تبلیغات کلیکی چیست و چگونه می‌توانیم با آن تجارت خود را متحول کنیم؟

تبلیغات کلیکی روشی نوین و بسیار کاربردی واسه پیشرفت تجارتای آنلاینه. ما در این مقاله می خوایم تا به معرفی، توصیف و بررسی این نوع بازاریابی بپردازیم و راه و روشای کسب درآمد از راه اونو توضیح بدیم.

دنیای بازاریابی آنلاین دارای بخشای مختلفیه که میشه گفت اکثریت تجارتا شناخت درستی از اونا ندارن. یکی از این بخشا یه جور بازاریابی با عنوان بازاریابی تبلیغات کلیکی یا Pay Per Click هستش که در صنعت بازاریابی دیجیتالی اونو PPC می گن.

دیجیتال

بازاریابی با تبلیغات کلیکی (PPC) چیه؟

با یه تعریف ساده میشه گفت که بازاریابی با تبلیغات کلیکی یا پرداخت به ازای کلیک راهی واسه به کار گیری موتورهای جستجو به خاطر کسب بازدید از راه کلیکای کاربران به صورت تبلیغاته. از مهمترین مثالای موجود واسه تبلیغات کلیکی، تبلیغات اسپانسری گوگل در صفحات یافته های موتور جستجوی گوگله. این سیستم گسترده تبلیغاتی گوگل  اسمشه و دارای چندین بخشه که بعضی از اونا تبلیغات کلماتی در موتورهای جستجو، تبلیغات کلیکی در سایتای اشتراک ویدئویی مثل یوتیوب و هم اینکه در اپلیکیشنای موبایلی هستن.

موبایل

چگونگی کارکرد این نوع تبلیغات بسیار هوشمندانه س. درواقع تبلیغات کلیکی امروزی بر مبنای تبلیغات کلمات کلیدی پایه گذاری شدن. به خاطر همین این تبلیغات هوشمندانه خونده می شن که میشه اونا رو با سرعت زیاد و با دقت بالا و درست برابر با کلمات کلیدی انتخابی سفارش داد. شما به ازای تعداد کلیکایی که خواهان دریافت هستین، مبلغی متناسب با اونو پرداخت کرده و سفارش خود رو تکمیل می کنین. مثلاً اگه شما تبلیغ خود رو واسه ۱۰۰۰ کلیک سفارش داده باشین، به مقدار ۱۰۰۰ کلیک از آی پیای جدا از هم کلیک دریافت می کنین و به محض رسیدن تعداد کلیکا به حدنصاب، تبلیغ شما حذف می شه. گوگل تبلیغ دلخواه شما رو با کلید واژه مخصوص به کار و کاسبی شما یکی بودن داده و در یافته های صفحاتی که کاربران مبادرت به جستجو واسه کلمات مشابه کردن به نمایش درمی آورد.

مثلا شما خواهان سفارش دادن تبلیغی واسه محصول خودتون هستین. مثلاً محصول دلخواه شما ساعت مردونه س. گوگل به صورت هوشمند و خودکار کلمه ساعت مردونه رو با تبلیغ اصلی شما لینک می کنه و هرجا در سطح موتور جستجوی گوگل شخصی کلمه ساعت مردونه و یا کلمات مشابه رو جستجو کنه، سایت شما به عنوان تبلیغ نشون داده می شه. این مبحث مهم ترین بخش بازاریابی با تبلیغات کلیکیه. ما در ادامه به بررسی بیشتر این موضوع پرداخته و دلایل مهم بودن این بازاریابی رو ذکر می کنیم.

به چه دلیل بازاریابی با تبلیغات کلیکی واسه همه سودبخشه؟

تبلیغات کلیکی از اون دسته از بازاریابی هاییه که واسه همه سود رسون میشه. درواقع از سه نظر میشه گفت که این نوع تبلیغات به درد بخور و مناسب هستن :

  • اهمیت تبلیغات PPC واسه کاربران (جستجو کننده ها): تحقیقات نشون میدن که کاربران یا همون آدمایی که مبادرت به جستجوی کلمات در موتورهای جستجو می کنن، به مراتب از تبلیغات کلیکی گوگل بیشتر از دیگر شکلای جور واجور تبلیغات دیجیتالی استقبال می کنن. این یعنی کاربران در حالت عادی هیچ اهمیتی به تبلیغات جور واجور نمی دن و تنها وقتی تبلیغات واسه اونا مهمه که خودشون با تصمیم قبلی سراغ اونا برن. هم اینکه از جایی که ما واسه پیدا کردن هر چیزی در اینترنت به سراغ موتورهای جستجو میریم، یافته ها به دست اومده که شامل تبلیغات هم هستن، شدیدا با چیزی که ما به دنبالش هستیم رابطه نزدیک تری دارن. در کنار این موارد، گوگل از الگوریتمی خاص و بسیار هوشمند به خاطر مچ کردن نیازای کاربران و تبلیغات مربوط به اونا استفاده کرده تا کاربران با سرعت بیشتری به چیزی که نیاز دارن دست پیدا کنن.
  • اهمیت تبلیغات PPC واسه تبلیغ کنندگان: با تبلیغات کلیکی، تبلیغ کنندگان فرصتی استثنائی دارن تا بتونن پیام تبلیغ خود رو واسه هزاران نفر که دقیقاً به دنبال همون پیام هستن مخابره کنن. تبلیغ کنندگان میتونن تا مقدار ترافیک دریافتی از راه کلیکای ثبت شده در موتورهای جستجو رو مشاهده کرده و بازدهی تبلیغ خود رو فهمیده باشن.
  • اهمیت تبلیغات PPC واسه موتورهای جستجو: تبلیغات کلیکی به موتورهای جستجو کمک می کنه تا تو یه زمان بتونن اطلاعات لازم جستجو کنندگان و تبلیغ کنندگان رو با همدیگه مچ کنن. همچین چیزی نه فقط به سود جستجو کنندگان و تبلیغ دهندگانه، بلکه باعث ایجاد یه کانال و بستر جدا از هم و پرمخاطب واسه تبلیغات میشه. موتورهای جستجو از این بستر جفت و جور شده به خاطر دریافت سفارش تبلیغات پولی استفاده کرده و درآمد مناسبی از راه اون واسه خود ایجاد می کنن.

ازجمله مهم ترین امتیازات بازاریابی با تبلیغات کلیکی اینه که شبکه های تبلیغاتی مثل گوگل به تبلیغاتی که داوطلبان بیشتری دارن فضای بیشتری نمی دن. درواقع یعنی اگه یه تجارت مبادرت به سفارش چندین تبلیغ کنه، دلیلی بر اولویت داشتن بر تجارت های دیگه نمی شه. این یعنی اگه تجارت شما کوچیک و نوپا هم باشه، می تونین مطمئن باشین که اگه تبلیغ مناسبی ارائه کرده باشین، در یافته های تبلیغات صفحات جستجو نشون داده میشین.

اما چیزی که این شبکه های تبلیغاتی به اون اهمیت داده و اونو اولویت قرار میدن، تبلیغات باکیفیت بالا، یعنی تبلیغاتی که واسه کاربران مناسب تر و مفیدتر باشه، هستن. به عبارت دیگه تبلیغاتی که با متون درست و کلمات کلیدی تحقیق شده آماده شده باشن جزو این دسته از تبلیغات هستن. گوگل به اینجور عناوینی جایزه داده و اونا رو در بیشتر موارد در یافته های اولیه قرار میده. هرچه کیفیت و ربط داشتن تبلیغات شما با یافته های جستجوی کاربران بهتر باشه، جایگاه مناسب تری هم واسه تبلیغ شما در نظر گرفته شده و در نتیجه، تعداد خیلی بیشتری کلیک روونه سایت شما می شه.

دلایل دیگری که باعث می شه تا تبلیغات کلیکی واسه هر تجارتی به درد بخور باشه عبارت ان از:

  • افزایش اندازه مشتریان: همونجوریکه گفتیم، تبلیغات PPC راهی واسه معرفی محصول یا سرویس شما به کسائی که به دنبال همون سرویس یا محصول هستن هستش. به خاطر این پیدا کردن کاربران و مشتریان از راه تبلیغاتی که خود این آدما به دنبالش هستن، راه حلی فوق العاده واسه جذب مشتریان ثابت و مستعد خریده. ً اگه ما به دنبال یه محصول یا سرویس باشیم و در موتورهای جستجو به دنبال اونا بگردیم و اگه نتایجی در رابطه و با کیفیت پیدا کنیم، روی اون تبلیغات کلیک می کنیم.
  • راه حل

  • بهتر شدن وضعیت برند با هزینه پائین: از دیگر امتیازات تبلیغات کلیکی هزینه پائین و مناسب اون نسبت به دیگر شکلای جور واجور تبلیغات چشمی هستش. واقعا شما دقیقاً به ازای هر مقدار هزینه ای که سفارش کنین، به همون مقدار کلیک یا یعنی کاربرانی که پتانسیل تبدیل شدن به مشتری رو دارن دریافت می کنین. اونم نه کاربران عادی، بلکه آدمایی که متن تبلیغاتی شما براشون جذاب بوده. اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین از جایی که تبلیغات شما در صورت باکیفیت بودن باعث افزایش بهره وری موتورهای جستجو هم می شه، در خیلی از موارد این شبکه های تبلیغاتی از جمله گوگل، واسه تبلیغات شما تخفیف قائل شده و هم اینکه اعتبار صفحات سایت شما رو هم بهتر می کنن.

به هر حال میشه گفت که بازاریابی با تبلیغات کلیکی می تونه واسه هر نوع تجارت بزرگ و کوچیکی سودبخش باشه. اما به چه دلیل با اینکه خیلی از وب سایتا از این مدل تبلیغات استفاده کردن، اما بازم واسه اونا نتیجه خوب حاصل نشد؟ دلیل این مسئله نوع اجرا و بی دقتی در ثبت این جور سفارشا هستش. ما قبلا هم گفتیم که چگونگی اجرای یه تبلیغ مناسب یا به اصطلاح یه تبلیغ باکیفیت بسیار مهم بوده و اولویت اصلی کل این ماجرا به این نکته مربوطه.

پس اگه شما تصمیم به به کار گیری بازاریابی با تبلیغات کلیکی دارین، بهتره نکات مهمی که در ادامه به اونا می پردازیم رو مورد توجه بذارین.

آمار و ارقام جالبی که نشون میدن به چه دلیل باید از تبلیغات کلیکی استفاده کنیم:

– نزدیک به ۹۸% مردم اولین لینکای نشون داده شده در موتورهای جستجو رو انتخاب می کنن

– بیشتر از ۶۴% از کاربران وقتی به دنبال خرید محصول یا سرویسی خاص هستن، روی تبلیغات گوگل که در صفحات اول دیده می شن کلیک می کنن.

– ۷۲% از کسائی که اولین سفارش تبلیغات کلیکی خود رو ثبت کردن، مبادرت به افزایش بودجه خود واسه تبلیغات PPC بعدی کردن.

تحقیق کلید واژه واسه بازاریابی PPC

به طور کل میشه گفت که تحقیق کلمات کلیدی از جمله اساسی ترین اقدامات یه تجارت واسه فعالیت در بستر اینترنت هستش. اثر و اهمیت بالای تحقیق کلید واژه در بازاریابی PPC هم بسیار محسوس بوده و باید گفت که درواقع کسب موفقیت در این نوع بازاریابی به صورت کامل به یه تحقیق کلید واژه مناسب بستگی داره. یه تحقیق کامل در این مورد ممکنه چند روز زمان شما رو بگیره اما دست کم مطمئنین که با اطلاعات مناسب سراغ این بازاریابی رفته اید.

یه کلید واژه مناسب واسه یه تبلیغ PPC به ترندها و جریانات روز وابسته. این یعنی ممکنه کلمات کلیدی روی بورس، بعضی وقتا تغییر کرده و با کلمات مشابه دیگری جانشین شن. ازاین رو یادتون نره که در این مبحث همیشه به روز بوده و با آخرین تغییرات این بخش همگام باشین. واسه این کار می تونین از وسایل آنلاینی مثل  بهره مند شید.

ویژگیای کلمات کلیدی مناسب واسه بازاریابی با تبلیغات کلیکی شامل موارد زیره:

  • کلید واژه در رابطه: تحت هر شرایطی، مطمئن شید که کلید واژه انتخابی شما دقیقاً با مبحث و عنوان محصول یا سرویس تبلیغاتی شما ربط داره. چراکه صحت یه ادعا درصورتی که قابل اثبات نباشه فقط منتهی به شکست کمپین شما و ویرانی اعتبارتان می شه. خیلی از تجارتا با تصور اینکه می تونن در تبلیغات خود بزرگ نمایی کرده تا توجه کاربران بیشتری رو جلب کنن، مرتکب این اشتباه بزرگ شده و نه فقط هزینه خود رو الکی صرف کردن، بلکه در این حالت اعتماد کاربران از نام برند اونا سلب شده و شانس دوباره خود رو به صورت جدی از دست میدن. حتی برفرض و اگه به واسطه کلید واژه غیر در رابطه بتونین کاربرانی رو به سمت سایت خود جذب کنین، باعث شدین تا بعضیا از کاربران نتونن چیزی که به دنبالش بودن رو در سایت شما پیدا کنن و درنتیجه خیلی سریع سایت شما رو ترک کنن. با انتخاب درست و هدف دار کلمات کلیدی نه فقط متهم به ادعای کذب نمی شین، بلکه اعتبار و به دنبال اون فروش و سودآوری خود رو هم بیشتر می کنین.
  • کلید واژه کامل: کلید واژه انتخابی شما نه فقط باید شامل مهم ترین و پرتوجه ترین کلماتی که به وسیله کاربران جستجو می شه باشه، بلکه باید کامل و در خیلی از موارد کمی طولانی باشه. با اینکه در حالت عادی پیشنهاد می شه تا به کلمات کلیدی کوتاه تر اکتفا کنین، اما این طرز فکر که به کار گیری کلمات کلیدی بلند ممکنه کار درستی نباشه، یه اشتباه عادی در بین وب مسترهاه. کلمات بلندبالا کلماتی حساس هستن که دلیل برتری شما به خاطر انتخاب اونا اینه که هرکسی سراغ این کلمات نمی ره. این فرصت باعث می شه تا محتوای شما با انحصار بیشتری زیاد شده و با رقبای خیلی کمتری رقابت کنه. هم اینکه از جایی که این کلمات داوطلبان کمتری دارن، نه فقط رقابت بر سر اونا واسه شما ساده تر میشه، بلکه هزینه سفارش اونا هم کمتر می شه. پس کاری که شما باید کنین اینه که بعد از تحقیق و تحقیق درباره کلمات کلیدی جور واجور، کلمه ای متناسب از هر دید پیدا کنین.
  • کلمات کلیدی زیاد: تبلیغات PPC عادی و تقریباً تکراری هستن. پس شما نمی تونین توقع داشته باشی که فقط با یه یا دو کلید واژه در این بازاریابی موفق شید. تلاش کنین به طور پیوسته و با در نظر گرفتن تغییرات روزانه بخش فعالیت خود، کلمات کلیدی زیاد بیشتری رو استفاده کرده و از چندین بخش به صورت همیشه رشد و پیشرفت پیدا کنین.

شکلای جور واجور تبلیغات کلیکی

تبلیغات کلیکی که بیشترً بر مبنای کلمات کلیدی بوجود اومده ان، شکلای جور واجور مختلفی داشته و در منابع مختلفی قابل استفاده هستن. با اینکه معتبرترین این نوع از تبلیغات، تبلیغات کلیکی گوگله، اما بازم منابع جور واجور دیگری هم وجود دارن که بشه از اونا آخر بهره رو برد. در ادامه به مهم ترین این موارد می پردازیم.

تبلیغات کلیکی گوگل یا Google PPC Ads

گوگل به عنوان بزرگترین موتور جستجوی اینترنتی و بزرگترین پایگاه معرفی و لینک دهی سایتای جورواجور، نقطه عطف تموم تبلیغات آنلاین هستش. گوگل به خاطر سیستم کامل و پرقدرت خود، قوی ترین شبکه تبلیغاتی اینترنتی هم حساب می شه. پس جای تعجب نداره که پراستفاده ترین کمپینای تبلیغاتی PPC در گوگل ثبت شده باشن. گوگل ابزاری کامل با عنوان  که نام قبلی اون Google AdWords بود در اختیار وب مسترها قرار داده. تو یه تیکه از این پنل حرفه ای و گسترده، بخش تبلیغات موسوم به Search Ads هست.

از این روش شما می تونین تبلیغات خود رو به صورت آنلاین و در کمترین زمان ممکن واسه گوگل ارسال کرده و سفارش خود رو به صورت خودکار ثبت کنین. واسه این کار کافیه بودجه دلخواه خود رو در پنل مربوطه واریز کرده و بعد تبلیغ خود رو ثبت کنین. درآخر تبلیغ شما در صفحات یافته های جستجوی مربوط به کلید واژه انتخابی شما قرار میگیره و درازای هر یک کلیکی که کاربران روی اون می کنن، شما مبلغی رو پرداخت می کنین.

تبلیغات گوگل در شکلای جور واجور مختلفی قابل استفاده هستن. این موارد عبارت ان از:

۱٫ تبلیغات موتور جستجو یا Search Ads

معتبرترین و با این وجود عادی ترین نوع تبلیغات گوگل همون تبلیغات کلیکیه که در موتور جستجوی گوگل دیده ایم. این تبلیغات لینکایی هستن که بیشترً در بالای لیست یافته ها در صفحات جستجوی گوگل نمایان می شن. با در نظر گرفتن انتخاب وب مسترها و البته تعرفه تبلیغات، این تبلیغات می تونن در پایین ترین بخش لیست یعنی درست بالای بخشی که صفحات بعد و قبل مشخص هستن قرار بگیرن. نکته مثبت این مدل تبلیغات اینه که حتی اگه سایت یا صفحه تبلیغ شده شما محتوای زیادی هم نداشته باشه، اما بازم درصورتی که تبلیغ شما با کلمه جستجو شده کاربران مطابقت لازم رو داشته باشه، لینک تبلیغ شده شما در یافته های اول در صفحه اول ثبت می شه.

۲٫ تبلیغات محلی یا Local Search Ads

تبلیغات محلی گوگل درواقع همون تبلیغات کلیکی هستش، فرقش اینه که به صورت انحصاری واسه مکانای انتخابی یا نزدیک به شما شخصی سازی می شه. مثلا با انتخاب زبون فارسی به عنوان زبون اصلی آگهی، تبلیغ شما فقط به فارسی زبانان و یا آی پیایی که واسه مناطق فارسی زبون، است نشون داده می شه. هم اینکه با این نوع تبلیغات می تونین به صورت دقیق تر تبلیغ خود رو واسه لوکیشنای خاصی مشخص کنین. پس اگه تجارت شما بر مبنای سرویس دهی یا اجناس به محل جغرافیایی خاصیه، بهتره که از این گزینه استفاده کرده تا بازدهی تبلیغ خود رو به بیشترین حد برسونین.

۳٫ تبلیغات نمایشی یا Display Network

تبلیغات انحصاری Display Network گوگل که یه شبکه تبلیغاتی و بسیار حرفه ای هستش، شبکه ای کامل و بستری بسیار مناسب واسه تبلیغات بصریه. گوگل در کنار تبلیغات متنی ساده که در موتور جستجوی خود ارائه کرده، با ارائه این سرویس تبلیغاتی کم مثل، دنیای تبلیغات آنلاین رو از این رو به اونو کرد. با اینکه چگونگی روند تبلیغات Display Network واسه پیدا کردن مخاطبین هدف دار مثل تبلیغات PPC گوگله، اما برتریای این نوع تبلیغات باعث شده تا تبلیغات نمایشی گوگل جایگاهی خاص در بین سایتا و اپلیکیشنای آنلاین داشته باشه.

مهم ترین دلیل این برتری قبل از هر چیز، امکان به کار گیری تصاویر ثابت یا متحرک و حتی کلیپای فلش هستش. در کنار این تصاویر شما می تونین کلمات کلیدی خود رو هم به کار ببرین تا نه فقط ازلحاظ چشمی تبلیغی جذاب داشته باشین، بلکه ازلحاظ بهینه بودن و قابل شناسایی بودن هم تبلیغ شما منحصر به فرد باشه.
به جز این مورد، شبکه کامل تبلیغات Display Network باعث شده تا این تبلیغات نه فقط در گوگل، سایتا، سرویس دهنده های ویدئویی و دیگه منابع مشابه قابل ارائه باشن، بلکه امکان نشون دادن این تبلیغات در اپلیکیشنای موبایلی هم جفت و جور شده.

آمار اعلام شده به وسیله گوگل در سال ۲۰۱۷ نشون میده تبلیغات Display Network این شرکت در سال ۲۰۱۷، در بیشتر از ۲ میلیون سایت و بیشتر از ۶۵۰ هزار اپلیکیشن موبایلی به نمایش درآمده ان. واسه این مورد فرمتای متفاوتی هست و شما می تونین خیلی راحت فرمت دلخواه خود رو پیدا کرده و تبلیغ خود رو واسه نمایش دادن در سیل بزرگی از جایگاه های نمایش آگهی شخصی سازی کنین.

اما چگونگی سفارش دادن این مدل تبلیغات هم با در نظر گرفتن تنوع نمایش اونا کمی فرق داره. پرداختای سفارشات شما در این تبلیغات می تونه در سه حالت CPC یا Cost Per Click (که در اون به ازای هر یک کلیک دریافتی، مبلغی ثابت پرداخت می شه)، حالت CPI یا Cost Per Impression (که در اون به ازای هر بار نمایش تبلیغ به کاربران، مبلغی ثابت پرداخت می شه) و حالت CPA یا Cost Per Action (که طی اون تبلیغ شما درازای چیزی خاص به انتخاب شما مثل به ازای هر یک کلیک، به ازای هر یک فروش و یا به ازای هر یک فرم ثبت شده به وسیله کاربران، پرداخت می شه) دسته بندی شه.

گوگل واسه این تبلیغات مزایدات جالبی جفت و جور کرده. این مزایدات واسه جایگاه های تبلیغاتی خاص با شرایطی خاص در نظر گرفته می شن و هرکسی که قیمت ثبت شده بهتری ازنظر گوگل داشته باشه، برنده مزایده می شه و از امتیازات خاص بهره مند می شه.

قیمت

۴٫ تبلیغات Pre-Roll

حتماً واسه شمام پیش اومده که وارد یه سایت اشتراک ویدیو مثل یوتیوب یا آپارات شده باشین و قبل اینکه ویدئوی دلخواه خود رو ببینین، مجبور باشین تا تبلیغی که در پلیر مربوطه پخش می شه رو ببینین. این تبلیغات موسوم به Pre-Roll Ads در بیشتر موارد ویدئوهایی تبلیغاتی و اسپانسری از اجناس و سرویسای بقیه هستن. در یوتیوب قابلیتی واسه رد کردن یا Skip کردن تبلیغات بعد از ۵ ثانیه هست که در ویدئوهای آپارات هم این توانایی هست.

به هرحال شما به عنوان یه کاربر و یه بیننده، مجبورین تا چند ثانیه از این تبلیغات رو ببینین تا دکمه Skip فعال شده و امکان رد کردن تبلیغات جفت و جور شه. این چند ثانیه با اینکه به کام بیشتر کاربران خوش نمیاد، اما به هرحال روشی واسه نمایش دادن حتمی تبلیغات به مخاطبینه. با اینکه تبلیغات Pre-Roll الان عادی ترین نوع تبلیغات ویدئویی آنلاین هستن، اما یافته های تحقیقات نشون میدن بیشتر از نصف کاربران به محض دیدن کلمه Skip یا رد کردن تبلیغ، روی اون کلیک می کنن. بااین حال اثر عجیب این مدل تبلیغات جای زیادی واسه نقد کردن نداره.

شمام می تونین اینجور تبلیغاتی رو در سرویسای ویدئویی داخلی و خارجی سفارش داده و به مقدار بسیار زیادی دیده شید. البته باید گفت که هزینه و بودجه لازم واسه اینجور تبلیغاتی واسه تجارتای کوچیک تر ممکنه کمی سنگین و غیرمعقول باشه.

۵٫ تبلیغات هوشمند مخصوص به بازاریابی دوباره یا Remarketing Ads

گوگل درزمینه تبلیغات هوشمند قدمی بسیار باحال و کاربردی ورداشته س. این شرکت با ایجاد یه جور تبلیغات هوشمند بانام Remarketing Ads که اونا رو با نام Retargeting Ads هم می شناسن، منحصراً کسائی رو هدف قرار میده که پیش از این به سایت یا اپلیکیشن موبایلی شما سر زده باشن. اینجور تبلیغاتی به صاحبان تجارتا کمک می کنه تا با پیدا کردن آدمایی که قبلاً با شما در رابطه بودن، فرصتی دوباره واسه تشویق اونا در اختیار داشته باشن.

یافته های نشون میدن به کار گیری این سیستم تبلیغاتی کمک زیادی به افزایش اندازه تبدیل کاربر به مشتری داشته. درواقع چگونگی کارکرد این سیستم تبلیغاتی بدین صورته که وقتی کاربری وارد سایت یا اپلیکیشن شما شه، آی پی ثابت اون کاربر به وسیله رباتای این سیستم دریافت و ذخیره می شن. بعد آی پی دلخواه به فهرستی مخصوص که در اون آی پیای مشابه قرار دارن اضافه می شه.

بعد از اون، تبلیغ قبلی و یا تبلیغ مشابه سایت شما در دیگه مکانایی که تبلیغات Display Network نشون داده می شن واسه اون آی پیا در نظر گرفته می شه.  به همین ترتیب، نام برند شما واسه کاربران و بازدیدکنندگان سایت شما بارها تداعی می شه.

مقاله پیشنهادی: چیجوری اعتماد از دست رفته مشتریان رو به دست بیاریم؟

تبلیغات کلیکی شبکه های اجتماعی

با اینکه تبلیغات گوگل تقریباً تموم سطح وب رو از اونِ خود کرده، اما تبلیغات کلیکی در منابع دیگری هم قابل رؤیت هستن. شاید بشه گفت که بعد از تبلیغات کامل گوگل، تبلیغات PPC شبکه های اجتماعی شایدً بیشترین مخاطب و مشتری رو دارن. در این بخش هم یه شبکه اجتماعی حکمرانی می کنه و اون چیزی نیس جز Facebook.

شبکه اجتماعی فیس بوک با بیشتر از ۱٫۵ میلیارد کاربر فعال، بعد از خریداری شرکتای واتس اپ (WhatsApp) و اینستاگرام (Instagram) حالا بیش ازپیش کاربران اینترنتی رو با سرویسای خود همراه کرده و از این حجم بالا، به خاطر جذب تبلیغات زیادی استفاده کرده. شبکه لینکداین () هم پلتفرمی هدف دار واسه تبلیغات در شبکه های اجتماعیه. اما هزینه تبلیغات در لینکداین به خاطر اینکه مخاطبین اون بیشتر افراد حقوقی و شرکتای تجاری هستن، از هزینه تبلیغات در دیگه شبکه های اجتماعی بیشتره.

مقاله پیشنهادی: ۱۰ روش ثابت شده افزایش درآمد از راه شبکه های اجتماعی

می دونین؟ تقریباً ۹۸% از تبلیغات سطح وب در اختیار شبکه تبلیغاتی گوگله!

چیجوری بیشترین بهره ممکن رو از بازاریابی با تبلیغات کلیکی ببریم؟

با تعاریفی که تا الان از بازاریابی با تبلیغات PPC گفته شد، مشخصه که اجرا یه کمپین تبلیغاتی در این نوع از تبلیغات تقریباً ساده بوده و در مدت زمان زیادی کمی قابل انجامه. اما بهتره بدونین که عجله کردن در این مورد و اقدامات خودسرانه و بدون آگاهی، نه فقط باعث هدر رفتن زمان و هزینه شما می شه، بلکه می تونه منتهی به یه شکست تجاری واسه کار و کاسبی شما باشه. قبل اینکه کاری بکنین، مراحلی که در ادامه بازگو می کنیم رو با دقت بخونین تا بتونین کمپینای موفقیت آمیزی در بازاریابی با تبلیغات کلیکی خود داشته باشین.

۱٫ اهداف خود رو واسه راه اندازی یه کمپین PPC مشخص کنین

بدون داشتن هدف و فقطً به خاطر سفارش دادن یه تبلیغ، هیچ جای پیشرفتی واسه شما وجود نداره. همونجوریکه خیلی از تجارتای قدیمی و جدید این اشتباه رو مرتکب شده و بازاریابی خود رو با بی اطلاعی و عجله تحت تاثیر قرار دادن. این بی توجهیا می تونه خیلی راحت منتهی به هدر رفتن پول و زمان شما شه و هم اینکه ممکنه شما رو از انجام دوباره اینجور کاری دلسرد کنه.

واسه اینکه خیلی دقیق و حرفه ای اقدام کرده باشین، بهتره به سؤالاتی که در ادامه می بینین توجه کرده و جواب اونا رو به صورت روشن واسه خود مشخص کنین. با اینکه این سوالا ساده و یا تکراری به نظر می رسن، اما مطمئن باشین که کسب موفقیت در این کمپینا به شرط توجه به همین مسائله.

– اهداف شما از به کار گیری این تبلیغات چه کسائی هستن؟

تحت هر شرایطی هیچ وقت یادتون نره که باید در هرلحظه از فعالیتای تجاری خود بدونین که هدف شما چه شخص یا اشخاصی هستن. مهم بودن این مسئله در سفارش تبلیغات بیشتره. مثلا در زمان انتخاب کلمات کلیدی و نوشتن متن تبلیغ خود، از کلمات و عباراتی استفاده کنین که مخاطبین شما نیاز به دیدن اونا دارن. این کلمات و عبارات باید تشویق کننده و متحرک باشن اما با این وجود نباید بزرگ نمایی آمیز و خیالی به نظر برسن. اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین مطمئن شید که متن تبلیغاتی شما با محتوای متن صفحات تبلیغ شده در سایت خودتون رابطه مستقیم داشته باشه.

واسه اینکه بدونین چه کاری باید کرده و بهترین تصمیم رو بگیرین، همیشه از دیدگاه یه کاربر به این مسائل نگاه کنین. خودتون رو جای کاربران یا مشتریان بذارین و ببینین چی تو یه تبلیغ شما رو بیشتر تحت اثر قرار میده. هم اینکه یادتون باشه که اولویت اصلی شما تو یه تبلیغ متنی، فرستادن پیام منتخب شماس. این پیام باید حتماً شامل اطلاعاتی به درد بخور بوده و با این وجود کنجکاوی کاربر رو داشته باشه. اینکه بدونین کاربران و مشتریان به دنبال چی هستن، اولین قدم موفق شما میشه.

– از تبلیغ کردن به دنبال چی هستین؟

بعد از تعیین کردن اهداف اولیه، باید بدونین که تبلیغ شما قراره چی واسه شما جفت و جور کنه. اگه هدف شما به درستی تعیین شده باشه، تبلیغ شما می تونه کاربران رو مستقیماً به چیزی که می خواین نزدیک کرده و اونا رو به مشتری تبدیل کنه. هم اینکه باید گفت که نوع تبلیغ به نوع تجارت شمام ربط داره. مثلا تبلیغات معروف فیس بوک به صورت شاخص واسه معرفی اجناس و سرویسا که از راه صفحات فرود شکل میگیره، مورداستفاده قرار میگیره.

۲٫ سیستم بررسی سایت خود رو راه اندازی کنین

به خاطر موشکافی هرچه بهتر، پیشنهاد می کنیم که قبل از شروع کمپین تبلیغاتی، وسایل خود رو واسه بررسی وضعیت پروسهای جور واجور از اول تا انتها جفت و جور کنین. در این مورد هم وقتی اسم بررسی وب درمیون باشه، دوبارهً گوگله که راه حل مناسب رو واسه شما بوجود میاره. با نصب  می تونین اطلاعات کافی و لازم درباره بازدیدکنندگان سایت خود رو به دست بیارین. یکی از این اطلاعات ورودیای این کاربران به سایت شمان. اگه اینجور قابلیتی در دسترس شما باشه، می تونین خیلی راحت فهمیده باشین که چه مقدار ورودی از تبلیغات کلیکی عاید شما شده.

موشکافی

مقاله در رابطه: گوگل آنالیتیکس و هر چیزی که واسه کار با اون باید بدونین

۳٫ تبلیغ دلخواه خود رو به صفحات خاص لینک بدین

درسته “

Related articles

چه شخصیت‌هایی در محل کارشان دعوا می‌کنند؟!

اختلاف و برخورد در محل کار پیشگیری ناپذیره اما احتمال درگیرشدن واسه بعضی از افراد بیشتره.مقاله ای جدید که در وال استریت ژورنال منتشر شده می گوید ، بعضی از شرکت های مالی امروزه تماشاگر درگیرهای شغلی بیشتری در فضای کاری هستن و مشاوران بیشتری نسبت به گذشته روی این قضیه کار می کنن.واسه کنارآمدن […]

Learn More

پرسونا چیست؟ آموزش قدم به قدم طراحی پرسونا مشتری

پرسونا (Persona) اصطلاحیه که به کار گیری اون طی دهه گذشته، بسیار رواج پیدا کرده. هر چی تصویر شفاف تری از مخاطب هدف خود تو ذهن داشته باشیم، بیشتر می تونیم محتوا، محصول و مدل کار و کاسبی خود رو با در نظر گرفتن نیازای اون تطبیق بدیم و رضایت اونو تأمین کنیم. واسه درک […]

Learn More

چطور بدون اینکه صدای کسی در بیاید توی صف بزنیم؟

خلاص شدن از اتاقای انتظار با سامانه سلامت ما ایرونیا معروفیم به صف هامون. صفای طولانی خسته کننده که ساعتا آدم رو در انتظار نگه می دارن. همیشه هم در این صفا به کسائی برمی خوریم که مشکلشون از مشکل کل کره زمین بزرگ تره و اگه همین الان نوبتمون رو بهشون ندیم جهان نابود […]

Learn More