پایان نامه درباره تعهد سازماني// هوش هیجانی

هوش هیجانی

هوش هیجانی، یعنی داشتن مهارت­هایی برای شناخت خود و آگاهی از افکار، عواطف، احساسات و پیوستگی رفتاری. هوش­هیجانی به آن دسته از مهارت­ها اطلاق می­شود که برای ارزیابی مجدد و هدایت به­کارمی­برید تا باعث تغییر ماهوی و توانایی­های شما برای تعالی، توسعه، هدایت و ایجاد احساس مثبت از زندگی شود (حسن زاده و ساداتی کیادهی، 1388، ص4).

هوش­هیجانی نوع دیگری از هوش است .این هوش مشتمل بر شناخت احساسات خویشتن و استفاده از آن برای اتخاذ تصمیم­­­های مناسب در زندگی است. توانایی اداره مطلوب خلق­وخوی و وضع روانی و کنترل تنش­هاست. عاملی است که به هنگام شکست ناشی از دست نیافتن به هدف، در شخص ایجاد انگیزه و امید می­کند. هم­حسی یعنی آگاهی از احساسات افراد پیرامون شماست. مهارت­اجتماعی یعنی خوب تا کردن با مردم و کنترل هیجان­های خویشتن در رابطه با دیگران و توانایی تشویق و هدایت آنان است.

گلمن در کتاب هوش­هیجانی خود به نقل از سالووی، توصیف مبنایی خود از هوش هیجانی را درباره­ی استعدادهای فردی در پنج توانایی اصلی تشریح می­نماید:

  1. شناخت عواطف شخصی: خودآگاهی، تشخیص هر احساسی به همان­گونه که بروز می­نماید. توانایی نظارت بر احساسات در هر لحظه برای به­دست­آوردن بینش روان­شناختی و ادراک خویشتن. ناتوانی در تشخیص احساسات راستین، ما را سردرگم می­کند. افرادی که در مورد احساسات خود اطمینان و قطعیت دارند، بهتر می­توانند زندگی خود را هدایت کنند.
  2. به­کارگیری درست هیجان ها: قدرت تنظیم احساسات خود، توانایی است که بر حس خود­آگاهی متکی می­باشد. افرادی که از لحاظ این توانایی ضعف دارند، دایماٌ با احساس ناامیدی و افسردگی دست به گریبان هستند، در حالی­که افراد با مهارت بالا در این زمینه، با سرعت بیش­تری قادرند ناملایمات را پشت­سر بگذارند.
  3. بر انگیختن خود: افراد دارای این مهارت در هر کاری که به­عهده می­گیرند، بسیار مولد و اثر­بخش خواهند بود. برای عطف توجه، برانگیختن شخصی، تسلط به نفس خود و برای خلاق بودن لازم است سکان رهبری هیجان­ها را در دست گرفت. توانایی دستیابی به مرحله غرق شدن در کار، انجام فعالیت­های چشمگیر را میسر می­گرداند.
  4. شناخت عواطف دیگران: همدلی، توانایی دیگری که بر خودآگاهی عاطفی متکی است، اساس مهارت مردم است. کسانی که از همدلی بالایی برخوردارند، به علایم ­اجتماعی ظریفی که نشان­دهنده نیازها یا خواسته­های دیگران است، توجه بیش­تری نشان می­دهند. این توان، آن­ها را در حرفه­های تدریس، مدیریت و فروش، که مستلزم مراقبت و توجه به دیگران است، موفق می­سازد.
  5. حفظ ارتباط­ها: بخش عمده­ای از هنر برقراری ارتباط، مهارت کنترل عواطف در دیگران است. این موارد توانایی­هایی هستندکه محبوبیت، رهبری و اثر­بخشی بین­فردی را تقویت می­کنند.این افراد در هر آن­چه که به کنش متقابل آرام با دیگران باز می­گردد، به­خوبی عمل می­کنند؛ آنان ستاره­های اجتماعی هستند (حسن­زاده و ساداتی­کیادهی، 1388، ص5).

یکی دیگر از نظریه­پردازان هوش هیجانی، بار- آن است. بار-آن هوش­هیجانی را به این­صورت تعریف
می­کند:« یک دسته از مهارت­ها، استعدادها و توانایی­های غیر­شناختی که توانایی موفقیت فرد را در مقابله با فشارها و اقتضاهای محیطی، افزایش می­دهد» (حسن زاده وساداتی کیادهی، 1388، ص7).

مولفه­های اصلی هوش­هیجانی و عوامل تشکیل دهنده آن­ها عبارتند از:

الف) مولفه­های درون فردی: توانایی­های شخص را در آگاهی از هیجان­ها و کنترل آن­ها مشخص می­کند.

  1. خود­آگاهی هیجانی: میزان آگاهی فرد از احساسات خویش و درک و فهم این احساسات را بررسی
    می­کند.
  2. جرأت­مندی: ابراز احساسات، باورها، افکار، دفاع­منطقی و مطلوب از حق و­حقوق خویشتن را مورد بررسی قرار می­دهد.
  3. حرمت نفس: توانایی خود­آگاهی و درک پذیرش خویش و احترام به خود را بررسی می­کند.
  4. خود­شکوفایی: توانایی تشخیص استعدادهای ذاتی و استعداد انجام کارهایی که شخص می­تواند و
    می­خواهد و از انجام آن­ها لذت می­برد، بررسی می­کند.
  5. استقلال عمل: توانایی خود­رهبری، خویشتن­داری فکری و عملی و رهایی از وابستگی­های هیجانی را بررسی می­کند.

ب) قابلیت سازگاری: انعطاف­پذیری، حل مسئله و واقع­گرایی شخص را مورد بررسی قرار می­دهد.

  1. آزمون واقعیت: توانایی ارزیابی رابطه بین تجربه­ی عاطفی و غیبت­های موجود را بررسی می­کند.
  2. انعطاف­پذیری: توانایی همسازی با هیجان­ها، افکار و رفتارهای فرد را در شرایط، موقعیت­ها و متغیرهای مختلف بررسی می­کند.
  3. حل مسأله: توانایی تشخیص و تعریف مشکلات، خلق راه­حل­های مؤثر را مورد مطالعه قرار می‌دهد.

لینک جزییات بیشتر و دانلود این پایان نامه:

بررسي رابطه بين هوش هيجاني با تعهد سازماني و رضايت شغلي كاركنان استانداري اصفهان

Related articles

مفهوم بازاریابی سبز-/پایان نامه آميخته بازاريابي سبز

بازاریابی سبز تلاش استراتژیک سازمان در عرضه محصولات دوستدار محیط زیست به مشتریان می باشد. رویکرد بازاریابی سبز در کشورهاي بیشماري مورد استقبال قرار گرفته است و در آن بازاریابان در تلاش هستند تا هزینه هاي مرتبط با محیط زیست را در فرایند تصمیم گیري خرید وارد کنند. بنا به تعریف، بازاریابی سبز در برگیرنده […]

Learn More

تعدیل های 1992 کپنهاگ،پایان نامه حفاظت از لایه ازن

مذاکرات و اصلاحیه و تعدیل های 1992 کپنهاگ بند اول:مذاکرات پیش از اصلاحیه و تعدیل های 1992 کپنهاک   به موجب تصمیم III/12 همه هئیت هایی که در نشست اول تشکیل شدند با هم گزارشی را تهیه نمودند .[1] یافته های علمی وقتی این گزارش بر روند مذاکرات منتهی به نشست کپنهاگ تاثیر زیادی داشت […]

Learn More

پایان نامه درمورد نقش پلیس:پیشگیری کیفری عام

پیشگیری کیفری عام (Common Prevention) پیشگیری از بزهکاری در معنای عام شامل آن دسته از تدابیر و اقدام هایی است که از ارتکاب جرم جلوگیری می کند. به این ترتیب، هر اقدام واکنشی (کیفری) یا کنشی (غیر کیفری) مطابق این تعریف در گستره پیشگیری از بزهکاری قرار می گیرد.[1] پیشگیری عام، پیشگیری جرم مدارانه است […]

Learn More