اثرات کاربرد روش مشارکتی (جیگ ساو)
جاکوبز و همکاران (2011) با نتیجه گیری از تحقیقات انجام نشده عنوان نموده اند که دانشآموزان با استفاده از یادگیری مشارکتی میتوانند از مزایای زیر برخوردار شوند:
- دستاوردهای علمی خویش را بهبود بخشند.
- علی رغم سطح پیشرفت قبلی یا نیازهای فردی دیگر به طور فعال تر درگیر در موضوعات با دانشآموزان دیگر شوند.
- انگیزه برای یادگیری افزایش مییابد.
- دانشآموزان در قبال یادگیری خود و دیگران احساس مسئولیت بیشتری مینمایند.
- مدت زمان درگیری انجام وظیفه و کار افزایش مییابد.
- مهارتهای اجتماعی را بهبود میبخشد.
- عشق به مدرسه را افزایش میبخشد.
- نگرش دانشآموزان را نسبت به یادگیری مدرسه و همسالان خود بهبود میبخشد.
- توانایی ارزش قائل شدن و ملاحظه دیدگاههای متنوع را افزایش میدهد.
- فرصت بیشتری به معلم برای مشاهده بررسی یادگیری دانشآموزان میدهد.
جاکوبز و همکاران (2002) نیز به برخی اثرات روش مشارکتی (جیگ ساو) در کلاس درس از دیدگاه صاحب نظران مختلف اشاره مینماید که بدین شرح میباشند:
- یادگیری متون و راهبردهای جدید از همکلاسان (هنز[1]، 1990)
- رشد تفکر انتقادی در شاگردان (دیویدسم[2] و دیگران، 1992)
- تقویت عزت نفس شاگردان (برونر[3]، 1994)
- افزایش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان (ویتور[4] و دیگران، 1995)
- تقویت احساس مسئولیت دانشآموزان در برابر یادگیری خود و سایرین (برونز و سایرین، 1995)
- تقویت نگرش مثبت شاگردان نسبت به یادگیری علم و دانش (رونالد، 1997)
- تقویت مهارتهای خودرهبری (رونالد، 1997)
- تقویت پشتکار شاگردان برای حل مسائل درسی (رونالد، 1997)
- تقویت مهارتهای کلاس (ارتباطی-اجتماعی دانشآموزان) (فارل[5]، 1999)
- افزایش پیشرفت تحصیلی همه دانشآموزان اعم از قوی، متوسط و ضعیف (هرید[6]، 2000؛ هانگ، 200 و سی، 2001، به نقل از ملازهی، 1391)
رابرت (2002) در بحث مربوط به مزایای به کارگیری روش جیگ ساو به موارد زیر اشاره مینماید:
- عزت نفس را در دانشآموزان میپروراند (جانسون و جانسون، 2006)
- با تجارب یادگیری بیشتر، رضایت خاطر دانشآموزان را بهبود میبخشد.
- نگرش مثبت را به مواد آموزشی افزایش میدهد.
- چالش برانگیزی بیشتر بدون این که میزان کار در مدت معین را نامعقول سازد (فلور[7]، 2007)
- فراهم سازی درک عمیق تر برای دانشآموزان (فلور، 2009)
- منجر به تولید بیشتر و بهتر به سوالات (فلور، 2009)
[1] – Hans
[2] – Davidsam et al
[3] – Broner
[4] – Vittur et al
[5] – Pharrell
[6] – Herreid
[7] – Flora
لینک جزییات بیشتر و دانلود این پایان نامه: