پایان نامه خسارت وسائل نقلیه/قاعده تسبیب و حوادث رانندگی

کاربرد قاعده تسبیب در حوادث رانندگی

در این حوادث ارتکاب فعلی که زمینه ساز حادثه است غالبا ایجاد مانع غیر مجاز بر سر راه عبور سایر وسایل نقلیه اعم از اینکه مانع مذکور قرار دادن اشیاء ثابت یا متحرک از قبیل وسایل نقلیه در حال حرکت که بدون رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی چنین مانعی ایجاد نمایند یا ریختن مواد لغزنده و حفاری در معابر باشد یا عدم انجام وظیفه  توسط اشخاصی که عهده دار وظیفهای از قبیل رفع موانع یا نصب علائم هشداری در معابر و راهها می باشند که غالبا متوجه سازمانها و اشخاصی است که در خصوص معابر و راهها یا در مورد وسایل نقلیه بر عهده دارند که ترک آن موجب حادثه رانندگی می شود.

2-4-1-انتساب در تسبیب

در تسبیب، انتساب عمل به فاعل لازم است، به عنوان مثال اگر وسیله نقلیه ای در حال حرکت در شاهراه به وسیله نقلیه در حال حرکت دیگر برخورد نماید و آن را در خط عبور متوقف نماید و وسیله نقلیه ای دیگر با وسیله ی نقلیه متوقف برخورد نماید بر اساس ماده 4 قانون ایمنی راه ها و راه آهن وسیله ی متوقف مسئول است ولی به دلیل اینکه این عمل به او انتساب ندارد و منسوب به وسیله ی نقلیه ایست که نامبرده را متوقف نموده است؛ بنابراین، مسئولیت توقف برعهده نامبرده نبوده بلکه متوجه وسیله ی نقلیه ایست که علت اصلی توقف می باشد. نقش قاعده تسبیب در مورد حوادث رانندگی به عنوان عامل واحد، به تعبیر دیگر در صورتیکه عوامل دیگری دخالت نداشته باشند، صرفا در مورد حادثه ناشی از وسایل نقلیه متوقف آن هم در صورتیکه راننده یا دارنده وسیله نقلیه مقصر باشد می توان مطرح نمود. در حقوق ایران تحت تأثیر این دیدگاه ماده 1 قانون بیمه اجباری برای دارنده وسیله نقیله موتوری در موارد فوق مسئولیت بدون تقصیر پیش بینی نموده است.

2-5-نظریه ایجاد خطر

هنگامی كه به سبب دخالت یك وسیله نقلیه خسارتی به بار می‌آید، اولین پرسشی كه در ذهن وارد می‌شود، این است كه مسؤول كیست، به بیان بهتر این سؤال مطرح می‌شود كه خسارت به بار آمده را چه شخصی باید جبران كند؟ در سیستمهای حقوقی نظیر حقوق ایران، كه مسؤولیت مدنی (مسؤولیت جبران خسارت) علی‌الاصول مبتنی بر تقصیر است، یافتن شخص مقصر و اثبات تقصیر او، زیاندیده را با دشواری روبرو ساخته و گاه جبران خسارت را غیر ممكن می‌سازد. به این دلیل، وجود قوانینی كه بتواند بدون اثبات تقصیر، مسؤولیت را بر شخصی كه قانون، او را مسؤول فرض كرده یا مسؤولیتی مطلق بر او تحمیل نموده، بیش از پیش احساس می‌شود. امروزه با توجه به خسارات سنگین ناشی از حوادث رانندگی، اكثر كشورها بدون توجه به اختلافی كه در سیستمهای حقوقی آنان وجود دارد، به دنبال تحقق یك هدف مشترك، یعنی تضمین و تأمین حقوق زیاندیده هستند و به همین دلیل قواعد مربوط به جبران اینگونه خسارات در این كشورها به یكدیگر نزدیك شده است. در كنار این قوانین، بیمه مسؤولیت، نسبت به خسارات ناشی از حوادث رانندگی، اجباری است تا بدین‌وسیله زیاندیده بتواند خسارت خود را بدون خطر مواجه شدن با شخص مسؤول جبران كند.

لينک جزييات بيشتر و دانلود اين پايان نامه:

بررسی مسئولیت مدنی ناشی از جبران خسارت وسائل نقلیه موتوری زمینی

Related articles

پایان نامه مهارت ارتباطی معلمان:علل افت و پیشرفت تحصیلی

افت و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان ویژگی های فردی، عوامل خانوادگی و مشکلات ناشی از مدرسه مهمترین دلایل افت تحصیلی دانش آموزان است یکی از مشکلات نظام های آموزشی هر کشور افت تحصیلی دانش آموزان است. کاهش یا افت عملکرد تحصیلی یکی از مسائل و مشکلات عمده ای است که برخی از خانواده ها […]

Learn More

پایان نامه حق سکوت متهم:میثاق بین المللی حقوق مدنی

میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی در اثناي قرن گذشته و به‌ويژه پس از جنگ جهاني دوم به علت تحقيرهايي كه در طول اين  جنگ به شخصيت انسان وارد گشت، بشر خواستار بازگشت به جايگاه واقعي انساني خود شد.شكنجه، كشتار دسته‌جمعي و جرايم جنگي جامعه جهاني را به تكاپو براي مقابله با اين اعمال […]

Learn More

تعلل تحصیلی:/پایان نامه درباره اضطراب امتحان

تعلل تحصیلی( اهمال کاری تحصیلی )و تعلل غیر تحصیلی ارائه ی دقیق از اهمال کاری و چگونگی عملیاتی این مفهوم ،موضوعی است که مورد بحث محققان       می باشد . ( اسکونبرگ  و همکاران ،  1995 ،  استیل 2008  )   یک تعریف اهمال کاری به جنبه ی درنگ وتأخیر می پردازد . تعریف  دیگر شامل یک […]

Learn More