چرا من اغلب بی دلیل احساس افسردگی می کنم؟

خیلی از مردم از خود می پرسند: “به چه دلیل من بدون هیچ دلیلی احساس افسردگی می کنم؟”

همیشه دلیلی واسه افسردگی هست؛ اونا فقط نمی دونن که این دلیل چیه. مغز یه اندام پیچیده س و مقدار زیادی خود آگاهی واسه درک کامل افکار و احساسات ما داره.

افسردگی ناچیز به طور کامل رایجه. ما همه وقتی در زندگی مون احساس غم و اندوه می کنیم و در پاک کردن اون از ذهنمون دچار مشکل میشیم. ممکنه یه معامله بزرگ به نظر نرسه، اما اگه اجازه بدیم افسردگی ناچیز بدتر شده و پیشرفت کنه، این می تونه سلامتی و کیفیت زندگی ما رو کم کنه.

می خواین زمان مهم خود رو صرف احساسات غمگین کنین یا عمرتون رو به طور کامل و به درد بخور زندگی کنین؟

در قسمت زیر به بعضی از دلایل افسردگی می پردازیم، بعد راهکارهای ساده و موثر واسه بیرون اومدن از احساس غم و ناراحتی رو با شما به اشتراک می ذاریم، و واسه رشد خودمون آگاهی و قدرت داخلی تون واسه پیش گیری از افسردگی در آینده به شما کمک می کنیم. با ما همراه باشین.

به چه دلیل احساس افسردگی می کنم؟

درک اینکه به چه دلیل احساس افسردگی می کنین یه قدم مهم واسه درمان و جلوگیری از افسردگیه.

لازم نیس یه روان شناس آموزش دیده باشین تا بفهمین به چه دلیل احساس افسردگی می کنین. بعضی وقتا فقط نیازه ببینین که در بدن، ذهن و زندگی تون چه می گذره.

در قسمت زیر بعضی از دلایل عادی افسردگی ناچیز آورده شده است:

  1. احساس استرس داشتن و دست پاچه شدن

استرس می تونه عامل اصلی افسردگی ناچیز باشه. افراد پر مشغله تعهدات بسیاری مثل کار، زندگی خانوادگی و فعالیت های فوق برنامه دارن. تموم اینا می تونن منشأ اضطراب شما باشن و شما رو دست پاچه کنن.

راهی که استرس رو به افسردگی در رابطه می کنه اینه که وقتی خیلی شلوغ هستین، وقت ندارین تا به ذهنتون یه استراحت بدین. وقتی این اتفاق می افتد، افکار شما با سرعت بالا در حرکت هستن و وقتی که ذهن شما از کنترل تون خارج می شه، احساس می کنین که کنترل زندگی تون رو از دست دادین.

  1. شرایط سلامت جسمی

بدن تون چی به شما می گوید؟

مریضی های مختلفی وجود دارن که می تونن منتهی به افسردگی شن. یکی از این مریضی ها کمبود ویتامین D هستش. تحقیقات نشون داده ان که تقریبا ۴۲ % از آمریکایی ها دچار کمبود ویتامین D هستن. این تعداد در میان اسپانیاییا و آمریکایی های آفریقایی نسل به ترتیب ۶۹ و ۸۲ درصده.

راه حل کمبود ویتامین D ساده س!. هم می تونین این ویتامین مهم رو از راه رژیم غذایی مناسب و یا مکملا دریافت کنین و هم اینکه کمی بیشتر در برابر نور خورشید قرار گیرید.

تغییر در هورمون ها ممکنه بر خلق و خو و حالت شما تاثیر بزاره. این تغییرات ممکنه به وجود اومده بوسیله کارکرد تیروئید، چرخه قاعدگی و سطح فعالیت فیزیکی شما باشه.

ورزش کردن، در کوتاه مدت، می تونه باعث احساس تحریک پذیری و زودرنجی شما شه. در حالیکه در دراز مدت می تونه به شما کمک کنه احساس بهتری نسبت به خود داشته باشین.

یکی دیگه از مسائلی که باعث تحریک پذیری شما می شه خواب کم یا کمبود خوابه. کمبود خواب تاثیر منفی بر خلق و خو و توانایی شما در تمرکز داره. شاید به اندازه کافی نخوابیده باشین و یا شاید خوابی با کیفیت خوب نداشته باشین.

  1. یادآوری گذشته

زخم های گذشته شما می تونه بر حالت و اخلاق شما تاثیر بزاره، بدون اینکه شما حتی فهمیده باشین. اگه شما به طور کامل با رویدادهای دردناک گذشته سر و کار نداشته باشین، هر چیزی که شما رو به یاد اون ها می اندازد می تونه باعث شه که شما به خاطر هیچ دلیل مشخصی احساس افسردگی کنین.

حتی اگه هیچی شما رو به یاد رویدادهای دردناک نیندازد، خاطرات ناخودآگاه مثل یه جریان پنهونی از افکار دردناک، که خود رو در رفتار و حالات شما رو می کنن، عمل می کنن.

مثلا، اگه تو یه رابطه در گذشته شریک تون به اعتماد شما خیانت کرده باشه، بعضی وقتا بدون اینکه شما درک کنین که این احساسات از کجا می آیند، رفتار مشابه شریک جدید می تونه احساسات دردناک مشابهی رو در وجودتون تحریک کنه. ذهن نیمه هشیار و ناخوداگاه همه چیز رو به یاد می آورد.

  1. مقایسه کردن زندگی خود با بقیه

به نظر می رسد که دوستان فیس بوک شما نسبت به شما زندگی مهیج تری دارن؟ ممکنه زندگی اون ها خیلی هم هیجان انگیز نباشه چون چیزی که شما می بینین فقط یه تصویر از زندگی اوناس. کار اشتباهی که شما انجام می دید اینه که فراز و نشیبا و باطن زندگی تون رو با ظاهر زندگی بقیه مقایسه می کنین. اگر این غیر واقعیه و فقط یه مقایسه اشتباهه.

یادتون باشه که هیجان مثل شادی واقعی نیس. هیجان یه حس لذت موقته و شادی حقیقی یه حالت عمومی بودنه. به طور کامل شاید افراد دیگه یه نمای خارجی و یه تصویر قشنگتر رو واسه مخفی کردن دردی که در درونشون احساس می کنن، به اشتراک بذارن.

بهترین کاری که می تونید انجام بدین اینه که زندگی خود رو با بقیه مقایسه نکنین و کارایی رو که باعث شادی حقیقی شما می شن رو حفظ کنین.

  1. در هم پارگی با تغییر در زندگی

یه واقعیت اساسی زندگی اینه که همه چیز همیشه در حال تغییره. هیچی مثل قبلی باقی نمی موند.

و اگه توقع داشته باشی که همه چیز برابر بمونه، قبل اینکه ناامید شید، کمی زمان می گذره و احساس افسردگی می کنین.

یه مثال خوب از این مورد، روابط نزدیکه. هممون اون حس سرخوشی اوایل رابطه عاشقانه رو دوست داریم. خوب، این احساسات عوض می شن. بعضی وقت ها مردم از هم جدا می شن، یا عشق شون به همدیگه واسه مراقبت عمیق تر از خوشبختی شون تغییر می کنه.

بعضی از افراد نمی تونن با احساسات در حال تغییر سر و کار داشته باشن. اگه دو نفر از هم جدا شن، بعضی وقتا هر کاری که بتونن انجام می بدن تا این احساسات اولیه رو بوجود بیارن. اون ها به سختی می تونن حرکت کنن و به راه خود ادامه.

  1. افراد اونطور که انتظار می رود نیستن

خیلی از ما انتظارات غیر واقعی از افراد دیگه داریم. ما بیشتر می توانیم زیادتر از اندازه نسبت به بقیه حساس باشیم، در حالی که در عین حال توقع داریم که اون ها نسبت به خطاهای ما اغماض کرده و اشتباهاتمان رو ندیده بگیرن.

اگه ما فقط خطاهای بقیه رو ببینیم، تعداد آدمایی که می توانیم با اون ها روابط نزدیکی داشته باشیم بسیار محدود می شه و اگه روابط نزدیکی نداشته باشیم، در این صورت نسبت به دپرس شدن بسیار ضعیف هستیم.

ما باید به خاطر داشته باشیم که افراد دیگه جایزالخطا هستن و ما نه می توانیم اون ها رو کامل کنیم، و نه وظیفه ما اینه که این کار رو بکنیم. اگه قراره در زندگی مون روابط با کیفیتی داشته باشیم، پس باید افراد رو همونجوریکه هستن، قبول کنیم.

  1. میل دارین که دوستان بیشتری داشته باشین

شاید قبلا این رو شنیده اید: آدم ها حیوانات اجتماعی هستن. با این حال، بعضی از مردم در ایجاد رابطه با بقیه دچار مشکل هستن. اون ها یا مهارت های اجتماعی خوبی واسه ایجاد رابطه با بقیه ندارن یا از آسیب دیدن می ترسند.

به هر حال، نداشتن روابط خوب با افراد دیگه، ما رو در برابر دچار شدن به افسردگی قرار می دهد و حیوانات خونگی کافی نیستن. ما به رابطه یا آدم های دیگه نیاز داریم.

یکی از راه هایی که افراد دیگه در جلوگیری از افسردگی ما نقش دارن اینه که اون ها در برخورد با مشکلات زندگی به ما کمک می کنن. اون ها می تونن به ما کمک کنن تا مسائل رو تو ذهن خود حل کنیم و پشتیبانی لازم واسه تقویت قدرت داخلی مون رو جفت و جور کنیم که این باعث می شه که ما نسبت به افسردگی مقاومت بیشتری داشته باشیم.

  1. تغییرات آب و هوا

تحقیقات نشون داده ان که آب و هوا می تونه بر وضعیت ما تاثیر بزاره. بعضی وقتا، فقط چند روز بارانی می تونه باعث شه که شما احساس افسردگی کنین.

درزمان بارش باران و طوفان شدید، بعضی افراد تمایل دارن چراغا رو خاموش کرده و به تختخواب برن.

Tecsia Evans روانشناس بالینی می گوید بهتره چراغ ها رو روشن کنین. تحقیقات نشون داده ان که نور می تونه سروتونین رو زیاد کنن و در نتیجه حال ما رو بهبود می بخشه.

دوره های طولانی آب و هوای نامطبوع می تونه بدون اینکه ما فهمیده ما رو دچار افسردگی کنه. افسردگی ناچیز و شدید در فصلای پاییز و زمستون معروف هستن. اگه در منطقه ای با آب و هوای سرد زندگی می کنین، شاید تحت تاثیر تغییرات فصلی قرار میگیرین. به طور حیرت انگیز، زنان بیشتر از افسردگی به وجود اومده بوسیله آب و هوا رنج می برند.

depression

دلیل حسی افسردگی یه دفعه ای چیه؟

چیجوری اندوه و افسردگی رو شکست بدیم؟

حالا که تا حدودی با دلایل افسردگی آشنا شدید، وقت اون هستش که به کارایی که می تونن وضعیت تون رو بهبود بخشن نگاهی بندازید. قسمت اول لیستی از نکات سریع واسه بیرون آوردن شما از حالت حزن و اندوه است. بخش دوم فهرستی از اقدامات پیشگیرانه واسه کمک به ایجاد قدرت داخلی خود و جلوگیری از دچار شدن به افسردگی در مرحله اوله.

نکات سریع واسه نابود کردن افسردگی:

بعضی وقتا احساس افسردگی می کنیم، چون ذهن ما بر چیزای نامطبوع که ممکنه در زندگی مون اتفاق بیفته تمرکز می کنه.

اینجا به چند نکته اشاره می کنیم که با منحرف کردن توجه تون به چیزای مثبت بیشتری، وضعیت تون رو بهتر کنه. در حالی که این موارد واسه درمان افسردگی ناچیز طراحی شده ان، اگه اون ها رو در زندگی خود وارد کنین می تونن به عنوان اقدامات پیشگیرانه هم به کار روند.

  1. پیاده روی کنین

یکی از آسون ترین و بهترین روش های بهتر شدن وضعیت روحی تون، رفتن به پیاده روش. این کار به شما کمک می کنه استرس خود رو از راه پاک کردن ذهن خود کم کنین.

اگه این کار رو انجام بدین، پیاده روی می تونه حتی راحت تر باشه. ساده س!. فقط سرعت خود رو کم کنین و توجه خود رو بر هر قدم متمرکز کنین. وقتی که ذهن شما منحرف می شه، فقط توجه شما رو به راه جلب می کنه.

  1. با یه دوست یا عضوی از خونواده تون تماس بگیرین

صحبت کردن با فردی دیگه می تونه به شما کمک کنه تا مسائل رو تو ذهن خود حل کنین، حتی اگه هیچ پیشنهاد ای واسه شما نداشته باشه. بعضی وقتا فقط نقل قول و تعریف چیزی که در زندگی شما اتفاق افتاده می تونه به شما کمک کنه که بفهمین به چه دلیل احساس افسردگی می کنین.

افراد دیگه هم می تونن با پشتیبانی، شما رو تامین کنن. فقط دونستن اینکه افراد دیگری هستن که به شما اهمیت می بدن، می تونه واسه بهبود حال شما کافی باشه.

  1. با یه حیوان خونگی بازی کنین

حیوانات خونگی واسه دادن عشق بی قید و شرط به ما عالی هستن. اگه حیوان خونگی دارین ، چند دقیقه از وقت تون رو با اون ها سپری کنین. اون ها می تونن به سرعت روز شما رو روشن کنن و افسردگی تون رو از بین ببرن.

  1. یه فهرست تشکر درست کنین

این یه وسیله قوی واسه کمک به شما واسه قرار دادن چیزها در چشم انداز درسته. ما بعضی وقتا دوست داریم روی چیزای اشتباه در زندگی مون تمرکز کنیم. یه لیست سپاس گزاری می تونه شما رو به یاد همه چیزایی بندازه که درست پیش می روند. فقط لیستی از چیزایی جفت و جور کنین که از اون ها قدردان هستین، مانند سلامت خوب، شغل خوب، خونواده و ….

اگه اینا رو ندارین، پس عمیق تر جستجو کنین. غذا، سرپناه و لباس دارین؟ خیلی از مردم در دنیا چیزایی که خیلی راحت در اختیار ما قرار دارن رو ندارن.

  1. یه فعالیت سرگرم کننده رو با یه دوست برنامه ریزی کنین

بعضی وقتا، وقتی که همیشه خودمون رو در کار غرق می کنیم و از تعهداتمون به بقیه مراقبت میکنیم  احساس افسردگی می کنیم. واسه انجام کارایی که از اون حال می کنین، مانند رفتن به شام با یه دوست، یا دیدن یه فیلم، کمی وقت بذارین.  این کار فرصت استراحتی واسه ذهن شماس تا کمی از مشکلات دور شه.

  1. افراد رو بغل کنین

احساس گرمای یه آغوش دوستانه می تونه تفاوتای زیادی رو در دنیا بسازه. دوستان نزدیک و اعضای خونواده تون رو به گرمی بغل کنین، مطمئنا این آغوش گرم و پر از محبت روی اونا هم تاثیر بسیار خوبی داره.

  1. بذارین آفتاب به داخل بتابد

حیرت زده میشین از اینکه یه چیز این قدر ساده می تونه باعث شه که شما احساس بهتری داشته باشین. همونطور که در بالا گفته شد، تحقیقات نشون داده ان که نور خورشید می تونه حالت شما رو بهتر کنه. حتی بهتره پنجره ها رو باز کنین و هوای تازه رو استشمام کنین و به آواز پرندگان گوش بدید.

  1. خودتون رو درمان کنین

به عنوان یه قانون کلی، من معمولا لذت جنسی رو واسه درمان خودمون پیشنهاد نمی کنم. با این حال، بعضی وقتا سرگرم کننده و بی ضرره، و تا وقتی که شما واسه حل تموم مشکلاتتون ازش استفاده نکنین بد نیس.

پس بهتره خودتون رو با  قهوه، موزیک یا رستوران درمان کنین.

دلیل افسردگی چیه؟

مریضی افسردگی خندون چیه؟

اختصاصی افسردگی خبرهای داغ روز روانشناسی