هک رشد و تاکتیک های مبتنی بر محصول برای جذب بازدیدکننده‌

هک رشد و تاکتیکای براساس محصول واسه جذب بازدیدکننده

علی بای

۴

۰

۲ ۱۰۰۰

سرفصلای راهنمای کامل هک رشد

هک رشد یا خلق رشد چیه؟

هکر رشد کیست و چه وظایفی داره؟

هک

روند اجرای قدم به قدم هک رشد

قیف هک رشد چیه و چه ساختاری داره؟

هک رشد و تاکتیکای کششی جذب بازدیدکننده

هک رشد و تاکتیکای فشاریِ جذب بازدیدکننده

تاکتیکای فعال سازی کاربران در هک رشد

هک رشد و تاکتیکای حفظ کاربر (User Retention)

وسیله ها و اصطلاحات هک رشد

 

در دو فصل قبلی از سری مقالات هک رشد، دو نوع تاکتیک واسه جذب بازدیدکننده به محصول یا سایت تون رو معرفی کردیم. پس از آشنایی با تاکتیکای کششیِ جذب بازدیدکننده و تاکتیکای فشاریِ جذب بازدیدکننده، در این فصل به تاکتیکای براساس محصول واسه جذب بازدیدکننده (که به Product Tactics معروفیت دارن) می پردازیم.

توانایی به کار گیری خودِ محصول واسه جذب بازدیدکنندهای جدید، یکی از هیجان انگیزترین جنبه های هک رشده. به چه دلیل؟ چون علاوه بر کشیدن و جذب بازدیدکنندها، هُل دادن اونا به دهانه قیف هک رشد هم کار بسیار مفیدیه، اما در به کار گیری خودِ محصول واسه ایجاد ترافیک، جادو و قدرت دیگری نهفتهه. اگه این روش خوب اجرا شه می تونه با اثری صعودی، موجب رشد محصول شه و تاثیر جوری بزرگ میشه که اصلاً با تاکتیکای فشاری یا کششی قابل مقایسه نیس.

مثلا اگه با ایجاد یه اینفوگرافیک، از راه کششی (Pull) استفاده کنین می تونین بعد از منتشر کردن اون منتظر ترافیک ورودی باشین، اما بازدیدکنندهای اون اینفوگرافیک روز به روز کمتر می شن و در آخر، روزانه تعداد کمی از اینفوگرافیک شما بازدید می کنن. این روش رو با بعضی از تاکتیکای براساس محصول مقایسه کنین که در این مقاله معرفی می شن.

با به کار گیری خود محصول، شاید هر بار شخصی به سایت شما میاد شبکه روابط و دور و بریا خود رو هم به سمت قیف رشد شما بیاره. همینجاست که ایده حلقه های ویروسی (Viral Loops) وارد بازی می شه. اگه بتونین از تاکتیکای براساس محصول به روش هایی استفاده کنین که هر بازدیدکننده ای که وارد محصولتان می شه بیشتر از یه شخص رو همراه خود بیاره، اون وقت می بگیم ضریب ویروسی شدگیِ شما ۱+ شده. در این حالت شما به رشد نَمایی رسیده این یا یعنی ویروسی شدین و چی از این بهتر؟ ضریب ویروسی شدگی رو با حرف K هم نشون میدن.

با این حال، باید به شما اخطار بدهم که بیشتر اجناس، ویروسی نمی شن. اگه دارین تلاش می کنین محصولی واسه بخش B2B رو هک رشد بدین، واقعاً دودلی دارم که ضریب ویروسی شدگی شما حتی نزدیک به عدد ۱ هم برسه. نه به این خاطر که دارین کارتون رو اشتباه انجام می دین، بلکه چون به کار گیری این تاکتیکا در بعضی از بازارها و بخشا شدیدا سخته. حتی اگه یه محصول B2C هم دارین بازم دست پیدا کردن به ضرایب ویروسی مطلوب، کار شدیدا سختیه.

پس با این تاکتیکا چیکار باید کرد؟ اگه کسب ضریب K یا ویروسی شدگیِ ۱+ اینقدر سخته، پس بهتر نیس کلاً به کار گیری محصول واسه جذب بازدیدکننده رو کنار بذارین؟ شک نداشته باشینً نه! هر ضریب K یا ویروسی شدگی ای که بالاتر از صفر باشه، تاثیر مثبتی به همه اقدامات بازاریابی شما داره. حتی اگه هیچوقت به ضریبای رویایی و فوق العاده ای مثل ۱+ نرسه.

بذارین بیشتر توضیح بدهم. اگه ضریب K شما ۰.۵ باشه، به این معناست که هر بازدیدکننده جدید از محصولتان، با خود نصف نفر رو به قیف هک رشد شما می آورد. یعنی ۱۰ بازدیدکننده جدیدT واقعا برابر ۱۵ بازدیدکننده میشه. با اینکه این ارقام به معنی ویروسی شدن نیس و شما رو به رشد نمایی نمیرسونه، اما هنوزم داره افراد جدیدی رو به سمت شما می آورد.

همون مثال تولید اینفوگرافیک در تاکتیکای کششی (Pull tactics) رو در نظر بگیرین. اگه در این ماه به خاطر تولید اون اینفوگرافیک ۵۰۰ نفر جدید رو به سایت خود بکشونین، این تعداد به خاطر محصولتان و ضریب ۰.۵ ویروسی شدگیِ اون، واقعا ۷۵۰ نفر میشه. یعنی شما یه تاکتیک کششی رو با به کار گیری یه تاکتیک براساس محصول، شدید شدن و تقویت کردین. این کاریه که باید با این تاکتیکای براساس محصول در هک رشد انجام بدین. اونا موجب تقویت و شدید شدن اثرِ هر چیزی می شن که به قیف رشد شما وارد شده باشه.

ضریب ویروسی شدگی ۰.۵ هم اینکه به این معناست که اگه دارین از تاکتیک فشاریِ خرید تبلیغات پولی استفاده می کنین، می تونین واسه جذب تعداد معینی بازدیدکننده، پول کمتری بپردازید چون هر ۱۰ کلیکی که روی تبلیغ شما می شه، در آخر منتهی به ۱۵ بازدیدکننده می شه. با اینکه صرفه جویی در هزینه ها، شک نداشته باشینً چیز مثبتیه، اما فایده اصلی اینجور ضریبی اینه که به شما امکان میده پول بیشتری واسه هر کلیک بپردازید و مبلغ پیشنهادی خود رو بالاتر از رقبا مشخص کنین. به خاطر دارین که در فصل قبلی این سری مقالات چه گفتیم؟ در اون مقاله گفتیم که تبلیغات، فقطً به مدل کار و کاسبی شما بستگی داره. تاکتیکای براساس محصول می تونن کارایی مدل کار و کاسبی شما رو زیاد کنن.

در ادامه با تاکتیکای براساس محصول در هک رشد آشنا میشیم …

شفافیت: راه حل اصلی یه تجارت با ثبات و مثال زدنی

راه حل

۱. دعوتنامهای شبکه ای

امروزه در جهانی زندگی می کنیم که خیلی از مردم، شبکه روابط اجتماعی خود رو در بخشای مختلفی از زندگی شون وارد کردن. مثلاً در فیسبوک گروهی از دوستان و آشنایان رو داریم، در توییتر آدمایی رو دنبال می کنیم و در لینکدین هم با بقیه براساس روابط کاری و حرفه ای رابطه برقرار می کنیم.

هم اینکه، لیستی از ایمیلای جور واجور در جیمیل یا حساب یاهوی خود داریم و تعداد زیادی هم شماره تلفن از دوستان و خونواده در گوشیای همراه مون ذخیره کردیم. اولین تاکتیک براساس محصول که واسه جذب بازدیدکننده تقدیم حضورتون می کنیم به همین توانایی ما در به کار گیری شبکه های روابط متکیه: شبکه هایی که از قبل تعریف شده و بوجود اومده ان و باید از اونا به نفع خود استفاده کنین.

مخاطبان دفترچه تلفن

اگه در حال ساخت یه اپلیکیشن موبایل هستین، در واقع فقط چند کلیک تا اجازه ارسال یه پیام دعوت به تموم مخاطبان دفترچه تلفن کاربراتون فاصله دارین. ما معمولاً به دفترچه تلفن به عنوان یه شبکه اجتماعی نگاه نمی کنیم، اما این مخزن اسامی و شماره ها شاید نزدیک ترین و قابل دسترس ترین شبکه روابطی باشه که در اختیار داریم.

موبایل

کار و کاسبی Umano، سرویس جدیدی که امکان گوش دادن به مقالات محبوب و پربازدید اینترنت رو جفت و جور می کنه از همین تاکتیک استفاده کرده. اونا کاربر رو تشویق می کنن که پس از چند بار به کار گیری این اپلیکیشن، اونو با دوستای خود به اشتراک بزاره یا حتی خود کاربر می تونه وارد منوی تنظیمات اپلیکیشن شه و واسه دوستای خود دعوتنامه بفرستد.

شرکتایی مثل تپسی یا اسنپ هم از همین تاکتیک در اپلیکیشنای خود استفاده کردن. در ادامه دو تصویر از اپلیکیشن تپسی (TAP30) رو می ببینن. کاربر با لمس منوی تنظیمات در این اپلیکیشن، تصویر شماره ۱ رو می بینه که اونو تشویق می کنه با دعوت از دوستانش مبلغی اعتبار سفر به اونا هدیه بده. با لمس گزینه «معرفی دوستان»، کاربر تصویر شماره ۲ رو مشاهده می کنه.

در تصویر شماره ۲ یه کد اختصاصی دعوت به کاربر داده می شه و از اون خواسته می شه از بین روشای موجود مثل فرستادن اس ام اس به لیست مخاطبان خود، فرستادن پیام در تلگرام، فرستادن ایمیل یا روشای دیگه، این کد دعوت رو واسه دوستای خود بفرسته.

مخاطبان ایمیل

یه شبکه روابط دیگه که افراد همه در اختیار دارن و می تونیم از اون به نفع خود استفاده کنیم، لیست ایمیلای اوناس. این روش مخصوصا چند سال قبل شدیدا محبوب بود، اما هنوزم طوری به وسیله بعضی از اپلیکیشنا استفاده میشن.

فریلنسر یا آزادکار کیست و چه ویژگیایی داره؟

مخاطبان شبکه های اجتماعی

علاوه بر دفترچه تلفن و لیست ایمیلا، نوع سوم شبکه هایی که می تونیم از اونا به نفع خود بهره ببریم، شبکه های اجتماعی هستن. توییر، فیسبوک، لینکدین، اینستاگرام، پینترست و … همه شبکه هایی هستن که در اونا یه سری از افراد رو دور فعالیتای حساب کاربری خود گرد آوردیم.

در واقع، ما در این شبکه ها از قبل روابطی رو در اختیار داریم که حالا می تونیم اونا رو به به کار گیری محصول جدید خود دعوت کنیم. هدف گرفتن تموم شبکه های اجتماعی بسیار سخته چون کاربران معمولاً به اپلیکیشن شما اجازه دسترسی به تموم شبکه های اجتماعی شون رو نمی دن. با این حال، حتی یه شبکه اجتماعی هم کافیه.

هم اینکه، این دقیق شدن و فوکوس کردن بر یه یا دو شبکه اجتماعی، به شما در در پیش گرفتن تصمیمات و تعیین خصوصیات فنی محصول کمک می کنه. مثلاً اگه بدونین که قراره از فیسبوک به عنوان شبکه اجتماعی اصلی واسه دعوت کاربران جدید استفاده کنین، این آگاهی باعث می شه دکمه Facebook Connect رو در صفحه ورود اپلیکیشن خود تعبیه کنین.

اینجور کاری باعث می شه روند دعوت آسون تر شده، کاربر کلیکای کمتری بکنه و وقتی که از اون می خواین دوستان فیسبوکی اش رو به محصول شما دعوت کنه، مقاومت کمتری در برابر درخواست شما نشون بده.

این تاکتیک بیشتر دور این ایده بوجود اومده که به همه امکان دهد دربارۀ محصول شما در شبکه اجتماعی خود واسه هر کسی که ممکنه پُست اونا رو بخونه، صحبت کنن. مثلا به جای اینکه از افراد بخواین دوستان فیسبوکی خود رو به به کار گیری محصول شما دعوت کنن، به اونا امکان می دین که در صفحه فیسبوک خود به آسونی مطلبی رو درباره محصول شما به اشتراک بذارن (همرسان کنن).

اگه پروفایل این افراد عمومی و در دسترس همه باشه نه فقط دوستانشون، بلکه هر کسی می تونه پست اونا درباره شما رو ببینه. در رابطه ترین مثال در این مورد، پستای وبلاگا و سایتای معروفه که حتماً تا حالا آیکون همرسانی در فیسبوک و بقیه شبکه های اجتماعی رو در کنار مطالب اونا دیدین.

در تصویر زیر مطلبی از سایت چیجوری رو می ببینن که دکمه های همرسانی در فیسبوک و بقیه شبکه های اجتماعی به روش هایی خلاقانه در کنار بدنه مطلب قرار داده شده:

تصویر پایین هم، انتهای یه مطلب از وبلاگ یه دکتر رو نشون میده که مخاطب رو تشویق می کنه پس از خوندن مطلب، با کلیک روی دکمه های مربوط به هر شبکه اجتماعی، اونو با مخاطبان و دوستای خود به اشتراک بذارن:

وبلاگ معروف یه دکتر هم در انتهای مطالب امکان همرسانی سریع و آسون محتوا رو جفت و جور کرده

بیشتر شبکه های اجتماعی خودشون کد آماده ای رو در اختیارتون می ذارن تا اونو داخل محصول خود بذارین و این جوری روند همرسانی محتوا رو شدیدا آسون می کنن. هم اینکه راهکارهایی هست که تموم گزینه های اجتماعی محبوب رو یه جا در اختیارتون قرار میدن، درست مثل گزینه هایی که در دو تصویر بالا دیدیم.

سرویس AddToAny یه راه حل ساده و سبُک واسه همرسانی اجتماعیه که در تصویر زیر صفحه اول این و ب سایت رو مشاهده می کنین. تعیین شبکه های اجتماعی موردنظرتان و مشخص کردن اندازه دکمه و مکان اونا با این سرویس، بسیار راحت انجام می شه. هم اینکه، سرویسای مدیریت محتوایی مانند وردپرس، پلاگینای بسیاری رو واسه این کار در اختیار کاربران خود قرار داده.

با اینکه ممکنه این نکته روشن به نظر برسه، اما گفتن اون لازمه: وقتی می خواین یه روش هدف دار همرسانی در شبکه های اجتماعی داشته باشین، باید توجه کنین که ترافیک شما معمولاً از کجا میاد. اگه بخش کلی ترافیک داخلی شما از توییتره، اما فقط دکمه همرسانی در فیسبوک رو واسه مخاطبان تعبیه کردین، پس دارین یه فرصت فوق العاده رو در توییتر از دست می دین. پس کاری کنین که مخاطبان بتونن محصول شما رو در مکانایی منتشر کنن که احتمال ایجاد ترافیک واسه شما در اون جاها بیشتره.

به دنبال برنامه ای کامل واسه معرفی دیجیتال خود هستین؟

دیجیتال

پکیجامون به شما کمک می کنن یه حضور موثر و با ثبات در اینترنت ایران داشته باشین.
واسه مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرین.

اطلاعات بیشتر…

۰۲۱-۶۳۴۰۴داخلی ۳

۳. ترکیب API

قدم بعدی که بالاتر از همرسانی در شبکه های اجتماعی حساب می شه، ترکیب یا کامل سازی محصولتان با یه شبکه اجتماعی از راه APIه. به زبون ساده، APIها (مخفف Application Programming Interface) است. APIها رابطایی نرم افزاری هستن که رابطه بین نرم افزارهای جور واجور رو اجرا می کنن.

اینطوری، به جای اینکه فقطً از مخاطبان بخواین مطلب و محصول شما رو در شبکه های اجتماعی همرسانی کنن، می تونین کاری کنین که کاربر مجبور نباشه هر بار وارد اپلیکیشن شبکه اجتماعی مورد نظر بشه یا هر بار به شما اجازه بده که روی صفحه اجتماعی اون مطلبی رو به اشتراک بذارین، عوضش کاری کنین که منتشر کردن محتوا پشت زمینه و از راه APIها انجام شه.

یکی از مثالای روشن استفاده درست از APIها، سرویس Spotify است. اسپاتیفای شدیدا از شبکه اجتماعی فیسبوک واسه رشد محصول خود استفاده کرد و این کار رو هم از راه ترکیب APIها انجام داد. وقتی با به کار گیری دکمه Facebook Connect به اسپاتیفای وارد میشین و دسترسیای لازم رو به اون می دین، دیگه فعالیت شما در اسپاتیفای به صورت خودکار در فید فیسبوک شمام منتشر می شه و هم اینکه هر کسی که در فیسبوک با شما دوست باشه، در اپلیکیشن اسپاتیفای هم می تونه فعالیت شما رو ببینه.

به چه دلیل بهره وری کاری در محیط اداری کمه؟ راه حل چیه؟

در ادامه اسکرین شاتی از اپلیکیشن اسپاتیفای رو می ببینن که به کاربر اطلاع داده یه سری از آدما که در فیسبوک با اون دوست هستن، تازگیا به اپلیکیشن اسپاتیفای پیوسته ان. این امکان از راه ترکیب APIها جفت و جور اومده.

اسپاتیفای با به کار گیری ترکیب APIها به شما اطلاع میده که دوستانتون در فیسبوک به اسپاتیفای هم پیوسته ان

در اسکرین شات بعدی هم می ببینن که در فیسبوک به کاربر اطلاع داده شده که دوستانش چه آهنگایی رو در اسپاتیفای گوش کردن. این امکانات و نوآوریا به طور کامل پشت زمینه و بدون دخالت و زحمت دادن به کاربر، جفت و جور شده.

با ترکیب APIها، اسپاتیفای در فیسبوک هم به شما اطلاع میده که دوستانتون در اسپاتیفای چه آهنگی رو گوش دادن

مثال دیگری از این تاکتیک، ترکیب API اپلیکیشن ورزشی Nike+ با سرویسای Path و Facebookه. هربار که کاربر بین دویدن از این اپلیکیشن استفاده کنه، داده های مربوط به دویدن اون در Path و فیسبوک هم منتشر می شن تا دوستان اون از فعالیتش باخبر شن. حتی دوستان کاربر می تونن از درون اپلیکیشن Path یا فیسبوک، اونو تشویق کنن که این کار باعث می شه صدای دست زدن و تشویق در اپلیکیشن Nike+ واسه کاربر پخش شه.

ورزش

این واقعا یه نوآوری نبوغ آمیز بوده. در تصویر زیر اسکرین شاتایی از اپلیکیشن Nike+ رو می ببینن. در تصویر سمت چپ از کاربر خواسته می شه فعالیتش رو در دو سرویس Path و فیسبوک همرسان کنه. در تصویر سمت راست هم آمار و ارقام دویدن کاربر واسه دوستانش در اپلیکیشن Path فرستاده شده. بازم باید تاکید می کنم که استفاده اپلیکیشن Nike+ از تواناییای APIها واقعاً بی مشکل بوده و یه بار که این اجازه رو به اپلیکیشن بدین، دفعات بعدی بدون نیاز به دخالت شما این روند انجام می شه.

ترکیب API مزیتای بسیار بزرگی داره، اما کاری نیس که واسه همیشه و صد در صد موندگار باشه. مثلاً وقتی محصولی شدیدا رشد می کنه و پیش کاربران محبوب می شه و با شتاب زیادی کاربران شبکه های اجتماعی به اون اقبال نشون میدن، بعید نیس که از حضور یا تبلیغ اون در اینجور شبکه هایی جلوگیری شه یا واسه اون مانع بسازن.

مثلا فیسبوک رو در نظر بگیرین که به شما امکان دسترسی به پلتفرم خودشو میده تا اپلیکیشن خود رو با امکانات اون کامل و ترکیب کنین. اگه پیشرفت دهنده های زیادی مثل شما از APIهای فیسبوک استفاده کنن این کار به خود فیسبوک کمک می کنه که بازم بازیگر اصلی بمونه و کاربران این اپلیکیشنا هم حضور پررنگ تری در فیسبوک داشته باشن، اما فیسبوک هیچوقت دسترسی کامل به پلتفرم خود و دسترسی به روابط میان میلیونا کاربر خود رو به شما نمیده. به چه دلیل؟ چون اگه با اینجور دسترسی ای زیادتر از اندازه موفق شید، شمام به اندازه فیسبوک بزرگ میشین و یه حریف قوی میشین. پس میشه توقع داشت که فیسبوک تا حد خاصی به شما اجازه به کار گیری امکانات و کاربران خود رو بده و از جایی به بعد، مانع شما شه.

به همین روش، میشه ادعا کرد که ترکیب API روشی عالی واسه هک رشده، اما باید بدونین که هرچه بیشتر محصول خود رو از راه API به یه سرویس سوم وصل کنین، خطر بیشتری رو متحمل میشین. توئیتر مثال خوبی از این قضیه س. خیلی از شرکتا براساس APIهایی که توئیتر از پلتفرم خود منتشر کرد بود ایجاد شده و کاربر جذب کرده بودن، اما وقتی که این شبکه اجتماعی تعداد درخواستای مجازِ کسب API رو عوض کرد، خیلی از این شرکتا آسیب دیدن و کاربران خود رو از دست دادن، در حالی که هیچ نقشه جایگزینی هم واسه اینجور حالتی پیش بینی نکرده بودن.

پس از APIها واسه رشد محصول خود استفاده کنین؛ اما حواستون باشه که API به صورت اصلی محصولتان بدل نشه!

مثبت اندیشی به روش قانون جذب، توهم یا واقعیت؟

۴. بک لینک

بک لینک

یکی از اولین نمونه های به کار گیری هک رشد واسه گسترش محصول، یعنی سرویس Hotmail، از تاکتیک ایجاد بک لینک استفاده کرده. وقتی که Hotmail کار خود رو شروع کرد، دست به یه اقدام ساده زد اما همین اقدام، راه و سرعت پیشرفت اونا رو شدیدا عوض کرد. اونا در انتهای ایمیلایی که کاربران با این سرویس می فرستادند، لینکی قرار داده بودن که می گفت: “ایمیل رایگان خود رو در Hotmail بسازین”. اینطوری بود که یه حلقه ویروسی از جذب کاربران جدید ایجاد شد.

این تاکتیک هنوزم استفاده می شه. مثال مدرن تری از اونو میشه در سرویسایی پیدا کرد که به شما امکان میدن یه پنجره پاپ آپ (Pop-Up) در سایت خود بذارین. به بک لینکای موجود در دو تصویر زیر دقت کنین. ویجتا گزینه های بسیار خوبی واسه ساخت بک لینک هستن.

پنجره های پاپ آپ هم نوع دیگری از بک لینک حساب می شن

۵. ارائه تشویق کننده

بعضی اجناس، تشویق کننده هایی به کاربران خود میدن تا اونا هم کاربران جدیدی واسه اون محصول بیارن. مثال سنتی این تاکتیک دراپ باکس است. این سرویسِ ذخیره سازی در فضای ابری، تشویق کننده های مختلفی رو در قبال اقدامات مختلفی که کاربران انجام میدن به اونا ارائه می کنه.

این تاکتیک مخصوصا در حالتی خوب عمل می کنه که چیزی که به عنوان تشویق کننده به کاربر می دین واسه خود شما هزینه پایینی داشته باشه، اما پیش کاربر از ارزش بالایی بهره مند باشه. مثلا در مورد دراپ باکس اونا از فضای ذخیره سازی مثل یه ارز عادی استفاده می کنن چون اندازه ارزشگذاری این فضا واسه دراپ باکس بسیار پایین و از چشم کاربر بسیار بالاست. از طرفی جذب کاربران جدید هم واسه دراپ باکس خیلی با اهمیته. کاربر هم همیشه به دنبال فضای ذخیره سازی بیشتریه. این نیازِ دو جانبه، منتهی به یه طوفان در جذب کاربران جدید می شه و همونطور که میدونیم دراپ باکس بخش کلی ای از رشد خود رو مدیون به کار گیری این تاکتیکه.

با این حال، باید به شما اخطار دهم که خیلی از کار و کاسبیا که راه دراپ باکس رو در پیش می گیرن، نمی فهمن که محصولشان اون جذابیت و ظرفیت داخلی رو نداره که کاربران رو تشویق کنه تا دوستای خود رو به محصول دعوت کنن. از طرفی، دراپ باکس فقطً به افزایش فضای ذخیره سازی به عنوان تشویق کننده اکتفا نکرده و اقدامات تشویقی دیگری رو هم واسه کاربران خود در نظر گرفته.

هم اینکه، این شرکت فقط در قبال دعوت دوستان، فضای ذخیره سازی نمی ده، بلکه اگه کاربر کارایی مشخص رو بکنه که معمولاً هم جهت با شناخت بیشتر محصول و خدمات دراپ باکسه، بازم به اون تشویق کننده میده چون این شرکت به درستی باور داره که کاربرِ آموزش دیده و آشنا به محصول، کمتر احتمال داره که به کار گیری محصول رو کنار بزاره.

۶. زمینه سازی واسه تبلیغات دهن به دهن و ارگانیک

با اینکه تکنولوژی و ظرفیت داخلی محصول می تونه موجب منتشر کردن اون شه، اما چیز دیگری هم هست که حتی می تونه موثرتر از این باشه و اون تبلیغات دهن به دهن، شفاهی، طبیعی یا ارگانیک از طرف کاربرانه. یعنی تبلیغاتی که بدون دخالت و برنامه ریزی از طرف شما، فقطً به خاطر کیفیت محصول و رضایت کاربر انجام می شه که از قضا بسیار موثر هستن.

برنامه ریزی

تبلیغات دهن به دهن یا تبلیغات شفاهی وقتی صورت میگیره که شخصی محصول شما رو به صورت آنلاین یا آفلاین با بقیه به اشتراک میذاره؛ بدون اینکه شما بستر و برنامه ای از قبل واسه این کار جفت و جور کرده باشین. در واقع، کاربر فارغ از اینکه به اون مشوقی داده باشین یا نه، مجبور شده محصول شما رو به بقیه معرفی کنه.

بدیش اینه رابطه طبیعی رو نمیشه اندازه گرفت یا سبک و سنگین کرد. هم اینکه نمیشه اونو کنترل کرد، اما می تونه نیرویی باشه که محصول شما رو به جلو می راند. هیچوقت نمی تونین کسی رو مجبور کنین محصول شما رو به صورت ارگانیک و طبیعی با همکاران یا دوستان و خونواده اش به اشتراک بزاره، اما می تونین از قبل کارای مشخصی رو انجام بدین تا احتمال تبلیغ ارگانیک محصول خود رو بالاتر ببرین. پس نکات زیر رو حتماً مورد به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین:

  • اجناس ساده به صورت طبیعی منتشر و همه گیر می شن.
  • اجناس قشنگتر به صورت طبیعی منتشر و همه گیر می شن.
  • کالاهایی که مشکلی از کاربران رفع می کنن به صورت طبیعی منتشر و همه گیر می شن.
  • مشکلی

  • کالاهایی که باعث جذاب و خاص به نظر رسیدن کاربران شن، به صورت طبیعی منتشر و همه گیر می شن.
  • اجناس عاطفی به صورت طبیعی منتشر و همه گیر می شن.
  • اجناس باحال و خنده دار به صورت طبیعی منتشر و همه گیر می شن.
  • خنده

  • اجناس بی همتا به صورت طبیعی منتشر و همه گیر می شن.
  • اجناس عجیبپ به صورت طبیعی منتشر و همه گیر می شن.

البته شما نمی تونین همزمان تموم این خصیصه ها رو در محصول خود جمع کنین، اما باید یکی از اونا رو در محصول بذارین؛ وگرنه بعیده شانسی واسه منتشر کردن و همرسانی ارگانیک و شفاهی داشته باشین. پیشنهاد می کنم واسه درک بهتر این معنی، حتماً مقاله ای که درباره بازاریابی دهن به دهن منتشر کردیم رو بخونین.

جمع بندی روشای جذب بازدیدکننده (تاکتیکای کششی، فشاری و براساس محصول)

حالا که هر سه روش جذب بازدیدکننده در دهانه قیف هک رشد رو به شما معرفی کردیم، چند نکته پایانی رو در این باره میگیم:

جذب ترافیک مثل دستور پخت غذاس، نه مثل یکی از مواد لازم واسه غذا!

تصور کنین می خواین کیک بپزید، اما تصمیم می گیرین که تنها یه ماده غذایی رو در اون استفاده کنین و باقی مواد لازم رو کنار بذارین. اینجور کیکی به طور خالص از شکر، از کره یا از آرد میشه و اصلاً مزه خوبی نداره. جذب ترافیک هم مثل همین مسئله س. در بیشتر اجناس، ترکیبی از چندین عامل یا عامل کنار هم موجب ایجاد ترافیک می شه. این ترافیک ممکنه ترکیبی از ۲ تاکتیک از راه های کششی، ۳ تاکتیک از راه های فشاری و ۴ تاکتیک از راه های براساس محصول باشه.

بهینه سازی اندازه تبدیل چیه و به چه دلیل واسه کار و کاسبی تون مهمه؟

بله، من هم می دونم که عالی می شد اگه فقط یه راه پایانی واسه رشد دادن هر محصول و جذب ترافیک وجود داشت. در اون حالت، دیگه فقط اون یه روش رو اجرا می کردیم و خود رو واسه اجرای بقیه تاکتیکا به زحمت نمینداختیم، اما اینجور نوشدارویی در دنیای واقعی وجود نداره!

جذب ترافیک دستور پختیه که همیشه در حال تغییره!

بعد از یه مدت که تونستید با به کار گیری این سه نوع تاکتیک، ترافیک جذب کنین ممکنه وسوسه شید که آروم بگیرین و سمت تاکتیکای جدید نرید. شاید با خود فکر کنین چیزی که امروز داره جواب میده، فردا هم جواب میده. اما این

Related articles

چطوری زالو پرورش دهیم؟

مشاغل زیادی هستن که ما اون ها رو به درستی نمی شناسیم. آدم های زیادی هم هستن که هنوز جویای شغل مناسب هستن. مجله مهر شما رو با بعضی از این مشاغل آشنا می کنه. به گزارش آلامتو به نقل از مجله مهر: اگه به دنبال یه کار تولیدی سالم هستین و به اندازه کافی […]

Learn More

چرا شیر مادر برای کودک ضروری است؟

عادت دادن کودکان به نوشیدن شیر، فواید موندگاری از جمله بهبود توانایی جسمی و حفظ تعادل در دوران میانسالی و سالمندی داره. تحقیقات جدید نشون میدن که اضافه کردن ۱ لیوان شیر به رژیم غذایی روزانه کودکان موجب ۵ درصد افزایش در سرعت راه رفتن و ۲۵ درصد کاهش در خطر نبود حفظ تعادل در […]

Learn More

چه سوالاتی از خودمان بپرسیم؟

چند سال پیش سردرگم شده بودم. احساس خستگی، ترس، دودلی، اضطراب و شکست می کردم. در بن بست کاری گیر کرده بودم و از انتظارات جامعه به تنگ اومده بودم. نمی دونستم واقعاً باید با زندگیم چه کنم. به گزارش آلامتو به نقل از سایت مردمون؛ اونقدر واسه خودم ارزش قائل بودم که بخوام زندگیم […]

Learn More