هشتگ دزدی چیست و چگونه باید آن را انجام داد؟

بازاریابی شبکه های اجتماعی

هشتگ دزدی چیه و چیجوری باید اونو انجام داد؟

۴ تیر ۱۳۹۶

ما امروزه در عصر شبکه های اجتماعی زندگی می کنیم و به دلیل استفاده گسترده از تلفنای هوشمند خیلی راحت عقاید خود رو به اشتراک گذاشته و از نظرات بقیه باخبر میشیم. همونجوریکه می دونین هشتگا در شبکه های اجتماعی کاربرد زیادی دارن و بخش مهمی از تبلیغات برنده ها در شبکه های اجتماعی رو تشکیل میدن. کسب و کارا می تونن با به کار گیری هشتگایی که خودشون درست می کنن یا هشتگایی که محبوب شدن تعداد مخاطبان و فروش اجناس خود رو زیاد کنن. این وسط، هشتگ دزدی یا به کار گیری هشتگ ترن شده بخش مهمی از راه هدف دارای بازاریابی شبکه های اجتماعی یه برنده.

البته باید بدونین هشتگ دزدی مانند آشپزی با یه چاقوی تیزه. درسته که چاقو وسیله مهمی واسه آشپزیه اما اگه آشپز در به کار گیری اون احتیاط نکنه صدماتی که به اون وارد می شه، بیشتر از فایده های اون هستش. شرکتایی که با صرف زمان، انرژی و فکر از هشتگای مناسب و محبوب در تبلیغات خود استفاده می کنن، معمولاً با استقبال خوب مردم روبه رو می شن. با این حال، برنده های زیادی هم وجود دارن که با هشتگ دزدی ناموفق نه فقط در کمپین تبلیغاتی خود شکست خورده ان، بلکه بخشی از اعتبار خود رو هم از دست دادن.

در این مقاله می خوایم براتون توضیح بدیم که هشتگ دزدی چیه و اصلاً چیجوری میشه از یه هشتگ ترن شده به نفع تجارت خود سود برد.

هشتگ دزدی یا Hashtag Hijacking چیه؟

هشتگ دزدی وقتی اتفاق میفته که یه هشتگ ترن شده واسه منظوری جز هدف اصلی اش به کار رود. شاید در نگاه اول، هشتگ دزدی لغتی منفی به نظر برسه، اما باید بدونین امروزه برنده های زیادی وجود دارن که از این روش جهت بازاریابی شبکه های اجتماعی استفاده می کنن. اگه با هشتگ و موارد به کار گیری اون در شبکه های اجتماعی آشنایی کامل ندارین مقاله هشتگ چیه و چیجوری باید از اون در شبکه های اجتماعی استفاده کرد رو از دست ندین.

در همین اول باید بگیم که ۲ نوع هشتگ دزدیوجود داره. اولین نوع اون در وقتی استفاده می شه که یه شخص یا یه برند بخواد با به کار گیری یه هشتگ ترن شده در شبکه ای خاص جلب توجه کنه. و نوع دوم اون وقتی اتفاق میفته که یه کمپین روابط عمومی (PR Campaign) به درستی اجرا نشه. در ادامه این دو نوع هشتگ دزدی رو با همدیگه بررسی می کنیم.

۱- هشتگ دزدی به خاطر جلب توجه

عادی ترین نوع هشتگ دزدی از طرف آدمایی انجام می شه که به دنبال جلب توجه هستن. این افراد فقط واسه اینکه پست هاشون در شبکه های اجتماعی مانند توییتر یا اینستاگرام توسط بقیه دیده شه، مبادرت به به کار گیری هشتگای ترن شده و نامرتبط واسه پستشان می کنن. از اونجایی که افراد هشتگای ترن شده رو بیشتر جستجو می کنن، پس این افراد با هشتگ دزدی مبادرت به جلب توجه بقیه می کنن.

۲- هشتگ دزدی در کمپین روابط عمومی ناموفق

کمپین روابط عمومی یا PR Campaign به به کار گیری راه هدف دارایی براساس صحبت می گن که واسه بهبود رابطه با مشتریان راه اندازی می شه. این نوع هشتگ دزدی معمولاً جدی تره و وقتی اتفاق میفته که یه شرکت واسه کمپین روابط عمومی خود یه هشتگ بوجود میاره، اما این هشتگ توسط بقیه دزدیده می شه. معمولا مخالفان یه برند از هشتگ ایجاد شده واسه حمله به اون برند یا تمسخر خدمات اون استفاده می کنن.

یکی از بدترین نمونه های این نوع هشتگ دزدی واسه فست فود مک دونالد اتفاق افتاد. مک دونالد در سال ۲۰۱۲ از هشتگ McDStories# استفاده کرد و با به کار گیری اون تلاش داشت خدمات جدید و قدیمی خود رو به کاربران معرفی کنه.

نکته خیلی مهم اینه که حساب رسمی مک دونالد تنها چند بار از این هشتگ در توییتای خود استفاده کرد، با این حال این هشتگ به اندازه ای سریع در بین کاربران محبوب شد که مدیران مک دونالد اصلاً انتظار اونو نداشتن.

استفاده نا مناسب هشتگ توسط شرکت مک دونالد

کاربران توییتر از این هشتگ واسه تعریف کردن داستانای خود درباره مشکلات کیفی این رستوران استفاده کردن. این هشتگ خیلی زود و واسه دلایل ناجور ترن شد.

مشتریان برند مک دونالد چه آدمایی که واقعا از کیفیت غذاهای این رستوران ناراضی بودن و چه آدمایی که فقط قصد تفریح کردن داشتن این هشتگ رو تبدیل به یه هشتگ منفی کردن.

 

هنوزم بعد از گذشت مدت زمان زیادی از این اتفاق بعضی وقتا از این هشتگ استفاده می شه. البته تعدادی از این توییتا داستانا و تجربه های مثبت هستن، اما بیشتر موارد اون منفیه.

باید بدونین که مک دونالد تنها قربونی این نوع هشتگ دزدی نیس. برنده های بسیار دیگری هم داستان مشابهی داشتن. حتی برنده های افراد معروف هم همینطوری مورد حمله قرار گرفتن. اینطوری میشه نتیجه گرفت که هرچقدر یه برند بزرگ تر و معروف تر باشه، بیشتر در خطر حمله هشتگ دزدی قرار می گیره.

جالبه بدونین توییتایی با هشتگای منفی بیشتر از هشتگای مثبت مورد توجه کاربران قرار می گیرن. این موضوع در وقتی که روابط عمومی از اهمیت زیادی برخورداره می تونه به ضرر یه برند تموم شه. اگه می خواین دلیل این موضوع رو بدونین، پیشنهاد می کنم مقاله ای که درباره سرویس دهی بد به مشتریان رو منتشر کردیم رو بخونین.

چیجوری میشه از هشتگ دزدی جلوگیری کرد؟

همونجوریکه میدونیم به کار گیری هشتگ واسه برنده های تجاری امر حیاتی بوده و به بازاریابی یه کار و کاسبی یا فروش یه محصول کمک بسیاری می کنه. اما چیجوری میشه از هشتگ دزدی و قرار گرفتن برند تجاری خود در شرایط بحرانی جلوگیری کرد؟

  • راه حل اول: از هشتگای مبهم و عبارتایی مانند "بگید چقدر ما رو دوست دارین" استفاده نکنین. این مدل هشتگا در برابر هشتگ دزدی بسیار ضعیف بوده و معمولاً قربونی سخنان طعنه آمیز می شن. تلاش کنین مردم رو طوری تحریک کنین که درباره کار و کاسبی شما حرفای مثبت بزنن. یا اینکه از تکیه کلامی که اختراع کردین در شبکه های اجتماعی استفاده کنن.
  • راه حل دوم: تلاش کنین تا جای ممکن از هشتگای خاص استفاده کنین. برلی مثال هشتگایی که به کار گیری اونا شرط لازم شرکت کردن مخاطبان در مسابقه س خیلی با احتمال خیلی کم مورد دزدی قرار می گیرن. مردم معمولاً از این هشتگا فقط واسه اهداف خاص یعنی شرکت در مسابقه استفاده می کنن و نه واسه تفریح کردن و خراب کردن کمپین تبلیغاتی شما.
  • راه حل سوم: بعضی از شرکتا به طور از قصد از نام برند خود در هشتگ هاشون استفاده نمی کنن. هشتگایی که در اونا از اسم برند استفاده نشده نمی تونن علیه اون برند استفاده شن چون هشتگ دزدیا معمولاً جهت خراب کردن نام یه برند و کمپین تبلیغاتی شون استفاده می شه.
  • راه حل چهارم: شرایط شرکت خود رو قبل از به کار گیری هشتگای تبلیغاتی خوب در نظر بگیرین. اگه کار و کاسبی تون در شرایط سختی قرار داره و چهره خوبی در جوامع عمومی نداره، بهتره که کمپینای هشتگ خود رو به زمان دیگری بندازین. به کار گیری هشتگ در اینجور شرایطی فقط شرایط شرکت شما و برندتون رو بدتر می کنه. پس بهتره که از راه های دیگری واسه تبلیغ برند تجاری خود استفاده کنین.

هشتگ دزدی همیشه بد نیس!

هشتگ دزدی یه اقدام خطر پذیره و همیشه واسه موارد منفی استفاده نمی شه. اگه هشتگ ترن شده نامناسبی رو واسه کمپین خود استفاده کنین برند شما در خطر جدی قرار می گیره. اما اگه کمی زمان بذارین و تلاش کنین که هشتگای خوبی رو پیدا کنین اون گاه نتیجه اون واسه برند شما فوق العاده خوب هستش.

واقعا هشتگ دزدی که طی اون یه برند تجاری از اتفاقات مهم دنیا واسه تبلیغات در رابطه یا ارائه پیشنهاد خاص استفاده می کنه در دسته هشتگ دزدیای موفق قرار می گیرن (اصلاً شرکتای بزرگ واسه این کار تقویم محتوا ایجاد کردن!)، اما هشتگ دزدیایی که طی اون یه برند تجاری از فرصت پیش اومده سوءاستفاده می کنه و انگار با احساسات مردم بازی می کنه در دسته هشتگ دزدیای ناموفق قرار می گیرن.

هم اینکه، بعضی وقتا پیش میاد که یه برند تجاری هشتگای خودشو می سازه و در پُستای خود از اونا استفاده می کنه. این هشتگا یا شعار تبلیغاتی اون برند هستن یا اینکه به موضوع فعالیتای اون برند در رابطه هستن.

از اونجایی که بحث رقابت در همه جا و حتی شبکه های اجتماعی هم مطرحه، بعضی از برنده ها از هشتگ رقبای خود واسه خراب کردن کردن اونا استفاده می کنن. این نوع هشتگ دزدیا هم در دسته هشتگ دزدی ناموفق قرار می گیرن و عواقب خوبی به دنبال ندارن.

برند شما در شبکه های اجتماعی چقدر محبوبیت داره؟

ما از انتخاب بهترین شبکه های اجتماعی، تا چیدن روش هدف دار و افزایش محبوبیت همراه شما هستیم.
واسه مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرین.

بازاریابی شبکه های اجتماعی

۰۲۱-۶۳۴۰۴داخلی ۳

نمونه های موفق هشتگ دزدی

بعضی وقتا یه هشتگ ترن شده بهترین فرصت رو واسه تبلیغات آماده می کنه. در ادامه چند مثال از هشتگ دزدیای موفق آورده شده تا فهمیده باشین چیجوری باید هشتگ دزدید.

رستوران KFC

رستوران KFC از هشتگ مربوط به روز جهانی مرغ سوخاری یعنی NationalFriedChickenDay# استفاده کرد تا تبلیغاتش در برابر دید هزاران نفر قرار بگیره. اونا در تبلیغات خود اعلام کرده بودن که مردم با سفارش وعده های غذایی خاص در اون روز می تونن همراه با سفارش خود نوشیدنی مجانی بگیرن.

نوشیدنیای سالم Innocent

یه برند تولید کننده نوشیدنیای سالم به نام Innocent از هشتگ ترن شده مربوط به روز آگاهی رسانی در مورد پنگوئنا یعنی PenguinAwarnessDay# استفاده کرد. اونا درواقع با به کار گیری این هشتگ یه شوخی بامزه با برند تجازی خود کردن و در توییت خود نوشتند:

امروز روز آگاهی رسانی در مورد پنگوئنا هستش و ما سهم خودمون رو انجام دادیم. شما چیجوری؟

برند تجاری Innocent هیچ ارتباطی با پنگوئنا نداره و اونا از این روش تونستن مردم رو بخندونن و این موضوع موفقیت بزرگی واسه اونا حساب شد.

شکلات Snickers

بعد از اینکه جرمی کلارکسون (Jeremy Clarkson)، مجری شی تلویزیونی معروف TopGear با جفت و جور کننده برنامه به دلیل نبودن نوشیدنی و غذای کافی بعد از اجرای برنامه دعوا کرد، هشتگ hungry# به معنی گرسنه، به هشتگ ترن تبدیل شد.

این برند شکلات هم از فرصت استفاده کرد و در توییتر خود نوشت:

جرمی کلارکسون، دفعه بعد که خواستی به صحنه فیلمبرداری بروی و گرسنه بودی یکی از شکلاتای اسنیکرز رو همراه خودت داشته باش.

به کار گیری این هشتگ توسط برند اسنیکرز بسیار خلاقانه بود چون عصبانیت جرمی کلارکسون به دلیل گرسنگی بود و این برند تونست از این موقعیت واسه تبلیغات خودش استفاده کنه.

اجناس آرایشی L’Oreal

وقتی که هشتگ مربوط به گرم ترین روز سال یعنی hottestdayoftheyear# در تاریخ یکم جولای در توییتر ترن شد، برند لوازم آرایشی لورئال از این فرصت استفاده کرد و درحالی که از این هشتگ در توییت خود استفاده می کرد، نوشت:

امروز گرم ترین روز ساله. بدن خود رو مرطوب نگهدارین.

این استفاده خلاقانه از هشتگ بسیار مورد توجه مردم قرار گرفت. این مثال دقیقاً نمونه روشن باخبر شدن از برند یا همون Brand Awarenessه.

بیسکویت گرجی

در ایران هم شرکتای خیلی از این روش واسه جذب مخاطب، همراهی مردمی و باخبر شدن از برند استفاده می کنن. مثلا بیسکوئیت گرجی یکی از موفق ترین و بهترین نمونه های شرکتای ایرانیه که از هشتگای ترن واسه تبلیغات خود استفاده می کنه. مثلا این برند به مناسب روز زمین تصویر و متن زیر رو در حساب کاربری توییتر خود به اشتراک گذاشت :

زمین نه میراث گذشتگان ما، بلکه امانت فرزندان ما هستش. قدر اونو بدونیم #روززمین

استفاده درست بیسکوییت گرجی از هشتگ

کبریت توکلی

کبریت توکلی هم از توییتای بامزه و هشتگای ترن شده واسه تبلیغات استفاده می کنه. مثلا یه چند وقت پیش هشتگی با عنوان #بدن_من در توییتر فارسی به موضوعی داغ تبدیل شد. حساب کاربری کبریت توکلی با به کار گیری این هشتگ در توییتر خود نوشت:

بارها شده بخاطر لاغر بودنم بهم گفتن چوب کبریت و مسخره شدم. #بدن_من

استفاده درست کبریت توکلی از هشتگ

اسنپ

شرکت اسنپ هم یه چند وقت پیش به مناسبت ماه رمضان و برگزاری نمایش قرآن در این ماه از هشتگ #رمضان و #قرآن واسه ارا ئه تخفیف در سرویس رفت و اومد به نمایشگاه استفاده کرد و در توییت خود نوشت:

با رسیدن ماه #رمضان از ۸ تا ۲۶ خرداد نمایشگاه #قرآن کریم در #مصلی تهران برگزار می شه با کد mosala از ۳۰% تخفیف رفت یا برگشت نمایشگاه استفاده کنین.

نمونه های ناموفق هشتگ دزدی

بعد از بررسی نمونه هشتگای موفق بد نیس که با تعدادی از هشتگ دزدیای ناموفق هم آشنا شید.

پیتزا DiGiorno

مجموعه رستوران زنجیره به نام DiGiorno از یه هشتگ ترن شده به نام WhyIStayed# واسه تبلیغ اجناس خود استفاده کرد. اما نکته ای که به اون توجه نکرده بود این بود که این هشتگ واسه پشتیبانی قربانیان خشونت خونگی ترن شده بود. استفاده نابجا از این هشتگ عواقب خوبی واسه این رستوران زنجیره ای نداشت و این شرکت بدون این دست اون دست کردن توییت خود رو پاک کرد.

نمونه های ناموفق هشتگ دزدی

اجناس خونگی Homebase

تنها چند ساعت بعد از درگذشت خواننده محبوب آمریکایی Prince، این شرکت از هشتگ مربوط به درگذشت این خواننده معروف و محبوب یعنی RIPPRINCE# استفاده کرد و تو یه توییت نامرتبط به مردم گفت که امروز تا ساعت ۸ می تونن با خدمات پشتیبانی تماس بگیرن. این کار با عکس العمل بسیاری تندی از طرف هواداران این خواننده مواجه شد طوری که این برند بدون این دست اون دست کردن توییت خود رو پاک کرد و بعد تو یه توییت دیگه از مردم معذرت می کنی.

مد و زیبایی Kenneth Cole

این برند هم با به کار گیری یه هشتگ ناجور تعدادی دشمن واسه خود درست کرد. اشتباه این برند این بود که از هشتگ Cairo# که واسه پشتیبانی از تظاهرات مصر ترن شده بود، استفاده ناصحیحی کرد. این شرکت مد و زیبایی در توییت خود نوشت:

به نظر می رسه الان همه در خیابون هستن، شاید خبر حراج بهاره اجناس ما رو شنیده ان.

و البته همونجوریکه انتظار می رفت این توییت هم با مخالفت مردم همراه شد و این برند مجبور شد تا توییت خود رو پاک کرده و در توییتی دیگه از مردم معذرت خواهی کنه.

نتیجه گیری

به کار گیری هشتگ و کلا هشتگ دزدی خیلی از کاربران شبکه های اجتماعی رو اذیت می کنه، اما در آخر هیچکی نمی تونه منکر تاثیرگذاری و هدف گیری دقیق این موضوع شه.

هشتگا نقش مهمی در شبکه های اجتماعی دارن و اگه به درستی استفاده شن، به برنده های تجاری کمک می کنن تا دایره مخاطبان خود رو گسترده تر کنن. هم اینکه، از اونجایی که کاربران بیشتری به دنبال اخبار و موضوعات جور واجور در شبکه های اجتماعی هستن به نظر نمی رسه که به کار گیری هشتگ به این زودیا کهنه و بی اعتبار شه.

اگه شمام می خواید واسه اطلاع رسانی به مخاطبان و گسترده کردن دایره مخاطبان خود از هشتگ استفاده کنین، پیشنهاد می کنیم که واسه انجام این کار یه روش هدف دار دقیق تعریف کنین تا مانند شرکتایی که در بالا مثال زدیم به دردسر دچار نشید.

 

موضوع در رابطه بازاریابی شبکه های اجتماعی

در بحث دور و بر این مقاله شرکت کنین! ارسال دیدگاه

نیاز به مشاوره بیشتر دارین؟ واسه صحبت با کارشناسان نوین تماس بگیرین.

۰۲۱-۶۳۴۰۴ ۵ دقیقه رایگان

آیدا رضوی

آیدا رضوی هستم و در رشته مهندسی نرم افزار تحصیل کردم. به تولید محتوا علاقه زیادی دارم و حدود ۲ سال هست که در این مورد فعالیت می کنم.
پیشنهاد میکنیم این مقالات رو هم بخونین

Related articles

هدف تان از راه اندازی سایت چیست؟

بازاریابی اینترنتی هدف تون از راه اندازی سایت چیه؟ ۸ آبان ۱۳۹۵ قبل اینکه بخواین ویژگیا و امکانات سایت خود رو بهتر کنین (حال این بهبود می تونه در مورد سئو یا تجربه کاربری یا هر چیز دیگری باشه)، در درجه اول باید از خود سوال کنین که هدف تون از راه اندازی سایت چیه […]

Learn More

نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری و معجزه آن در کسب و کار شما!

افزایش مشتری و فروش، تحلیل و بررسی دیجیتال نرم افزار مدیریت رابطه با مشتری و معجزه اون در کار و کاسبی شما! ۴ مهر ۱۳۹۷ اگه صاحب کار و کاسبی هستین حتما می دونین که هر روز باید با رقابتای مختلفی روبرو شید چون هر روز باید تصمیماتی بگیرین که نه فقط شما بلکه کارمندان […]

Learn More

هک رشد و تاکتیک های حفظ کاربر (User Retention)

بازاریابی اینترنتی هک رشد و تاکتیکای حفظ کاربر (User Retention) ۲۴ مهر ۱۳۹۶ سرفصلای راهنمای کامل هک رشد هک رشد و تاکتیکای حفظ کاربر (User Retention) تا حالا دو مرحله سخت رو گذرونده اید: تونسته اید از راه تاکتیکای کششی (Pull tactics)، تاکتیکای فشاری (Push tactics) و تاکتیکای براساس محصول (Product tactics) با موفقیت، بازدیدکنندگان […]

Learn More

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *