اکتبر 30, 2020

تگ لاین و اسلوگان چیست و چه تفاوتی با هم دارند؟

موضوعات

  • آموزش روش هدف دار بازاریابی

برچسبا

  • روش هدف دار بازاریابی

سرفصلای مقاله

 

  • تگ لاین (Tagline) چیه؟
    • موارد به کار گیری تگ لاین
    • چگونگی نوشتن تگ لاین
  • اسلوگان (Slogan) چیه؟
    • موارد به کار گیری اسلوگان
    • چگونگی نوشتن اسلوگان
  • فرق تگ لاین و اسلوگان
  •  نمونه هایی از تگ لاین و اسلوگان

 

امتیاز این پست

به نظر شما جمله معروف “فقط انجامش بده” شرکت نایک، تگ لاین (Tagline) این برنده یا اسلوگان (Slogan) اون؟ خیلی از افراد اونو اسلوگان برند میخونن اما در اشتباه هستن. این عبارت کوتاه و سه کلمه ای Tagline برند حساب میشه. نظرتون در مورد جمله “سفیدی، پاکیه” از برند نیوآ، چیه؟ به نظر شما این عبارت تگ لاینه یا اسلوگان؟ نیوآ از این عبارت در تبلیغات خود و به عنوان متن پیام تبلیغاتی استفاده کرده که دلیل میشه این عبارت اسلوگان باشه. بر این پایه فکر میکنین فرق تگ لاین و اسلوگان در چیه؟ چیجوری باید تگ لاین و اسلوگان نوشت؟ هریک در کدوم یکی از فعالیتای بازاریابی مورد استفاده قرار می گیرن؟ این سوالات، سوالات اساسیه که در مورد تگ لاین و اسلوگان هست و دونستن اونا واسه بازاریابان و آدمایی که در دپارتمان بازاریابی مشغول هستن لازمه. اگه جواب این سوالات رو نمیدونین یا در بعضی موارد شک کردین، نگران نباشین، به خوندن مقاله ادامه بدین تا به جواب سوالاتون برسین.
در فارسی تگ لاین و اسلوگان هر دو به عنوان شعار شناخته می شن در حالی که در زبون تخصصی بازاریابی این دو به طور کامل با هم متفاوت هستن. در ادامه به تعریف هریک می پردازیم.

تگ لاین (Tagline) چیه؟

تگ لاین یا شعار برند پیامای تکراری هستن که یه محصول یا شرکت رو معرفی میکنن. تگ لاین عبارت مختصریه که واسه کمک به ترفیع نام شرکت و اجناس اون در بازاریابی و تبلیغات مورد استفاده قرار میگیره. شعارهای برند با هدف خلق عبارتی به یاد موندنی که دلیل شناخته شدن محصول و محکم کردن اون تو ذهن مصرف کنندگان میشه.
نکته ای که در مورد تگ لاین مهمه اون هستش که تگ لاین مانند لوگوی شرکت بوده و پس از تعیین تغییر نمی کنه، مگه اینکه در روند ریبرندینگ دپارتمان بازاریابی تصمیم به تغییر، بهبود یا اصلاح تگ لاین بگیره.
تگ لاین ممکنه بامزه، گستاخانه یا بی ربط باشه، اما به صورت کلی به نکاتی اشاره میکنه که منتهی به موفقیت برند شده. شعارهای تبلیغاتی توجه مخاطبان رو به تبلیغ جلب میکنن اما با احتمال خیلی کم در جایگاه سازی برند نقش دارن.
شعار برند به خاطر خلق تاثیر موندگار و داستانی ساخته می شن تا منتهی به برجسته و متمایزتر کردن برند و محصول نسبت به رقبایش شن. به این صورت برند واسه مشتریانش خوب شناخته میشه. یادتون باشه در نوشتن تگ لاین ایجاد انگیزه به خاطر انجام فعالیت مورد نظر برند از اهمیت بالایی برخورداره مانند “فقط انجامش بده ” از برند نایک، تلاش کنین در نوشتن تگ لاین افراد رو دعوت به انجام فعالیتای خاص متناسب با برند کنین.

موارد به کار گیری تگ لاین

بیشتر میشه تگ لاینا رو در زیر لوگوی برند دید. به خاطر همین تگ لاین یکی از اجزای هویت چشمی برند هستش. از دیگر موارد اینطوری میشه به Jingle اشاره کرد. جینگل  Jingle هم مانند تگلاین به معرفی محصول میپردازه و صدای منحصر به فردیه که به اسم برند ثبت میشه. مثلا صدای برند یا جینگل مک دونالد آوایی اینطوری داره ” با دا با با با ” .

 

هم اینکه تگ لاینا معمولا در صفحات اول سایت، بنرهای تبلیغاتی و مناسبتی، برندبوک، هدایای تبلیغاتی مانند تقویم، انتهای تیزرهای تبلیغاتی و بعضی وقتا در محل فیزیکی شرکت استفاده میشن.

چگونگی نوشتن تگ لاین

چیزی که در مورد نوشتن تگ لاین مهمه، دید شدن ویژگی اصلی یا Core Value و ماموریت برنده. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین تگ لاین مانند لوگو به یه وقتی زیادی با برند همراه میشه و در واقع معرف برنده پس لازمه در نوشتن اون بیشترین دقت و توجه رو داشته باشین. هم اینکه تگ لاینای رقبای مستقیم خود رو هم مورد آزمایش بذارین، تگ لاین معرف فرق شما نسبت به رقبا هستش، پس تگ لاینی رو واسه برند خود بنویسین که علاوه بر جذابیت نشون دهنده برتری شما نسبت به رقبایتان هم باشه.
کلا سه ویژگی اولیه برند باید در نوشتن تگ لاین دید شه :

  1. الگوگیری از ماموریت برند
  2. مشخص کردن پرسنا برند
  3. هم صدا شدن با مخاطبین هدف

یادتون باشه تگ لاین باید کوتاه و جذاب باشه و فرق اصلی برند شما رو نمایان کنه.

شعار برند معمولا به وسیله مدیران بازاریابی، دپارتمان بازاریابی شرکتا و کپی رایترها نوشته می شن. لازمه این افراد در نوشتن تگ لاین به شخصیت برند، کوتاه بودن شعار برند و جذاب بودن اون توجه داشته باشن.

 

اسلوگان (Slogan) چیه؟

اسلوگان یا شعار تبلیغاتی (شعار = Motto)، همونطور که در بازاریابی و تبلیغات مورد استفاده قرار میگیره واسه هدفای سیاسی و مذهبی هم کاربرد داره. اسلوگانا تعابیر اجتماعی هستن که یه هدف دارن، اطلاع رسانی و جلب توجه مخاطبین به وجود محصول یا خدمت.
هدف به کار گیری اسلوگان اون هستش که پیام اصلی برند تو ذهن مخاطبین ثبت شه و حتی اگه چیزی در مورد تبلیغ رو به یاد نیارن، شعار تبلیغ رو به یاد میارن (البته اگه شعار به درستی تعریف شده و در جای مناسبی قرار گرفته باشه). در واقع اسلوگان یا شعار در مورد چرایی برند با مخاطبان خود رابطه برقرار میکنه. اسلوگان وقتی به کار میره که می خواید به مخاطبان خودتون بگید، چه هستین و چه کاری انجام میدین و به چه دلیل این کار رو انجام میدین.
نتیجه پایانی مورد انتظار از اسلوگان هم به هدف برنامه بازاریابی و کمپینی بستگی داره که شعار تبلیغاتی واسه اون ساخته شده. با در نظر گرفتن اینکه هدف از انجام کمپین، افزایش باخبر شدن از برند، افزایش فروش، پیشرفت مسئولیت اجتماعی و یا ایجاد تعامل با مخاطب باشه، وجود و نوشتن اسلوگان هم متفاوت میشه.

موارد به کار گیری اسلوگان

اسلوگانا معمولا در بازه های وقتی کوتاه مدت و در کمپینای تبلیغاتی مورد استفاده قرار می گیرن تا با مخاطبان تعامل برقرار کنن و توجه اونا رو به خود جلب کنن. شرکتا معمولا از اسلوگان استفاده میکنن تا تبلیغات خود رو پیشرفت بدن و بازاریابی رو تازه و پویا نگه دارن.
هم اینکه بعضی وقتا اسلوگانایی که واسه یه کمپین یا برند انتخاب می شن به شکلی طراحی می شن که رقابت برانگیز باشن و افراد رو دعوت به انجام فعالیت بخصوصی کنن. خیلی از هشتگای معروف و چالشی که در شبکه های اجتماعی میبینین و هر چند مدت یه بار با شکلای جور واجور مختلفی از اونا رو به رو میشین از جمله اسلوگان هاییه که برنده ها در طول کمپینای تبلیغاتی خود مورد استفاده قرار میدن.
بهتره در کمپینای کامل از اسلوگانایی استفاده شه  که واسه هر دو بستر آنلاین و آفلاین قابل استفاده باشه.

این مطلب را هم بخوانید :
چرا و چگونه؟ برای موفقیت بدنبال راهکار باشید

 

چگونگی نوشتن اسلوگان

اسلوگان هدف و وجود محصول یا برند رو توضیح می ده. شعار تبلیغاتی میتونه به صورت عبارت، اصطلاحات، ضرب المثل، گفتاری خاص یا علامتی تجاری باشه که منتهی به شناسایی محصول و برند شده و اونو برجسته میکنه. در واقع شعار تبلیغاتی جزئی از ساختار روش هدف دار بازاریابی برنده.
واسه نوشتن اسلوگان به دنبال عبارتی باشین که جوهره برند در اونا دید شده باشه، بعد تلاش کنین با دید کردن محرکای حسی در این عبارت عکس العمل مخاطبان رو برانگیزانید. هم اینکه در نوشتن اسلوگان به هدف کمپین و مخاطبان اونم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین تا نتیجه دلخواه خود رو از برگزاری کمپین بگیرین.
به خاطر نوشتن یه اسلوگان موثر به پنج نکته زیر به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین :

  1. مزیتای اصلی برند رو برجسته کنین.
  2. تعهد و اصول برند رو توضیح بدین.
  3. تلاش کنین تا جای امکان عبارت اسلوگان رو کوتاه کنین.
  4. در صورت امکان اسلوگان رو به صورت ریتمیک بنویسین
  5. و در آخرً رو راست باشین و ادعایی خلاف واقعیت نکنین.

فرق تگ لاین و اسلوگان

در دنیای کار و کاسبی اسلوگان یا تگ لاین به عنوان عبارتی کوتاه شناخته میشه که برگرفته از تعداد محدودی از لغات به خاطر معرفی محصول و شرکته. از این نقطه نظر تگ لاین و اسلوگان هر دو به یه امر اشاره دارن. اما اسلوگان تا حدی نسخه خلاصه شده بیانیه ماموریته.
تگ لاینا واسه خلق اثری موندگار تو ذهن مخاطبان، برتری و فرق اجناس و برند نسبت به رقبا درست می شن. و دلیل می شن محصول و برند واسه مشتریان شناخته شده باشه.
از طرف دیگه اسلوگان در کمپینایی که برند در اون حضور داره مورد استفاده قرار میگیره. اسلوگانا معمولا به خاطر برابری با روندهای جاری تغییر میابند. اسلوگانا واسه معرفی کمپین مورد استفاده قرار می گیرن، کوتاه هستن و ممکنه فقط در طول زمان یه کمپین مورد استفاده قرار گیرند.
تفاوتای اصلی اسلوگان و تگ لاین در زیر خلاصه شده :

  • تگ لاین عبارتای خلاصه ای هستن که به خاطر کمک به ترفیع برند یا محصول در برنامه های بازاریابی و تبلیغات مورد استفاده قرار می گیرن. اسلوگان هر نوع عبارت یا اصطلاحیه که علاوه بر بازاریابی و تبلیغات واسه هدفای سیاسی و مذهبی هم مورد استفاده قرار میگیره.
  • تگ لاین واسه معرفی محصول یا برند مورد استفاده قرار میگیره، در حالیکه اسلوگان واسه معرفی کمپین خاصی که برند در اون شرکت کرده مورد استفاده قرار میگیره.
  • تگ لاینا معمولا به مدت زمان طولانی مورد استفاده قرار می گیرن و فقط در شرایط ریبرندینگ و در صورت ضرورت تغییر پیدا میکنن، درحالیکه اسلوگان میتونه بسته به موفقیتش کوتاه مدت یا بلندمدت باشه.
  • با اینکه هر دو به خاطر ترفیع برند و محصولاتش مورد استفاده قرار می گیرن، تگ لاینا به خاطر ایجاد اثری جدا و موندگار تو ذهن مشتری ساخته می شن اما اسلوگانا بیشتر زیرکانه و با هدف جلب توجه مخاطبان طراحی می شن.
  • تگ لاین یه کار و کاسبی رو معرفی میکنه اما اسلوگان یه محصول رو معرفی میکنه.

 نمونه هایی از تگ لاین و اسلوگان

اسلوگان اپل : متفاوت فکر کنین (Think Different) این اسلوگان اولین بار از یکی از متون تبلیغاتی اپل در تیزرهای ویدئوییش ورداشته شد.
تگ لاین لورال : چون شما ارزشش رو دارین (Because You’re Worth It) این تگ لاین در مورد محصول نیس در مورد تصویریه که به کار گیری محصول، تو ذهن به مخاطبان تداعی می کنه.
اسلوگان بی ام دبلیو : طراحی شده واسه لذت رانندگی (Designed for Driving Pleasure)، این اسلوگان به مخاطبان نشون می ده هدف این وسیله جفت و جور آوردن لذت رانندگیه و همین جمله احساسی دلیل میشه افراد حاضر باشن پول بیشتری واسه اون خرج کنن.
تگ لاین نیویورک تایمز : تموم اخباری که در پرینت میگنجد (All the News That’s Fit to Print)، این تگ لاین در سال ۱۸۹۰ و به خاطر حرکتی در مقابل مجلات حریف ایجاد شد.

Share

مهسا احمدپور

از وقتی که با بازاریابی آشنا شدم ترکیب علم و هنر اون برام جذاب بود، و همیشه در تکاپوی پیدا کردن جنبه های جور واجور و جدید اون بوده ام. و حالا مشتاقانه خیلی زیاد راه ناتموم یادگیری علم بازاریابی و شناخت هنرهای عجیب اونو دنبال می کنم.
فیلم و موسیقی، کتاب و بازاریابی، پیاده روی و فوتبال، المانای لذت بخش زندگی من هستن.

پیاده روی

مطالب در رابطه

 

فروردین ۲۷, ۱۳۹۸

روانشناسی رنگا در بازاریابی(اینفوگرافیک)

روانشناسی


 

فروردین ۲۰, ۱۳۹۸

مدلای رفتار مصرف کننده چیه؟۱۰مدل رفتار مصرف کننده


 

بهمن ۲۷, ۱۳۹۷

اصول بازاریابی چیه؟ (مفاهیم و اصول اولیه)


 

بهمن ۲۴, ۱۳۹۷

بازاریابی پیام رسانی چیه؟ و کاربرده های اون در بازاریابی


۴ Comments

  1. بهمن ۲۱, ۱۳۹۷ در ۰:۲۷ ق.ظ

    just to it
    یه اسلوگان هستش، چون در جریام معرفی محصول جدید نایک واسه افراد معلول و در کمپین تبلیغات استفاده شده،

    جواب

  2. اسفند ۱۱, ۱۳۹۷ در ۳:۰۲ ب.ظ

    با سلام
    من با اینکه چند بار متن بالا رو خوندم نتونستم با اسلوگان و تگ لاین و تفکیک این دو از هم و همین طور شناسی اونا رابطه پیدا کنم.
    ممنون می شم راهنمایی بفرمایید.
    با سپاس فراوون

    جواب

    • اردیبهشت ۲۴, ۱۳۹۸ در ۱۲:۵۵ ب.ظ

      به نظر من خلاصه ترین حالت البته اگه اشتبه نکنم این طور میشد
      تگ لاین: مربوط به برند هستش و مثل لوگو یه بار ایجاد و تلاش می کنه ایده اصلی کار و کاسبی رو بگه
      اسلوگان: مربوط به یه محصول یا کمپین تبلیغاتی و بسته به زمان، عوامل محیطی تغییر می کنه و عمر کوتاهی داره ولی همیشه تلاش میکنه یه توضیح ساده و موندگار بده

      جواب

  3. اردیبهشت ۲۴, ۱۳۹۸ در ۱۲:۴۷ ب.ظ

    ممنون واقعا مطلب مفیدی بود

    جواب

دیدگاهتون رو بنویسین لغو جواب

نشانی ایمیل شما منتشر نمیشه. بخشای موردنیاز علامت گذاری شدن *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

سایت

ذخیره نام، ایمیل و سایت من در مرورگر واسه وقتی که دوباره دیدگاهی می نویسم.

لطفا جواب رو به عدد انگلیسی وارد کنین:

هیجده − ۱۳ =