مزرعه لینک یا Link Farm چیست و چرا باید از آن پرهیز کرد؟

 

سئو و بهینه سازی سایت

سئو

مزرعه لینک یا Link Farm چیه و به چه دلیل باید از اون دوری کرد؟

امیرحسین اکبرزاده

۱۱

۱

۱۰ ۰۰۰۰

دنیای سئو و یافته های جستجو، از اول تا امروز دچار تغییرات بسیاری بوده. روشی که شاید تا همین چند وقت قبل از اهمیت بالایی واسه رتبه گرفتن در یافته های جستجو بهره مند بودن، با یه تغییر ساده در الگوریتم گوگل به کلی کهنه و بی اعتبار شدن. یکی از راه های عجیب و غریب واسه بهینه سازی سایت ساخت لینک در مزرعه لینک یا Link Farm است.

از نام مزرعه لینک می شه فهمید که درون اون چی می گذره. ما هم اولین بار پس از شنیدن این نام به فضایی پر از لینکای جور واجور فکر کردیم که تصورمون خیلی دور از واقعیت هم نبود. همونطور که می دونین یکی از معیارهای مهم واسه رتبه بندی سایتا تعداد و کیفیت لینک هاییه که از اونا خارج یا به اونا داده می شه.

گوگل اولین موتور جستجویی بود از توانایی لینک سازی سایتا واسه تعیین اندازه محبوبیت و رتبه اونا استفاده کرد. پس از اون، بقیه موتورهای جستجو هم لینک بیلدینگ رو به عنوان یکی از معیارهای کیفی خود در نظر گرفتن و به مدیران و ب سایتا اجازه دادن تا با افزایش تعداد لینکای ورودی خود، معروفیت و رتبه سایت شون رو تقویت کنن.

همین موضوع، پس از یه مدت باعث به وجود اومدن پدیده ای به نام مزرعه لینک یا Link farm شد. در ادامه این مقاله به شما توضیح میدم که مزرعه لینک چیه و به کار گیری این مزارع لینک سازی چه تاثیری بر سئوی سایت شما داره.

انکر تکست چیه و چه اهمیتی در سئو داره؟

مزرعه لینک چیه؟

مزرعه لینک رو میشه به عنوان یکی از فوت وفنای سئو کلاه سیاه (Black Hat SEO) توصیف کرد که در اون، گروهی از وب سایتا به طور مشترک به همدیگه لینک میدن یا با پرداخت پول به یه سایت به طور مصنوعی و عجیب Inbound Link دریافت می کنن.

هدف از ایجاد اینجور لینکایی اینه که با فریب دادن موتورهای جستجو، یه سایت در مدت زمان کوتاهی به عنوان یه سایت محبوب و با کیفیت شناخته شه و در نتیجه، در رتبه های بالای یافته های جستجو قرار بگیره.

در واقع به تصور خیلی از افراد تازه کار، مزارع لینک سریع ترین روش واسه افزایش روزانه لینکای ورودی هستن. با این حال، چیزی که از دید مخفی می مونه اینه که یه مزرعه لینک، تنها کمیت لینکای ورودی به سایت رو زیاد می کنه و بر کیفیت لینکا تاثیر مثبتی نداره (حتی در ادامه با اثرات منفی اونا هم آشنا میشین).

نمودار کارکرد مزارع لینک یا Link Farms

تغییر الگوریتمای گوگل در چند سال گذشته موجب شده تا دیگه بشه مثل گذشته، چشم بسته از هر سایتی لینک گرفت. در نتیجه، امروزه موتورهای جستجو به کار گیری مزرعه لینک رو به عنوان یه روش اسپم شناخته و در صورت مشاهده، سایت خطاکار رو جریمه می کنن.
اسپم
شاید سوال کنین که موتورهای جستجو چیجوری متوجه وجود مزارع لینک یا لینک فارما می شن؟ ، جواب ساده س!. سایتایی که با یه مزرعه لینک رد و بدل کردن دارن، به دلیل حجم بالای لینکای خروجی و نبود رابطه موضوعی اونا با همدیگه خیلی راحت به وسیله گوگل شناسایی می شن. گوگل طی سالای گذشته سخت گیرتر شده و تلاش می کنه با به کار گیری معیارهای جورواجور و زیاد، وب سایتایی رو در بالاترین جایگاه یافته های جستجو نمایش دهد که از نظر محتوا واقعاً باکیفیت هستن و البته، به قوانین هم احترام می ذارن.

البته شاید بشه گفت موتورهای جستجوی دیگه (به جز گوگل) خیلی قوانین سفت و سختی درباره مزارع لینک ندارن و گوگل به عنوان ابر قدرت بازاریابی موتورهای جستجو، قوانین سخت گیرانه ای نسبت به مزارع لینک داره.

لینک بیلدینگ در الگوریتم پنگوئن ۴.۰ گوگل

به دنبال خدمات سئو هستین؟

ما علم لازم واسه افزایش اعتبار و رتبه شما در گوگل رو داریم. پس خوبه با ما تماس بگیرین.
واسه مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرین.

افزایش ترافیک سایت شما

۰۲۱-۶۳۴۰۴داخلی ۳

به چه دلیل نباید از مزارع لینک (Link Farms) استفاده کنیم؟

همه میدونیم که لینکا به دو دسته داخلی (Internal Links) و خارجی (External Links) تقسیم می شن. وقتی که شما به جستجوی یه عبارت می پردازید، موتورهای جستجو کیفیت و کمیت لینکای دریافتی به وسیله صفحات سایت رو در رتبه بندی یافته های تاثیر میدن. در نتیجه، با نگاه اول تصور می شه که تعداد لینک بیشتر به معنی احتمال قوی تر واسه قرار گرفتن در جایگاه بهتره؛ اما کیفیت و رابطه محتوایی وب سایتایی که به همدیگه لینک میدن هم به اندازه کمیت لینکا اهمیت دارن.

گوگل از معیاری به نام Link Juice یا امتیاز لینک واسه اندازه گیری قدرت لینکای خارجی استفاده می کنه. در واقع وقتی که یه سایت به شما لینک میده بخشی از اعتبار خود رو به شکل این لینک به حساب شما واریز می کنه و موجب افزایش اعتبار سایت شما می شه.

الان، کارشناسان با در نظر گرفتن شناخت نسبی از الگوریتمای گوگل فکر می کنن که لینکای نوفالو ارزشی به سایت مقصد منتقل نمی کنن و تنها لینکای فالو قادر به افزایش اعتبار سایتا هستن. از طرف دیگه هرچه تعداد لینکای خارجی زیاد شه ارزش هر لینک (Link juice) کم میشه. در مقاله فرق لینک فالو (Dofollow) و لینک نوفالو (Nofollow) و هم اینکه، مقاله آموزش ساخت لینک داخلی به طور مفصل درباره Link Juice صحبت کردیم.
نوفالو

علاوه بر این، کلی محتوای یه مزرعه لینک، فهرستی بلند از هایپرلینک هاییه که به سایتای دیگه برگشت شدن. بیشتر این لینکا الابختکی و به طور کاملً نامربوط با همدیگه انتخاب می شن. این نبود رابطه موضوعی میان اونا، به همراه حجم بالای لینکای خروجیِ سایتای مزرعه لینک موجب می شه تا گوگل وب سایتایی که از این مزرعها استفاده می کنن رو جریمه کنه.

در واقع باید اعتراف کرد که مزارع لینک با اینکه سریع ترین راه ممکن واسه دریافت حجم بالایی از لینکای خارجیه، اما بدترین و بی کیفیت ترین لینکا رو واسه شما به ارمغان می یارن. حال سؤال اینجاس که از چه راهی به دنبال لینکای به درد بخور و سالم باشیم؟

شکلای جور واجور لینک بیلدینگ: بک لینکای خوب و بک لینکای بد
بک لینک

از چه روشای لینک سازی استفاده کنیم؟

واسه افراد تازه و تازه کار (که درصد خیلی از کاربران اینترنتی رو هم شامل می شن)، سایتای مزرعه لینک یکی از گزینه های اصلی واسه بهبود رتبه سایت حساب می شه. این روش در مقایسه با روشای دیگه عملکردی آسون و هزینه ای خیلی کم داره و البته مهم تر از همه به زمان زیادی هم واسه مدیریت نیاز نداره.

با این حال، مشکل اینجاس که شما پس از ثبت لینک سایت خود تو یه مزرعه لینک، شایدً تا چند روز تماشاگر افزایش تعداد بازدیدکنندگان هستین، اما پس از یه مدت کوتاه آمار کاربران سایت شما انقدر کم میشه که حتی از تعداد بازدیدکنندگان قبل از به کار گیری سایت مزرعه هم کمتر می شه.

افزایش رتبه سایت علاوه بر لینک سازی به مواردی مانند سئو هم مربوط می شه. اگه از کیفیت سئو مطالب خود مطمئنین و به دنبال لینکای سالم و باکیفیت واسه سایت خود هستین روشی هست که با اینکه به زمان بیشتری واسه مدیریت اونا نیازه و از دید تعداد هم با لینکای دریافتی از سایتای مزرعه برابری نمی کنن، اما به دلیل رابطه موضوعی با سایت شما از کیفیت بسیار بالاتری بهره مند هستن.

به طور عادی، واسه لینکایی که در وب سایتا قرار می گیرن تگ NoFollow اختصاص میدن با این حال بعضی سایت یا وبلاگا در بخش دیدگاه (نظرات کاربران) محدودیتی قائل نمی شن و از توانایی Dofollow واسه لینکایی که در اونا قرار می گیرن استفاده می کنن. در نتیجه، ثبت نظر در این سایت یا وبلاگا موجب به دست آوردن بک لینک می شه.

فروما و سایتای سوال و جواب پربازدید ایرونی یا خارجی مانند Quora بهترین مکان واسه لینک سازی هستن. در این سایتا هر کاربر که سؤالی مطرح کنه بدون این دست اون دست کردن با جوابای جورواجور و مفصل به همراه لینکای جور واجور روبرو می شه که کلیک روی هر کدوم از اونا موجب ایجاد یه بک لینک واسه یه سایت مربوط به موضوع موردبحث می شه. البته دقت کنین که فرومای اسپم بسیاری در ایران هست. تلاش کنین قبل از دریافت لینک از این فروما، حتماً این سایتا رو بررسی کنین.

از طرف دیگه شبکه های اجتماعی با میلیونا کاربر فعال و شبانه روزی یکی از مکانای مناسب واسه دریافت بک لینک هستن. حضور در شبکه های اجتماعی مورد توجه مردم (مانند توئیتر، فیسبوک، گوگل پلاس و لینکدین) و ایجاد محتوای به درد بخور می تونه کاربران پر و پا قرصی واسه شما جفت و جور کنه. این وسط، قرار دادن لینک در میان محتوای متنی پستا دلیل ایجاد Inbound Link واسه سایت شما می شه که از ارزش بالایی بهره مند هستن.

هم اینکه، فعال بودن شما در شبکه های اجتماعی و توانایی اشتراک گذاری مطالب سایت در این شبکه ها بسیار مورد توجه موتورهای جستجو قرار میگیره، طوری که اشتراک گذاری، لایک و کامنت در این شبکه ها می تونه در بهبود رتبه سایت شما نقش مؤثری داشته باشن.

چیجوری انکر تکست (متن لینک) رو بهینه سازی کنیم؟

هم اینکه برگزاری نظرسنجی، مسابقات و منتشر کردن آگهیای تخفیف خاص در شبکه های اجتماعی و درج نشانی سایت واسه مطالعه بیشتر هم موجب دریافت بک لینکای زیادی واسه سایت شما می شه.

هرچند بعضی روشای لینک سازی در ایران مثل بقیه کشورها جوابگو نیس، اما امتحان اونا نمی تونه خالی از فایده باشه. نوشتن پست مهمون در وب سایتای دیگه به خاطر درج لینک سایت، هرچند بعضی وقتا با جواب منفی مواجه می شه و وقت گیره، اما در صورت جفت و جور بودن امکان اون حتماً از این روش استفاده کنین چون مخاطبان جدیدی واسه سایت خود ایجاد می کنین.

در واقع، کاربرانی که مطلب شما رو مطالعه می کنن به طور حتم به اون نیاز دارن و در صورت مشاهده لینک به احتمال قوی به سایت شما وارد می شن. در این هنگام اگه مطالبی باکیفیت در سایت تون وجود داشته باشه، کاربران جدید به گردش در میان صفحات مشغول می شن و درصدی از اونا به عنوان کاربر تکراری بعدا هم از سایت شما بازدید می کنن.

هم اینکه لینک سازی پیشرفته با به کار گیری اینفوگرافیک واسه سایتای دیگه از راه هاییه که با اینکه در خارج از ایران با استقبال بیشتری مواجه می شه، اما در ایران از اقبال زیادی بهره مند نیس. با این حال اگه فرصت این کار هم واسه شما ایجاد شد حتماً ازش استفاده کنین چراکه تصاویر و اینفوگرافیکا معمولاً بیشتر از محتوای متنی مورد توجه قرار می گیرن.

نتیجه گیری

ساخت لینک در مزارع لینک یا Link Farmها یکی از روشای تقریباً قدیمیه که فقط با هدف افزایش کمیت لینکای ورودی به وب سایتا و فریب موتورهای جستجو ساخته می شن. این مزرعها هر بار شکل و تبلیغاتی جدید تلاش در فریب افراد تازه کار رو دارن و با ارائه یافته های رشد موقت تلاش دادن تا کارایی خود نشون بدن.

با این حال، در چند سال گذشته با به روز شدن الگوریتمای گوگل و بقیه موتورهای جستجو این سایتا با جریمه های زیادی مواجه می شن و به کار گیری اونا نه فقط فایده ای به همراه نداره بلکه به دلیل حجم بالای لینکای خروجی از اونا و نبود رابطه موضوعی اونا با همدیگه خسارات سنگینی به وب سایتا وارد می کنه.

این وسط روشی وجود دارن که با اینکه به زمان و مدیریت بیشتری نیاز دارن، اما پایدارتر هستن و لینکای با کیفیت تری رو هم واسه شما ایجاد می کنن. علاوه بر این با امید به اینکه اگه شمام روشی واسه لینک سازی می شناسین با ما در میان بذارین.