هشت نکته برای بهینه‌سازی فرم ورود کاربر

اصول تجربه کاربری، طراحی رابط کاربری

هشت نکته واسه بهینه سازی فرم ورود کاربر

۱۳ شهریور ۱۳۹۵

ساخت حساب کاربری و به کار گیری اون دیگه تبدیل به یکی از بخشای روزمرۀ زندگی ما شده و تموم ما در سیستمای جور واجور واسه خود حساب باز کردیم تا بتونیم از خدمات مختلفی بهره مند هستیم. اما هر چقدر هم که ورود و خروج کاربران عادی شده باشه، بازم میشه فرمای ثبت نام و ورود بسیاری رو یافت که از نظر طراحی دارای اشکال هستن و این روند رو واسه کاربران پیچیده می کنن. اگه وبلاگ نوین رو دنبال کنین، حتماً به خاطر دارین که در یکی از مطالب قبلی به بررسی راهکارهای بهینه سازی اندازه ثبت نام پرداختیم و توضیح دادیم که چیجوری می تونین یه فرم عضویت خوب طراحی کنین. حال در این مطلب می خوایم به بررسی فرم ورود بپردازیم و ببینیم که چیجوری میشه روند ورود کاربران به سیستم رو بیشتر از قبل ساده کرد. پس اگه به کاربران خود امکان عضویت می دین، بهتره این مطلب رو کامل بخونین و از نکات اون واسه بهینهسازی فرم ورود سایت یا برنامه خود استفاده کنین.

 

روی فرم ورود تاکید کنین

وقتی که کاربر به سایت یا برنامۀ شما سر می زنه، باید بدون این دست اون دست کردن فهمیده باشه که از چه طریقی می تونه وارد حساب خود شه. پس به جای اینکه به صفحۀ ورود لینک بدین، بهتره که فیلدهای ورود خود رو در تموم صفحات بذارین تا کاربران بتونن خیلی راحت وارد حساب کاربری خود شن.

Facebook-signin

در صورتی هم که ورود به سیستم به عنوان لازمه شروع کار با سیستم شما هستش، باید این امکان رو در مرکز صفحه بذارین و کاری نکنین که کاربر مجبور شه به دنبال گزینۀ ورود تموم صفحه رو زیر و رو کنه. شاید با دیدن تصویر زیر منظور ما رو بهتر بفهمین. به نظر شما چقدر زمان می بره تا کاربران دکمۀ ورود سایت زیر رو پیدا کنن؟

Evernote-web-signin

بین فرمای ورود و ثبت نام فرق بذارین

وب سایتای بسیاری هستن که در اونا اطلاعات لازم واسه ورود (ایمیل و پسوورد)، دقیقاً با اطلاعات لازم واسه ثبت نام یکی هستن (ایمیل و پسورد). اما این می تونه باعث گیج شدن کاربر شه. پس بسیار اهمیّت داره که میون این دو امکان فرق ایجاد کنین و شانس اینکه کاربر اونا رو با هم اشتباه بگیره رو کم کنین. یه راه واسه این منظور اون هستش که در فرم ثبت نام از کاربر بخواین دو بار رمز عبور خود رو وارد کنه. یا اینکه می تونین دو صفحه به طور کاملً جدا واسه این دو امکان داشته باشین. فقط هر کاری که می کنین، اشتباه سایت زیر رو مرتکب نشید.

Axshare-signin

به کاربران اجازه بدین با حسابای خارجی وارد شن

به چه دلیل باید از کاربر بخواین که حتماً اطلاعات ورود خود رو یادش باشه؟ اونم وقتی که یه راه بسیار ساده تر هست: به کار گیری حسابای خارجی. این یعنی می تونین به کاربر اجازه بدین تا با حساب گوگل، فیسبوک یا … خود وارد سایت شما شه. البته این رو هم در نظر داشته باشین که همه کاربران به این موضوع تمایل نشون نمی ده. با اینحال اضافه کردن این امکان در کنار توانایی ثبت نام قدیمی می تونه تاثیر بسیار زیادی در سهولت کار کاربران داشته باشه.
Ocado-Sign-in

به جای نام کاربری از ایمیل استفاده کنین

وب سایتایی که از شما نام کاربری میخوان می تونن باعث ایجاد پریشونی و گیجی شن. به شخصه دو ایمیل اصلی بیشتر ندارم، اما اسمای کاربری بسیار زیادی ایجاد کردم که بیشتر اونا رو دیگه به یاد نمیارم. اگه مجبورین نام کاربری رو از مخاطب دریافت کنین، دست کم به اون اجازه بدین با ایمیل خود هم وارد حسابش شه. توئیتر یه مثال خوب از این موضوعه. این سایت به کاربران اجازه میده از راه تلفن، ایمیل یا نام کاربری خود وارد حسابشون شن.

Twitter-signin

رمز عبور رو به کاربران خود نمایش بدین

یکی از مشکلات عادی موقع ورود کاربران، تایپ اشتباه رمز عبوره. این اشتباه به خاطر این صورت میگیره که فیلد رمز عبور به کاربر نشون داده نمی شه. یه امکان به درد بخور اینه که به کاربر اجازه بدین در صورت تمایل هنگام ورود، رمز خود رو ببینه. بدین منظور می تونین یه گزینه داشته باشین که با تیک خوردن اون رمز عبور نشون داده شه. این توانایی مخصوصاً بروی گوشیای هوشمند واقعاً خوبه، چون صفحه کلید اونا کوچکتره و امکان اشتباه کردن بیشتر.

Microsoft-mobile-signin-example

به کاربران روشن بودن کپس لاک رو اطلاع بدین

یه راه سادۀ دیگه واسه کمک به کاربران موقع نوشتن رمز عبور اینه که روشن بودن کپس لاک رو به اونا اخطار بدین.

Capslock-on-message

بازگیری رمز عبور رو واسه کاربر آسون کردن بخشید

همونطور که هرکی می تونه نام فردی دیگه، کیف پول یا سالگرد ازدواجش رو از یاد ببره (لطفاً حواستون خیلی به گزینۀ آخر باشه)، کاربر هم ممکنه رمز عبور خود رو از یاد ببره. یادتون نره که این اتفاق یه امر به طور کاملً عادیه. پس در صورت به وقوع پیوستن اون باید خوب از پس حل این مشکل برآیید. تلاش کنین یه لینک "رمز عبور خود رو از یاد بردین؟" روشن واسه کاربر داشته باشین. هم اینکه بهتره رمز عبور فعلی یا یه رمز عبور موقت رو از راه ایمیل به کاربر ارسال نکنین و عوضش لینکی رو بفرستین که از راه اون کاربر بتونه رمز عبور خود رو عوض کنه. در آخر اگه که امنیّت سیستم مهمه، می تونین با پرسیدن یه سوال امنیتی هویت کاربر رو تائید کنین.

قبل از قفل کردن یه حساب به کاربر اخطار بدین

معمولاً واسه جلوگیری از حمله های هکری به سیستم، بعد از چند بار تلاش ناموفق واسه ورود حساب کاربری واسه یه مدت بسته می شه. شکی نیس که این اقدام واسه بالابردن امنیت سیستم لازمه. اما بهتره مطمئن شید که کاربر هم از این موضوع باخبر می شه. مثلا، اگه قراره سیستم بعد از ۵ بار تلاش ناموفق واسه ۱۰ دقیقه قفل شه، بعد از سه بار تلاش ناموفق به کاربر اطلاع بدین که با دو دوباره وارد کردن اشتباه رمز، حساب اونا واسه ۱۰ دقیقه قفل می شه.

موضوعات در رابطه اصول تجربه کاربریطراحی رابط کاربری

بحث درباره این مقاله رو شما شروع کنین! ارسال دیدگاه

نیاز به مشاوره بیشتر دارین؟ واسه صحبت با کارشناسان نوین تماس بگیرین.

۰۲۱-۶۳۴۰۴ ۵ دقیقه رایگان

سعید رهبری

سعید رهبری هستم. یه جدیدی که با معنی فعلی بازاریابی در ایران موافق نیس و فکر می کنه کسب و کارا باید با بازاریابی داخلی درست و کیفیت خدمات خود در راه جذب و حفظ مشتری قدم بردارن.
پیشنهاد میکنیم این مقالات رو هم بخونین

Related articles

هک رشد و تاکتیک های حفظ کاربر (User Retention)

بازاریابی اینترنتی هک رشد و تاکتیکای حفظ کاربر (User Retention) ۲۴ مهر ۱۳۹۶ سرفصلای راهنمای کامل هک رشد هک رشد و تاکتیکای حفظ کاربر (User Retention) تا حالا دو مرحله سخت رو گذرونده اید: تونسته اید از راه تاکتیکای کششی (Pull tactics)، تاکتیکای فشاری (Push tactics) و تاکتیکای براساس محصول (Product tactics) با موفقیت، بازدیدکنندگان […]

Learn More

هشتگ دزدی چیست و چگونه باید آن را انجام داد؟

بازاریابی شبکه های اجتماعی هشتگ دزدی چیه و چیجوری باید اونو انجام داد؟ ۴ تیر ۱۳۹۶ ما امروزه در عصر شبکه های اجتماعی زندگی می کنیم و به دلیل استفاده گسترده از تلفنای هوشمند خیلی راحت عقاید خود رو به اشتراک گذاشته و از نظرات بقیه باخبر میشیم. همونجوریکه می دونین هشتگا در شبکه های […]

Learn More

نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری و معجزه آن در کسب و کار شما!

افزایش مشتری و فروش، تحلیل و بررسی دیجیتال نرم افزار مدیریت رابطه با مشتری و معجزه اون در کار و کاسبی شما! ۴ مهر ۱۳۹۷ اگه صاحب کار و کاسبی هستین حتما می دونین که هر روز باید با رقابتای مختلفی روبرو شید چون هر روز باید تصمیماتی بگیرین که نه فقط شما بلکه کارمندان […]

Learn More

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *