با این ۵ گام، در شبکه‌های اجتماعی، مخاطبان را به مشتری تبدیل کنید

فیس بوک، اینستاگرام، تلگرام، توییتر، یوتیوب، آپارات و… خیلی راحت می تونن هم تعداد زیادی مخاطب رو با برند، محصول و خدمات تون آشنا کنن؛ و هم می تونن مخاطبان تون رو از مرحله آشنایی به مرحله اعتماد و بعد خرید کردن ببرن.

خبر خوب اینه که با برداشتن ۵ قدم می تونین به این هدف برسین.
رو از زیر نظر گرفتن شروع کنین:

قدم اول: اونا رو زیر نظر بگیرین

با می تونین عکس العمل مخاطبان تون رو نسبت به برند و اجناس تون ببینین و آزمایش کنین.

این که «نظر اونا نسبت به حریف تون چیه؟»، «چه برتریای احتمالی نسبت به شما دارن» و این که «مخاطبان شما کلا چه سلیقه و ذوقی دارن»؛ همه در شبکه های اجتماعی قابل ردیابیه و شما می تونین براساس این اطلاعات، روش هدف دارا و برنامه های بازاریابی زیادی رو طراحی کنین.

پس:

لطفا در شبکه های اجتماعی، با گوشا و چشمانی دقیق، ببینین و بشنوین.

قدم دوم: پروفایل کاربری کاملی داشته باشین

مطمئن شید که پروفایل تون، این موارد رو شامل می شه:

  1. عکس پروفایل با کیفیت و مناسب
  2. گذشته (خیلی) کوتاه از کار و کاسبی تون
  3. لینک سایت تون
  4. در صورت امکان، موقعیت تون در Google Map و یا دست کم نشانی محل کارتون
  5. در بعضی از شبکه ها مانند توییتر، فیس بوک و لینکدین، می تونین یه تصویر کاور هم داشته باشین.
    از این عکس به عنوان یه تابلوی شکوهمند واسه معرفی برندتون در پیش مخاطبان استفاده کنین!

به شخصه وقتی وارد صفحه فیس بوک یا اینستاگرام برندی میشم و اطلاعات رو ناقص می بینم، یا مثلا یه لوگو و کاور بیریخت و بی کیفیت در صفحه شون پیدا کنم، دیدم نسبت به اون برند کلا منفی می شه!
آدم احساس می کنه که این برند، همیشه بخشی از کاراش رو جدی نمی گیره و یه جای کارش می لنگد!

قدم سوم: به مشتری، آگاهی رسانی (Awareness) بدین

مشتریان رو دانش آموز خودتون کنین! بعضی وقتا پیش اومده س که مشتریان، جواب سوال شون رو در شبکه های اجتماعی پیدا کردن و این فرصتیست طلایی واسه شما که به آگاهی رسانی (Awareness) از خودتون و برندتون بپردازید و نباید این فرصت رو به رقیبان تون بدین!

دانش آموز

با اشتراک گذاری مطالب جذاب و موثر، این فرصت رو به کار بگیرین.

چند مثال کاربردی از مطالب مناسب واسه مرحله آگاهی:

  • کتابای الکترونیکی
  • مقالات علمی یا خبری
  • اینفوگرافیک، تصاویر آموزنده و…

اگه تازگیا شروع به کار کردین، شایدً با حجم کمی از داده های قابل ارائه واسه صفحات تون رو به رو هستین.
مشکلی نیس! می تونین از مطالب در رابطه دیگر سایتا و وبلاگا استفاده کنین!

مشکلی

حواستون باشه که در مرحله آگاهی، مطالب تون باید ساده و آموزشی باشن، نه پیشرفته و پیچیده !

قدم چهارم: در مشتری، تمایل به خرید (Desire) بسازین

حالا که مشکل شون رو پیدا کردن، وقتشه که مخاطبان، یه راه حل مناسب واسه حل اون پیدا کنن. و حالا راه حل اونا چیه؟ مشخصه! محصول شما!

راه حل

حالا وقت اون هستش که تبدیل به خریدار قطعی خودتون بشن، نباید اجازه به این شیوه حلای دیگه رو دنبال کنن و به رقبای شما ملحق شن!

می تونین با پیشنهادای جذاب اونا رو از این کار بازدارید

به مخاطب بقبولونید که بهترین راه حل مشکلش رو فقط شمایید که می تونین به اون بدین.
واسه اثباتش می تونین:

  • آموزش تخصصی و کامل به اون بدین،
  • یا خدمات تون رو با بقیه شرکتا مقایسه کنین،
  • و یا چند ویدیو کوتاه رو از چگونگی کارکرد خدمات (یا محصول)تون در صفحات تون درج کنین.

قدم پنجم: مرحله تصمیم واسه خرید کردن (Action) در مشتری

مخاطب، گشته و گشته تا این که «شما» رو بهترین راه حل واسه این کار دونسته.
وقتشه تا تصمیم پایانی اش رو بگیره و خرید پایانی رو بکنه!
بهترین کاری که در این مرحله می تونین بکنین اینه که پیشنهادات خاص خود رو واسه راحتی تصمیمش به نمایش بذارین؛ پیشنهاداتی مانند:

  • مشاوره رایگان
  • ارسال رایگان
  • بن تخفیف به مناسب…
  • برگشت کالا در صورت نبود رضایت تا ۷ روز
  • دوره آموزش رایگان
  • و…

در این بخش، کلماتی مانند: «مقایسه»، «مقابله» و «بررسی»، مذاکرات رو به نفع شما تموم می کنه .

و در آخر بازم تکرار می کنیم که بازخورد مشتریان تون رو تحت نظر داشته باشین.
بعضی وقتا رفتار و بازخورد مشتریان و خریداران، بهترین راهنما و نقشه شما برا رسیدن به اهداف تونه.

پیشنهاد می کنیم مقاله «» رو همونجوریکه از اسمش مشخصه، واسه بهترین بودن در شبکه های اجتماعی بخونین.