کاربردهای تنظیم هیجانی//پایان نامه دشواری تنظیم هیجانی

کاربردهای تنظیم هیجانی در زندگی

تنظیم هیجانی به توانایی فهم هیجانات، تعدیل تجربه­ی هیجانی و ابراز هیجانات اشاره دارد (گراس، 2001). در اصل تنظیم هیجان نیازمند تعامل بهینه­ای از شناخت و هیجان جهت مقابله با شرایط منفی است، زیرا انسان با هر چه مواجه می­شود آن را تفسیر می­کند و تفسیرهای شناختی تعیین کننده­ی واکنش­های افراد است (عبدی و همکاران، 1389). به عبارت دیگر، برداشت و تحلیل افراد از موقعیت­ها در تنظیم هیجانات آن­ها نقشی اساسی دارد.

پژوهش ها نشان می­دهد تفاوت­های افراد در استفاده از سبک­های مختلف تنظیم هیجان شناختی موجب پیامدهای عاطفی، شناختی و اجتماعی مختلفی می­شود. چنان­که استفاده از سبک­های ارزیابی مجدد، با هیجان­های مثبت و عملکرد­های میان فردی بهتر و بهزیستی بالا ارتباط دارد (گراس و جان2، 2003). راهبردهای تنظیم شناختی هیجانات به افراد کمک می­کنند تا بر انگیختگی­ها و هیجان­های منفی را تنظیم کنند. این شیوه­ی تنظیم با شکل­گیری یا بروز اختلال­های روانی رابطه­ی مستقیم دارد. بنابراین در نتیجه­ی ارزیابی نادرست از موقعیت به دلیل کمبود اطلاعات، برداشت اشتباه یا اعتقادات بی­منطق و نادرست، فرد راهبردهای شناختی خود را برای روبرو شدن با موقعیت تنیدگی­زا بر می­گزیند. در این دیدگاه، به افراد در بازسازی الگوی فکری آنان از طریق بازسازی شناختی کمک می­شود. بدین­ترتیب، انتخاب راهبرد مقابله­ای کارآمد در ابعاد شناختی، هیجانی و رفتاری بر افزایش استفاده از مقابله­های سازگارانه علاوه بر ارتقای سلامت روان اثر­گذار است (امیدی و یعقوبی، 1390). علاوه براین، مهارت­های که در تنظیم هیجانی آموخته می­شوند عبارتند از:

1- مهارت­های هیجانی: شناسایی و نامگذاری احساسات، ابراز احساسات، تعیین شدت احساسات، کنترل اضطراب­ها، کاهش فشار روانی و ….

2- مهارت­های شناختی: شناخت تأثیرات اجتماعی بر رفتار و ملاحظه­ی شخصی خود از چشم انداز جامعه­ای بزرگتر، استفاده از گام­های مشخص برای حل مسایل و تصمیم گیری و تعیین اهداف، پیش بینی پیامدها، درک دیدگاه دیگران، داشتن دیدگاهی مثبت به زندگی و….

3- مهارت خودآگاهی: مشاهده و شناخت احساسات خود، یافتن واژگانی برای بیان احساسات، آگاه شدن از ارتباط میان افکار، تعیین سهم تأثیر افکار و احساس­ها بر تصمیم­ها.

4- مهارت مدیریت احساسات و مقابله با فشار روانی: استفاده از گفت­و­گو با خود، برای پیدا کردن پیام­های منفی مانند انتقادات درونی مخرب، درک آنچه در پس هر احساس نهفته است، یافتن راه­های مقابله با ترس و اضطراب و مدیریت خشم و اندوه. شناخت ارزش تمرینات بدنی، تصویرهای ذهنی هدایت شده و روش­های آرمیدگی.

5- مهارت همدلی و ارتباط مؤثر: درک احساسات و علایق دیگران و مد نظر قرار دادن دور­نمای ذهنی آنان، احترام گزاردن به تفاوت­های موجود در احساسات افراد نسبت به پدیده­های مختلف، صحبت کردن درباره­ی احساسات به صورتی مؤثر، شنونده و پرسشگری خوب شدن، تمایز گذاشتن میان حرف و عمل دیگران و واکنش­ها و قضاوت­های خود نسبت به آن­ها؛ ابراز علایق و احساسات خود بدون خشم یا انفعال نسبت به دیگران و مهارت قاطعیت.

6- مهارت مذاکره­ی اصولی و مهارت­های رفتاری: نحوه­ی مذاکره با دیگران، والدین، اساتید، استفاده از الگوی برد- برد در بحث جهت حل تعارضات بین فردی، و مهارت­های رفتاری شامل: ارتباط غیرکلامی، برقراری ارتباط از طریق تماس چشمی و حالت چهره و لحن صدا (امیدی و یعقوبی، 1390).

2-5-2- شیوه های ایجاد تنظیم هیجانی

1-2-5-2.مشاهده و توصیف:

در این تکنیک، به افراد گفته می­شود که هیجان­ها را توصیف کنید و هیچ­گاه مورد قضاوت قرار ندهید. گفته می­شود که دقیقا تجربه­ی حال حاضر خود را مورد توجه قرار دهید. توجه کنید، بدون اینکه اسیر یا گرفتار تجربه شوید. تجربه کنید بدون این­که به آن واکنش نشان دهید. بگذارید تجربیات، احساسات و افکار در ذهنتان بیایند و بروند، بدون آن­که به آن بچسبید و اینکه توجه خود را تحت کنترل قرار دهید، نه آنچه را می بینید(امیدی و یعقوبی، 1390).

در هنگام توصیف، برای تجربیات، عبارات و کلماتی را در نظر بگیرید. یک موضع بدون قضاوت و داوری در اختیار بگیرید. دقیقا واقعیت­ها را ببینید. به آنچه هست توجه کنید، نه اینکه چه چیزی “خوب” یا “بد”،”وحشتناک” یا “شگفت انگیز” است. هر­گاه احساس یا تفکری بروز می­یابد یا اینکه کاری را انجام می­دهید، آن را شناسایی کنید. برای مثال، در ذهن خود بگویید: “عضلات شکمم منقبض شده­اند”. آنچه را که در حال حاضر برایتان اتفاق می­افتد، را توصیف کنید. برای احساسات خود نامگذاری کنید. یک تفکر را درست به عنوان یک تفکر خطاب کنید و این مهارت­ها را آن قدر تمرین کنید که انجام­شان ناخود­آگاه شود و بدون درگیری ذهنی انجام شود (امیدی و یعقوبی، 1390).

لینک جزییات بیشتر و دانلود این پایان نامه:

بررسی رابطه ­ی بین مکانیزم­های دفاعی، طرحواره­های ناسازگار اولیه و دشواری تنظیم هیجانی با رفتارهای بیمارگونه­ی خوردن

Related articles

پایان نامه نوآوری محصول:اهمیت مدیریت دانش

مدیریت دانش تنها بر نوآوری تمرکز نداشته و محیطی را ایجاد می کند که مساعد و مناسب برای رخ دادن نوآوری باشد (پلسیس،2007). اعلایی و همکاران [1](2012) مدیریت دانش بر نقش نوآوری سازمانی تکیه ندارد ، بلکه شامل یک محیط ایده ال در خلق نوآوری است ، این تاثیرات شامل موارد زیر است: 1- ایجاد […]

Learn More

معیارهای خیابان ممتاز/،پایان نامه گسترش پیاده ‏راه ها

معیارهای خیابان ممتاز در فضاهای شهری و مولفه‏های آن – معیار اجتماعی و فرهنگی: انسان محور بودن، ایمنی و امنیت، نمادها ایرانی اسلامی، هویت و حس تعلق – معیار منظر و اصول زیباشناسی: نورپردازی، سرزندگی، ادراک و تناسب معیار محیط زیستی: پوشش گیاه، آسایش اقلیمی، هدایت و دفع مناسب رواناب‏ها، مصالح سازگار با محیط زیست […]

Learn More

پایان نامه درمورد درگیری شغلی:درگیری شغلی و ویژگی شغل

در واقع افراد با درگیری شغلی بالا، انرژی بیشتری در کار از خود بروز می دهند و احساس مفید بودن و سودمندی می کنند. که احساس مذکور به ایشان کمک می کند تلاش بیشتری در سایر جنبه های زندگی نیز از خود بروز دهند. برای نمونه: به دلیل سطح بالای رفتار درست و فعالیت، کارکنان […]

Learn More