هشتگ چیست و چگونه باید از آن استفاده کرد؟

بازاریابی شبکه های اجتماعی

هشتگ چیه و چیجوری باید ازش استفاده کرد؟

۱۸ خرداد ۱۳۹۶

این روزا و با افزایش محبوبیت شبکه های اجتماعی هممون با کلمه هشتگ آشنا هستیم اما شاید کاربرد و امتیازات استفاده دقیق از اونو ندونیم. هشتگا تنها یه کلمه نیستن بلکه می تونن آینده کار و کاسبی شما رو تحت تاثیر بذارن. به همین منظور در این مقاله تلاش کردیم تا شما رو با تعریف اولیه هشتگ آشنا کنیم و موارد به کار گیری اونو به شما توضیح بدیم. بعد، به چگونگی به کار گیری هشتگ در شبکه های اجتماعی پرطرفدار بپردازیم و اصول بازاریابی شبکه های اجتماعی با به کار گیری هشتگ رو بررسی کنیم.

البته گفتنیه ابزارهایی هم در این مورد وجود دارن که در پیدا کردن هشتگای در رابطه و تحلیل هشتگای استفاده شده به شما کمک می کنن که ما ۲ مورد از اونا رو تقدیم حضورتون می کنیم. هم اینکه، باید و نبایدهایی در به کار گیری هشتگا وجود دارن که ما در این مقاله اونا رو به طور کامل توضیح میدیم.

امیدوارم از خوندن این مقاله لذت ببرین.

هشتگ چیه؟

هشتگ یه کلمه یا عبارته که در کنار علامت Number Sign (#) قرار میگیره و از اون واسه شناسایی کلمات کلیدی یا دسته بندی کردن متن در شبکه های اجتماعی جور واجور استفاده می شه. درواقع کلمه ای که در کنار علامت # قرار میگیره تبدیل به یه متاتگ شده و کلیک کردن روی اون شما رو به سمت دیگه محتواهای مربوط به اون موضوع هدایت می کنه.

پس، هر زمان که کاربر از یه هشتگ در پُستای خود استفاده کنه اون پست بدون این دست اون دست کردن توسط شبکه اجتماعی فهرست بندی شده و هر شخصی با جستجو کردن اون هشتگ می تونه پست اونو پیدا کرده و مشاهده کنه. وقتی که شما روی یه هشتگ کلیک می کنین به صفحه ای هدایت میشین که همه پستایی که از اون هشتگ استفاده کردن تو یه جا میشه دیدشون.

هشتگ چیجوری به وجود اومد؟

در سال ۱۹۹۸ برایان کرنیگان (Brian Kernighan) و دنیس ریچی (Dennis Ritchie) از هشتگ در زبون برنامه نویسی C و واسه کلمات کلیدی خاصی استفاده کردن، اما اولین استفاده از هشتگ در شبکه های اجتماعی به شخص دیگری برمیگرده. کریس مسینا (Chris Messina) کارمند قبلی شرکت گوگل اولین هشتگ رو در سال ۲۰۰۷ در توییتر و واسه کلمه barcamp# استفاده کرد. بعد از این اتفاق توییتر در سال ۲۰۰۹ تموم هشتگای موجود در توییتر رو به یه لینک تبدیل کرد.

چیجوری باید از هشتگ استفاده کنیم؟

واسه به کار گیری هشتگ نیاز به عمل خاصی نیس و فقط کافیه که کلمه یا عبارت مورد نظر خود رو بدون به کار گیری فاصله و نقطه در جلوی علامت # بذارین. فاصله ندادن در کلمات انگلیسی مشکلی در ناخوانا بودن متن به وجود نمی آورد اما ظاهر عبارات فارسی رو به هم می ریزه. به همین منظور واسه به کار گیری هشتگ به زبون فارسی، بین کلمات از علامت Underline استفاده می شه مانند #وبلاگ_نوین، این علامت با فشردن Shift و – ایجاد می شه.

هشتگا به حروف بزرگ و کوچگ حساس نیستن، پس هشتگای novinblog# و NOVINBLOG# یا هر ترکیب دیگری از حروف بزرگ و کوچیک شما رو به صفحه ای هدایت می کنن که در پستای اون از این هشتگ استفاده شده. به کار گیری اعداد در هشتگ مشکلی ایجاد نمی کنه اما فاصله، نقطه و دیگه علائم نگارشی مانند @ باعث می شن که هشتگ شما کار نکنه.

موارد به کار گیری هشتگا کدوما هستن؟

بیشتر شبکه های اجتماعی واسه یه هدف خاص، یعنی دسته بندی کردن پُستا از هشتگا استفاده می کنن. با این حال، هر شبکه ای قلق خاصی واسه به کار گیری اونا داره که در ادامه در مورد چند مورد از محبو ب ترین اونا توضیح می دیم:

  • توییتر (Twitter): این شبکه اجتماعی انگار بنیان گذار به کار گیری هشتگه و کاربران در بیشتر پستای خود از هشتگ استفاده می کنن. شما در قسمت سمت چپ صفحه توییتر خود می تونین هشتگایی که این روزا در میان کاربران محبوب هستن یا به اصطلاح ترن (Trend) شدن رو ببینین.
  • تلگرام (Telegram): پیام رسان تلگرام هم از هشتگ پشتیبانی می کنه. تلگرام برخلاف توییتر و اینستاگرام، جستجوی دقیقی واسه هشتگا تعبیه نکرده، اما با کلیک روی هشتگا می تونین پستای کانالا یا گروه هایی که در اونا عضو هستین و از این هشتگ استفاده کردن رو ببینین.
  • فیسبوک (Facebook): کلیک کردن روی یه هشتگ در این شبکه اجتماعی شما رو به صفحه ای هدایت می کنه که می تونین در اونجا پستای عمومی که در اونا از این هشتگ استفاده شده رو ببینین. البته شما قادر به مشاهده پستایی نیستین که در صفحات Private یا خصوصی به اشتراک گذاشته می شن. هم اینکه می تونین موضوعات محبوب رو در گوشه سمت راست بالای صفحه ببینین.
  • اینستاگرام (Instagram): هشتگا در اینستاگرام وقتی به کار می رن که شما بخواین دیگه عکسای مشابه با موضوع عکس خود رو ببینین. فقط کافیه در توضیح عکس خود از هشتگ در رابطه استفاده کنین تا عکس شما در کنار دیگه عکسایی با همون هشتگ نشون داده شه. اگه صفحه شخصی در اینستاگرام Private یا خصوصی باشن بقیه نمی تونن عکسای اونو در صفحه مربوط به هشتگ ببینن.
  • گوگل پلاس (+Google): این شبکه اجتماعی هم از هشتگا مانند دیگه شبکه های اجتماعی استفاده می کنه اما یه فرق کلی با بقیه داره. گوگل پلاس اگه فکر کنه که هشتگی محبوبه و به پست شما ربط داره، خودش اونو به پست شما اضافه می کنه.
  • تامبلر (Tumblr): وقتی که بخواین پستی رو در این شبکه اجتماعی به اشتراک بذارین متوجه میشین که ناحیه ای در پایین ایجاد می شه و از شما می خواد که در اون Tag بذارین. وقتی که شروع به تایپ تگا کنین، تامبلر به طور خودکار یه هشتگ در جلوی اون قرار میده.
  • لینکدین (Linkedin): شبکه اجتماعی لینکدین که یه مدت بود به کار گیری هشتگ رو غیرفعال کرده بود، در سال ۲۰۱۷ با ارائه رابط کاربری جدید دوباره به کاربران اجازه به کار گیری هشتگ رو داد. البته در لینکدین خبری از هشتگای محبوب و ترن شده نیس و فقطً با کلیک روی هشتگا می تونین پستای مربوط به اونا رو ببینین.
  • پینترست (Pinterest): نکته ای که در به کار گیری هشتگ در این شبکه اجتماعی باید یادتون باشه اینه که هشتگا فقط در بخش توضیحات قابل کلیک کردن هستن. هم اینکه هشتگا در پینترست قابل جستجو نیستن پس واسه پیدا کردن محتوای مورد نظر خود باید کلمات کلیدی مربوط به اونو جستجو کنین.
  • یوتیوب (YouTube): هشتگا در این شبکه اجتماعی معمولاً در قسمت نظرات یا Comment و در قسمت توضیحات ویدیو استفاده می شن. وقتی که شما روی یه هشتگ کلیک کنین به صفحه ای از ویدئوها هدایت میشین که در عنوان اونا از اون هشتگ استفاده شده.

از جمله دیگه شبکه های اجتماعی که از هشتگ استفاده می کنن میشه به Telegram، Linkedin، Kichstarter، Vine، App.net، Flicker، FriendFeed، GitHub و Tout اشاره کرد. در ادامه به بررسی مفصل تر راه های به کار گیری هشتگا در شبکه های اجتماعی محبوب ایرونیا می پردازیم:

هشتگ در اینستاگرام

هشتگ در اینستاگرام

همونجوریکه قبلا گفتیم هشتگای اینستاگرام عکسای کاربران جور واجور رو تو یه صفحه در کنار هم قرار میده. اگه می خواین پُست هاتون در این صفحه واسه همه نشون داده شه باید صفحه خود رو عمومی یا Public کنین. با کلیک کردن روی یه هشتگ به صفحه ای هدایت میشین که از ۳ قسمت تشکیل شده:

  • هشتگای در رابطه (Related Hashtags): تموم هشتگای مربوط به هشتگی که شما جستجو کردین در این قسمت به نمایش درخواهند اومد که در صورت تمایل می تونین روی اونا کلیک کرده و پستایی که از اون هشتگ استفاده کردن رو هم ببینین.
  • پستای پرطرفدار (Top Posts): تعداد ۹ پستی که در بالای صفحه نشون داده می شن پستایی هستن که بیشتر مورد توجه بقیه قرار گرفتن. یعنی یا از طرف افراد و برنده های معروف به اشتراک گذاشته شدن یا تعداد لایک، کامنت و دوباره به اشتراک گذاری اونا بیشتر بوده.
  • پستای گذشته (Most Recent): در این قسمت می تونین تموم پستایی که از این هشتگ استفاده کردن رو به ترتیب وقتی که منتشر شدن ببینین.

چیجوری از هشتگ در اینستاگرام استفاده کنیم؟

استفاده کردن از هشتگ در اینستاگرام بسیار ساده س!. فقط کافیه وقتی که می خواین عکس خود رو پست کنین در قسمت توضیحات، هشتگ مورد نظر خود رو وارد کنین. بعد از تایپ علامت # و نوشتن اولین حرف اینستاگرام به طور خودکار هشتگایی که با اون حرف شروع می شن رو به ترتیب محبوبیتشان به شما نشون میده و شما با زدن روی هشتگ مورد نظر خود می تونین اونو انتخاب کنین.

اگه کلمه مورد نظر شما در لیست نیس به تایپ ادامه بدین تا اینستاگرام اونو واسه شما پیدا کنه. اگه کلمه مورد نظر پیدا نشد یعنی این هشتگ تا حالا ساخته نشده و شما اولین نفری هستین که ازش استفاده می کنین. یادتون باشه که شما به ازای هر پست می تونین از بیشترین حد ۳۰ هشتگ استفاده کنین.

واسه جستجو کردن هشتگ کافیه تا روی علامت ذره بین که در پایین صفحه قرار داره کلیک کنین بعد در کادر بالای صفحه هشتگ مورد نظر خود رو جستجو کنین. اگه این هشتگ از قبل موجود باشه تو یه لیست به شما نشون داده می شه که با کلیک روی اونا به صفحه ای که عکسا از اون هشتگ استفاده کردن هدایت میشین.

قبلا در مقاله چیجوری در اینستاگرام دنبال کننده و لایکای بیشتری داشته باشیم؟ درباره به کار گیری هشتگ در این شبکه اجتماعی توضیح دادیم.

دسته بندی هشتگا در اینستاگرام

، هشتگا در اینستاگرام به ۲ دسته Branded و Community تقسیم بندی می شن:

  • Branded Hashtags: حدود ۷۰% از هشتگای اینستاگرام از این نوع ان. این هشتگا مخصوص شرکت و برند شمان و شامل نام شرکت، اجناس یا کمپینای تبلیغاتی شما می شن. یکی از امتیازات این هشتگا اینه که می تونه آمار دقیقی به شما بده. مثلا، شما واسه بررسی وضعیت کمپین تبلیغاتی خود می تونین هشتگ مربوط به اونو جستجو کنین. یا واسه تحلیل محبوبیت برند خود می تونین هشتگ اونو با ابزراهای تحلیل شبکه های اجتماعی بررسی کنین. یکی دیگه از امتیازات این نوع هشتگا اینه که می تونین از فالوئرهای خود بخواین که واسه شما محتوا تولید کنن. مثلا از اونا بخواین وقتی که از محصول شما استفاده می کنن از اون عکس یا فیلم بگیرن و اونو با هشتگ شما به اشتراک بذارن. بعد شما می تونین چند مورد از بهترین عکسا و فیلما رو در صفحه خود به اشتراک بذارین.
  • Community Hashtags: هشتگایی که در این دسته قرار می گیرن هشتگای عمومی هستن و حتماً واسه تبلیغات و بازاریابی استفاده نمی شن. مثلا هشتگایی مانند instafood# یا picoftheda# بسیار محبوب هستن و توسط شرکت یا برند خاصی مورد استفاده قرار نمی گیرن.

هشتگ در تلگرام

هشتگ در تلگرام

هشتگا در تلگرام هم بسیار کاربرد دارن. شما به کمک اونا قادر هستین تا تموم محتوایی که در گروه ها، کانالا یا چتای خصوصی خودتون با این هشتگ به اشتراک گذاشته شدن رو ببینین. البته یادتون نره که تنها مطالب گروه ها و کانالایی رو می تونین ببینین که در اونا عضو هستین. ب

رای جستجوی هشتگ مورد نظر خود فقط کافیه تا در قسمت بالایی تلگرام روی علامت ذره بین بزنین و بعد هشتگ مورد نظر خود رو تایپ کنین. اگه جستجوی شما نتیجه ای داشته باشه در همون صفحه واسه شما به نمایش درمی آید و با زدن روی هرکدوم از اونا می تونین پستی که از این هشتگ استفاده کرده رو ببینین.

از اونجایی که ممکنه در گروه ها یا کانالای تلگرام مطالب زیادی به اشتراک گذاشته شه، کاربران با به کار گیری هشتگ راحت تر می تونن به محتواهای قدیمی دسترسی داشته باشن. شمام واسه پستای مربوط به کار و کاسبی خود و یا حتی پستای شخصی خود می تونین از هشتگ در رابطه استفاده کنین.

هشتگ در توییتر

هشتگ در توییتر

آدمایی که در توییتر همدیگه رو فالو نمی کنن، می تونن از راه هشتگ با همدیگه صحبت کنن. در این شبکه اجتماعی هم با جستجو کردن یه هشتگ به صفحه ای هدایت میشین که تموم پستایی که ازش استفاده کردن رو می تونین تو یه جا ببینین. این صفحه از قسمتای زیر تشکیل شده:

  • Top: در این تَب پُستایی قرار دارن که از نظر لایک، کامنت و … بیشتر مورد توجه بقیه واقع شدن. و معمولاً شامل پستایی می شه که توسط افراد معروف و برنده ها به اشتراک گذاشته شدن.
  • Lastest: این تب شامل آخرین پست هاییه که تازگیا توسط همه افراد و با هشتگی که شما جستجو کردین به اشتراک گذاشته شدن.
  • People: لیستی از بهترین کاربرانی که از این هشتگ استفاده کردن رو به شما در این تب پیشنهاد میده تا شما در صورت تمایل اونا رو فالو کنین.
  • Photos: در این تب هم عکسایی که با این هشتگ به اشتراک گذاشته شدن به شما نشون داده می شن.
  • Videos: همونجوریکه از اسمش پیداست این تب شامل ویدئوهاییه که از تگ مورد جستجوی شما استفاده کردن.
  • More: زدن این تب لیستی رو واسه شما باز می کنه که از موارد مختلفی مانند From people you follow و Near you تشکیل شده. شما با انتخاب هر کدوم از این موارد می تونین جستجوی خود رو محدود کنین. شمام اینکه می تونین با زدن Save this search نتیجه جستجوی خود رو ذخیره کنین و بعداً دوباره به اون دسترسی داشته باشین.

در قسمت سمت چپ هم هشتگای ترن یا محبوب شده قرار دارن که با مراجعه به اونا می تونین از موضوعات داغ روز دنیا باخبر شید و از اونا در کمپینای تبلیغاتی خود استفاده کرده یا در بحثای اونا شرکت کنین. واسه به کار گیری هشتگ هم فقط کافیه تا در کادر بالای صفحه عبارت و هشتگای مورد نظر خود رو تایپ کنین. در صورت تمایل می تونین عکس و ویدیو هم به پست خود اضافه کنین.

جستجوی هشتگ در توییتر

راه های مختلفی واسه جستجوی هشتگ در توییتر هست:

  • روش اول: آسونترین راه اینه که در قسمت بالای توییتر و داخل کادری که واسه جستجوی گذاشته شده هشتگ مورد نظر خود رو جستجو کنین.
  • روش دوم: اگه می خواین جزئیات بیشتری رو دید کنین می تونین از جستجوی پیشرفته یا Advanced Search استفاده کنین. این قسمت از تب More (که بالاتر توضیح دادیم) قابل دسترسیه.
  • روش سوم: ابزاری به نام HubSpot’s Social Inbox هست که به شما کمک می کنه هشتگای مربوط به هشتگای مورد نظر خود رو راحت تر پیدا کنین.
  • روش چهارم: شما می تونین یه هشتگ رو مستقیماً با تایپ اون در قسمت URL جستجو کنین. مثلا twitter.com/#MotivationMonday شما رو مستقیما به صفحه ای هدایت می کنه که می تونین پستایی که از هشتگ MotivationMonday استفاده کردن رو در اونجا ببینین.

برند شما در شبکه های اجتماعی چقدر محبوبیت داره؟

ما از انتخاب بهترین شبکه های اجتماعی، تا چیدن روش هدف دار و افزایش محبوبیت همراه شما هستیم.
واسه مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرین.

بازاریابی شبکه های اجتماعی

۰۲۱-۶۳۴۰۴داخلی ۳

هشتگ در لینکدین

هشتگ در لینکدین

هشتگا در لینکدین مشابه دیگه شبکه های اجتماعی عمل می کنن. واسه به کار گیری هشتگ کافیه روی گزینه Write an article یا در صفحه اصلی لینکدین خود روی گزینه Share an article, photo or update کلیک کنین و پس از قرار دادن پست مربوطه خود، هشتگای مورد نظر خود رو در متن خود تایپ کرده و بعد اونو منتشر کنین.

واسه جستجوی هشتگ مورد نظر هم می تونین اونو خیلی راحت و در کادر بالای صفحه وارد کرده و جستجو کنین. همونطور که گفتیم لینکدین هنوز به کار گیری هشتگا رو به رسمیت نشناخته س. به خاطر همین به کار گیری اونا خیلی راحت دیگه شبکه های اجتماعی نیس.

هشتگ در گوگل پلاس

هشتگ در گوگل پلاس

جستجوی هشتگا در گوگل کمی متفاوت تر از دیگر شبکه های اجتماعیه. وقتی که شما هشتگی رو جستجو می کنین، گوگل پلاس از الگوریتمای پیچیده ای استفاده می کنه و اونو به طور خودکار با موضوعات داغ روز شده تطبیق میده و اونا رو به عنوان جواب جستجو به شما نشون میده.

به کار گیری هشتگ در گوگل پلاس هم خیلی آسونه. واسه این کار کافیه هشتگ مورد نظر خود رو در توضیحات پست مربوط به خود بذارین. همین!

هشتگ در فیسبوک

هشتگ در فیسبوک

هشتگ در فیسبوک هم مشابه با اینستاگرام و توییتره اما از اونجایی که بیشتر صفحات در فیسبوک به صورت شخصی یا Private هستن پس هشتگایی که مورد جستجو قرار می گیرن پستایی رو نشون میدن که توسط برنده ها و افراد معروفی که پروفایلشان عمومیه به اشتراک گذاشته شدن. نتیجه جستوی یه هشتگ در فیسبوک شما رو به صفحه ای با تبای زیر هدایت می کنه:

  • Top: شامل پستایی که بیشترین تعداد لایک و کامنت رو دارن.
  • Latest: شامل آخرین پستایی که از اون هشتگ استفاده کردن.
  • People: آدمایی که نامی مربوط به هشتگ مورد جستجوی شما دارن.
  • Photos: شامل عکسای عمومی که از این هشتگ استفاده کردن.
  • Videos: شامل ویدئوهای عمومی که از این هشتگ استفاده کردن.
  • Shop: این روزا صفحه های فیسبوک با به کار گیری این توانایی می تونن کالای خود رو مستقیما به کاربران فیسبوک بفروشن و این تب لیستی از فروشگاه هایی که از این تگ واسه اجناس خود استفاده کردن رو به شما نشون میده.
  • Pages: این تب صفحه هایی که در پست هاشون از تگ مورد جستجوی شما استفاده کردن رو نشون میده.
  • Places: شامل مکانایی می شه که نامشون با هشتگ مورد جستجوی شما برابر باشه.
  • Groups: گروه هایی مربوطه در این تب نشون داده می شن.
  • Apps: شامل اپلیکیشن هاییه که با تگ مورد نظر شما برابر هستن.
  • Events: رویداهای مربوط به هشتگ رو به شما نشون میده.

روش به کار گیری هشتگ و جستجوی هشتگا در این شبکه اجتماعی مشابه با مواردیه که در بالا توضیح دادیم.

کاربرد هشتگ در بازاریابی شبکه های اجتماعی

شاید بشه گفت مهم ترین به کار گیری هشتگا مربوط به بازاریابی شبکه های اجتماعیه. هشتگا در شبکه های اجتماعی مانند کلمات کلیدی در موتورهای جستجو هستن و اگه به درستی استفاده شن می تونن به ابزاری واسه باخبر شدن از برند و حتی بهتر شدن وضعیت سئوی سایت شما تبدیل شن. در مقاله چیجوری مثل یه حرفه ای در گوگل جستجو کنیم توضیح دادیم که شما می تونین هشتگا رو هم در گوگل جستجو کنین.

مواردی که در ادامه آورده شده به شما کمک می کنه که با استفاده درست از هشتگا بتونین برند خود رو در شبکه های اجتماعی محبوب کنین.

۱- هشتگای برند

از یه هشتگ خاص و منحصر به فرد واسه برند خود استفاده کنین. یادتون نره که این هشتگ باید با موضوع کار و کاسبی شما در رابطه باشه. فالوئرهای خود رو به به کار گیری این هشتگ تشویق کنین. تا افراد بیشتری با هشتگ شما آشنایی پیدا کنن. شمام اینکه می تونین از هشتگا در کمپینای تبلیغاتی خود استفاده کنین. مثلا از مخاطبان خود بخواین که با محصول شما عکس بگیرن و اون رو با هشتگ شما به اشتراک بذارن بعد به پستی که بیشترین تعداد لایک رو داشت یه جایزه اختصاص بدین.

۲- هشتگای ترن

وقتی که کاربران خیلی از یه هشتگ استفاده کنن اون هشتگ محبوب یا ترن می شه. هشتگای محبوب بین چند ساعت تا چند روز دووم دارن پس بعد از شناسایی یه هشتگ محبوب که با کار و کاسبی شما ربط داره بهتره که هرچه سریع تر واسه به کار گیری اون دست به کار شین. این کار به هشتگ دزدی یا Hashtag Hijacking می شناسنش که در آینده مقاله ای درباره اون منتشر می کنیم.

شما با این کار دقیقا مخاطبان هدف خود رو با برندتون آشنا می کنین. هم اینکه مناسبتای خاص مانند عید نوروز رو یادتون نره. شما با به کار گیری هشتگای مربوط به این ایام و ارائه پیشنهادات خاص می تونین فروش خود رو زیاد کنین.

۳- هشتگای گفتگو

اگه تو یه شبکه اجتماعی محبوب هستین می تونین از مخاطبان خود بخواین که در مورد یه موضوع در رابطه و باحال با به کار گیری یه هشتگ خاص صحبت کنن یا اینکه در مورد یه موضوع خاص پستی بذارین و نظر مخاطبان خود رو سوال کنین و از اونا بخواین که با به کار گیری یه هشتگ خاص در گفتگو شرکت کنن.

۴- هشتگای مربوط به متن

بعضی وقتا احتیاجی به به کار گیری هشتگای برند، هشتگای محبوب و مناسبتی نیس. شما فقط کافیه از هشتگای مربوط به پست خود استفاده کنین. مثلا پستی درباره بازاریابی دیجیتال رو با هشتگ #بازاریابی_دیجیتال به اشتراک بذارین یا پستی که مربوط به یه جاذبه توریستیه رو با هشتگ شهر اون به اشتراک بذارین.

۵- هشتگای دعوت به یه اقدام

هدف از به کار گیری این هشتگا اینه که مخاطبان خود رو با یه اقدامی درگیر کنین. این هشتگا معمولا از چند کلمه تشکیل شدن و با فعل همراه هستن. مثلا هشتگ #کتاب_خوب_بخوان مخاطبان رو تشویق می کنه که تصویر کتابایی که خونده ان رو با این هشتگ به اشتراک بذارن و در نتیجه با برند شما آشنا شن.

وسایل مدیریت و پیدا کردن بهترین هشتگا

شما با به کار گیری تحلیل کردن هشتگا می تونین برند خود رو زیر نظر داشته باشین و حتی کارکرد رقبای خود رو هم بررسی کنین. ابزارهایی وجود دارن که به استفاده مفیدتر از هشتگا در شبکه های اجتماعی کمک می کنن در ادامه به معرفی چند نمونه از اونا می پردازیم:

۱- Hashtagify.me

وسیله مدیریت هشتگ

این سایت هشتگای محبوب و مربوط به کار و کاسبی شما رو جستجو می کنه. این سایت می تونه به عنوان لیستی از ۱۰ هشتگ برتر مربوط به برند شما رو نشون بده. این سایت به سرعت به روزرسانی می شه و شما رو در جریان هشتگای محبوب قرار میده.

۲- Ritetag.com

وسیله مدیریت هشتگ

اگه مطمئن نیستین باید از چه هشتگی استفاده کنین، این سایت به شما میگه که چه هشتگایی بیشتر توسط بقیه دیده شده یا استفاده شدن. هنگام به کار گیری هشتگ در توییتر این وسیله هشتگاتون رو با رنگ قرمز، آبی و سبز رنگ گذاری می کنه تا به شما بگه که هشتگ تون چقدر شانس دیده شدن داره.

تعداد این وسیله ها در دنیای اینترنت خیلی زیاده و شما با در نظر گرفتن هدفتون از به کار گیری هشتگا می تونین از خدمات اونا بهره مند شه.

بایدها و نبایدهای به کار گیری هشتگ

همونجوریکه مشاهده کردین به کار گیری هشتگا بسیار ساده س! اما یادتون نره که در استفاده کردن از اونا باید حتما یه سری نکات رو رعایت کنین. با به کار گیری این نکات در بازاریابی شبکه‎های اجتماعی می تونین سریع تر به اهداف خود برسین.

بایدها

از کلمات خاص استفاده کنین

هرچقدر از کلمات خاص تری واسه هشتگای خود استفاده کنین مخاطبای هدفمندتری رو می تونین جذب کنین. و در نتیجه پست شما بیشتر مورد توجه بقیه قرار می گیره. بیشتر کسب و کارا با در نظر گرفتن موضوع محصول یا خدمات خود از ۱ یا ۲ هشتگ همیشگی در پستای خود استفاده می کنن.

پس اگه شمام قصد به اشتراک گذاشتن پستای مربوط به کار و کاسبی خود رو دارین بهتره که ۱ یا چند هشتگ اختصاصی واسه خودتون درست کرده و در کنار هشتگای دیگه از اونا استفاده کنین.

نبایدها

از هشتگای نامربوط استفاده نکنین

خیلی از برنده ها واسه اینکه پست هاشون توسط مخاطبان بیشتری دیده شه از هشتگای معروف و محبوب واسه پستای خود استفاده می کنن. این کار وقتی جواب میده که پست شما به اون هشتگ محبوب در رابطه باشه وگرنه پست شما به عنوان Spam تشخیص داده می شه و این موضوع در دراز مدت باعث کم شدن تعداد فالو ئرهایتان می شه.

در به کار گیری هشتگا زیاده روی نکنین

یکی دیگه از مواردی که باید در هشتگای خود رعایت کنین اینه که هر کلمه ای رو هشتگ نکنین. این کار نه فقط موجب نارضایتی مخاطباتون می شه، بلکه باعث می شه که شبکه های اجتماعی شما رو به عنوان اسپم شناسایی کنن. زیاده روی در به کار گیری هشتگ، دقیقاً مانند زیاده روی در اضافه کردن تگای سایته. هم اینکه، اگه در پستای شبکه اجتماعی خود فقط از هشتگ استفاده کنین (بدون هیچ متن یا محتوایی)، شبکه اجتماعی مربوطه شما رو به عنوان اسپم می شناسه و اهمیت چندانی به پست شما نمیده.

نتیجه گیری

شاید با خودتون فکر کنین که به کار گیری هشتگا بسیار ساده س! اگه اینجور نیس. هر کدوم از شبکه های اجتماعی اصول خاصی واسه به کار گیری هشتگا دارن و از راه های جور واجور می تونن مورد استفاده قرار بگیرن. هشتگا به ۲ دسته کلی تقسیم می شن. هشتگایی که واسه منظور کلی استفاده می شن و هشتگایی که می تونن در بازاریابی شبکه های اجتماعی مورد استفاده قرار بگیرن.

شناسایی هشتگای مناسب واسه بازاریابی نیازمند درک عمیق شما از محتوای یه متن و آشنایی با هدف کسب و کاره. شما باید با کلیه کلمات کلیدی در رابطه آشنایی داشته باشین و بعد با به کار گیری کمی خلاقیت بتونین هشتگایی بسازین که تو ذهن مخاطب موندگار شن.

یادتون نره که واسه موفقیت در بازاریابی برند با به کار گیری هشتگ باید صبر داشته باشین و نتیجه کارای خود رو همیشه با وسایل تحلیل مورد بررسی بذارین و هم اینکه فعالیتای رقبای خود رو هم همیشهً زیر نظر داشته باشین. در آخر بخاطر بسپارین که هشتگا به دیده شدن محتوای شما در شبکه های اجتماعی کمک می کنن، اما این محتوای شماس که در آخر باید ارزش دیده شدن رو داشته باشه!

موضوع در رابطه بازاریابی شبکه های اجتماعی

در بحث دور و بر این مقاله شرکت کنین! ارسال دیدگاه

نیاز به مشاوره بیشتر دارین؟ واسه صحبت با کارشناسان نوین تماس بگیرین.

۰۲۱-۶۳۴۰۴ ۵ دقیقه رایگان

آیدا رضوی

آیدا رضوی هستم و در رشته مهندسی نرم افزار تحصیل کردم. به تولید محتوا علاقه زیادی دارم و حدود ۲ سال هست که در این مورد فعالیت می کنم.
پیشنهاد میکنیم این مقالات رو هم بخونین

Related articles

نکات مهم سئو برای استفاده از https در سایت

سئو و بهینه سازی سایت چند تا نکته مهم سئو واسه به کار گیری https در سایت ۱۱ مهر ۱۳۹۶ همونطور که می دونین گوگل معمولاً فاکتورهای و عواملی رو که از اونا واسه رتبه بندی سایتا استفاده می کنه، معلوم نمی کنه. بخاطر این بود وقتی این شرکت اعلام کرد واسه سایتایی که از […]

Learn More

هشتگ دزدی چیست و چگونه باید آن را انجام داد؟

بازاریابی شبکه های اجتماعی هشتگ دزدی چیه و چیجوری باید اونو انجام داد؟ ۴ تیر ۱۳۹۶ ما امروزه در عصر شبکه های اجتماعی زندگی می کنیم و به دلیل استفاده گسترده از تلفنای هوشمند خیلی راحت عقاید خود رو به اشتراک گذاشته و از نظرات بقیه باخبر میشیم. همونجوریکه می دونین هشتگا در شبکه های […]

Learn More

هک رشد و تاکتیک های حفظ کاربر (User Retention)

بازاریابی اینترنتی هک رشد و تاکتیکای حفظ کاربر (User Retention) ۲۴ مهر ۱۳۹۶ سرفصلای راهنمای کامل هک رشد هک رشد و تاکتیکای حفظ کاربر (User Retention) تا حالا دو مرحله سخت رو گذرونده اید: تونسته اید از راه تاکتیکای کششی (Pull tactics)، تاکتیکای فشاری (Push tactics) و تاکتیکای براساس محصول (Product tactics) با موفقیت، بازدیدکنندگان […]

Learn More

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *