پایان نامه مشتریان و انتخاب بانک:/اهمیت تصویر ذهنی

تصویر ذهنی

بسیاری از مفاهیم مرتبط با تصویر ذهنی در گذشته توسعه پیدا کردند، تصویر ذهنی بر طبق اصول گشتالت منعکس کننده عقاید و احساسات کلی مشتری است به یک تصویر ذهنی مطلوب به عنوان یک جنبه حیاتی از توانایی یک سازمان در حفظ جایگاه خود و بازار نگریسته می­شود.  Bloeme,1998,513) )

شرکت با طراحی و ترسیم یک هویت و جایگاه تصویر ذهنی مردم را شکل می دهد، بنابراین هویت

 

مقدم بوده و مبنایی برای تصویر نام و نشان تجاری محسوب می­شود.

(Burmann  etal;2009,390)

واژه­ها نیز مانند نام یک نام تجاری محصول یا شعار شرکت، خالق تصویر در ذهن افراد هستند، تئوری تاثیر تصویر­سازی ذهنی این است که واژه­های تداعی کننده تصویر در ذهن، کد دوگان­هایی را در ذهن باقی می­گذارند چرا که این واژه­ها می توانند در حافظه از دو بعد تصویری و کلامی ذخیره شوند.این در حالی است که سایر واژه­ها تنها می­توانند به شیوه کلامی در حافظه کدگذاری شوند. به علاوه، ادعاهای تبلیغاتی سازگار با تصویر تداعی شده توسط نام تجاری به سهولت در ذهن مخاطبان باقی می­مانند.(هاوکینز و همکاران ،1385، 232 )

تصویر ذهنی مجموعه ای از اعتقادات، ایده­ها، (باورها و اندیشه ها) و احساس یا اثری می­باشد که درباره یک موضوع گذاشته شده است. (Nesset  etal;2010,110)

2-2-13- اهمیت تصویر ذهنی

امروزه در بازارها شرکت­ها، محصولات و خدمات مشابهی را ارائه می­دهند. اساسا این گونه بازارها، بازارهای مصرفی هستند که به منظور تامین نیازهای اولیه و یا حداقل استاندارد­های خدماتی دایر می­شوند، وقتی مشتریان چنین عواملی را در نظر داشته باشند، محصولات و خدمات نیازهای آنها را برآورده خواهد کرد.

)Nguyen,1998,65(

2-2-14- ابعاد تصویر ذهنی

  • ویژگی­های عمومی، احساسات یا ادراکات
  • شخصیت مارک
  • مجموعه از معانی که همگی در یک مسیر سازماندهی می­شوند.
  • ارتباط بین ویژگی­ها و احساسات
  • مجموعه­ای از باورها که مصرف کنندگان نسبت به یک کالای خاص دارا هستند.

(Ferrand,1999,378-401)

2-2-15- تبلیغات بازرگانی

تبلیغات کوششی کم و بیش نظام­مند برای تحت تاثیر قرار دادن عقاید، نگرش و یا رفتار دیگران با استفاده از نمادهایی چون کلمات، اشارات، پلاکاردها، بناهای یادبود، موسیقی و … نظایر آنها است.   ( مهر افشا، 1375 ،49)

تبلیغات تجاری : معرفی محصولات یا خدمات از طریق رسانه­های ارتباط جمعی در مقابل دریافت وجه برای موسسات انتفاعی یا افرادی که به نحوی در پیام مشخص شده­اند. از طریق تبلیغات، فکر، اندیشه و احساس مردم را می­توان در اختیار گرفت و در کمترین زمان بیشترین تاتیرات را برجای گذاشت.(سلاحی وتکیه ،1351، 20)

تبلیغات، دانش، حرفه، عمل و فرایندی است که جهت آگاهی دادن و تاثیر گذاشتن بر مخاطبان با اهداف خاصی مانند اهداف تجاری، اهداف سیاسی، اهداف فرهنگی و.. انجام می شود.( محمدی فر، 1377 ، 146 )

همچنین تبلیغات، شتاب روند انتشار و محصول جدیداست. ( Takeuchi & Nishio,2000)

2-2-16- انواع تبلیغات از نظر نحوه ایجاد ارتباط

  • تبلیغات مستقیم: پیام دهنده پیام خود را صریح و بی پروا به مخاطبین خود ابلاغ می­کند. در این روش شنوندگان و بینندگان متن یا تصویری را به عنوان پیام و اطلاعیه تبلیغی دریافت می­کنند و پیام دهندگان نیز در موقع و مقام تبلیغ قرار دارند و شناخته می­شوند.
  • تبلیغات غیر مستقیم: این نوع تبلیغ نمود علنی و صریح ندارد. پیام­ها از کانال­های نامرعی و پنهانی و غیر منتظره عبور داده می­شود. در حقیقت پیام به آنها تحمیل می­شود.(علمدار لو، 1377، 59 )

لینک جزییات بیشتر و دانلود این پایان نامه:

بررسی عوامل موثر بر ترجیح مشتریان در انتخاب یک بانک( مورد مطالعه بانک مهر اقتصاد)

Related articles

حقوق زارعانه از لحاظ عرفی :/پایان نامه درباره حق زارعانه

برسی حقوق زارعانه از لحاظ عرفی عرف قاعده اي است كه به تدريج و خود به خود ميان همه مردم يا گروه ويژه اي از آنها به عنوان قاعده الزام آور مرسوم شده است.[1]  از اين تعريف سه خصيصه ضروري عرف يعني استمرار ، عموميت و الزام آور بودن ، استنتاج مي شود. فراتر از […]

Learn More

اثر امضا و مهر درفته طلب/:پایان نامه آثار حقوقی امضا

اثر امضا و مهر درفته طلب (سفته) ماده 307 قانون تجارت- فته طلب سندی است که به موجب آن امضا کننده تعهد می کند مبلغی در موعد معین یا عندالمطالبه در وجه حامل یا شخص معین ویا به حواله کرد آن شخص کارسازی نماید. ماده308- فته طلب علاوه بر امضا یا مهر باید دارای تاریخ […]

Learn More

علل روانی-عاطفی سرقت رایانه­ ای:پایان نامه سرقت در فضای سايبری

علل و انگیزه­های روانی-عاطفی انگیزه‌ی افرادی که به سرقت رایانه­ای دست می‌زنند مختلف است، اما به ندرت انگیزه‌ی جدیدی دیده می‌شود. انگیزه‌های مختلفی موجب سرقت می­شود که واضح‌ترین آن‌ها طمع‌، حرص‌، قدرت‌، انتقام‌، ماجراجویی و شوق چشیدن میوه‌ی ممنوعه است. توانایی تأثیر گذاشتن بر سیستم‌های بزرگ به عنوان کاری قدرتمند به خودی خود کاری لذت […]

Learn More