روابطتون، کارتون، پروژه هاتون و … شن، فقط به خاطر این که انتظاراتتان فرای دنیای واقعیه. یادآور شدن این واقعیت ساده می تونه کمکتون کنه.

  1. زندگی در دریایی از نداهای منفی.

هیچکی تنها نیس. کسائیکه با اونا رابطه برقرار می کنیم، چیزایی که می خوانیم، تماشا می کنیم و گوش می بدیم، تاثیری عجیب بر احساس و فکر ما دارن.

اگه اجازه بدین اسیر نداهای منفی شید، خوشبخت و خوشحال بودن براتون سخت تر می شه؛ نداهایی که می می گن زندگی در بیشتر مواقع همراه با ناراحتی و بدبختی، خطر و پر از ترس و محدودیته؛ نداهایی که به زندگی از دیدگاهی منفی نگاه می کنن.

چیجوری بر این عادت پیروز شدین:

جانشین کردن این نداهای منفی با تاثیراتی مثبت تر، خیلی به درد بخور هستش. مثل این می موند که دنیای جدید رو به شما گشوده می شه.

پس تلاش کنین وقت بیشتری رو با افراد مثبت، موسیقی و کتاب های الهام بخش، فیلم ها و برنامه های تلویزیونی که موجب خنده تون می شن و باعث می شن به دنیا از دیدی تازه نگاه کنین، بگذرونین.

می تونید از کم شروع کنین. مثلاً وقتی مشغول خوردن صبحونه هستین، به جای خوندن روزنامه یا گوش دادن به اخبار رادیو یا تلویزیون، یه کتاب باحال و الهام بخش بخونین یا یه موزیک مثبت و خوشحال گوش کنین.

  1. گیر کردن در گذشته یا آینده

گذروندن بیشتر وقتتون در زمان گذشته و زنده کردن خاطرات قدیمی، اختلاف ها، فرصت های از دست رفته و مثل این، می تونه خیلی داغون کننده باشه. گذروندن بیشتر زمانتان در زمان آینده و تصور و تجسم اتفاقاتی که ممکنه واسه کارتون، روابطتون و سلامتتون بیفته می تونه به سناریوهایی ترسناک تبدیل شه که مرتب در ذهنتون پخش می شه.

زندگی نکردن در زمان حال باعث می شه تجربیات عالی زیادی رو از دست بدین. و جلوی احساس شادی و خوشبختی شما رو می گیرد.

چیجوری بر این عادت پیروز شدین:

شدنی نیس که بتونین به گذشته و آینده اصلاً فکر نکنین. و البته خیلی مهمه که واسه آینده تون برنامه داشته باشین و تلاش کنین از گذشته تون درس بگیرین.

اما اگه بخواین خودتون رو اسیر اونا کنین، خوب نیس.

پس باید تلاش کنین بخش مهمی از زمان خود رو صرف زندگی کردن در زمان حال کنین. هر کاری که انجام می بدید تلاش کنین تموم تمرکزتون رو به اون معطوف کنین، حتی درمورد نفس کشیدنتان.

  1. مقایسه کردن خود و زندگی تون با بقیه و زندگی هاشون.

یه عادت خیلی رایج و داغون کننده اینه که همیشگی خودتون و زندگیتون رو با بقیه و زندگی هاشون مقایسه کنین: اتومبیل، خونه، کار، کفش و لباس، حساب بانکی، روابط، محبوبیت اجتماعی و امثال اون. و آخر کار می بینید که هیچ اعتمادبه نفسی براتون باقی نمونده و کلی احساسات منفی در خود جمع کرده اید.

چیجوری بر این عادت پیروز شدین:

این عادت داغون کننده رو با دو عادت مثبت دیگه جانشین کنین.

  • خودتون رو با خودتون مقایسه کنین. اول به جای اینکه خودتون رو با بقیه مقایسه کنین، تلاش کنین خودتون رو با خودتون مقایسه کنین. ببینین چقدر رشد داشته اید، به چه چیزایی رسیده اید و چقدر به سمت رسیدن به اهدافتون پیشرفت کرده اید. این روش این فایده رو داره که وقتی می ببینن چقدر جلو رفته اید و چیجوری بر مشکلات پیروز شده اید، قدرشناسی و مهربانی نسبت به خودتون ایجاد می کنه. با این روش بدون اینکه به بقیه فکر کنین، احساس خوبی نسبت به خودتون پیدا می کنین.
  • مهربون باشین. رفتار و طرز فکر شما نسبت به بقیه تاثیری عجیب بر رفتار و طرز فکرتون نسبت به خودتون داره. اگه عادت داشته باشین بقیه رو همیشه نقد کنین، از خودتون هم همیشه انتقاد می کنین. با بقیه مهربون تر باشین و به اونا کمک کنین و می بینید که چیجوری با خودتون هم مهربون تر میشین. روی نقاط مثبت خود و دور وبریا تون تمرکز کنین و اونا رو تشویق کنین. با این روش به جای اینکه بقیه، خودتون و دنیای دور و بر رو طبقه بندی کنین، با خودتون راحت تر میشین.

و یادتون باشه اگه همیشه در حال مقایسه باشین، هیچوقت برنده نمی شید. دونستن همین نکته می تونه کمکتون کنه. هر چقدر هم که خوب باشین به قول معروف دست بالای دست بسیاره و در آخر کسی پیدا می شه که از شما بهتر باشه، پس تلاش نکنین ببینین که کی از شما بهتره.

  1. دقیق شدن و فوکوس کردن بر جزئیات منفی زندگی

دیدن نقاط منفی موقعیت هایی که در اون هستین و درگیر اون جزئیات شدن یکراه قطعی واسه ناراحت کردن خود و گرفتن شانس خوشبختی از خودتونه. با این کار روحیه دور وبریا تون رو هم خراب می کنین.

چیجوری بر این عادت پیروز شدین:

شکست دادن این عادت کمی سخته. یه روش اینه که ایدآل گرایی رو کنار بذارین و قبول کنین که همه چیز و همه موقعیت ها بالا و پایین دارن و لزومی نداره همه چیز همیشه عالی و مثبت باشه. باید همه چیز رو همونطور که هست قبول کنین. با این روش می تونید منفی ها رو از فکر و احساس خود دور کنین و دیگه از کاه کوه نسازید.

یه روش دیگه اینه که تلاش کنین سازنده باشین، به جای اینکه خودتون رو اسیر منفی ها کنین. این کار رو می تونید با پرسیدن سوالاتی بهتر انجام بدین. سوالاتی مثل:

چیجوری می توانم این چیز منفی رو به چیزی مثبت و به درد بخور تبدیل کنم؟

چیجوری می توانم این مشکل رو حل کنم؟

یه روش سومی هم هست. اینکه وقتی به مشکلی برمی خورید، از خودتون سوال کنین، چه اهمیتی داره؟ با این روش اون مشکل دیگه خیلی مشکل به نظر نمی رسه.

  1. محدود کردن زندگی به خاطر این که باور دارین دنیا دور شما می چرخد

اگه تصور می کنین که دنیا دور شما می چرخد و بخاطر اینکه می ترسید وقتی کاری جدید و متفاوت انجام می بدید، بقیه چه فکری در موردتون بکنن یا چه بگن خودتون رو عقب می کشید، فقط زندگیتون رو محدود کرده اید.

بااین طرز فکر احتمال امتحان کردن چیزای جدید و درنتیجه رشد کردن رو از خود می گیرید چون فکر می کنین که اون منفی گرایی و انتقادی که با اون برخورد کرده اید به شما برمیگرده و تقصیر شماس (درحالیکه در واقعیت ممکنه به خاطر این باشه که فرد مقابلتون هفته خوبی نداشته یا اینکه تصور می کنین می توایند ذهن بقیه رو بخونین).

چیجوری بر این عادت پیروز شدین:

  • بدونین که مردم خیلی به کاری که شما می کنین توجه نمی کنن. اونا بیشتر نگران زندگی های خودشون و اینکه بقیه درموردشون چه فکر می کنن هستن. بله، ممکنه با درک این مسئله در ذهنتون تصور کنین که خیلی مهم نیستین اما از خیلی قید و بندها آزادتان می کنه.
  • به بیرون توجه کنین. به جای اینکه به خودتون و اینکه بقیه چه تصوری از شما دارن، فکر کنین، روی دور وبریا تون تمرکز کنین. به حرفهایشون گوش بدید و کمکشون کنین. اینکار باعث می شه اعتمادبه نفستون بالا رفته و خودمحور بودنتون کمتر شه.

  1. پیچیده کردن زیادتر از اندازه زندگی

زندگی می تونه واقعاً پیچیده باشه. این می تونه استرس و ناراحتی زیادی براتون به وجود بیاره. اما بخش مهمی از اون بوسیله خودمون ایجاد می شه. بله، درسته که دنیا روز به روز پیچیده تر می شه اما این به اون معنی نیس که نمی توانیم عادت های جدیدی در خودمون بسازیم که زندگی مون رو ساده تر کنه.

چیجوری بر این عادت پیروز شدین:

این می تونه شامل خیلی عادت ها شه اما به چند مورد از عادت های جانشین اونا اشاره می کنیم.

  • جدا کردن تمرکزتون و پخش کردن توجهتون روی قسمت های جور واجور زندگی. این عادت منفی رو می توان با تمرکز کردن روی یه کار خاص تو یه زمان، داشتن لیست کارای روزانه که ۳-۲ مورد مهم تر در اون هست و نوشتن اهداف مهم تر زندگی روی یه وایت برد که هر روز چشمتون به اون بخوره، جانشین کرد.
  • داشتن وسایل زیاد. این عادت رو می تونید اینطور جانشین کنین: همیشه از خودتون سوال کنین، این رو سال گذشته استفاده کرده ام؟ اگه نکرده بودین، اون رو به کسی ببخشین.
  • ایجاد ذهنی مشکلات ارتباطی. خوندن فکر بقیه کار سختیه. پس به جای اون سوال کنین و با اونا رابطه برقرار کنین. این کمکتون می کنه اختلاف های نالازم، سوءتفاهمات، منفی بافی ها و اتلاف وقت و انرژی رو کمتر کنین.
  • گم شدن در صندوق دریافت ها. به جای اینکه همه وقتتون رو به بررسی اینباکس ایمیلتان بگذرونین، اون رو فقط روزی یه بار چک کنین و تلاش کنین ایمیل هایی کوتاه تر بنویسین.
  • گم شدن در استرس و فشار. وقتی استرس دارین، درگیر یه مشکل هستین یا در ذهنتون به گذشته و آینده فکر می کنین، دو دقیقه نفس های عمیق بکشین و فقط روی هوایی که از ریه تون داخل و خارج می شه تمرکز کنین. این بدنتون رو آروم کرده و ذهنتون رو دوباره به زمان حال برمی گردونه. بعد می تونید دوباره روی کارایی که براتون اهمیت بیشتری داره تمرکز کنین.

“واسه داشتن زندگی خوشبخت به چیز زیادی نیاز نیس؛ همه چیز در خودتونه، در طرز تفکرتون.”

مارکوس اورلیوس (Marcus Aurelius)

“باید قدردان آدم هایی باشیم که ما رو خوشحال می کنن، اونا باغبانانی گول زننده هستن که روحمون رو شکوفا میسازن.”

مارسل پروست (Marcel Proust)

هدف از زندگی چیه و واسه چه هدفی باید زندگی کنین؟

چیجوری ترس از نا امید کردن بقیه رو از بین ببریم؟

خوشبختی مردمون