پرسونا چیست؟ آموزش قدم به قدم طراحی پرسونا مشتری

پرسونا (Persona) اصطلاحیه که به کار گیری اون طی دهه گذشته، بسیار رواج پیدا کرده. هر چی تصویر شفاف تری از مخاطب هدف خود تو ذهن داشته باشیم، بیشتر می تونیم محتوا، محصول و مدل کار و کاسبی خود رو با در نظر گرفتن نیازای اون تطبیق بدیم و رضایت اونو تأمین کنیم.

واسه درک کامل گروه های مشتریان و آشنایی با وسیله پرسونا، تموم شرکتا موظف هستن تا طراحی پرسونا خرید (مشتری) رو واسه خود بکنن. طراحی پرسونای خرید ساختگیه، درواقع این پرسونا یه شخصیت کلی رو از بازار ایده آل شما در ذهنتون به تصویر میکشه. این پرسوناها معمولا نه فقط شامل آمارهایی مانند اندازه سن، موقعیت مکانی و اندازه درآمد می شن بلکه هم اینکه شامل اطلاعات روانشناسی مثل چیزای مورد علاقه، دلایل خرید کردن و نگرانیای اونا هم می شن.
روانشناسی
در این قسمت ما تعریف پرسونا و چگونگی طراحی پرسونای خرید رو واسه کار و کاسبی آنلاین خود خواهیم آموخت. پس شما می تونین تبلیغاتی هدفمندانه تر و محتواهایی گیراتر رو در جهت جلب نظر مشتریان ایده آل خود تولید کنین.

به چه دلیل پرسونای خرید مهمه؟

فعالیتایی که فقط به وسیله شرکتای بزرگ امتحان شدن، مورد استفاده هر چی بیشتر، واسه خرده فروشان آنلاین بودن. دلایل زیادی واسه این موضوع هست. اول اینکه، هر چی فضای آنلاین شلوغ تر و شلوغ تر می شه، تبلیغات هدفمندانه و ارتباطات هم اهمیت بیشتری پیدا میکنه. هم اینکه وسیله ساخت مشتریان هدف واسه هر شخصی که قصد ساخت مشتریان هدف خود رو براساس آمارهای عددی و روانشناختی داره منحصر به فرد و دلبخواهیه.

بر همین پایه، تبلیغات کلیکی فیسبوک اجازه هدف گذاری پیشرفته ای رو براساس اطلاعاتی مثل موقعیت مکانی، سن، زبون، سطح تحصیلات و چیزای مورد علاقه میده. واسه اولین بار در تاریخ، حتی با یه بودجه خیلی کم و به عنوان یه فروشگاه آنلاین جدید، شما به هدف گذاری خاص مخاطبین خود دسترسی دارین.

پرسونای مشتریان در طول زمان نمو پیدا می کنه

باید بدونین که پرسونای مخاطب شما با پیدا کردن اطلاعاتی بیشتر درباره شکلای جور واجور اصلی مشتریان و مسائلی که به اونا انگیزه میدن، تغییر پیدا می کنن. مخصوصا وقتی که شما واسه اولین بار مبادرت به ساخت پرسونای مخاطب واسه یه محصول جدید می کنین باید بدونین که چه مقدار از پرسونای مخاطبین شما احتمال داره که برابر با تفکرات شخصی، احساسات و دید اونا به آینده، باشه. هر چند وقتی که روند کار و کاسبی شما شروع می شه و شما فروش می کنین ناخودآگاه درباره مشتریان هدف خود اطلاعات بیشتری به دست میارید.

ضمن رسیدن به این اطلاعات بیشتر یادتون نره که باید به عقب برگشته و پرسونای خرید خود رو دوباره مشخص کنین تا مطمئن شید که مشتریان بالقوه خودتون رو بسیار موثرتر هدف گذاری می کنین.

مشخص کردن هر چی بیشتر پرسونای خرید

واسه شروع تعریف پرسونای خرید، شما باید تا حد امکان به شکلی وسیع تر عمل کنین، بعد به عواملی خاص تر مراجعه کنین. یادتون باشه که بیشتر کسب و کارا، چندین پرسونای خرید دارن.
مثلا (نمونه پرسونا) بیایید از کار و کاسبی آنلاین که جورابای رنگی واسه مردان تولید و به فروش میرسونه، استفاده کنیم. ما اونو جورابای بلد (Bold) می خونیم. واسه این برند دو گروه کلی از مخاطبان (نمونه پرسونا) باید در نظر گرفته شن ، شکلای جور واجور پرسونا واسه این کار و کاسبی:

  1. مصرف کننده پایانی. اینا مشتریائی هستن که اجناس رو یا واسه مصرف شخصی خودشون و یا به عنوان هدیه واسه شخصی دیگه خریداری می کنن.
  2. حسابای کاربری کلی فروشی. این حسابا شامل خریداران کلی ای مانند بقیه کسب و کارا می شه که میخوان جورابا رو به خرده فروشان و یا فروشگاه های اینترنتی خود عرضه کنن.

حالا که ما دو گروه کلی خریداران خود رو داریم، بیایید یکی از اونا رو به قسمتایی دیگه تقسیم کنیم. مصرف کننده پایانی مطمئنا می تونه به چندین پرسونای خرید تقسیم شه پس ما از اون به عنوان یه مثال استفاده می کنیم.

شما براساس نوع محصولی که می فروشید ممکنه که پرسونای خود رو به صورتای متفاوتی تقسیم کنین، هر چند در این مورد به خصوص ما مصرف کننده پایانی رو به دو پرسونای روشن تقسیم می کنیم:

  1. آقایانی که واسه خود خرید می کنن
  2. خانمایی که برا همسراشون خرید می کنن

حالا که ما تموم شکلای جور واجور پرسونا مشتری خود رو به شکلی روشن و مبرهن دارا هستیم زمان اون هستش که بعضی اطلاعات کلیدی رو درباره اونا توصیف کنیم

در دوره بازاریابی محتوایی، اطلاعات بسیار به درد بخور و کامل رو در مورد پرسونا مشتری، روشای تعیین پرسونا به دست میارین که براتون بسیار راه گشا میشه.

بازاریابی محتوا

دوره بازاریابی محتوایی

کارگاه نقشه راه بازاریابی محتوایی با یوسف فراهانی

حالا ثبت نام کنین

مراجعه به جزئیات پرسونای خرید

حالا که زمان مشخص کردن پرسونای مشتریان شده از کجا شروع کنیم؟ اطلاعات بسیار زیادی وجود دارن که بر خلاف قابل قبول بودن می تونین جستجو، استفاده و مشخص کنین هر چند بهترین مکان واسه شروع، جاییه که اطلاعاتی واسه شما داشته باشه که بیشترین فایده رو دارن. فیسبوک یکی از سریع ترین نرخای رشد تبلیغات نت ورک رو داره و هم اینکه یکی از راحت ترینا در استفاده کردنه. اما مهم تر از همه فیسبوک گزینه های زیادی داره که همگام با پرسونای مشتری شما پیش می رن. این کار تبلیغات فیسبوک رو به بهترین مکان واسه شروع بررسی پرسونای آماری و روانشناسی مشتری تبدیل می کنه. ما بعضی از عوامل اصلی رو واسه مشخص کردن هر کدوم از پرسونااتون در زیر آوردیم: (روشای استخراج پرسونا)

    • موقعیت مکانی- افراد داخل این پرسونا کجا زندگی می کنن؟
    • قرار دادن موقعیت مکانی- افراد داخل این پرسونا کجا زندگی نمی کنن؟
    • اندازه سن- میانگین سنی این پرسونا چنده؟
    • جنسیت- جنسیت افراد داخل این پرسونا چیه؟
    • چیزای مورد علاقه- چیزای مورد علاقه افراد داخل این پرسونا چیه؟
    • سطح تحصیلات- سطح تحصیلات افراد داخل این پرسونا چقدره؟
    • عنوان شغلی- زمینه شغلی و عنوان شغلی افراد داخل این پرسونا چیه؟
    • اندازه درآمد- اندازه درآمد افراد داخل این پرسونا چقدره؟
    • وضعیت تاهل- وضعیت تاهل افرادداخل این پرسونا به چه صورته؟
    • تاهل

  • زبون- افراد این پرسونا به چه زبانی صحبت می کنن؟
  • سایت مورد علاقه- افراد داخل این پرسونا از کدوم سایت به صورت تکراری استفاده می کنن؟
  • انگیزه خرید- دلایل افراد داخل این پرسونا واسه خرید کردن از شما چیه؟
  • نگرانیای خرید- نگرانیای افراد داخل این پرسونا واسه خرید از شما چیه؟

یادتون باشه که جواب به تموم این سوالات درباره هر کدوم از پرسوناا اجباری نیس و شما ممکنه که بخواین که به سوالات جور واجور در کنار هم جواب بدین. با اینکه هدف اصلی ما همیشه درک بیشتر مشتریان جهت داشتن ارتباطی موثرتر و تبلیغاتی هدفمندتره.

چگونگی تحقیقات درباره پرسونای خرید

واسه شروع جمع آوری اطلاعات درباره هر کدوم از پرسوناهای خرید خود و ساختار کلی پرسونا باید از یه سری تحقیقات اولیه شروع کرده و بعد اونا رو به صورت فرضی و حدسای برنامه ریزی شده در لیست خود بذاریم.

برنامه ریزی

اگه شما یه کار و کاسبی از پیش طراحی شده دارین، شاید ابزاری هست که شما به وسیله اونا چهارچوب خود رو تنظیم کردین، ابزاری که می تونن به شما واسه شناسایی بهتر مشتریان فعلی تون کمک می کنن. بعضی از این ابزارا شامل فیسبوک هستن، البته اگه که شما صفحه فیسبوکی دارین که واسه کار و کاسبی شما طراحی شده مانند گزارشای گوگل آنالیتیکس که اطلاعات دقیقی درباره اطلاعات آماری و روانشناسی بازدید کننده های سایت شما دارن.

واسه درک عمیق اطلاعات روانشناسی پرسونای خرید خودتون، بهترین راه صحبت با مشتریان فعلیه. موثرترین راه انجام این تحقیقات اینه که تلفن رو وردارین و با اونا تماس بگیرین و یا با ابزاری مثل survey monkey به بررسی اونا بپردازید. وقتی که اونا از شما خرید کردن، تبدیل به مشتریائی می شن که شما می خواین. پس فهمیدن این که چه چیزایی اونا رو تحریک می کنه تا از شما خرید کنن و یا نگرانیای اونا درباره خرید از شما می تونه به شما کمک کنه تا رابطه موثرتری با آدمایی مشابه اونا داشته باشین.

اگه شما یه کار و کاسبی از پیش طراحی شده ندارین…

اگه شما یه کار و کاسبی از پیش طراحی شده ندارین، بهترین روشی که می تونه به شما کمک کنه تا لیست خود رو تکمیل کنین، بررسی بزرگترین حریف تونه. یکی از بهترین جاها واسه شروع به کار گیری سرویسی مانند  similarweb یا  compete جهت تحلیل ترافیک رقبای شما هستش. شمام اینکه می تونین بلاگا و صفحات شبکه های اجتماعی رقبای خود رو ببینین. آدمایی رو که در پستای اونا کامنت گذاشته و یا تعامل برقرار می کنن رو مورد توجه بگیرین، به پروفایل اونا مراجعه کرده و درباره اونا اطلاعات به دست بیارین.

در مقاله، راهنمای کامل واسه تولید lead، پرورش چشم انداز و افزایش اندازه تبدیل، اطلاعات بسیاری مفیدی درباره فهمیدن پرسونای مخاطبان خواهید آموخت.

فهمیدن پرسونای مخاطبان

راهنمای کامل واسه تولید lead، پرورش چشم انداز و افزایش اندازه تبدیل

حالا بخونین

همه چیز رو تو یه جا جمع آوری کنین

از ابزاری که در قسمت قبل ذکر شد و بعضی حدسای سازمان دهی شده واسه تکمیل پرسونای نمونه واسه جوراب بلد استفاده کنین. اینا مواردی هستن که ما به اونا رسیدیم:

    • موقعیت مکانی: کانادا، آمریکا
    • اندازه سن: ۲۰ – ۴۰
    • جنسیت: مرد
    • چیزای مورد علاقه: فیتنس تناسب اندام، خریدکردن و فعالیتای مربوط به فشن، ورزشا، گردش و تفریح و تکنولوژی
    • ورزش

    • سطح تحصیلات: فارغ التحصیل از دانشگاه
    • عنوان شغلی: دارایی، مشاور مالی
    • وضعیت تاهل: مجرد
    • گرایش به جنس: خانوم
    • زبون: انگلیسی
    • انگیزه خرید: تمایل به نبودن تو یه محل کار خسته کننده
    • نگرانیای خرید: قیمت
    • قیمت

آخرین مرحله جون بخشی و آدم سازی پرسوناه. این کار با نام گذاری و تعیین یه عکس انجام می شه. شما می تونین تا وقتی که پرسونای شما واسه فقط مصارف داخلی باشه از یه نام آنلاین و عکسایی در لینکدین و یا تصاویر گوگل استفاده کنین.

چگونگی به کار گیری پرسونای خرید

حال شما باید به وسیله پرسونای خرید مشخص شده خودتون ایده بهتری درباره شخص، چگونگی و مکان بازاریابی واسه دسته بندی بالا ترین سطح موفقیت داشته باشین. اطلاعات آماری هر پرسونای به شما جهت هدف دار تر کردن تبلیغات کمک می کنه. و اطلاعات روانشناسی هم می تونه به شما جهت نوشتن کپیای انگیزشی واسه هر کدوم از پرسوناها کمک کنه.

شناخت مشتریان واسه بهبود بازاریابی خود

همونطور که قبلا هم اشاره کردیم پرسونای خرید شما شاید با کسب اطلاعات جدید شما تغییر می کنه و شما ممکنه همه پرسوناای خرید جدید رو در کنار هم با وسیع تر شدن کار و کاسبی تون پیدا کنین. حالا که پرسونای خرید شما مشخص شد، اهداف تبلیغات و ارتباطات شما رنگ و بوی بهتری به خود میگیره. شما می تونین تعاملات خود رو در کانالای شبکه های اجتماعی خود واسه رسیدن به ROI بهتر در تبلیغات آنلاین و مشخص کردن روشن تر پرسونای خرید که می تونه دلیل موفقیت کار و کاسبی آنلاین شما به وسیله آگاهی پیدا کردن و درک مشتریان اصلی شما بشه، زیاد کنین.

جمع بندی

با خوندن این مقاله متوجه اهمیت شناسایی و شناخت کامل پرسونای خرید شدید در واقع با شناخت اون نصف بیشتر راه در کار و کاسبی تون رو طی کردین. باید مرحله به مرحله جزییات دقیق پرسونا رو دربیارین و این تحقیقات رو بارها انجام بدین تا تصویر شفاف از پرسونای خرید کار و کاسبی تون رو پیدا کنین.

Related articles

انتخاب تگ مناسب برای سئو و کاربران

“ بازاریابی محتوا، سئو و بهینه سازی سایت انتخاب تگ مناسب واسه سئو و کاربران رامین محمودی ۲ آبان ۱۳۹۵ ۱۰ ۰ ۳ ۰۰۰۰ انتخاب تگ (یا برچسب) واسه یه پُست وبلاگ ممکنه کار سختی باشه. در این مقاله اهمیت به کار گیری تگ و چگونگی انتخاب اونا رو براتون توضیح میدیم. وقتی که سایتی […]

Learn More

چرا سرما میخوریم؟ رایجترین ویروس‌های مسبب سرماخوردگی کدامند؟

به گزارش آلامتو به نقل از سلامت ؛ با نزدیک شدن فصل سرما شاید یکی از مهمترین نگرانی های سلامتی واسه بیشتر ما باشه ، امروز در مجله سلامت با دلایل اصلی سرماخوردگی آشنا میشین.البته به زودی تو یه مقاله کامل راهکارهای پیشگیری و درمان سرماخوردگی رو هم براتون بازگو می کنیم. بخش ۱ : […]

Learn More

چرا زوج‌های نازا چند قلو به دنیا می‌آورند؟

یه متخصص زنان و زایمون گفت: چند قلوزایی خود یکی از مشکلات بارداری حساب می شه،که این دلیلای زیادی داره. نوش آفرین ستاری متخصص زنان و زایمون در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛گفت: داروهایی که واسه تحریک تخمک گذاری تجویز می شه شدیدا باعث چند قلوزایی می شه . ایشون اضافه کرد :دلیل […]

Learn More