پایان نامه خسارت وسائل نقلیه/قاعده تسبیب و حوادث رانندگی

کاربرد قاعده تسبیب در حوادث رانندگی

در این حوادث ارتکاب فعلی که زمینه ساز حادثه است غالبا ایجاد مانع غیر مجاز بر سر راه عبور سایر وسایل نقلیه اعم از اینکه مانع مذکور قرار دادن اشیاء ثابت یا متحرک از قبیل وسایل نقلیه در حال حرکت که بدون رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی چنین مانعی ایجاد نمایند یا ریختن مواد لغزنده و حفاری در معابر باشد یا عدم انجام وظیفه  توسط اشخاصی که عهده دار وظیفهای از قبیل رفع موانع یا نصب علائم هشداری در معابر و راهها می باشند که غالبا متوجه سازمانها و اشخاصی است که در خصوص معابر و راهها یا در مورد وسایل نقلیه بر عهده دارند که ترک آن موجب حادثه رانندگی می شود.

2-4-1-انتساب در تسبیب

در تسبیب، انتساب عمل به فاعل لازم است، به عنوان مثال اگر وسیله نقلیه ای در حال حرکت در شاهراه به وسیله نقلیه در حال حرکت دیگر برخورد نماید و آن را در خط عبور متوقف نماید و وسیله نقلیه ای دیگر با وسیله ی نقلیه متوقف برخورد نماید بر اساس ماده 4 قانون ایمنی راه ها و راه آهن وسیله ی متوقف مسئول است ولی به دلیل اینکه این عمل به او انتساب ندارد و منسوب به وسیله ی نقلیه ایست که نامبرده را متوقف نموده است؛ بنابراین، مسئولیت توقف برعهده نامبرده نبوده بلکه متوجه وسیله ی نقلیه ایست که علت اصلی توقف می باشد. نقش قاعده تسبیب در مورد حوادث رانندگی به عنوان عامل واحد، به تعبیر دیگر در صورتیکه عوامل دیگری دخالت نداشته باشند، صرفا در مورد حادثه ناشی از وسایل نقلیه متوقف آن هم در صورتیکه راننده یا دارنده وسیله نقلیه مقصر باشد می توان مطرح نمود. در حقوق ایران تحت تأثیر این دیدگاه ماده 1 قانون بیمه اجباری برای دارنده وسیله نقیله موتوری در موارد فوق مسئولیت بدون تقصیر پیش بینی نموده است.

2-5-نظریه ایجاد خطر

هنگامی كه به سبب دخالت یك وسیله نقلیه خسارتی به بار می‌آید، اولین پرسشی كه در ذهن وارد می‌شود، این است كه مسؤول كیست، به بیان بهتر این سؤال مطرح می‌شود كه خسارت به بار آمده را چه شخصی باید جبران كند؟ در سیستمهای حقوقی نظیر حقوق ایران، كه مسؤولیت مدنی (مسؤولیت جبران خسارت) علی‌الاصول مبتنی بر تقصیر است، یافتن شخص مقصر و اثبات تقصیر او، زیاندیده را با دشواری روبرو ساخته و گاه جبران خسارت را غیر ممكن می‌سازد. به این دلیل، وجود قوانینی كه بتواند بدون اثبات تقصیر، مسؤولیت را بر شخصی كه قانون، او را مسؤول فرض كرده یا مسؤولیتی مطلق بر او تحمیل نموده، بیش از پیش احساس می‌شود. امروزه با توجه به خسارات سنگین ناشی از حوادث رانندگی، اكثر كشورها بدون توجه به اختلافی كه در سیستمهای حقوقی آنان وجود دارد، به دنبال تحقق یك هدف مشترك، یعنی تضمین و تأمین حقوق زیاندیده هستند و به همین دلیل قواعد مربوط به جبران اینگونه خسارات در این كشورها به یكدیگر نزدیك شده است. در كنار این قوانین، بیمه مسؤولیت، نسبت به خسارات ناشی از حوادث رانندگی، اجباری است تا بدین‌وسیله زیاندیده بتواند خسارت خود را بدون خطر مواجه شدن با شخص مسؤول جبران كند.

لينک جزييات بيشتر و دانلود اين پايان نامه:

بررسی مسئولیت مدنی ناشی از جبران خسارت وسائل نقلیه موتوری زمینی

Related articles

قانون ازدواج با فرزندخوانده/پایان نامه ازدواج با فرزند خوانده

«ازدواج با فرزندخوانده قانونی می‌شود» این یک خبر ساده نیست، پشت این کلمات دنیایی از تهدیدهای روانی و آسیب‌های جبران ناپذیر نهفته است، پشت این کلمات سرنوشت نا معلوم هزاران کودک بی‌پناه و معصوم پنهان شده است که تنهامأمن امید را از آنان می‌گیرد و جسم و روح کودک را اسیر و زندانی احساساتی دوگانه […]

Learn More

پایان نامه درمورد زنجیره تامین:ایجاد سیستم یکپارچه

ایجاد سیستم یکپارچه و شبکه اطلاعاتی براي داشتن دامنه یکپارچه زنجیره تأمین، مدیر نیازمند است که به اطلاعات صحیح و به هنگام روي تمام وظایف سازمان و شرکاي زنجیره تأمین، دسترسی داشته باشد. یکی از این ابزارها، شبکه داخلی است که امکان توزیع برخط  اشکال متعدد اطلاعات داخل سازمان را فراهم کرده و امکان به […]

Learn More

پایان نامه ارزیابی عملکرد HSE/ايمني سطوح عمليات

ايمني سکوها و سطوح عمليات در كليه كارهائي كه نتوان آن‌ها را در ارتفاع با استفاده از نردبان يا وسايل ديگر به طور اطمينان بخشي انجام داد بايد داربست‌هاي مناسب و كافي فراهم كرد. داربست هر ساختار موقتي شامل يك يا چند جايگاه، اجزاي نگاهدارنده، اتصالات و تكيه‌گاه‌ها است كه در طي اجراي هرگونه عمليات […]

Learn More