پیاده سازی مدیریت دانش
2-1-1-5-1- گامهای اصلی اجرای مدیریت دانش به طورکلی شانزده مرحله/فعالیت بالقوه برای معرفی وپیادهسازی مدیریت دانش وجودداردکه بایدباتوجه به شرایط سازمان تعددمناسبی ازاین فعالیتهادرپیادهسازی مدیریت دانش انتخاب وبه طورموازی،تکراری یادورهای دنبال شود.این فعالیتهاعبارتانداز:1-به دست آوردن پذیرش مدیریت:برای موفقیت مدیریت دانش کسب پذیرش وتعهدمدیریت ونیزحمایت پیاپی اوازطرح دارای اهمیت فراوانی است.برای به دست آوردن این تعهدوحمایت گروه مدیریت دانش بایدبتواندپیوندمحکمی بین طرحهای مدیریت دانش بااهداف،احتیاجات وقابلیتهای حقیقی حال و آینده سازمان برقرارکند.نمایش این ارتباط میتواندازراههایی چون بیان شرایط، فشارهاورقابت در بازارفرصتهایی که مدیریت دانش میتواندایجادکندتانیازهای سازمان دراین رابطه برآورده شودوسرانجام اینکه نمایش قابلیتهای بالقوه مدیریت دانش میتوانددراین راستانقش مثبتی ایفا نماید.بنابراین تنهاهنگامی که مدیران این بینش وباوررانسبت به مدیریت دانش به دست آورندمیتوان به طورمنطقی ازآنان خواست تادراین زمینه اقدام کنند. 2-ترسیم چشماندازدانش:شناخت طبیعت ونقاط قوت وضعف داراییهای دانش شرکت وشرایط ازدیدرهبری شرکت وعملیاتهاوفشارهای بازاروفرصتها. 3-برنامهریزی استراتژی دانش:تعیین چگونگی حمایت مدیریت دانش ازاستراتژی شرکت یا واحدکاروترسیم هدفهای مدیریت دانش واولویتهاومنافع موردانتظار. 4-ایجادوتعریف گزینههاوابتکارات بالقوه وابسته به دانش:شناخت فرصتهابرای پیشرفت مثل فرصتهایی برای افزایش درآمدساختن محصولات وخدمات جدید،ترمیم تنگناهای دانشی و دیگرفعالیتهای مربوط به دانش به وسیله حمایت ازبخش مربوط وتنظیم اولویتهابرای شرکت و بازسازی تأثیرات وسودموردانتظارازآنها. 5-توصیف انتظارات ازسودبرای ابتکارات مدیریت دانش:تعیین انتظارات برای اولویتبندی هدایت اجراونشان دادن تأثیرتلاشهای مدیریت دانش. 6-تنظیم اولویتهای مدیریت دانش:تعیین اولویتهابرای فعالیتهای مبتنی براستراتژی مدیریت دانش،انتظارات برای سودخالص احتیاجات وفراهم کردن قابلیتها. 7-تعیین نیازهای کلیدی دانش:شناختن دانش لازم برای ارائه کارباکیفیت درسمتهای کلیدی یا پیچیده. 8-به دستآوردن دانش کلیدی: کسب دانش لازم برای کارهاوعملیات حساس ومهم[1]ازدرون و بیرون سازمان. 9-ایجاد برنامههای جامع انتقال دانش: مانندهماهنگ کردن برنامههای آموزشی ایجاد شبکههای تخصصی یا مبادله دانش تخصصی همچون سلسله مراتب نظری و استراتژیهای ذهنی برای شاغلان. 10-انتقال،توزیع وبه کارگیری داراییهای دانش سازمان دادن وانتقال دانش تخصصی به شاغلان وشکل دادن دوباره گسترش وبهرهبرداری ازدانش به وسیله استفاده مؤثرازبهترین دانش در همه کارهای روزانه وجاری. 11-ایجادوبه روزدرآوردن زیرساخت [2]مدیریت دانش:ایجادونگهداری زیرساختهای لازم برای انجام مدیریت دانش. 12-اداره داراییهای دانش:ایجادوتجدیدساخت وسازمان دادن داراییهای دانش برای تعیین اولویت فرصتهای دانش. 13-ایجادبرنامههای تشویقی:دادن انگیزه به کارمندان برای هوشمندانه عمل کردن انگیزههایی چون نوآوربودن تسهیم دانش،تلاش برای به دست آوردن دانش(مثل دروس فراگرفته[3]شده)یاپاسخ به درخواستهای افرادبه هنگام رویارویی باوضعیتهای ناآشنا،مشکل وغیره. 14-هماهنگ ساختن فعالیتهاوعملکردهای مدیریت دانش درسراسرسازمان شناخت فعالیتهای مربوط به مدیریت دانش ویاری کردن آنهابه منظورهماهنگ ساختن همکاری وتشریک مساعی وایجادقابلیتهاوفعالیتهای باارزش 15-تسهیل مدیریت متمرکزبردانش:همچون ارائه فعالیتهای سطح بالابرای تغییرالگوی خدماتی مشتری فرهنگ محیط کاری فلسفه وفعالیتهای مدیریت فعالیتهای عملیاتی حق تصمیمگیری گردش کاروفرصتهایی برای عملکردهوشمندانه. 16-نظارت [4]برمدیریت دانش:ارائه بازخور[5]درپیشرفتواجرای برنامه وفعالیتهای مدیریت دانش (افرازه،1386) |
[1].Critical knowledge function
[2].infrastructure
[3].Lesson learned
[4].Monitor
[5].Provide feedback
لینک جزییات بیشتر و دانلود این پایان نامه:
رابطه رهبری تحولآفرین وفرهنگ سازمانی بامدیریت دانش معلمان ابتدایی زن آموزش وپرورش ناحیه3شیراز