چرا همیشه احساس خستگی میکنم؟

energizing-tricks-for-tiredness-drink-coffee

صبح، ظهر، عصر و شب خسته هستین؟ اگه اندازه خوابیدنتان مناسبه و بازم در طول روز خسته اید باید به دنبال دلیل و راه حل درمان باشین اما راه حل درمان این مشکل چیه؟

به گزارش آلامتو و به نقل از ما؛ مسلمه که خوابیدن خوب می تونه در کم شدن اندازه خستگی تاثیر زیادی داشته باشه. در زندگی مدرن و به دلیل اضطرابای حاصل از کار یا زندگی سریع، احساس خستگی در خیلی از افراد دیده می شه.

با اینکه اینجور حالتی می تونه دلایلی مثل کمبود بعضی از ویتامینا، مریضی، آلودگی هوا و یا عوامل دیگری رو داشته باشه، با این حال در مورد آدمایی که در برابر هیچ کدوم از این عوامل قرار ندارن اما همیشه احساس خستگی می کنن، بهتره هرچه سریع تر واسه این مشکل به وجود اومده چاره ای فکر کنن.

وگرنه مابقی زندگی خود رو هم تحت تاثیر این جریان قرار داده و امکان داره به خیلی از خواسته های شون دست پیدا نکنن. به طور کامل درسته که در مورد هر فردی راهکارهای برطرف کردن این مشکل با دیگری فرق داره با این حال با مطالعه ۹ راه حل علمی موجود در این متن با اینکه ممکنه مشکل احساس خستگی به طور کامل برطرف نشه اما دست کم تا حدی خوب میشه.

این موارد رو با هم تقدیم حضوتون می کنیم:

به خودتون بگید که خسته نیستین

براساس تحقیقات انجام شده در مجله «روانشناسی تجربی» هر چقدر به خودتون بگید که احساس خستگی می کنین، خسته تر هم میشین.

در مطالعه ای که در اون ۱۶۴ نفر شرکت کردن، نشون داده شد که آدمایی که حتی شب قبل خوب نخوابیده بودن و این موضوع رو به خود تلقین نمی کردن در قیاس با بقیه کارآیی شناختی و توجهی بیشتری رو نشون دادن.

زنگ ساعت رو دایم واسه خواب بیشتر تنظیم نکنین

دکتر «چاد رواَف» استادیار روانپزشکی در مرکز خواب دانشگاه استنفورد در مصاحبه ای به «هافینگتن پُست» میگه: “یکی از عادی ترین اشتباهاتی که مریضایی که با بی خوابی مواجه هستن انجام میدن اینه که صبحا خودشون رو مجبور می کنن که واسه ۸ ساعت خواب پیشنهاد شده در تخت بمونن.”

هوس خود واسه خوردن مواد بسیار حجیم رو ندیده بگیرین

FitnessMagazine.com در این باره این یادداشت رو گذاشته “ممکنه بعضی وقتا هوس زیادی واسه خوردن یه ساندویچ بیکن، تخم مرغ، و یا یه کیک خوشمزه رو داشته باشین، تلاش کنین که بر این هوس پیروز شید.”

واسه هضم خوراکیای پرچرب باید انرژی زیادی استفاده کنین که این کار دلیل خستگی بیشتر شما می شه. هم اینکه خوردن مواد شیرین و کربوهیدراتا دلیل بالا رفتن قند خون و سطح انرژی می شه. پس بهترین روش اینه که کربوهیدرات و پروتئین رو با هم در رژیم غذایی خود داشته باشین مثلا ترکیبی از میوه و بلغور جو دوسر می تونه بسیار به درد بخور باشه.

فعالیتای جسمی و فکری رو جانشین هم کنین

دکتر «مثیو ادلوند» در این باره میگه وقتی که پشت میز کار خود می شینین و کار می کنین، تنفسی هم در اون بگیرین. از جای تون بلند شید و قدمی بزنین و بدن تون رو کمی بکشین. یا وقتی که روی کاناپه نشسته و تلویزیون تماشا می کنین بعد از گذشتن کمی زمان از جا برخاسته و کار دیگری انجام بدین.

اینکه فعالیت ذهنی و جسمی رو با هم ترکیب کنین و هر دو رو با هم داشته باشین، دلیل افزایش آگاهی تون می شه.

موقع صبح کافئین استفاده کنین

«تیموثی روهرز» از مرکز پژوهشای مشکلات خواب بیمارستان «هنری فورد» دیترویت در مصاحبه ای با Nutrition Action Health Letter میگه: “آدمایی که نمی تونن شبا خوب بخوابن و از کمبود خواب رنج می برن بهتره صبحا، کافئین مصرف کنن تا سر حال شن.”

تحریک موقتی گیرنده های مغزی با ماده شیمیایی به نام «آدنوزین» انجام قبول می کنه که یه جور آرامبخش طبیعی به حساب میاد. با دور نگاه داشتن این ماده، سطح آگاهی شما زیاد میشه.

البته آدمایی که بیشتر عادت به نوشیدن کافئین دارن در صورت گذروندن شبی که خوب نخوابیده ان، اندازه بیشتری از اون رو می خورن.

بعد از ناهار قهوه بخورین

اگه مشکل خواب دارین بهتره بعد از خوردن ناهار از نوشیدن قهوه دوری کنین چون که بیشتر اثر کافئین بین ۸ تا ۱۰ ساعت باقی می مونه. اگه بعد از ناهار قهوه بخورین، اثر خود رو تا حدود ۸ یا ۱۰ شب در بدن شما نگه داره و به بی خوابی تون دامن میزنه.

از منزل بیرون برید

کار کنین حتی اگه تنها کمی قدم زدن در خارج از منزل باشه. دکتر «جفری دورمر» از مرکز «فیوژن اسلیپ» آتلانتا در این باره میگه: “جنب و جوش می تونه باعث تحریک مغز و بالا رفتن سطح هوشیاری تون شه. هم اینکه نور خورشید می تونه با اشعه خود و به طور طبیعی آگاهی و هوشیاری شما رو تحت تاثیر بذاره.”

قرار گرفتن در برابر نور خورشید، ماده ای به نام «ملاتونین» رو تولید می کنه. این هورمون باعث از بین رفتن احساس خواب آلودگی در شما می شه.

اگه در بین رانندگی خواب تون گرفت در گوشه ای چرت بزنین

وقتی که خسته هستین بیشتر از اینکه خودتون تصورش رو کنین در پشت فرمون اتومبیل تون به درد نخور هستین. براساس یافته های بخش امنیت ترافیک بزرگراه ها، رانندگان خواب آلوده بیشتر از ۱۰۰٫۰۰۰ برابر در برابر تصادفات قرار می گیرن. از این میان ۴۰٫۰۰۰ مصدومیت و ۱٫۵۵۰ مورد مرگ هم پیش میاد. تازه این آمار می تونه بسیار کمتر از اندازه واقعی این حوادث باشه.

یکی از متخصصین خواب به نام دکتر «جویس والسلبن» میگه اگه در بین رانندگی خواب تون گرفت حتما ماشین رو کنار زده و چرت بزنین. بیشتر افراد حدود ساعتای یک تا دو بامداد احساس خواب آلودگی می کنن اما در میان آدمایی که با کمبود خواب مواجه هستن این اندازه ممکنه بازه وقتی بیشتری هم داشته باشه.

از انجام ورزشای سنگین دوری کنین

به طور کامل مسلمه که فعالیت جسمی می تونه به خواب بهتر برسه. اما براساس آمار و یافته های بدست اومده از FitnessMagazine.com اگه فردی در طول شب گذشته خوب نخوابیده باشه و روز بعد از اون فعالیتای جسمی زیادی انجام بده با این کار آسیب بیشتری به وضیعت کمبود خواب خود وارد میاره.

دکتر «شوان یانگ اشتد» استادیار دانشگاه کالیفرنیای جنوبی هم در این باره میگه: “وقتی که بی خوابی دارین بهتره که زمان تمرینای ورزشی خود رو کمی کم کنین.”

خواص و روش درست کردن معجون سیر و عسل واسه لاغری

واسه درمان دیابت چه بخوریم؟

بازنشر درمان خونگی ما